DR650SE '97

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
jonkko
Viestit: 3551
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Re: DR650SE '97

Viesti Kirjoittaja jonkko »

ScB kirjoitti:Onko näistä tohtoreista mitään enduromalleja liikkeellä ts. onko niitä kuristettu joillain tavoin tehtaalta kun tuolta pajalta soittivat
ja ilmoittivat huipputehoksi koneelta reilua 30-hevosvoimaa ja se on aika paljon alakanttiin..

Kaasarin sisällä on ainakin kiekko tappeineen mikä estää neulan nousemisen,ei muuta ku yläkannen 2 ruuvia auki ja kiekko pois joss sulla semmoinen ,samalla varmaan suuttimet alakantis,ja onhan se poijunpaino mikä näyttää äänenvaimentimelta kans tukossa vakiona.
ScB
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 10:37 pm
Pyörä: EXC 450
Paikkakunta: Helsinki

Re: DR650SE '97

Viesti Kirjoittaja ScB »

Mulla on pyörässä kiinni nyt TM-40-6 Suoravetokaasari ja se on säädetty pajan toimesta oikeaksi. Mistä poijusta puhut? Pitäisikö se olla tukittu :P? Joku huohottimen letku vai miten se vaikuttaa pyörän tehoalueeseen?
ScB
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 10:37 pm
Pyörä: EXC 450
Paikkakunta: Helsinki

Re: DR650SE '97

Viesti Kirjoittaja ScB »

Hitsisauma löytyi pakoputken alkukäyrästä. Voin joko hioa tuon sauman pois tai ostaa suoraan halkaisijalta suuremman alkukäyrän.
Heslleriltä tuollainen löytyisi suolaiseen 120 euron hintaan. Googlella löytyi 3 eri liikettä(2 jenkkiä, 1 aussi), mutta ei mitään hinnastoa.
Jos tiedätte jotain liikettä josta tuollaisen saisi halvemmalla niin kertokaa.

Kiitoksia jo etukäteen!
Avatar
JIIÄSSÄ
Viestit: 1111
Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Paikkakunta: Tampere

Re: DR650SE '97

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Hitsisauma löytyi pakoputken alkukäyrästä. Voin joko hioa tuon sauman
Voi hyvin hioo suurimmat pärsät pois, kustannustehokas viritys... :P
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
ScB
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 10:37 pm
Pyörä: EXC 450
Paikkakunta: Helsinki

Re: DR650SE '97

Viesti Kirjoittaja ScB »

Nyt on suoravetokaasuttimen kanssa ongelma. Pyörä booaaa kaasun avatessa noin puoli sekuntia, jonka jälkeen vetää normaalisti.
Ilmiö tapahtuu niin kylmällä kuin lämpimälläkin koneella. Pääsuutin on kokoa 142,5 ja pyörä on muuten säädöissä.
Mistä tämä voisi johtua? Pitäisikö bensapinnat tarkistaa, vai voiko niitä tässä kaasuttimessa edes säätää? Onko jotain ohjearvoa bensapinnalle?
olli81
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 1:17 pm

Re: DR650SE '97

Viesti Kirjoittaja olli81 »

Joku neuvoo käyttämään kyseisessä yhdistelmässä jopa 135 pääsuutinta joka on mun mielestä aivan liian pieni jopa hellepäivä ajeluun.Toki auttaahan se kiihdytys pumppu alussa ettei laihalle mene mutta 10km kaasu pohjassa niin varmasti on reilusti laihalla. Mulla itellä kesällä muistaakseni pääsuutin ainakin 147 ja tk.25.. Neula puolivälissä ja pumpun säätöruuvi tuplaten pitempi kun vakio jolloin pumppu ruikkaa vasta tositosi reilulla kahvan käännöllä eli ehkä "viimeisellä" neljänneksellä tai sen jälkeen. Vakio pumpun ruuvilla antaa niin saatanan mukavan satsin kerralla että varmasti sanoo BÖÖÖ eli liika on liikaa. Eli kokeile 147-150 suutinta näilä keleilä ja pumppu tosi myöhälle niin eiköhän se siitä iloksi muutu :lol:
ScB
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 10:37 pm
Pyörä: EXC 450
Paikkakunta: Helsinki

Re: DR650SE '97

Viesti Kirjoittaja ScB »

Mistä tuota bensapumpun ajoitusta voi säätää? Aivan uusi kaasutin tuo TM40 minulle..
olli81
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 1:17 pm

Re: DR650SE '97

Viesti Kirjoittaja olli81 »

"Pumpulla" meinasin kiihdytys pumppua mikä on oikealla (pakoputken) puolella. Kaasarin oikealla ulkopuolella ylhäällä on sellaineinen mekanismi joka jossain kohtaa kaasua avatessa painaa pystyssä olevaa"sylinteriä"alaspäin joka aiheuttaa "sumutus efektin" eli ylimääräistä mehua moottoriin.(ei ole helppo selittää toiselle) :P Ihan ensin suosittelen sen ruuvin vaihtoa. Siellä ylhäällä mekanismissa on sellainen n.18/3mm pultti joka muistaakseni jossain vaaleassa muovilaipassa kiinni. Vaihda se pultti n.30mm pitkään. Ota kaasari pois kun teet sitä,mutta älä kuitenkaan vaijereita irroita.Väännä kaasua ja katso missävaiheessa pumppu"aktivoituu".Vakio ruuvilla se alkaa toimia jo puolella kaasulla mikä on turhan aikaista.Pitemmällä ruuvilla kiihdytyspumppu saadaan aktivoitumaan myöhemmin.Omasta mielestä 3/4 kaasu tai myöhempi on aika sopiva.Katso kaasarin luistista ajoitus kaasukahvaa kääntämällä.
Avatar
JIIÄSSÄ
Viestit: 1111
Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Paikkakunta: Tampere

Re: DR650SE '97

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Pyörä booaaa kaasun avatessa noin puoli sekuntia, jonka jälkeen vetää normaalisti.
"Pumppaa" bensaa liian aikasin ja liian pitkään suhteessa kaasun asentoon...ja varsinkin jos vielä ampuu putkeen niin saa liikaa...ruuvien suhteita säätää silleen että pumppauksen alku vasta reilulla kaasunkäännöllä ja pienen hetken, liian pienelläkin ajotuksella toimii paremmin kuin liian isolla.




Mulla tahtoo hieman tihkua/hikoilla bensaa pumpun käyttötangon juuresta jossa on se pieni haitarikumi tiivisteenä, onko muilla samaa oiretta??

Rakenteesta päätellen se ei voi koskaan olla 100% tiivis, mutta oon harkinnu tilailla tiivisteitä ym muuta pikkusälää muutenkin, tämä oire tarvisi varmaan pumpun mäntäosan + haitarin ainaskin...


Kuvassa näkyy säätöruuvit ja haitarikumi...

Kuva
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
ScB
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 10:37 pm
Pyörä: EXC 450
Paikkakunta: Helsinki

Re: DR650SE '97

Viesti Kirjoittaja ScB »

Kiitoksia Olli ja jiiässä mulla oli ihan vakiosäädöillä tuo ruuvi ja rupes menemään huomattavasti mukavammin kun linttasin tuon vakioruuvin niin pohjaan kuin
jousta uskalsi pistää kasaan. Onko tuo jousen funktio vain pitää ruuvi vedossa, jottei se kiristy tai löysty? Pitää hommata kyllä Ollin mainitsema pidempi ruuvi, jotta
saa sen ihan pieneenkin viiveen vielä pois. Osaatko Olli sanoa millä kierteellä tuo säätöruuvi on? Omasta sen toki näkisin, mutta pyörä on kaverin tallissa 10km päässä,
eikä sinne ole nyt hetkeen menoa..
olli81
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 1:17 pm

Re: DR650SE '97

Viesti Kirjoittaja olli81 »

ScB kirjoitti:Kiitoksia Olli ja jiiässä mulla oli ihan vakiosäädöillä tuo ruuvi ja rupes menemään huomattavasti mukavammin kun linttasin tuon vakioruuvin niin pohjaan kuin
jousta uskalsi pistää kasaan. Onko tuo jousen funktio vain pitää ruuvi vedossa, jottei se kiristy tai löysty? Pitää hommata kyllä Ollin mainitsema pidempi ruuvi, jotta
saa sen ihan pieneenkin viiveen vielä pois. Osaatko Olli sanoa millä kierteellä tuo säätöruuvi on? Omasta sen toki näkisin, mutta pyörä on kaverin tallissa 10km päässä,
eikä sinne ole nyt hetkeen menoa..


Ei sen ruuvin ihan 30mm pitkä tarvitse olla ehkä jotain norm.n.5-8mm pitempi riittää. Muistaakseni liian pitkä otti johonkin kiinni. Ei sillä jousella ole muuta virkaa kun pitää ruuvi kireällä. Ei se välttämättä mitään jousta tarvitse jos laittaa etu puolelle (ruuvin kannan puolelle)ns. lukkomutterin. en kyllä muista minkä kokoinen se ruuvi on. suosittelen kävelemään "ruuvikauppaan" vakio ruuvin kanssa. Ei välttämättä löydy ihan joka putiikista noin pientä. Jos onnistuu niin kokeile aluksi vakio ruuvilla ilman jousta sillä viehän se jousi jotain 3-4mm ruuvin pituudesta eli kiri tiukalle ilman jousta ihan loppuun ja katso,kuuntele ja kokeile mitä sanoo
Avatar
JiiKooVee
Viestit: 101
Liittynyt: Su Touko 03, 2009 7:00 pm
Pyörä: -

Re: DR650SE '97

Viesti Kirjoittaja JiiKooVee »

Moro!

Mä sain kiihdytyspumpun ehkä ruiskaisemaan puolikaasusta eteenpäin. Otin säätöruuvin alta jousen pois ja väänsin ruuvin pohjaan. Mites se pidempi ruuvi asennettuna, meneekö se jo ohi kielekkeestä johon ruuvi ottaa kiinni? Kuvassa ylhäällä näkyy musta ohut ruuvi, joka ottaa myös kiinni kiihdytyspumpun vipuhärpäkkeeseen, niin sillä kai voi säätää ruiskauksen määrää. Tuore Kaasari on nyt asennettuna tohtoriin, mutta käyntiä en ole vielä kokeillut. Kaasuvaijerit eivät oikein ole sopivat. Nuo säätöjutut katselin samalla kun vaihdoin pääsuuttimen 142,5:een ja katsoin missä pykälässä neula on (puolivälissä).

Miten porukka on ratkaissut kaasuvaijerien asennuksen? Uudet vaijerit, vai miten? Mulla on siis ne alkuperäiset BST:hen menevät mutkavaijerit.
Viimeksi muokannut JiiKooVee, To Elo 09, 2012 4:20 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ScB
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 10:37 pm
Pyörä: EXC 450
Paikkakunta: Helsinki

Re: DR650SE '97

Viesti Kirjoittaja ScB »

Minä käytän alkuperäisiä vaijereita ja hyvin toimii..
Avatar
JIIÄSSÄ
Viestit: 1111
Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Paikkakunta: Tampere

Re: DR650SE '97

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Alkuperäset on ja toimii hyvin, en muista ihan tarkkaan mutta ihan säätöjä rukkaamalla sain ne toimiin oikein hyvin TM:n kanssa...eikä ole tarvinnut säätää uudestaan.

Kaikki säädöt työn alle, alhaalla kaasarin lähellä ja keskellä vaijeria taisi (ehkä) olla pituudensäädöt jossain tankin alla vaiheilla.. :P
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Avatar
JiiKooVee
Viestit: 101
Liittynyt: Su Touko 03, 2009 7:00 pm
Pyörä: -

Re: DR650SE '97

Viesti Kirjoittaja JiiKooVee »

JIIÄSSÄ kirjoitti:Alkuperäset on ja toimii hyvin, en muista ihan tarkkaan mutta ihan säätöjä rukkaamalla sain ne toimiin oikein hyvin TM:n kanssa...eikä ole tarvinnut säätää uudestaan.

Kaikki säädöt työn alle, alhaalla kaasarin lähellä ja keskellä vaijeria taisi (ehkä) olla pituudensäädöt jossain tankin alla vaiheilla.. :P
Alkuperäiset kaasuvaijerit meni pienten säätöjen jälkeen TM:ään kiinni. Nyt on ajeltu pari viikkoa ja on kyllä parempi kuin entisellä kaasarilla. Alhaalta toimii paremmin. Tyhjäkäyntisuutin on kokoa 25 ja tuntuu, että olisi hiukan liian iso. Ei tarvitse kuin näyttää ryyppyä niin kone käynnistyy. Lämpöisenä haisee aika rikkaalta. Ilma/seosvaimikäsenytoliruuvilla ei ole vaikutusta käyntiin. Pääsuutin on muistaakseni 142,5 ja neula puolessa välissä. Keskikierroksilla moottori booaa kiihdytyspumpun antaman satsin jälkeen. Täytyy kokeilla nostaa neulaa kunhan kerkeää, jos tulisi hiukan lisää potkua. Aikamoista säätämistä toi kaasarin kanssa pelaaminen :roll: Meneeköhän noi säädöt oikeampaan suuntaan? Kiitoksia kaikille vastanneille. Hyvä foorumi!
Vastaa Viestiin