Vanhojen kaivelua: KLE "Gravel Z"

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

anagonda
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 25, 2007 10:20 am
Pyörä: Yamaha 660 tennari + projektit
Paikkakunta: Tampere

Vanhojen kaivelua: KLE "Gravel Z"

Viesti Kirjoittaja anagonda »

Moi kaikki kurastelijat!

Onpas kiva huomata että täällä perinteisellä foorumilla on edelleen elämää!
Täältä etsivä löytää tarinat ja neuvot vielä aikojenkin päästä, toisin kuin some-sopasta.

Tämän kertainen projekti juontaa juurensa oikeastaan vuoden 1991 Kontioralliin Savukoskelle.
Ajelin silloin Kawa KLR600:lla.
Tässä välillä on tapahtunut yhtä ja toista, sekä pyörät että miehet ovat vanhentuneet ja saaneet kolhuja.

Lyhennetään sepustusta ja leikataan nykypäivään:
Huomasin männäviikolla ostaneeni vuoden 1995 KLE500:n.
Ystävällinen myyjä tarjoutui tuomaan sen kotiovelle - pitäisikö siitä kiittää vai syyttää?

Perjantaina alkoi tutustuminen kaverin pihassa: vaatteet pois, ihmettelyä ja katkenneen kaasuvaijerin ja kytkinkahvan vaihto.
Oli hiukan hankala homma.
Parasta olisi ottaa kaasarit irti, mutta tuolla oli pari nippusidepatenttia, joita en varaosien puutteessa halunnut purkaa.

Havaintoja:
- Ilmanputsariin on porailtu lisäreikiä - tämä on yleinen modaus, jota tältäkin foorumilta löytyy
- Vapaan merkkivalo palaa koko ajan, riippumatta vaihteesta
- pakoputken loppuosa on "omatekemä" tuote, mutta tunnetusti surkeat alkukäyrät ovat alkuperäiset
- Takalokarin lippa (se värillinen osa missä takavalo on) on rikki eikä ehjiä käytettyjä näy missään.
Se on ilmeisesti heikko tai vaarallisesti asennettu osa?
- Sähköjä on asenneltu ja joskus on ollut hälytinkin
- Joku on ilmeiseti pessyt liuottimilla ja pesurilla, pulttien kannoissa ruostetta yms.

Plussia:
- Pyörä on sitä mitä myyjä kertoikin
- Toimii, napista käyntiin, jarrut jarruttaa
- Pyörää on selvästi huollettu sen yli 60tkm matkalla
- Takapumppu päivitetty parempaan YSSiin
- Etuvalossa on kirkkaan oloinen LED-polttimo

Tuo takaiskari oli se ratkaiseva oljenkorsi: jos tällaisilla 80- ja 90-luvun mopoilla meinaa ajella, niin alusta on päivitettävä jokaiseen.
(Kävin juuri hakemassa etupään jouset postista)

Siitä päästäänkin koeajolle...
- Kone pörähtää käyntiin ja asettui tyhjäkäynnille hetken ryypyn jälkeen
- Moottorin tunnetusti hilpeä kierrosluonne tuli pian esiin.
- Seokset ovat selvästi laihalla, porailtu putsari ja avoimempi putki vaativat säätöä
- Etupää oli kuin puuta. pienen ihmettelyn jälkeen huomasin avata ilmaventtiileitä - ja kas!
sieltä tuli ainakin barin paineet ulos, keula laski ja alkoi joústaa, mutta ajossa huomasi että möykyissä varmaan myös pohjata...

Miksi nähdä vaivaa ja haaskata rahaa moiseen?

Psykologeilla olisi varmaan perusteltu näkemys, mutta omasta perspektiivistä se vain on kivaa ja niin pitää tehdä.
Taustalla on pieni ajatuskin, projektin teema on "how small is big enough?"

Aiemmin kaikki keski-ikäsienet haaveilivat Bemarin isosta Advesta, sitten tuli Kotarin Adve ja viimeisimpänä Ducatin Desert X.
Nuo ovat kaikki upeita pyöriä - mutta onko sillä väliä?
Mikä on se perimmäinen syy miksi joku hankkii tietyn mopon - rakennettavaksi, ajettavaksi, saavutuksen kunniaksi?
Entä jos ei pysty tai halua sijoittaa 25t€ mopoon?
Tai jokin asia menneisyydessä on vain jäänyt takaraivoon vaatimaan toimintaa?
Voiko pienellä ja halvalla olla kivaa?

Nyt mennään halvalla ja matalalla kynnyksellä!

Oikeaan enduroajoon on eri pyöriä, eihän tätä ole metsään tehty vaan pikkuteiden surautteluun.
Eikä KLE pidempääkään matkaa pelkää: tiettävästi tämäkin yksilö on kaynyt ainakin Mongoliassa.

Tämä lie DesertX:n aasialainen pikkuserkku "Gravel Z" :)

Pientä askartelua luvassa, kaupasta on ostettu/tilattu tähän mennessä:
- YSS etujouset (oli halvin vaihtoehto, 99€)
- ilmanputsari (11€)
- Kaasuvaijeri (orkkis, 35€)
- eturengas (mun luottokumi Heidenau K60 m+s, 116€ rahteineen)
- Uusi takarengas löytyy edellisen projetin jäämistöstä: sumo-henkinen Heidenau K66.

Tässä kohtaa ISO KIITOS kaikille asiaa tänne kirjoittaneille, esim. THä:lle kattavasta KLE-tarinasta.

KYSYMYS: mistähän saisi kaasuttimeen säädettävät neulat?
Dynojetin sarjaa ei enää saa (paitsi ehkä USA:sta tilailemalla).

Täältä tähän.

T:Antti
Liitteet
Gravel Z s.jpg
Viimeksi muokannut anagonda, Ti Tammi 02, 2024 8:47 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- TT600 ja vapaasti hengittävä tasapainoakseli
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Vanhojen kaivelua: KLE "Gravel Z"

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Onnea uudelle projektille!

Etujousen lisäksi saattaisi kannattaa asentaa teleskooppiputkiin emulaattorit, joilla puristusvaimennusta voi säätää ( paluuvaimennuksen säätö öljyn viskositeetilla ).
Pelkkä uusi jousi vaikuttaa lähinnä kantavuuteen, mutta toki hyvällä tuurilla muuta ei tarvita.

Toimivia ja edullisia emulaattoreita valmistaa mainitsemasi YSS. Taitaa emulaattoriparin hintaluokka olla alle satasen, mikäli heidän valikoimasta löytyy.
Joihinkin pyöriin emulaattorit/PD-valvet löytyvät ihan suoraan tarvikevalmistajien ja -myyjien sivustoilta, mutta ei aina ja silloin ehkä kannattaa etsiä säätöjä jousia, öljyn viskositeettia ja määrää sekä ilmanpainetta vaihtelemalla.
anagonda
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 25, 2007 10:20 am
Pyörä: Yamaha 660 tennari + projektit
Paikkakunta: Tampere

Re: Vanhojen kaivelua: KLE "Gravel Z"

Viesti Kirjoittaja anagonda »

Ehkä tämä olisi pitänyt kirjoittaa tuonne sekalaisten horinoiden osastolle.. mitään mega muutosprojektia ei ole tekeillä.
KLE on sinnikkäästi roikkunut takaraivossa läpi vuosien, enkä ymmärrä miksi.
Nyt se pitää työstää sieltä ulos.

Keulaa voisi parantaa monella tavalla.
Jousien vaihto on se tärkein, että saa alustan edes hehtaarille.
Jos se ei riitä, kannattaa vaihtaa koko keula... parempia on tarjolla.
Tallissakin olisi yksi usd Kayaba, mutta se pilaisi koko edullisen back to basics -idean.

Toinen takavilkku roikkuu, aiemmat omistajasukupolvet ovat ruuvanneet sen suoraan takalokariin - huonoin seurauksin.
Uutta lokarin lippaa odottelen Saksasta...

Antti
- TT600 ja vapaasti hengittävä tasapainoakseli
Avatar
JTapani
Viestit: 409
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 11:49 pm
Pyörä: Africa Twin
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vanhojen kaivelua: KLE "Gravel Z"

Viesti Kirjoittaja JTapani »

Moi,

kylläpä tuli monta kysymystä / ihmettelyn aihetta :)

Itsellä noihin useimpiin on vastauksena se, että rakentelu ja kunnossapito vanhalla pyörällä on edullista ja tekniikka sellaista, mihin pystyy kajoamaan ihan normaaleilla autotallityökaluilla, + tekniikka on niin yksinkertaista, että siitä pääsee perille pienellä syventymisellä ja pian luulee jotain ymmärtävänsä... ja se on mukavaa.

Uskoisin että tuon ikäluokan Kawasakissa on samanlaiset kaasuttimet kuin vm. -98 Africa Twinissä?

Et tarvitse säädettäviä neuloja, jos tilanne on se, että kone käy liian laihalla. Pura kaasuttimet ja laita jo olevan neulan alle lisäprikkoja, esim. 0,5 mm prikka kerrallaan. Siten saat säädettyä noita nykyisiä alkuperäisiä neuloja ylöspäin / seosta rikkaammalle.

Omassa AT:ssä äänenvaimentimen vaihdon ja ilmanputsarin reikien teon jälkeen sopiva neulojen nosto oli 1 mm.

Itsellä ei ole fakta-tietoa, mutta olen kuullut juttua, että nuo Dynojet neulat ovat eri materiaalia ja kuluttavat neulaputket soikeaksi aikaa myöten? Tämä olisi ongelma ainakin AT:ssa, johon ei voi neulaputkia vaihtaa.
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
anagonda
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 25, 2007 10:20 am
Pyörä: Yamaha 660 tennari + projektit
Paikkakunta: Tampere

Re: Vanhojen kaivelua: KLE "Gravel Z"

Viesti Kirjoittaja anagonda »

Kyllä halvalla saa hyvää... tekemistä talvi-iltoihin.

Murtuneiden katteiden liimailu on oivaa puuhaa hiukan väsähteneeseen uudenvuodenpäivään.

3M:n 2-komponenttiliima maksaa n. 50€/tuubi, mutta vaikuttaa tarttuvan ja pitävän maineensa veroisesti.
Kovettuu vaan niin pirun äkkiä, että pitää tehdä strateginen valinta: umpeutuuko suutin vai jääkö sauma sliippaamatta.
Olisi ehkä parempi jos olisi kaveri auttamassa.

Liimatut katteet 20240102.jpg
- TT600 ja vapaasti hengittävä tasapainoakseli
Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Vanhojen kaivelua: KLE "Gravel Z"

Viesti Kirjoittaja Totti »

anagonda kirjoitti: Ti Tammi 02, 2024 8:55 pm

Murtuneiden katteiden liimailu on oivaa puuhaa hiukan väsähteneeseen uudenvuodenpäivään.

3M:n 2-komponenttiliima maksaa n. 50€/tuubi, mutta vaikuttaa tarttuvan ja pitävän maineensa veroisesti.
Kovettuu vaan niin pirun äkkiä, että pitää tehdä strateginen valinta: umpeutuuko suutin vai jääkö sauma sliippaamatta.
Olisi ehkä parempi jos olisi kaveri auttamassa.
Minä liimailin joskus AT:n katteita Lego-palikoista ja asetonista tehdyllä massalla, kolvilla rautalankaa vahvikkeeksi.

Ymmärrän hyvin projektisi syyt. Itse olen jo hetken haaveillut projektipyörästä, joko vanha matkaenduro tai nakupyörä.
Joskus löydän itseni katselemasta vanhoja kelkkavideoita joissa päätähtinä ovat joko Yamaha Exciter tai Phazer.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
Dassault
Viestit: 569
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ750
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Vanhojen kaivelua: KLE "Gravel Z"

Viesti Kirjoittaja Dassault »

anagonda kirjoitti: Ti Tammi 02, 2024 8:55 pm Kyllä halvalla saa hyvää... tekemistä talvi-iltoihin.

Murtuneiden katteiden liimailu on oivaa puuhaa hiukan väsähteneeseen uudenvuodenpäivään.

3M:n 2-komponenttiliima maksaa n. 50€/tuubi, mutta vaikuttaa tarttuvan ja pitävän maineensa veroisesti.
Kovettuu vaan niin pirun äkkiä, että pitää tehdä strateginen valinta: umpeutuuko suutin vai jääkö sauma sliippaamatta.
Olisi ehkä parempi jos olisi kaveri auttamassa.


Liimatut katteet 20240102.jpg
Itse liimailin katteet Wurth.n rakenneliimalla (2k) tenereen ja tasoitin saumat ihan laittamalla muovisuikaleet liiman päälle (elmukelmu) ja painelin sormin tasaisesti.
Kyllä se siitä...
anagonda
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 25, 2007 10:20 am
Pyörä: Yamaha 660 tennari + projektit
Paikkakunta: Tampere

Re: Vanhojen kaivelua: KLE "Gravel Z"

Viesti Kirjoittaja anagonda »

[/quote]

Itse liimailin katteet Wurth.n rakenneliimalla (2k) tenereen ja tasoitin saumat ihan laittamalla muovisuikaleet liiman päälle (elmukelmu) ja painelin sormin tasaisesti.
[/quote]

Jap, tällainen aikomus minullakin oli...
Kävi vain niin, että sitä muovia asetellessa ja sivellessä ehti eka suutin jo kovettua.
Vedin siis paremmalla vauhdilla mutta karkeammalla viimeistelyllä loput.
Jos se sauma takalokarin sisäpuolella jotakin häiritsee, niin ei taida olla kurapyörähenkilö...

Ensivaikutelma on, että 3M tietää miten liimat toimii. Aika näyttää.
- TT600 ja vapaasti hengittävä tasapainoakseli
Vastaa Viestiin