Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Stobe
Viestit: 444
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:19 am
Pyörä: Caballero 700,ZRX1200R, KLE 500
Paikkakunta: Tampere

Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Annetaan tähän(kin) ketjuun ääni KLE:lle. Taitaa olla kaksipyttyisistä kevyimpiä (ainakin käsitellä). Maavara ei houkuttele kivikkoon, mutta nappuloilla etenee mutavellissäkin. Kone tykkää kierroksista, mutta kutonen on sopivan pitkä maantiesiirtymille. Halpa hankkia ja ylläpitää. Mielestäni optimivaihtoehto, jos arkiajo "pakottaa" ajamaan asfalttia päivittäin, välillä reissuhammasta kolottaa ja isommat matkaendurot tuntuvat liian möhköiltä.
"Kato iskä, tossa on oikeen kunnon tuplajouset",
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Mä olen seuraillut jonkinalisella mielenkiinnolla kuinka tämä ketju tulee päättymään. Ostaako ketjun aloittaja lopulta sen mopon, joka saa huutoäänestyksessä eniten ääniä vai löytyykö tämän viestiketjun päätteeksi lopultakin kaikkeen ajoon hyvin sopiva matkaenska?

Mikäli päädytään huutoäänestykseen lupaan antaa ääneni jollekin hassulle mopolle joka ei muuten saisi ääniä, muussa tapauksessa jään seuraamaan löytyykö se täydellinen mopo. Vakavamielisesti en osaa ehdottaa mitään vaihtoehtoa sillä olen ajanut aivan liian vähän erilaisilla soramopoilla osatakseni kertoa millä tapaa ne mihinkin ajoon sopivat. Kaikki tässä ketjussa ehdotetut mopot sopivat varmastikin työmatkamopoiluun ja ovat vähintän siedettäviä jossain muussakin käytössä.
MarkkuHoo
Viestit: 1134
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Kun tuli ketjun aloittajalla esille yhtenä kriteerinä tuo jälleenmyyntiasia, niin minun pyöränvaihtokokemusten perusteella voin tämän perusteella jollain lailla suositella bemareita.

Itsekin kun ekaa pyörää hommasin, niin samanlaista arpomista se mallin valinta oli. Yhtään tiennyt oikeasti että minkälaista se ajo tulee olemaan, mutta soratiepainotteista kuitenkin. Tunsin itseni kuitenkin jo sen verran hyvin, että arvasin ennenpitkää kyllä pyörää vaihtavani, joten painotin valinnassa selkeästi myös tuota jälleenmyyntipuolta.

Mun kokemusten perusteella ainakin, niin bemarit kelpaa hyvin jälleenmyynnissä ja vaihtoon liikkeissä, ja vaihtohyvitystarjoukset on olleet kohtuullisia, jos kohta pyyntihinnatkin liikkeissä on bemareilla joskus jopa toiveikkaita. Myös yksityisille on mun entiset pyörät menneet aika kivuttomasti ainakin aiemmin.

Multa ääni noilla antamillasi kriteereillä painottaen jälleenmyyntiominaisuuksia menee F650GS Dakarille.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

vkoivu kirjoitti:vai löytyykö tämän viestiketjun päätteeksi lopultakin kaikkeen ajoon hyvin sopiva matkaenska?
Onko BMW 800gs tämänpäivän korvike afrikkalaiselle?

Tosin kaikerrus palaa mieleeni muistellessani ekaa yli 50cc mopoani, joka oli Jaawa 60 luvulta. Siinä oli jotkut trial kuvioiset renkaat alla (16") ja se keulikin (kerran)
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
teppogarde
Viestit: 315
Liittynyt: To Tammi 03, 2008 11:14 am
Pyörä: DL 650 V-Strom
Paikkakunta: Valkeala

Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Viesti Kirjoittaja teppogarde »

thauno kirjoitti:Bemari F650 jotenkin meinaa houkutella..Millä pystyisin sen arvoa nostamaan em. hondan ohi, jotta pääsisin päätökseen?
Miksikö F650?
* Siitä on lyhyt matka sitten noihin bokserivehkeisiin...
* Pitemmän matkan taittoon aivan eri maailmasta kuin japanialaiset (Kokemusta KLR:llä ja SuperTenerellä yht. 5 v.)
* Onhan Bemari aina Bemari :lol:
* Sitte mulla olis vielä just sopiva kampe kaupan: http://www.nettimoto.com/744770
Älä sano, ettet osaa jos et ole vähintään paria kertaa kokeillut.
Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Viesti Kirjoittaja mek »

Riippumatta siitä, mihin päädyt, niin kokemuksesta suosittelen hakemaan pyörän Saksasta. Saat samalla hinnalla 3-5 vuotta nuoremman ja puolta vähemmän ajetun pyörän kuin Suomesta.

2000 -luvun alkupuolen F650GS:ää ja puolivälin Transalpia löytää siistinä ja vähän ajettuna Mobile.de -sivuilta parhaimmillaan noin kolmeen tonniin. Tuon ikäisissä Bemareissa verot on reilusti alle tonnin ja 2005 Transalpissakin tonnin pinnassa, rahti 300 - 500 ja rekisteröinti satasen. Yksi edullisimpia näkemiäni on ollut vm 2006 XL650V Transalp, ajettu 20 tkm ja kuin pakasta vedetty, hintapyyntö oli 2500 eur ja se meni nopeasti kaupaksi. Sen olisi saanut noin neljään tonniin Suomen kilpiin, mitä saa sillä rahalla Suomesta?
Avatar
jylppy
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 3:47 pm
Pyörä: Husaberg 390
Paikkakunta: Lahti

Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Minun suositusmaani pyörän tuonnille on Englanti, maan alv alhaisempi ja punta on pohjalukemissa. Linkistä http://www.autotrader.co.uk/ löytyy paljon F650 pyöriä. Hintapyynnöt alkavat 2500 € tienoolta ja kokemuksest tiedän, että hinta tippuu helposti 300 €. Tuontikulut samat kuin Saksasta. Suosittelen liikkeestä ostoa, pakkaavat pyörän noutoa varten lavalle samaan hintaan. Rekisteröinti muuten maksaa 140 € + kilvet 20 € ( eilinen velottivat tämän verran ).
Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Viesti Kirjoittaja mek »

jylppy kirjoitti:Rekisteröinti muuten maksaa 140 € + kilvet 20 € ( eilinen velottivat tämän verran ).
Halvin, ja muutenkin hyvä palvelu on Kehän autokatsastuksessa Kehä III:n varressa Virkatiellä, tuontipyörän rekisteröintikatsastus maksoi maaliskuussa 2009 80 euroa ja rekisteröinti 21, eli yhteensä 101 EUR. Suosittelen. Siellä katsastan autonikin.
pohjanmaa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 6:56 pm
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Viesti Kirjoittaja pohjanmaa »

Terve !

Todella kovat ovat erot katsastushinnoissa eri paikkakunnilla. Hyvinkäällä hinta on 193 € - 200 €.
Taitaa tulla vielä kilpimaksu päälle kunhan saa verot maksettua.
Kävin juuri viime viikolla katsastamassa yksityisellä asemalla Yamaha 600 :n. Saksan tuonti.
Aikaa meni noin 15 minuuttia. Melkoinen tuntiveloitus. Palvelu oli kyllä hyvää.
Ihmetyttää kyllä koko touhu. Ainoat tarkastettavat asiat olivat rengaskoot, runkonumero, ohjaustankon
leveys sekä akseliväli. Pyörän teknistä kuntoa ei tarkastettu mitenkään !!
Pyörä oli toki kaikinpuolin kunnossa. Ei tarvinnut laittaa käyntiin. Valoja ei tarkastettu.
Jarruja ym ei tarkastettu mitenkään.
Mielestäni koko touhu on melkoista rahastusta. Joskus on puututtu ilman E- merkintää oleviin
täysin toimiviin peiliin ja hylätty pyörä sen vuoksi.

T. Raimo
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

pohjanmaa kirjoitti:Terve !

Todella kovat ovat erot katsastushinnoissa eri paikkakunnilla. Hyvinkäällä hinta on 193 € - 200 €.
Taitaa tulla vielä kilpimaksu päälle kunhan saa verot maksettua.
Kävin juuri viime viikolla katsastamassa yksityisellä asemalla Yamaha 600 :n. Saksan tuonti.
Aikaa meni noin 15 minuuttia. Melkoinen tuntiveloitus. Palvelu oli kyllä hyvää.
Ihmetyttää kyllä koko touhu. Ainoat tarkastettavat asiat olivat rengaskoot, runkonumero, ohjaustankon
leveys sekä akseliväli. Pyörän teknistä kuntoa ei tarkastettu mitenkään !!
Pyörä oli toki kaikinpuolin kunnossa. Ei tarvinnut laittaa käyntiin. Valoja ei tarkastettu.
Jarruja ym ei tarkastettu mitenkään.
Mielestäni koko touhu on melkoista rahastusta. Joskus on puututtu ilman E- merkintää oleviin
täysin toimiviin peiliin ja hylätty pyörä sen vuoksi.

T. Raimo
Kyllähän nuo katsastusasemien hinnat tuntuvat olevan hatusta vedettyjä, samalla tapaa kuin itse katsastustapahtuma. Mä olen neljä mopoa katsastanut ja kertaakaan ei ole mitään mittoja otettu. Runkonumero on tarkastettu kerran, renkaiden tiedot kerran, pyydetty käynnistämään ja kaasuttelemaan mopoa kerran ja huippuna laskettu välityksiä kerran :shock:

Noin vuosi sitten kun viimeksi olin mopoa katsastamassa niin tiedustelin mitä ja miten he tarkastavat. Käyntiin hän ei mopoa halunnut, eikä edes testata toimiiko vilkut tai valot. Kuulemma joidenkin sääntöjen mukaan mopon katsastuksen yhteydessä katsastusmiehen tulee todentaa vilkkujen yms olemassa olo, mutta niiden toiminnan testaaminen kuuluu poliisille.
Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Viesti Kirjoittaja mek »

Teknistä kuntoa ei tarkasteta, eikä siitä pitäisi veloittaakaan, jos vuosikatsastus on voimassa. Saksassahan pyörät pitää katsataa käsittääkseni joka toinen vuosi. Omani oli katsastettu Saksassa tammikuussa -09 eikä Kehän autokatsastuksen katsastusmiestä kiinnostanut pyörästä mikään muu kuin runkonumero.
JooMies
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 6:05 pm
Pyörä: HP2
Paikkakunta: Outokumpu/Kuopio
Viesti:

Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Viesti Kirjoittaja JooMies »

jylppy kirjoitti:Minun suositusmaani pyörän tuonnille on Englanti, maan alv alhaisempi ja punta on pohjalukemissa. Linkistä http://www.autotrader.co.uk/ löytyy paljon F650 pyöriä. Hintapyynnöt alkavat 2500 € tienoolta ja kokemuksest tiedän, että hinta tippuu helposti 300 €. Tuontikulut samat kuin Saksasta.
Mitä kuljetusliikettä käytit pyörän rahtaamiseen? Vai haitko itse?
JooMies
Niinpä...
Avatar
JPS
Viestit: 172
Liittynyt: Ke Maalis 08, 2006 9:20 pm
Pyörä: polkupyörä
Paikkakunta: Suolahti

Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Viesti Kirjoittaja JPS »

En tiedä millä jylppy pyörän toisi, mutta minä kysyin mönkijän tuontia sumujen saarilta tämmöiseltä firmalta kuin Muuttoliike J. Puljula Rovaniemeltä:http://www.puljula.com/index_3.htm
Kävivät ainakin aiemmin kerran viikossa Brittein saarilla. Noutavat perälauta-autolla sieltä ja tuovat Suomeen. Ison mönkkärin tuonti ois maksanu n. 600€
Avatar
jylppy
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 3:47 pm
Pyörä: Husaberg 390
Paikkakunta: Lahti

Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Kannattaa kysyä kuljetuspalvelua myyvältä liikkeeltä, heillä todennäköisesti on hyvät kontaktit. Mitkä tahansa Suomen ja Englannin välistä kappaletavaraa kuljettavat yhtiöt tuovat lavalle pakatun pyörän. Itse käytin rhfreight:ä. Riippuu vähän siitä pääseekö pyörälavan nostamaan trukilla alas vai pitääkö jakelu suorittaa perälaitanositn autolla. Hinta asettuu 400 ja 500 € välille. Mielestäni kannattaa myös ottaa pyörälle kuljetusvakuutus 50 - 60 €
JooMies
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 6:05 pm
Pyörä: HP2
Paikkakunta: Outokumpu/Kuopio
Viesti:

Re: Uutta mopoa tielle, soralle, matkalle...bmw? Dr?...?dilemma

Viesti Kirjoittaja JooMies »

UK:sta kun tuo pyörän, niin tarvitseeko muuta vaihtaa kuin umpio? Ilmeisesti ei tarvitse nopeusmittaria muuttaa?
JooMies
Niinpä...
Vastaa Viestiin