Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Mäts
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 7:12 am
Pyörä: DRZ400 2004 Supermoto

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Mäts »

Morjensta.
Suzukin alkuperäisessä mittaristossa ei ollut juurikaan elonmerkkejä minuna aikana. Kun ostin pyörän, oli nopeusmittarina sigma. :)
Viime talven aikana ostoslistalla oli tietenkin myös uusi mittaristo. Päädyin valitsemaan Koso DB-01RN mittarin, jossa kyllä hinta ja laatu kohtaavat. Mittari löytyi tekant.fi nettikaupasta 130e hintaan.

Kuva

Tämä malli on sen verran kehittynyt, että ei tarvinnut nopeuden mittaukseen edes erillistä magneettia, niin kuin vanhemmat mallit.
Johtosarjassa riitti kaapelia juuri sen verran, että anturin sai laitettua takapyörään. Lukee nopeutta noista jarrulevyn kuudesta kiinnityspisteestä. Ollu ihan mukava keulitellessa seurailla nopeutta ja kyllä se sinne reiluun sataankolmeenkymppiin menee, jonne saakka välitykset riittävät.

Kuva

Telineen vääntelin 3mm alumiinilevystä ja kiinnitin ylä t-palaan.

Kuva

Kaikki alkuperäiset valokytkimet purin pois molemmilta puolista tankoa ja ne korvattiin yleismallisella yhdellä katkaisijalla.
Sähköjen kanssa meni sormi suuhun, mutta kaveri kävi kytkennöissä auttamassa ja kaikki saatiin pelaamaan.

Kuva

Kuva

Tuleehan tieliikennepyörässä ajovalo kuitenkin olla, vaikka pyörä noin muuten hieman riisuttu onkin. Sopiva pieni led-valo löytyi lumisen nettikaupasta ja sen asensin ohjaustankoon.

Kuva

Kuva

Kuva

Ketjuohjarin vaihdoin myös vielä uuteen keväällä, ennen kuin otin pyörän ajoon. Suomesta en tätäkään löytänyt, mutta ebayn kautta löytyi edullisesti aivan laadukkaan oloinen tuote.

Kuva

Kuva

Kuva

Pari vuotta sitten löysin aivan sattumalta nettimotosta muutamalla satasella kokonaisen, moottorivikaisen k-mallin DRZ:n. Soitin ja varasin pyörän heti ja kävin seuraavana viikonloppuna hakemassa. Siitä olen tähän ottanut monenlaista pientä nippeliä sekä myös tämän sliparin. Vaimennin oli omaan silmään liian pitkä, mutta pienellä leikkelyllä siitä sai aivan välttävän näköisen. Meteliä tuli sen verran paljon, että koko putki menee tulevana talvena vaihtoon. Kesällä vielä vaihdoin pönttöön uuden villat, mutta se ei vaimentanut melua juuri ollenkaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Tämä kuva on 2021 huhti-toukokuulta, kun sain pyörän valmiiksi ja ajoon.

Kuva

Kesä-heinäkuussa kun mittarissa oli noin 2000km edellisestä moottoriremontista, eräänä iltana ajot päättyi taas siihen, että pyörä kärryn kyytillä kotiin. Kiihdytyksessä helvetinmoinen pärähdys ja meno loppui siihen. Koitin polkaista ja taas moottori jumissa.
Samana yönä vielä purin kannen pois ja viaksi paljastui venttiilivaurio. Toinen imuventtiili oli katkennut sokkaurasta, varsi oli vääntynyt, sekä taas venaohjuri hajonnut.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kasauksesta ei tullut kuvia otettua. En tiedä mikä tuon tuhon aiheutti, mutta käytin taas kannen koneistamolla, jossa vaihtoivat yhden uuden ohjarin, uuden venttiilin sekä samalla vaihdettiin kaikki uudet alkuperäiset venttiilijouset. Myös ketjunkiristimen vaihdoin tässä remontissa mekaaniseen. Sain pyörän taas ajoon joskus kesä- heinäkuun aikoihin ja hyvin kesti loppukesän ajot. Noin 3000km tuli mittariin kesän aikana.

Muuta remonttia ei kuitenkaan kesän aikana tarvinnut tehdä. Treenailin melko paljon pitkiä endoja, joten etujarrupaloja meni ainakin kahdet vai jopa kolmet. Nesteet vaihdoin parempiin motulin litkuihin.
Öljyjä ja suodattimia vaihdoin melko tiuhaan tahtiin, sillä melko kovalla ajolla tämmöinen pyörä katuajossa on.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Yhdet pannut tällä kesän aikana vedin ja sekin sattui kartting radalla. En ajanu renkaita tarpeeksi lämpimäksi ja vasemmalle kaartavassa mutkassa pyörä lähti alta ja luisui nätisti heinikkoon. Vaurioita ei tullut kuin lähinnä henkisiä, sekä ajotakki ja hanskat meni riekaleiksi. Pyörästä vääntyi toinen raiseri mutkalle.
Tätä ennen olikin ollut mielessä vaihtaa ohjaustanko fatbar malliseen ja nythän oli hyvä aika.
Nettikaupasta löytyi RMZ:n sopivat fatbar raiserit. Renthalin tanko oli jäänyt crf:stä ylimääräiseksi, jonka fiksasin ja asensin suzukiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Mäts
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 7:12 am
Pyörä: DRZ400 2004 Supermoto

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Mäts »

Kuva
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Hieno projekti, pyörä ja kerrontaa :!:
Mika TA-91
Mäts
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 7:12 am
Pyörä: DRZ400 2004 Supermoto

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Mäts »

Morjens.
Pyörän rakentelu aloitettu nyt tällekin talvelle. Suunnitelmissa uusia kaikki linkun, iskarin ala ja yläpää sekä takahaarukan laakerit, holkit ja tiivisteet.
Sekä vaihtaa paikalleen Leovincen X3 täydellinen putkisto, jonka ostin käytettynä tuttavalta.

Itseasiassa tuo laakereiden vaihto on jo työnalla. Ostin pari talvea sitten varaosiksi sen kilvettömän drz:n, jonka mukana tuli aika paljon huolto osia. Siellä oli mukana mm. Proxin takasvingin laakerisarja, iskarin ala ja yläpää yms yms. Ne on jo paikalleen vaihdettu, että ainoastaan linkun laakerisarja on vielä hommattava, jotta saa nuo loputkin uusittua. Takapäässä oli väljää jo melko paljon ja suurin syyllinen oli iskarin yläpää, joka oli jo hemmetin väljä.
Takasvingin hilppeitä vaihtaessa pitkään pohdiskelin, että kasasinko hilut oikein. Laakerisarjassa nimittäin oli mukana kaksi teräsholkkia, joille on paikkaa keksinyt, eikä svingissä semmoisia ollut paikallaan edes vanhoja osia purkaessa. Voisko olla, että tuo sama laakerisetti passaa johonkin toiseenkin pyörään ja nuo holkit menisi siihen?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kaikki laakerit lähti nätisti irti kierretankoa ja sopivia hylsyjä apuna käyttäen. Samalla tyylillä paikalleen meni myös uudet.

Kuva

Kuva

Kuva

Eli näille kuvassa oleville keltapassivoiduille holkeille en paikkaa keksinyt? Jos olet saman remontin suzukiin tehnyt, niin kerro ihmeessä, että kuuluuko ne sinne. :D

Kuva
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Mäts kirjoitti: Su Tammi 09, 2022 5:42 pm

Eli näille kuvassa oleville keltapassivoiduille holkeille en paikkaa keksinyt? Jos olet saman remontin suzukiin tehnyt, niin kerro ihmeessä, että kuuluuko ne sinne. :D

Kuva
Samanlaisia muistikuvia mullakin noista holkeista. Saattoi olla että myös swingin laakerisarja sopii RM125/250 kuten linkun laakerisarjakin, joten holkit voi kuulua rm:ään tms.
Mäts
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 7:12 am
Pyörä: DRZ400 2004 Supermoto

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Mäts »

Lunttasin vielä vähän tietoa noista svingin laakereista, niin sopivuus:
Suzuki RM 125/250 1996-2008, RM-Z 250 2007-2018, DR-Z 400 2000->, RM-Z 450 2005-2018, RMX450Z 2010-2018

Että eiköhän ne holkit nyt sitten ole johonkin toiseen malliin niinkö arvelimmekin. Jatketaan tästä :)
Mäts
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 7:12 am
Pyörä: DRZ400 2004 Supermoto

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Mäts »

Pyörä alkaisi olla taas kasassa.
Vaihdoin siis kaikki linkun ja svingin laakerit, holkit, tiivisteet, sekä iskarin ylä ja alapään laakerit.

Kuva

Kaasarin käytin irti ja vaihdoin sinne muutamat uudet tiivisteet. Tiivistesarjakin piti hommata ebayn kautta. Suomesta en löytänyt mistään.

Kuva

Takarengas oli kanssa vaihtokunnossa. Motonetistä löysin edullisesti 160 leveän michelinin. Tiedostin, että melko varmasti se ei pyörimään mahdu ja niinhän siinä kävikin, joten hommasin vielä 150 leveän, joka mahtui mukavasti. 160 leveä otti ketjuun kiinni.

Kuva

Kuva

Kytkinkahvan vaihdoin tuollaiseen lyhyeen keventävään malliin. Samalla rasvasin vaijerin, niin kytkin keveni kyllä huomattavasti.

Kuva

Kuva

Sitten vielä vertailuksi pari ennen ja jälkeen kuvaa.

2019
Kuva

2022
Kuva
Vastaa Viestiin