WP:n iskarissa on tällä hetkellä Öhlinsin 1099-74 jousi (180N/mm). Toinen jousi mikä minulla on tuohon on 160N/mm (jäykin mitä sai WP:ltä tarpeeksi pitkänä -> vakio iskun pituudella olevaan iskariin löytyy kyllä jäykempiä, mutta ei pidennettyyn iskunpituuteen mikä minulla on). Vakio jousihan on muistaakseni 170N/mm. Kauheita jäykkyyksiä muuten nuo jouset paperilla, mutta niin on vipusuhdekin aika mielenkiintoinen..
MUTTA kannattaa taas huomioida se, että vakion 12mm esijännityksen sijaan minulla on 3-6mm esijännitystä normaalisti ja joustomatkaa vakion 210mm sijaan 250mm. Vakio jäykkyys olisi parempi yksinajeluihin tuolla joustomatkalla ja esijännityksellä, mutta kun tulee ajettua suht reippaasti noita kinttupolkuja kaksipäällä (+ telttakamojen kanssakin), niin tuo 180N/mm on hyvä kompromissi.
Kasisatasessa on sekä edessä ja takana hirveästi esijännitystä jousissa ja jos herkän alustan haluaa, niin noita kannattaa kyllä vähentää. Mutta minusta kyllä kannattaa myös mitata sägit tyhjällä pyörällä + kuskin kanssa ja vähän kalkumoloida mikä se olisi paras jousijäykkyys omaan käyttöön. Niin ja paljonko sinne takapäähän haluaa sitä joustomatkaa, vai pysyykö vakiossa.
Etulokari on tässä vakiona sen verran väljällä sovitteella etten ole täällä päin maailmaa vielä törmännyt olosuhteisiin että se olisi tukkoon mennyt. Tuosta tulee vain niin susiruma laite crossipyörän ylälokarilla ettei ole moinen edes käynnyt mielessä, mutta kauneushan on aina katsojan silmässä!
Ps. Kannattaa muuten sitten vahvistaa se taka iskarin yläpään kiinnitys. Nimimerkillä neljä 12.9 pulttia banaanille ajanut (ja yhden vakion 10.8 ) ennen kuin uskoi ettei tuo vakio kiinnitys oikeasti kestä (veikkaan että melkein jokaisessa kasisatasessa jolla on vähänkin ajettu reippaammin on tuo pultti mutkalla). Ihan katupyörämäinen lapsuus tuo iskarin yläpään kiinnitys (surkea jopa sellaiseen) tässä pyörässä ja pahimmassa tapauksessa vääntää vielä eturungonkin solmuun (vaatii jo tosin yritystä vähän enemmän). Esim. kotareissa iskarin kiinnitys ihan eri maata..