F800GS:n modifionti..

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

-W-
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

Meinasi ihan perhana unohtua tämä rysteri juttu.. :oops:


Elikkäs originaalit kahvapainot on halkaistu keskeltä ja niiden sisään on jyrsitty ura noille rystereiden alumiiniruodoille.

Rysterin pää jää siis kahvapainon puolikkaiden väliin puristukseen -> siisti ja erittäin luja kiinnitys (ei rysterit pyörähdä, sen verta monta kertaa on testattu :lol: ).

Muovia joutuu hieman noiden vaijereiden tieltä itse rysteristä hiomaan pois, kuten myös joutuu hieman viilaamaan mopon kahvoistakin.


Lisäksi täytyy huomioida se, että näiden rysterien kanssa ei sovi vakiot pitkät kytkin- ja jarrukahvat. Joko vakioita pitää hieman pätkäistä tai ostaa kahden sormen kahvat.
Liitteet
Vaijerit
Vaijerit
Halkaistu kahvapaino
Halkaistu kahvapaino
-W-
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

Laitetaanpas samaan syssyyn pari aikaisempaakin modausta tähän.


Elikkäs kaatumarautoja en löytänyt mistään myöskään mieluisia. Joko olivat kaikki omasta mielestä hemmetin rumia putkihässäköitä, painoivat paljon tai sitten olivat sellaisia ulkonevia "närekaappareita".

Lisäksi aika moni rauta tuli kiinni taaimmaisen koneen korvakkeen pultin alle, jolloin raudat olivat polvien tiellä ajettaessa ihan edessä. Tästä johtuen kyseisen tyyppiset raudat myös myötäävät/taipuvat aika helposti kun kiinnityspisteet ovat niin kaukana verrattuna siihen mihin isku tulee mopon kaatuessa.


Niinpä siis väkräsin itse kaatumaraudat jotka tulivatkin etummaisten koneen kiinnityskorvakkeiden alle kiinni. Tämä vaati kahden reijän tekemistä sivukatteisiin (yksi per puoli), mutta vastavuoroisesti raudat ovat todella tukevat ja kevyet. Lisäksi kun katteisiin ruuvasi bemarin omat lisävaruste "ilmanohjaimet" ja teki kaatumaraudat niiden mukaan, niin raudoista sai aika huomaamattomatkin.
Liitteet
Valmiit kaatumaraudat
Valmiit kaatumaraudat
Valmiit raudat ennen maalausta
Valmiit raudat ennen maalausta
Rautojen aihiot
Rautojen aihiot
-W-
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

Ja laitetaan nyt vielä nämä laukkuvirityksetkin samaan syssyyn.. :lol:


Alkuperäinen idea oli tämän suhteen tehdä pyörään kiinteästi vain minimimäärä rautoja jotka toimisivat lähinnä vain nostokahvoina ja kiinnityspisteinä parille kuivasäkille (jotta normi setupin paino pysyisi alhaisena ja ulkonäkö siistinä).

Näihin rautoihin oli sitten tarkoitus tehdä paritkin erillaiset lisäraudat jolla saisi sekä kovat laukut (vain kerran/pari kesässä käytettävät kun tarvitsee lukittua säilytystilaa), että myös pehmeät laukut (aina muuten käytössä).


Koska kasisatasen vakio äänenvaimennin on sijoitettu typerän kauas mopon keskilinjasta olivat kaikki kaupalliset laukut yleisesti ottaen toispuoleisia (vasemman puolen laukussa väistö pakoputkelle). Tämä ei oikein sopinut suunnitelmiini koska halusin yhtä isot laukut kummallekin puolelle, sekä halusin laukuista muutenkin mahdollisimman kapealla olevat. Kasisatasen penkin alla olevasta bensatankista johtuen (mikä on kyllä loistava keksintö painopisteen suhteen) laukut joutui laittamaan muutenkin tarpeettoman leveälle, enkä halunnut laittaa niitä pakoputkesta johtuen entistäkin leveämmälle.

Niinpä vaimennin vaihtui Remus Hexaconeksi (myös painon takia) ja vakio pakoputki sahattiin katalysaattorista poikki. Tämän jälkeen Remuksen kiinnitysraudat hitsattiin uuteen asentoon, kuten myös pakoputki ja kokonaisuus istuu nyt kapeammalla kuin itse tankki.


Laukut teki mittatilauksena Begr 2mm lentokonealumiinista hitsattuna (niitatut kun ei kestä konttaamista) ja ne asennettiin niin eteen kuin vain pystyi että matkustajakin vielä mahtui mukaan. Laukut eivät siis irtoa laukkuraudoista irti perinteisesti lainkaan, vaan raudat lähtevät moposta irti laukkujen mukana.
Liitteet
Kovat laukut kiinni pyörässä
Kovat laukut kiinni pyörässä
Rautoihin integroitu työkaluputki
Rautoihin integroitu työkaluputki
Asennus niin lähelle tankkia kuin mahdollista
Asennus niin lähelle tankkia kuin mahdollista
Kiinteät raudat työn alla
Kiinteät raudat työn alla
Viimeksi muokannut -W-, Ti Kesä 07, 2011 8:24 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-W-
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

Kovat laukut on kuitenkin yleisesti ottaen aika syvältä (henk. koht. mielipide), koska ne painavat aika ryökäleesti vaikka koitat kuinka kevyet tehdä. Lisäksi ja ehkä eniten niissä kuitenki itseäni hirvittää se, että niiden alle on vähän tuhankin helppo saada pahoissa paikoissa jätettyä omat jalkansa mopon kaatuessa...


Niinpä normi reissuja varten (=kaikki muut paitsi kaupunkimatkailut) tehtiinkin toinen setti laukkuja, tällä kertaa pehmeitä sellaisia. Satulan takaosaan tuli "boksin" virkaa hoitamaan Ortliebin Recumbent reppu pikakiinnityksellä (koska se on ainut vedenpitävä reppu jossa on vetoketju pitkittäin) ja varsinaisiksi kuivalaukuiksi Ortliebin Speedbagit modifioituina.

Yksin reissussa ollessa tehtiin Speedbageille kiinnitysraudat niin eteen ja alas että laukkujen etupäät makaavat matkustajan jalkatappien päällä. Laukut ovat siis itse tehdyillä pikakiinnikkeillä kiinni raudoissa (jotka painavat alta kilon) ja lähtevät irti parissa sekunnissa. Speedbagit valitsin aihioiksi siksi että ne olivat pitkän/matalan malliset jolloin päivittäinen käyttö/tavaroiden löytäminen on erittäin helppoa.

Tämä setuppi onnistuikin erittäin hyvin ja nyt on mielessä pyörinyt jo noiden kovien laukkujen hukkaaminen kokonaan! Pyörä on "aivan ihana" ajaa jopa sladissakin tällä matkavarustuksella painon ollessa alhaalla ja edessä (repussa ei minulla ole yleensä kuin elektroniikka vekottimet kun en tankkilaukkua käytä lainkaan). Kannattaa todellakin kiinnittää huomiota ja hieman aikaa ja vaivaakin niiden kamojen kiinnitykseen/pyörän painopisteeseen..


Näihin laukkuihin liittyen työn alla on vielä oikealle puolelle laukkuraudan sisäpintaan kiinni tuleva irrotettava lisäpolttoainesäiliö tiettömiä taipaleita varten...
Liitteet
Kuivalaukku setuppi paikoillaan
Kuivalaukku setuppi paikoillaan
Skogis
Viestit: 333
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 1:54 pm
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300
Paikkakunta: Vasa

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Mielenkiintoinen modifiointi! Sinä olet saannut hyvän pyörän optimoitu laadukkailla ratkaisuilla. Luen mielellään lisää projeltista.
anahonda
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 8:49 pm
Paikkakunta: K-U

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja anahonda »

Aikani kuluksi innostuin minäkin väsäämään taakse parempaa raudoitusta. Sellaista, mihin oikeasti saa laitettua hihnoilla pysyvästi kamansa. Sen verran pieni kuitenkin, että saa olla jatkuvasti kiinni. Lisäksi noista on hyvä kavereiden kiskoa pyörää pystyyn kun ottaa lippoja metässä. Tai jopa itse.
Täytin hiekalla, puutulpat päihin ja kylmätaivutusta ruuvipenkissä.
Liitteet
Kolmessa kohdassa hihnalenkit
Kolmessa kohdassa hihnalenkit
16mm paksuseinämäistä putkea
16mm paksuseinämäistä putkea
-W-
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

anahonda kirjoitti:Aikani kuluksi innostuin minäkin väsäämään taakse parempaa raudoitusta. Sellaista, mihin oikeasti saa laitettua hihnoilla pysyvästi kamansa. Sen verran pieni kuitenkin, että saa olla jatkuvasti kiinni. Lisäksi noista on hyvä kavereiden kiskoa pyörää pystyyn kun ottaa lippoja metässä. Tai jopa itse.
Täytin hiekalla, puutulpat päihin ja kylmätaivutusta ruuvipenkissä.
Tukevan oloiset raudat olet tehnyt!

Omia vielä täytyy hieman muokata kaksi päällä matkailuun sopivammaksi (jotta saa teltan+makuupussit hyvin matkustajan taakse kiinni kuivasäkeissä) ja sitten lopulta kiikuttaa nuo pulverimaalaukseen. Noita on tässä vajaan parin vuoden aika tullut muokattua aika moneen kertaan, mutta kohta ne alkaa olla mieleiset kuten muukin pyörä (pohjapanssaria, uutta 18" takavannetta ja etujarrun letkutusta lukuunottamatta).. :lol:
Skogis
Viestit: 333
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 1:54 pm
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300
Paikkakunta: Vasa

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Noniin... uuden bemarin on seisonut n. puolen vuoden tallin nurkissa mutta nyt alkaa tapahtua jotain. Olen kerännyt melkein kaikki tarvittavat osat ja nyt minulla on W:n reseptin mukaan aprilia RXV shiveröity etutolpat juuri kasattu. Olen vielä joutunut ostaa yläkolmiopala ja pääjarrusylinteri. Minulla on myös korkea etulokasuoja KTM 690:stä, musta kuitenkin, mikä minulla on tarkoitus käyttää bmw-nokan tilalle. Samalla pääsen eroon se alkuperäinen renkaan ylittävä jarruletkusta. Haluan myös vaihtaa takaiskarin uuteen säädettävään ja korjattavaan malliin.

W, mikä jousivakio sinulla on WP iskarissa? Tarvitseeko iskarissa myös jäykempää jousi?
Liitteet
14022012063.jpg
14022012065.jpg
-W-
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

WP:n iskarissa on tällä hetkellä Öhlinsin 1099-74 jousi (180N/mm). Toinen jousi mikä minulla on tuohon on 160N/mm (jäykin mitä sai WP:ltä tarpeeksi pitkänä -> vakio iskun pituudella olevaan iskariin löytyy kyllä jäykempiä, mutta ei pidennettyyn iskunpituuteen mikä minulla on). Vakio jousihan on muistaakseni 170N/mm. Kauheita jäykkyyksiä muuten nuo jouset paperilla, mutta niin on vipusuhdekin aika mielenkiintoinen..

MUTTA kannattaa taas huomioida se, että vakion 12mm esijännityksen sijaan minulla on 3-6mm esijännitystä normaalisti ja joustomatkaa vakion 210mm sijaan 250mm. Vakio jäykkyys olisi parempi yksinajeluihin tuolla joustomatkalla ja esijännityksellä, mutta kun tulee ajettua suht reippaasti noita kinttupolkuja kaksipäällä (+ telttakamojen kanssakin), niin tuo 180N/mm on hyvä kompromissi.


Kasisatasessa on sekä edessä ja takana hirveästi esijännitystä jousissa ja jos herkän alustan haluaa, niin noita kannattaa kyllä vähentää. Mutta minusta kyllä kannattaa myös mitata sägit tyhjällä pyörällä + kuskin kanssa ja vähän kalkumoloida mikä se olisi paras jousijäykkyys omaan käyttöön. Niin ja paljonko sinne takapäähän haluaa sitä joustomatkaa, vai pysyykö vakiossa.

Etulokari on tässä vakiona sen verran väljällä sovitteella etten ole täällä päin maailmaa vielä törmännyt olosuhteisiin että se olisi tukkoon mennyt. Tuosta tulee vain niin susiruma laite crossipyörän ylälokarilla ettei ole moinen edes käynnyt mielessä, mutta kauneushan on aina katsojan silmässä! :lol:


Ps. Kannattaa muuten sitten vahvistaa se taka iskarin yläpään kiinnitys. Nimimerkillä neljä 12.9 pulttia banaanille ajanut (ja yhden vakion 10.8 ) ennen kuin uskoi ettei tuo vakio kiinnitys oikeasti kestä (veikkaan että melkein jokaisessa kasisatasessa jolla on vähänkin ajettu reippaammin on tuo pultti mutkalla). Ihan katupyörämäinen lapsuus tuo iskarin yläpään kiinnitys (surkea jopa sellaiseen) tässä pyörässä ja pahimmassa tapauksessa vääntää vielä eturungonkin solmuun (vaatii jo tosin yritystä vähän enemmän). Esim. kotareissa iskarin kiinnitys ihan eri maata..
Skogis
Viestit: 333
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 1:54 pm
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300
Paikkakunta: Vasa

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Ei ole vielä ollut mahdollista mitata zagit, mutta pian saan molemmat pyörät alla ja silloin saan tehdä tarkemmat suunnitelmat. Mutta se on kiva saada vähän ennakkotietoa että saan alkaa etsiä sopiva iskari. Onko mikään muuttunut huonommaksi kun sinä olet pidennyt joustoliike ja vähennyt esijännitys, esim. nopea-/asfalttitieajo? Meneekö ketjun hienosti haarukanlaakeroinnin yli?

Mun täytyy kyllä myöntää että se ei tule kovin kauniiksi korkealla lokarilla, mutta toisaalta se alkuperäinen systeemi ei ole paljon parempi esteettisestä näkökulmasta. Olen vaan kuulut että syytä laittaa korkea lokari on että kurat lentää helpompi pois rengasta mikä johtuu parempaa pidon. Tämä on tietysti vain teoria, järkevin syy on tietysti että nokassa puuttuu paljon kalliita osia :lol: .
-W-
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

Huonommaksi on mennyt siinä mielessä että enää ei yllä jalat niin hyvin maahan ja liike-enegian loppuminen johtaa sen myötä kaatumiseen helpommin. Tähän tosin auttaa sen liike-energian ylläpitäminen oikealla ranteella.. :lol: Niin ja painavampi on luonnollisesti nostaa pystyyn kun on korkeampi..


Paha se on oikeasti verrata kun muutoksia on tullut tehtyä pikkuhiljaa ja kertaakaan en ole ajanut omaa pyörääni ja vakiota peräjälkeen. Eipä kevään asvalttireissulla Kreikkaan ja takaisin nuo isot kotarit tai suzukin kyykkä taivaanrantaan kadonneet, joten ihan hyvin tuntuisi toimivan nopeassa asvaltti ajossakin. Kuskin päästä se enemmän on kiinni asvaltilla kuin pyörästä - pelottaa eturenkaan alta lähtö sen verran ettei sitä kovempaa taitaisi uskaltaa muillakaan saman painoisilla möhköillä assulla ajaa. Sitäpaitsi vastaavia esijännityslukemia löytyy vaikka SE:stä, joten ei ne ihan hatusta temmattuja ole. Kovavauhtisilla & huonokuntoisilla sora teillä vauhti on luonnollisesti paljon reilumpaa kuin mitä vakiolla ikinä uskaltaisi ajaa. Pyörät pysyvät kiinni alustassa, keula ei sukella jarrussa (tai hakkaa käsille), jousitus ei pohjaa hallitsemattomasti vaikka vähän ajovirheitä tekisikin ja näistä johtuen luotto mopoon on paljon parempi. Mutta tietenkin korkeampi painopiste tuntuu tietyissä tilanteissa - se on se hinta minkä pidemmästä joustomatkasta joutuu maksamaan.

Mutta turha kuvitella että tästä jousitusmuutoksilla mitään hyvää metsämopoa saisi. Painoa on ja se tuntuu suon silmässä tasan yhtä painavalta kuin ennenkin ja moottorin rakenteesta johtuen maavara on korotettunakin rajallinen.. Mutta pitkää reipasvauhtista matkaa huonokuntoisilla teillä tällä taittaa tarvittaessa kaksikin päällä mielikseen ja siihen tämä on ensisijaisesti rakennettukin. 8)


Takapäähän ei tarvitse tehdä korotuksen yhteydessä muita muuutoksia kuin hieman modifioida keskiseisontatuen poikkiputkea johon ketjut raahaa täydessä ulosjoustossa jos joustoa on jatkettu takapäässä (+jatkaa sivutukea ja keskiseisontatukea). Minulla tosin ei ole ihan kaikki extra 4cm tullut ulosjoustoon, vaan osa myös sisäänjoustoon jotta pyörän ajogeometrian saisi pidettyä kohdillaan. Korotettuna olen tuolla ajanut jo yli 20tkm ja vailla mitään teknisiä ongelmia (mitä nyt WP:n iskarin hydraulinen esijännitys on sylkenyt öljyt muutaman kerran pihalle, mutta se nyt ei tähän liity millään tavalla).
MotoMasa
Viestit: 368
Liittynyt: Pe Touko 20, 2011 9:15 am
Pyörä: 990Adv

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja MotoMasa »

-W- kirjoitti:Tuosta tulee vain niin susiruma laite crossipyörän ylälokarilla ettei ole moinen edes käynnyt mielessä, mutta kauneushan on aina katsojan silmässä! :lol:
Asiahan ei minulle kuulu, mutta tuli tämä kuva vastaan ADV foorumilla. Taitaa olla muutenkin riisutumpi tuo kojetauluosasto..

Kuva
Skogis
Viestit: 333
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 1:54 pm
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300
Paikkakunta: Vasa

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Kyllä se on ruma, mutta varmasti kiva ajaa. Tuohon lisätankiin ei taitaa olla tarvetta jos se on yhtä bensapihi kuin vanha 650. Tuo Adventure on muuten ihan ok näköinen krossilokarilla.
2011-touratech-transforms-bmw-f800-gs-video 3.jpg
Vähän slimmattu sivupaneelit ja pienempi etuvalo ratkaisee ongelman ulkonäön kanssa.
Avatar
peteace
Viestit: 174
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 1:45 pm
Pyörä: kauramoottori
Paikkakunta: Lohja

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja peteace »

-W- kirjoitti: Ps. Kannattaa muuten sitten vahvistaa se taka iskarin yläpään kiinnitys. Nimimerkillä neljä 12.9 pulttia banaanille ajanut (ja yhden vakion 10.8 ) ennen kuin uskoi ettei tuo vakio kiinnitys oikeasti kestä (veikkaan että melkein jokaisessa kasisatasessa jolla on vähänkin ajettu reippaammin on tuo pultti mutkalla). Ihan katupyörämäinen lapsuus tuo iskarin yläpään kiinnitys (surkea jopa sellaiseen) tässä pyörässä ja pahimmassa tapauksessa vääntää vielä eturungonkin solmuun (vaatii jo tosin yritystä vähän enemmän). Esim. kotareissa iskarin kiinnitys ihan eri maata..
Oletko jo jollain tavalla itse tehnyt vahvistuksen yläpään kiinnitykseen? Paria vaihtoehtoahan tuolla advriderin foorumeilla on esitelty, mutta jos jokin kotikutoinen tai Euroopan mailta hankittava ratkaisu olisi jo valmiiksi mietitty ja testattu?
Itse en ole vielä tarkistanut missä kunnossa pultti on, ennen kevättä sen kuitenkin teen.
-W-
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

peteace kirjoitti: Oletko jo jollain tavalla itse tehnyt vahvistuksen yläpään kiinnitykseen? Paria vaihtoehtoahan tuolla advriderin foorumeilla on esitelty, mutta jos jokin kotikutoinen tai Euroopan mailta hankittava ratkaisu olisi jo valmiiksi mietitty ja testattu?
Itse en ole vielä tarkistanut missä kunnossa pultti on, ennen kevättä sen kuitenkin teen.
Periaatteessa iskarin unibaalista lyöty sisäkooli veke jonka tilalla cromimolybdeenistä sorvattu pitkä holkki joka menee sen orkkiksen "kiinnityshaarukan" päiden väliin. Toisin sanoen siinä typerän pitkällä pultin jännevälillä ei ole enää useampaa irtoholkkia kuten vakiona, vaan yksi päästä päähän. Vähän vaikea selostaa ja ei ole kuvaakaan tähän hätään..
Vastaa Viestiin