KTM 990 adventure
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: KTM 990 adventure
Joo huollossa printtasivat mulle semmosen tietolomakkeen josta mm. kartan versio selviää. Nyt asennettu kartta on juuri tuo KM601EU0704501, ja se on julkaistu tänä vuonna (koska viime vuonna samaan aikaan sitä ei ollut tarjolla) ja koskee käsittääkseni efi vuosimalleja 06-08.
Runkonumeron perusteella huolto saa selville pyörästä kaiken, myös mahdolliset päivitykset, takaisinkutsut, tehdyt huollot ym. ym. Eli soittamalla huoltoon saat karttaversion selville.
Ihan mystinen juttu, mutta pyörän värinät ja tärinät tuntuu myös vähentyneen oleellisesti..
Jotenkin on sellanen kutina että ne sekundääriset tietokoneohjatut perhosläpät saattais viivytellä kaasukäden komentoja juuri sen verran että loikkiminen häviää.. eli muistakaa laittaa ne läpät takaisin kiinni jos ootte ottanu ne pois.
Runkonumeron perusteella huolto saa selville pyörästä kaiken, myös mahdolliset päivitykset, takaisinkutsut, tehdyt huollot ym. ym. Eli soittamalla huoltoon saat karttaversion selville.
Ihan mystinen juttu, mutta pyörän värinät ja tärinät tuntuu myös vähentyneen oleellisesti..
Jotenkin on sellanen kutina että ne sekundääriset tietokoneohjatut perhosläpät saattais viivytellä kaasukäden komentoja juuri sen verran että loikkiminen häviää.. eli muistakaa laittaa ne läpät takaisin kiinni jos ootte ottanu ne pois.
-
jarik
- Viestit: 78
- Liittynyt: La Heinä 09, 2005 1:47 pm
- Pyörä: KTM 1190 Adventure
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: KTM 990 adventure
Eikö kone yritäkään lähteä vai kakooko ja ei jaksa käydä? Semmoinen huomio on tullut KTM:n starttaamisesta, että ei kannata sahuuttaa useita kertoja peräkkäin, jos kone ei lähde käyntiin tai kakoo. Jos eka yrityksellä ei lähde, ota virrat pois, odota hetki ja yritä uudestaan. Ainakin SMT:ssa tuo tepsii hyvin ja aina on lähtenyt viimeistään toisella yrittämällä. Adventuressa minulla ei ollut starttiongelmia, tosin alle 5 C keleillä ei tullut pahemmin ajeltua. Siitä 15 min. opetuskäytöstä voi myös olla apua. Ruisku vaatii aikalailla erilaista säätöä näillä keleillä kesäkeliin verrattuna. Myös bensan paineen riittävyys startatessa kannattaa tsekata (paineen mittaus). Se tai ruiskun väärille arvoille oppiminen voisi aiheuttaa laihalle menon.ÖÖ. kirjoitti:Ja seuraava probleemi. Ei meinaa lähteä käyntiin sitten millään aamuisin alle 5 C keleissä. Akussa riittää virtaa pyöittämiseen mutta ei tietenkään loputtomasti. Työntämällä olen lopuksi saanut käyntiin kun akku on lähes hyytynyt. Onkohan soppa liian laihalla? Täysin vakio peli siis kyseessä.
Tuota 15 min tyhjäkäyntiä pitää kans koittaa jos se oikeasti jotain tekee?
Vois tästä kotarin hankinnasta sanoa että sitä saa mitä tilaa.
Re: KTM 990 adventure
Startti jaksaa pyörittää sen hetken mutta ei edes lupaa lähteä käyntiin. Startti ei kyllä jaksa pyöriä läheskään siihen malliin mitä edellisessä Suzukissa mutta saattaa olla normaalia tässä pyörässä. Pitääkin koittaa tota virrat pois ja uudestaan kikkaa jollei heti lähde.
Kun akun olen starttailut lähes hyydyksiin on pyörä lähtenyt kuitenkin työtöavulla käyntiin lähes samantien. Pitää tänään käydä vielä mittaamassa tuo akun kapasiteetti ja latausjännite.
Tuon 15 min kikan suoritin mutta ei auttanut tähän kylmästarttiin. Lämpimänä tyhjäkäynti hieman laski n. 100-200 kiekkaa.
Kun akun olen starttailut lähes hyydyksiin on pyörä lähtenyt kuitenkin työtöavulla käyntiin lähes samantien. Pitää tänään käydä vielä mittaamassa tuo akun kapasiteetti ja latausjännite.
Tuon 15 min kikan suoritin mutta ei auttanut tähän kylmästarttiin. Lämpimänä tyhjäkäynti hieman laski n. 100-200 kiekkaa.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
-
MarkkuHoo
- Viestit: 1134
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Re: KTM 990 adventure
Ruiskupyörät tahtoo olla melko tarkkoja akun kunnosta startatessa. Vähänkin kun alkaa hiipua, niin ei välttämättä starttaa ollenkaan, vaikka startti pyörisikin kohtuullisesti. Minä vaihtaisin sinuna uuden akun tilalle.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
-
EkiHoo
- Viestit: 114
- Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 4:21 pm
- Pyörä: MV Agusta TV
- Paikkakunta: Italy | Monza
Re: KTM 990 adventure
Semmonen vinkki että tarvikeakut kannattaa unohtaa, vaikka se alkuperäinen onkin kallis (ovh 200 e). Ainakin 950:ssä eroa oli kuin yöllä ja päivällä kun heitti Yuasan akun Kiinanpoikien tekeleen tilalle.
Suurin syy akun vaatimuksiin mahtaa tulla siitä, että 990ssä (ja 950ssa) ei ole puolipuristinta.
Suurin syy akun vaatimuksiin mahtaa tulla siitä, että 990ssä (ja 950ssa) ei ole puolipuristinta.
Re: KTM 990 adventure
Minä kun mitään en usko niin hain tuossa kesällä juuri sen akun mistä kaikki varotteli.
Eli Stormilta sen Migm 68 €. Vartan ja Yuasan(Hondan varaosanumerolla) akut olis ollu n. 140 €. KTM omalla numerolla sama Yuasan akku 230 €.
No akkutesteri näytti akku kiinni pyörässä kapasiteetiksi yli 10 Ah. Uutena irrallaan sama testeri sanoi 11,x Ah. Jännitekkin oli yli 13 V. Vaikuttaa ihan ehyeltä siis. Voikohan siinä tulla tuo kylmäkäynnistysvirta (CCA/CCC) vastaan?
Pyörä tyhjäkäynnillä jännite nousi 14 V asti mutta kierroksia paikallaan nostaen se putosi 13,5 V tasolle. Kovasti sellainen muistikuva olisi että kesällä oli juuri päinvastoi eli tyhjäkäynnillä 13,5 V ja kierroksilla yli 14 V.
Nii ja nyt lähti käyntiin kuin palmun alta. Lämpö n. 9 C.
No akkutesteri näytti akku kiinni pyörässä kapasiteetiksi yli 10 Ah. Uutena irrallaan sama testeri sanoi 11,x Ah. Jännitekkin oli yli 13 V. Vaikuttaa ihan ehyeltä siis. Voikohan siinä tulla tuo kylmäkäynnistysvirta (CCA/CCC) vastaan?
Pyörä tyhjäkäynnillä jännite nousi 14 V asti mutta kierroksia paikallaan nostaen se putosi 13,5 V tasolle. Kovasti sellainen muistikuva olisi että kesällä oli juuri päinvastoi eli tyhjäkäynnillä 13,5 V ja kierroksilla yli 14 V.
Nii ja nyt lähti käyntiin kuin palmun alta. Lämpö n. 9 C.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
-
Jerry Cotton
- Viestit: 243
- Liittynyt: La Huhti 21, 2007 4:45 pm
- Pyörä: Harkinnassa.
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: KTM 990 adventure
Ootko kokeillut miten lähtee käyntiin akkulaturi kiinnitettynä? Exiden saa tavallisesta akkuliikkeestä noin satasella, samat speksit kuin Yuasassa, ja mulla toiminut nyt kaksi vuotta murheitta.ÖÖ. kirjoitti:Minä kun mitään en usko niin hain tuossa kesällä juuri sen akun mistä kaikki varotteli.Eli Stormilta sen Migm 68 €. Vartan ja Yuasan(Hondan varaosanumerolla) akut olis ollu n. 140 €. KTM omalla numerolla sama Yuasan akku 230 €.
Toissa iltana laitoin pyörän käyntiin +3 lämpötilassa. Lähti kertalaakista, mutta tyhjäkäyntikierrokset nostaa hetkeksi aika hurjiksi, jotain +3500 r/min.
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Re: KTM 990 adventure
Tässä kokeessa on syytä olla oikosullkusuojattu laturi, muuten saattaa toimintasavu tulla pois laturista...Jerry Cotton kirjoitti:Ootko kokeillut miten lähtee käyntiin akkulaturi kiinnitettynä?
-
vkoivu
- Viestit: 1784
- Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
- Pyörä: pyörät myyty
- Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Re: KTM 990 adventure
Jos mopoa meinaa apuvirralla käynnistellä niin auton käynnistyskaapelit auton akkuun liitettynä on on toimiva ratkaisu. Suurin osa normaaleista akkulatureista kun on käynnistyavuksi turhan tehottomia ja varsinaiset käynnistysapulaturit antavat käynnistysapuasennossa toisinaan villin korkeita jännitteitä.
Re: KTM 990 adventure
Moro!
Mopo odottelee seuraavaa kesää ja nyt olis taas aikaa mietiskellä mm. rengastusta. Tuli tuossa siirryttyä scorpionista TKC80:n. Noilla en kerennyt vielä ajamaan, kun ~500km ja näyttäs siltä, että ainakaan takarenkaan kanssa tämä hyvin alkanut suhde ei pitkälti tule kestämään. Seuraavaa mahdollista settiä mietiskelin, että TKC edessä ja Heidenau K60 takana. Onko tästä yhdistelmästä kenelläkään kokemusta 9x0:ssa? Lukemani perusteella pito soralla olisi sama, kun TKC, mutta kestoltaan melkeinpä kaksinkertainen. Olen myös miettinyt tuota D908rr:ää, mutta olosuhteiden pakosta tulee asfaltillakin aika paljon ajeltua, joten se ei ainakaan tässä vaiheessa tule kyseeseen.
-C
Mopo odottelee seuraavaa kesää ja nyt olis taas aikaa mietiskellä mm. rengastusta. Tuli tuossa siirryttyä scorpionista TKC80:n. Noilla en kerennyt vielä ajamaan, kun ~500km ja näyttäs siltä, että ainakaan takarenkaan kanssa tämä hyvin alkanut suhde ei pitkälti tule kestämään. Seuraavaa mahdollista settiä mietiskelin, että TKC edessä ja Heidenau K60 takana. Onko tästä yhdistelmästä kenelläkään kokemusta 9x0:ssa? Lukemani perusteella pito soralla olisi sama, kun TKC, mutta kestoltaan melkeinpä kaksinkertainen. Olen myös miettinyt tuota D908rr:ää, mutta olosuhteiden pakosta tulee asfaltillakin aika paljon ajeltua, joten se ei ainakaan tässä vaiheessa tule kyseeseen.
-C
Re: KTM 990 adventure
soralla Heidenau K60 kului mulla ainakin puolet nopeemmin kuin TKC!
- Per Saukko
- Viestit: 276
- Liittynyt: To Elo 11, 2005 8:53 am
- Pyörä: --?--
- Paikkakunta: Nurmijärvi kk.
Re: KTM 990 adventure
Mulla on Bmw F800GS:ssä ollut TKC 80 edessä ja takana. Etunen kestää yli 10.000 km ja kuluu 'rappusille' minkä johdosta
alkaa täristämään ja on vaihdettava pois. Takana kaksi TKC 80:stä kesti molemmat n.6000 km. Tälle renkaalle ominaista oli, että puolet nappuloiden korkeudesta lähti hyvin nopeasti, parissa tuhannessa kilsassa ja loppupuoli kesti pitempään. Pitohan siitä hävisi samassa suhteessa. Nyt takana on Heidenau K60, jolla on ajettu aika tarkalleen 3000 km ja kulumista tuskin huomaa. Tässä 3000:ssa kilsassa TKC80:stä oli selvästi jo kulunut yli puolet pois. Pito on soralla samanlaista, mutta mielestäni K60 asfaltilla, hitaassa vauhdissa, hieman täristää. Normaalissa ajovauhdissa sitä ei huomaa.
Minä en palaa TKC 80 käyttäjäksi takarenkaana ihan halposti, sen verran halvampi ja kulutus kestävämpi tuo K60 on.
alkaa täristämään ja on vaihdettava pois. Takana kaksi TKC 80:stä kesti molemmat n.6000 km. Tälle renkaalle ominaista oli, että puolet nappuloiden korkeudesta lähti hyvin nopeasti, parissa tuhannessa kilsassa ja loppupuoli kesti pitempään. Pitohan siitä hävisi samassa suhteessa. Nyt takana on Heidenau K60, jolla on ajettu aika tarkalleen 3000 km ja kulumista tuskin huomaa. Tässä 3000:ssa kilsassa TKC80:stä oli selvästi jo kulunut yli puolet pois. Pito on soralla samanlaista, mutta mielestäni K60 asfaltilla, hitaassa vauhdissa, hieman täristää. Normaalissa ajovauhdissa sitä ei huomaa.
Minä en palaa TKC 80 käyttäjäksi takarenkaana ihan halposti, sen verran halvampi ja kulutus kestävämpi tuo K60 on.
-millähän nyt ajelis???
Re: KTM 990 adventure
Täytyy huomioida K60 takarenkaasta puhuttaessa että 130 ja 140 leveyksissä on iso ero, 140 leveässä on huomattavasti isommat "nappulat" ja enemmän pintaa. Mun afrikkalaisessa on pyörinyt takarenkaana tuo leveämpi kohta 11 tonnia ja vielä on pari milliä pintaa kun taas aikasemmin käyttämäni kapeammat on kestäneet vain puolet siitä. Eturengasta olen vaihdellut tkc:n ja Mitas E-07:n välillä ajojen mukaan.
-
950Tomi
- Viestit: 266
- Liittynyt: Ti Elo 09, 2005 12:53 pm
- Pyörä: KTM 950 Adventure
- Paikkakunta: Helsinki
Re: KTM 990 adventure
Onhan se 150 millinen? Tuo on nopea alkukulutus on kyllä TKC:n ominaisuus, mitä enemmän se kuluu sitä hitaammaksi kuluminen muuttuu, jopa kyllästyttävän hitaaksi.Corni kirjoitti:Moro!
Mopo odottelee seuraavaa kesää ja nyt olis taas aikaa mietiskellä mm. rengastusta. Tuli tuossa siirryttyä scorpionista TKC80:n. Noilla en kerennyt vielä ajamaan, kun ~500km ja näyttäs siltä, että ainakaan takarenkaan kanssa tämä hyvin alkanut suhde ei pitkälti tule kestämään.
-C
-tomi
Re: KTM 990 adventure
Juurikin tuo 150 millinen. Täytyy kuitenkin seuraavana renkaana kokeilla Heidenau, niin on sitten vertailukohtaa. Näyttäs olevan 40€ hintaeroa noilla renkailla mynetmotossa ja sen mukaan tuota K60:stä olis olemassa 150 r18 koossakin. Joka tapauksessa noi TKC:t on hervottoman hauskat scorpionien jälkeen. Eturengas tuntuu pitävän tosi hyvin.950Tomi kirjoitti: Onhan se 150 millinen? Tuo on nopea alkukulutus on kyllä TKC:n ominaisuus, mitä enemmän se kuluu sitä hitaammaksi kuluminen muuttuu, jopa kyllästyttävän hitaaksi.
-tomi
-C