KLE:n päivitystä

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

KLE:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja THä »

Hitusen alkupään tarinaa täällä.

Viime viikolla iskari sitten tulla pätkähti huollosta takaisin. Jousi paikoilleen ja viimeinen katsaus ennen tuon katoamista pyörän uumeniin. Alakautta ei ole mitään toivoa tuon kanssa, ylhäältä mahtuu kunhan purkaa riittävästi rojua pois. Liikoja tiloja ei jää jousen ja takahaarukan väliin. Kuitenkin ahtain tilanne on jousitus ulkona josta tuo kuva on. Lisäsäiliölle löytyi kiva paikka akkukotelon takaa. Lämmittelin kuumailmapuhaltimella lokasuojamuovin ja painoin siihen lisäsäiliön muotoisen syvennyksen. Jäipä tuo vielä kivasti akun kiinnitysraudan alle, niin ei tarvinnut kiinnityksiäkään sen enempää miettiä. Jostain syystä kemera kierti tuon kohdan.

Keulaan laittelin Saksan maalta tullutta Wilberssiä. Reunassa näkyy myös 4 mm lyhyemmät koiranluut, nuo nakertelin ihan itse pellistä. Pieni lisä maavaraan ja nopeampi keula kun tuntuisi olevan hyvä suuntaus. Mittasin öljypinnaksi vanhaltaan 220 mm, tyhjentelin ja lorottelin manuaalin mukaiset 440 ml öljyä putkiin ja sain pinnaksi 210 mm. Wilberssin jousien mukana tulleessa ohjeessa sanottiin 180 mm ja pyörän oma manuaali taisi antaa 190 mm. Tosin Wilberssi kehoitti myös käyttämään 7,5 ölppää ja mulla oli 10, joten nostin pinnan 190 milliin. Muutellaan sitten jos siltä tuntuu. Kovin on raadollisen näköinen :roll:

Kun alustapuoli alkoi olla kunnossa ja vehje taas pyörillään, niin rupesin hahmottelemaan lisävauhtia (tai ainakin meteliä :lol: ) kompensoimaan varmasti paranevaa ajettavuutta. Putkia hahmottelemaan ja sitten alkoi näyttää tältä. Toinen, ja vielä sivulta. Mun ajatus kollektorista, tosin vielä viimeistelemättä ja hitsaamatta. Tuo terävä kulma katoaa vielä. Sama sivulta. Himmeli penkissä. Änkkärin laippa. Kävi hyvä säkä tuon kanssa. Tuossa kun on tuo pyöreä ohjaus/tiivistyspinta, enkä tietenkään ollut sitä huomioinut ja eihän mulla ollut sorvattua holkkia. Sattuipa löytymään yhdestä miljoonalaatikosta tuollainen 70/60 rengas joka kävi justiinsa :shock: Joskus näinkin päin eikä vaan aina ole kaikki hukassa. Porasin laippaan reiät ja ruuvasin änkkäriin kiinni, siten pääsin tulppahitsinä vetämään tuon renkaan oikeaan kohtaan kiinni. Varmistin tuon sitten vielä sisäpuolelta muutamalla hitsinpätkällä. Tokko vuotaa tuon renkaan ja laipan välistä, niin ei tarvinne ympäri hitsata. Hitsataan sitten jos vuotaa. Kannen päähän olin jo aikaisemmin sorvannut nuo holkit. Sovitteluja pyörään ja pois tuli jokunen.

Tuo sarjahan on siten rakennettu, että pohjapanssari mahtuu paikoilleen ja toinen putki jää ulkopuolelle. Kollektori on heti panssarin jälkeen. Hitusen olisi tahtonut lyhyemmät primäärit, mutta kun ei pysty tekemään jos tahtoo panssarin pitää eikä vetää molempia putki sen sivusta tjsp. Nyt tuon pitäisi antaa parhaat vedot 6-7 krpm. Vähän myös vielä nakertaa, kun oikean sylinterin putki on noin 50 mm pidempi. Tosin hankalaa on, kun vasen menee panssarin sisällä, eikä pitempi mahdu. Oikea taas kiertää panssarin ja yhtään lyhyempi törmää. Yritän kyllä varmaan vielä vähän jatkaa vasenta, siihen voisi jotain saumaa olla. Materiaalinahan tuossa on 38 mm huonekaluputki joka on taivutettu hydrauliputkille tarkoitetulla pokkarilla. Peräputki on ihan 45 mm:stä pakoputkea ja mutkat otettu taka-akselin ylityspalasta. Änkkärin virkaa tulee toimittamaan Hayabusaan tarkoitettu Yoshin RS-3 :twisted: Tuo on vaan vasen kannu, niin lätkä on vielä renkaan puolella niin ei näy kuvissa, täytyy se siirtää sitten kun on ajankohtaista. Jotakuinkin tämmöinen kuitenkin. Painoa hävinnee about kymppäkilo.

Ai niin: Thyyning :lol:

Edit: Kun tekee tuollaisia luovia juttuja, niin välillä on hyvä pitää vähän taukoa, ettei tule tehtyä turhaa työtä ja päättömyyksiä. Joten tein väliprojektina lehtitelineen. 18 mm liimalevyä. Tuohon kelpaa viskellä postista putoilleet mainokset niin ei tarvitse tehdä rumia pinoja.
Neljä vaihdetta riittää.
Sakkeus
Viestit: 346
Liittynyt: La Helmi 10, 2007 8:19 pm
Pyörä: KTM 640 Sumo enskavantein
Paikkakunta: Raahe

Re: KLE:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Komean pakosatsin olet saanut aikaiseksi, onko primäärin pituudet kopioitu alkuperäisestä putkesta vai jostain virittäjän raamatusta? Tajusin että haluaisit primäärit samanpituisiksi, tämä sääntö pätee jos kone on useampi sylinterinen mutta näissä mopoissahan samalta sylinteriltä lähtee kaksi putkea, kummaltakin pakokanavalta omansa. Ainakin mun tohtorissa pakokanavat ovat jo kannessa reilusti erimittaiset ja primääreissä on myös useamman sentin pituus ero, tällä saadaan aikaiseksi se että pakosyklit eivät tule ihan yhtä aikaa kollektorille vaan peräkkäin jolloin todennäköiseti virtaus paranee ja vaikuttaahan se ääniinkin pienentäen niitä kun koko sylinterillinen pakokaasua ei tule putkesta ulos yhtä aikaa vaan kahdessa osassa. Ehkä kollektori voisi olla vielä hieman jouheampi, kuvasta voisi ajatella että osa pakokaasuista törmää toisesta primmääristä tulevan pakosyklin tielle, eikä imaise sitä mukaansa äänenvaimenninta kohti niinkuin on tarkoitettu. Muttä nää on vaan mun päätelmiä, älä ota liian vakavasti, en ole ammattilainen! :lol:
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: KLE:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja Happi »

Sakkeus kirjoitti:Komean pakosatsin olet saanut aikaiseksi, onko primäärin pituudet kopioitu alkuperäisestä putkesta vai jostain virittäjän raamatusta? Tajusin että haluaisit primäärit samanpituisiksi, tämä sääntö pätee jos kone on useampi sylinterinen mutta näissä mopoissahan samalta sylinteriltä lähtee kaksi putkea,
Eiköhän KLE:ssä ole kaksi sylinteriä?

Happi
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: KLE:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja THä »

Juu, pari sylinteriä ja neljä pakovenaa. Primäärien pituudet on ihan laskettu resonansseista. Varmaan aika lähellä orkkissarjan lyhyempää putkeä, tosin en ole mitannut. Yksimukisessa tuo erimittaisuus on toimiva juttu sen pulssin pilkkomiseksi osiin kun ei sitä kuitenkaan oikein hyödyntää voi.

Kollektorissa on ideana pitää äkkinäinen tilavuuden kasvu kurissa, sen takia pakoputken pääkin on supistettu, eikä kollektori isonnettu. Eli kollektorista lähtee ulos about samankokoinen reikä, mitä primäärien sisähalkaisija. Mutta tosiaan tuo on vielä vähän vaiheessa.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: KLE:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja THä »

Tuosta mun nostopukista oli tuolla toisaalla... Se on tehty muistaakseni kasituumaisesta PI-palkeesta. Moinen sattui tallissa olemaan ja löytyi sille sitten aikanaan käyttöä. Tuon rakennehan on hyvin yksinkertainen: alarunko ja nostolevy, joiden väliin tulee tuo palje ja liukuputket. Ilma sinne menee palkeen alapuolelta, sieltä on ensin pätkä kovaa putkea, sitten hytikkaletkua metrin verran jonka päässä on ruuvattava kartioistukalla oleva hana, jostain vanhoista vesijohto-osista taisin tuon löytää. Tuohon hanaa on sitten ympätty vanha renkaantäyttöpistooli. Tuo pistooli ei täysin pidä, niin tuo hana on tarpeen. Tuo just mahtuu kasaan polkaistuna kawan alle ja nostaa ehkä noin 150 mm. Tuo on nopeaan kasattu nurkissa olleista osista, mutta on se hyvin pelannut. Valitettavasti mulla ei ny ole yllä olevaa parempaa kuvaa. Jos tuollaista meinaa tehdä, niin palkeen ei todellakaan tarvi olla noin raju, tuo mun pukki nostaa yli kolme tonnia...
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
antti-a
Viestit: 475
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:46 am
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Masku

Re: KLE:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Hienolta vaikuttaa, tulee kelestä parempi kuin uutena!
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: KLE:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja THä »

antti-a kirjoitti:Hienolta vaikuttaa, tulee kelestä parempi kuin uutena!
Kiitoksia. Eihän sitä ny mitään järkeä olisi huonompaa tehdäkkään.

Jonkin aikaa taas hommat seisoi kun ei tallille ehdi. Kuitenkin eilen sai jo savut ulos uudesta putkesta. Muutin vielä vasemman sylinterin primäärin reititystä sen verran, että sain pituudet aika kohdilleen. Vielä pitäisi hitasata lambdalle mutteri, hiekkapuhaltaa ja maalailla. Meteli on aika raju, tai ainakin sisätiloissa kuunneltuna. Rakentelin pari erilaista killeriäkin, mutten ollut oikein tuloksiin tyytyväinen. Killerillä matalat äänet hävisivät, mutta jäljelle jäi metallinen korkea rääyntä. Ensimmäinen versio oli 25 mm putkea, sisäpää umpeen ja porailtu 4,5 mm reikiä täyteen, toisen tein 38 mm putkesta ilman mitään kikkailuja. Eli suora putkenpätkä. Molemmilla tulos aika sama :roll: Hyviä ideoita millä korkeita ääniä saisi pois? Ajattelin jos änkkäriin tulevan putken päähän virittelisi jotain ja jättäisi ulostulon vakioksi, kuitenkin se iso rööri tekee mukavan jyminän 8) Putkessakin paukutteli jonkin verran, että virtaus on kai vakiota vapaampaa. Sulais ny vähän lumet, niin pääsis ulos testailemaan ja kaasarijumppaan :roll:

Muutama kuvakin tulee varmaan vähän myöhemmin.

Edit:

klick ja klick.

Siirsin myös vielä kollektorin jälkeistä putkea vähän sisäänpäin ettei tuohon ottaisi kantapää tai lahje niin helposti. Tosin joutui vähän lisämutkia tekemään sitten ennen änkkäriä, mutta ei haitanne mitään. Änkkäri on myös niin sisässä kun mahtuu ja noin sentin rako jää katteeseen.

Edit2: kuvan linkki korjattu.
Viimeksi muokannut THä, Ke Maalis 18, 2009 10:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
Artsi_L
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 10:59 am
Pyörä: Yamaha XTZ750
Paikkakunta: Kaakkoinen itäraja - Miehikkälä

Re: KLE:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja Artsi_L »

Tuossa on toimivan oloinen laskukone pakosarjan mitoutukseen.
500cc twinille 6500rpm kierroksille laskuri antaa primäärien sisähalkaisijaksi 30,5mm ja pituudeksi n. 68cm ennen kollektoria.

http://www.mez.co.uk/mezporting/exhaust_length.html
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: KLE:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja THä »

Ja kukaan ei sano, ettei toisen kuvan linkki kai toiminut...

Noihin pakosarjojen laskemisiin on kaikenlaisia laskureita netissä aika paljon. Itse asiassa sylinterin tilavuus ei vaikuta pakosarjan pituuteen, kun ei myöskään sylinterien lukumäärä. Jos haluaa vähän syvemmin perehtyä, niin ihan hyvää asiaa löytyy sellaisen herran, kun Joni Kaiterniemen tutkintotyöstä. Löytyy esimerkiksi googlen pdf-haulla.

Pakosarjat on siitä ikäviä, että hurjan moni asia vaikuttaa ja monia juttuja on mahdoton arvata. Esimerkiksi pakopulssin kulkunopeuteen vaikuttaa pulssin lämpötila paljon, ja tuo kun vielä muuttuu etäisyyden mukaan ja myös kuormitustilanteen ja kierrosluvunkin, joten siksi pakosarjan mitoitus on aika lailla dynohommaa. Primäärin halkaisija on monasti valittava "liian isoksi" pakokanavan halkaisijan mukaan. Näin tein itsekkin. Eli mulla tuo 35 mm putki on ihan vain sen takia, että käy pakoaukkoon kivasti.

Toisaalta 2 mukinen kone on sikäli helppo, että eri pakosarjavaihtoehdot ovat vähissä kun taas vaikka nelimukiseen löytyy heti kolme ja noista erilaiset 4-2-1 sarjat ovat todella vaikeita mitoittaa. Toisaalta pärrässä myös koko putken pituus on niin pieni, että ankkärin päästäkin heijastuu pulssi takaisin... Sen verta tuota omaa kollektoridisainia tutkin, että kun puhalti paineilmaa toiseen primääriin, niin toiseen tuli imu eikä suikaan puhallellut takaisin. Toisaalta raju pulssitus vaikeuttaa mahdottomasti kaasarikoneen säätämistä koska pulssitus muuttaa koneen volumetristä hyötysuhdetta paljon pienellä kierroslukualueella. Tuo on myös yksi syy valita isompi putki joka vaimentaa pulssia ja helpottaa säätämistä.

Sorry, meni taas vähän monimutkaiseksi, on vaan tullut mietittyä näitä juttuja... Mutta jos foorumilla on muitakin teoreetikkoja, niin ajattelin, että nämä jutut voi kiinnostaa ja mielelläni kuulisin muidenkin ajatuksia.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
Stobe
Viestit: 450
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:19 am
Pyörä: KLE 500, ZRX1200R
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: KLE:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Hienoa työtä olet tehnyt! KLE:hen tuo pakoputkitarjonta rajoittuu muutamaan merkkiin eli sekin puoltaa omavalmistetta, kun käytettyjäkin on harvoin tarjolla. Tuo alustan parantaminen on itselläkin ollut ikuisuusprojektina, mutta aina on kevät ja ajohimot menneet edelle.
"Kato iskä, tossa on oikeen kunnon tuplajouset",
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: KLE:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja THä »

Stobe kirjoitti:Hienoa työtä olet tehnyt! KLE:hen tuo pakoputkitarjonta rajoittuu muutamaan merkkiin eli sekin puoltaa omavalmistetta, kun käytettyjäkin on harvoin tarjolla. Tuo alustan parantaminen on itselläkin ollut ikuisuusprojektina, mutta aina on kevät ja ajohimot menneet edelle.
Kiitoksia. Tuossa olisi nyt valmis ja halpa resepti alustaan. Tosin toiminnasta ei ole vielä mitään tietoa. Pitänee tuosta vähän raportoida kunhan saa jokusen kilometrin alle. Enköhän pääsiäispyhinä saa vehkeen ajoon. Täytyy käydä vähän kokeeksi hyppyyttämässä, on vain iskenyt ajatus josko ruuvasin jousen esijännityksen ihan liian tiukalle :roll: Säätö ei ole ihan helppo, kun ei tuohon alakautta ole mitään asiaa käsiksi... Yritän hakea perus-lambdalla ja perstuntumalla koneeseen säätöjä ja penkissä pyörähtää. Vähän harmittaa kun ei ehtinyt kantta avata. Tosin virtauspenkki on ny työn alla, joten tulevaisuudessa saa vähän dataakin ensi talven (?) muutoksista :wink: Idea olisi nostaa virtausnopeutta huonontamatta virtausta, tai jos virtaus on tehoihin nähden kova, niin sitten nostetaan nopeutta jopa virtauksen kustannuksella.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: KLE:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja THä »

Kovasti meinasi vastustaa ajokauden avaus. Torstai-iltana tuon niputin yötä myöten ja aamulla oli sitten 5 cm lunta maassa :lol: Jäipähän vähän enempi talliaikaa. Tuli sitten tehtyä siistimmät matalat jalkatapit ja viriteltyä laukkuvarustusta paikoilleen. Tapeista ei tullut kuvaa, mutta laukuista tuli. Sen vähän mitä repsikka on kyydissä, niin täytynee ajella ilman laukkuja :roll: Nuo kaaret on taivutettu huonekaluputkesta, olikohan 20 tai 25. Sitten vähän lattoja ja pultteja niin tuollaiset tuli. Aika jämäkältä tuntuivat ja on noita jo pariin kertaan kokeiltu eikä ajettavuudessa huomaa oikein mitään vaikka on parikymmentä kiloa laukuissa. Vielä jos keskelle laittaisi pömpelin, niin alkaisi kuljetuskapasiteetti olla kuin oikeassa matkapyörässä. Tuli myös tehtyä pleksille uudet kiinnikkeet hajonneiden tilalle ja laiteltua uusi virran ulosotto. Myös kellon asensin :P

Tuo arvaus meni kyllä kohdilleen, että takajousella oli aivan liikaa esijännitystä. Arviosta kun tuon kasatessa ruuvasin puoleen väliin, niin aika jämäkkä tuli. Nyt ollaan lähes minimissä ja on mukavan tuntuinen. Kantavuutta on ja vaimennustakin tuntuu riittävän vaikka klikkeri on lähes täysin auki. Yhden kokeilureissun jälkeen vaan ihmettelin tippoja saappaalla. Vaikka ajelu mukavaa puuhaa onkin, niin ei se sentään niin mukavaa ole, että nuo lahkeesta olisivat valuneet. Pyörää kurkistamaan ja teleskoopin stefahan se vuoti :evil: Oli se hyvä etten noita uusinut kun tuo auki oli. Noh, oppiahan sitä ikä kaikki.

Kaasareita tuli ruuvailtua muutamaan otteeseen. Pikkuhiljaa vetoja alkoi löytyä aika kivasti ja nyt varmaan ollaan sen verta lähellä mitä perstuntumalta osaa sanoa. Tosin tänään ajellessa Joutsa-Tampere -väliä tuo kehitti jonkin ihme käyntihäiriön kakoen ja nykien. Aloin jo tosissaan huolestua kun ei mitään työkalujakaan ollut mukana. Kokeilin ryyppy päällä ajella ja tuo tuntuikin vetävän puhtaammin, jonkin aikaa ajeltuani kokeilin laittaa ryypyn pois jos nykiminen palaisi. Vaan eipä palannut, loppumatkan kehräsi kuten kuuluukin. Olisiko sitten joku roska päässyt kaasuttimeen vaikka oli lakana pyörän ja kaasarien välissä ja hyvin olin aina kaiken putsailevinani :roll: Kuitenkin huomasin tuon vielä pöpeltävän jossain 2 krpm tienoilla. Rikkaalla taitaa olla kun muuta aluetta on rikastettu jonkin verran. Ei huomannut tuota noissa suutintesteissä kun tuli keskityttyä vain jostain neljästä ylöspäin. Normiajossa kyllä haittaa. Tosin tuo on helppo korjata jos muuten on seokset kohdillaan. Laitoin myös änkkäriin killerin 25mm putkesta, kyllähän tuo melua hilitsee reilusti, mutta äänen sävy on vähän epätoivottava. Täytyy ehtiessään yrittää viritellä parempia.

Oli muutenkin veikeä tuo mun siirtymä tänään, kun muutaman kilometrin kohdalla napsahti kytkinvaijeri poikki ja parisataa oli edessä... Vissiin neljä kertaa oli pakko pysähtyä ja kerran loivaan ylämäkeen :evil: Nyt sitten tuli mieleen, että mulla olisi Joutsassa ollut vanha varavaijeri. Kestihän tuo vaijeri yli tuhat kilometriä, laatukamaa. Olisikohan tuo vielä ihan kawan osa kun kuitenkin merkkiliikkeessä laitettu. Vähän mietin jos tuosta kyselisi jonkinlaisen takuun perään :roll:

Hitusen vastustaa, mutta vähän tullut ja palkintoakin. Tuo kyllä vetää suht kivasti eivätkä kierrokset enää puudu 9krpm tuntumaan kuten ennen, nyt jonkinlainen seinä tuntuisi olevan ehkä 10,5krpm. Tosin killeri ollut kiinni :roll: Keskeltäkin tuntuisi vetävän pirteästi kun ohittelu oli helpon oloista pykältämättä.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: KLE:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja THä »

Sain eilen kytkinvaijerin tuohon ja laittelin illalla paikoilleen. Liikkeen papereiden mukaan tuota ei olisi oltu viime syksynä vaihdettu, eikä tietenkään ollut mun vauriokuviin siten osunut, että olisi vauriota kuvista nähnyt. Kuitenkin ulospäin ihan uuden oloinen vaijeri :roll: Tiedä sitten. Lupasivat kyllä sen verta tulla vastaan, että vaijerin saa maksimialennuksin. Noin hinta muodostuikin todella edulliseksi. Yksi ongelma vaan oli, sitä vaijeria kun ei näemmä tahdokkaan saada. Pikaisella soittokierroksella kuitenkin moinen löytyi Stormin hyllystä, myös stefat löytyi teleskooppeihin. Pitänee tuo toinenkin vaijeri hakea vaikka varalle jos joskus saapuu. Vanhasta oli koneen puoleisesta päästä nuppi lähtenyt litomaan, eli vaijeri ei suinkaan ollut katkennut. Toivottavasti nyt kestäisi.

Kävin tänään lenkin ajelemassa ja jotain hämärää kaasarien säädöissä vielä on. Vetoja on kivasti ja vastaa hyvin, mutta tasakaasulla ajellessa tulee ongelmia. Noin 60-70 pelaa hienosti jolloin kierroksia jotain 4krpm. Sitten 80-90 alueella nykii ja kakoo kuin bensa olisi loppumassa, pahiten alamäessä missä veto on kevyttä, kierroksia noin 5krpm. 100-110 sama kakominen jatkuu ja kierroksia noin 6krpm. Kuitenkin kun ajoin hetken reilua sataa ja tiputin nopeuden takaisin 80-90, niin pelasi ihan nätisti. Taas nopeutta ylös ja kakominen alkoi. Kuitenkin reilummin kaasua avatessa vetää heti puhtaasti. Alhaalla rökeltää edelleen, mutta tuo pitäisi kyllä poistua helposti. Muuten kun on rikastettu eikä alapäähän koskettu, niin se on varmaan kovin paksulla nyt.

Tuntuma sanoisi, että laihalla on, mutta järki vähän sotii vastaan. Tosin kaasarit ovat hieman mallia keräilyerä eivätkä kaikki osat ole ehkä ihan tuolle koneelle sopivia. Myös tuo mun putki on mitoitettu noille kierrosalueille, niin voi olla, että sekin laihentaa seosta. Voisi vähän tutkia minkä verran gpz:n ja kle:n neulat eroavat, noista voisi löytyä apu. Nostovarat alkaa nykyisistä loppua... Paljoa en ole ajellut, mutta vaikka säätövetoja on tullut tehtyä jonkin verran, niin kulutus näyttäisi olevan alta 5 :shock: Lambdalle on kyllä mutteri, mutta en tuota saanut aikaan pääsiäisen pyhinä asennella kiinni kun tuntui pelaavan. Olis ny kova apu tuonne tasakaasulle :roll: Ei vielä kehtaa noilla säädöillä penkkiin kokeilla :(
Neljä vaihdetta riittää.
Sakkeus
Viestit: 346
Liittynyt: La Helmi 10, 2007 8:19 pm
Pyörä: KTM 640 Sumo enskavantein
Paikkakunta: Raahe

Re: KLE:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Mulla tuli tohtorissa samoja ongelmia viime syksynä kun ilmat menivät nollan paikkeille, nykytteli tasakaasulla kaupunkiajossa ja vielä rauhallisessa maantie nopeudessakin, eli laihalle meni kun keli kylmeni. Sen verran nykyttely ärsytti että piti kaasuttimeen kajota ja pyöräyttää tyhjäkäynnin seosruuvia puoli kierrosta aukipäin. Loppui nykimiset, näillähän ajellaan tasakaasulla miltei pelkästään tyhjäkäyntipiirillä moottoritie nopeuksia lukuunottamatta.
ehorko
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2006 1:54 pm

Re: KLE:n päivitystä

Viesti Kirjoittaja ehorko »

Mo !

Tuli tuossa Pohjankankaan reissulla mieleen, että tarttis tehdä jotain KLE:n keulalle ja muistelin että joku sitä oli vähän modannut...
Mitenkäs, toimiko tuo sun rakentama kuinka ? Tilasitkos siis mitä valmiina tohon keulaan ja mitä kaikkee rakentelit itse..? Ei tuolla -94 keulalla enää hirveesti möykkyjä oteta vastaan sujuvasti, kuskissa ei luonnollisesti ole vikaa, joten korjataan kalustoa =)

Takaiskarin ajattelin katsella jostain valmiista, mutta tuota etupäätä vois kokeilla joko jousia vaihtamalla tai muulla tavalla hieman parantaa..

Esa
Vastaa Viestiin