Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750 (3LD)

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Dassault
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ660
Paikkakunta: Viitasaari

Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750 (3LD)

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Kun merkkiä ei ole vielä osannut vaihtaa, niin talliin eksyi seuraavaksi projektiksi vanha kunnon super tenere.
Aloitetaan uusi theard siitä.
Ikä ja seisonta on tehnyt tehtävänsä, joten taisteluita on tiedossa.
Tavoitteena on saada tämä kuntoon kevät kivettyyn joten saas nähdä...
Pikainen vilkaisu antoi jo osviittaa mitä tulevan pitää.
-sähköt
-jarrut
-katteen korjausta
-ketju/rataspaketti
-jne... Mitä vielä löytyykään :?:
Kyllä se siitä...
Avatar
Dassault
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ660
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750

Viesti Kirjoittaja Dassault »

On jäänyt tänne kirjoittelu aikas vähälle, työt haittaa harrastusta, mutta nyt pitkästä aikaa tallissa.
Takarenkaan laakerit alkaa olla vaihdettu. Jäi vain vetorattaan laakeri jälkitoimitukseen dealerilla, no hätä. Ei tämä tästä karkaa.
Lisäksi sähköt alkaa olla kunnossa. Aika oli tehnyt tehtäviään, joten johtoa on vaihdettu ja tinakolvi savunna.
Ensimmäinen pikkujoulu paketti saapui Italiasta, sisältäen rattaat ja uuden jännitesäätimen. www.carpimoto.com jos ny lataus toimisin paremmin kun edellinen jännitesäädin oli sulanut.
Jarrut on kanssa käyty läpi ja ne onneksi tarvitsi vaan herkistelyä. Jarrupolin pitää käyttää prässissä et sen saa suoraksi. Joskus on otettu kylkimyyryä laitteella, ei tuota muuten saa kieroksi.
https://cults3d.com/en/3d-model/various ... solidwokrs Jos joku jolla on 3D tulostin, niin tälle tulosteelle olisi tarvis. Pitää ajovalot päivittää nykyaikaan ja taitaa olla helpoin keino pistää ledit keulaan.
Nyt ootellaan vielä paria pakettia englannista ja saksanmaalta, niin alkaisi sitten olla kaikki tarvittava kotona. KuvaKuva

Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla

Kyllä se siitä...
Avatar
Dassault
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ660
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Eipäs sitä sit jaksanut viiä jarrupolinta prässiin. Vaihtoehtoinen menetelmä käyttöön eli viilapenkki, kaasutöhö, iso jakoavain, jatkovarsi ja olutta sillä tässä menee aikaa. Rautahan tottelee viisaampaa ja tässä tapauksessa asentaja vei voiton ja sivussa sai kurkun kostutettua.
Tuli sit kasattuakin pedaalihässäkkä takasin ja huomattavasti parempi lopputulos mitä osasi odottaa. Tästä on hyvä lähteä saunaa lämmittelee. Kuva

Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla



Kyllä se siitä...
Avatar
Dassault
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ660
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Seuraava vika löytyikin kun ryhdyin irroittamaan takahaarukkaa sevittääkseni laakerien kunnon. Olikin sit iskarin alapäässä kunnon välys, eikä pultti suostunut lähtee millään irti.
Joten iskari kainaloon ja töissä prässiin.
Voimaahan nuo tottelee, mut 7 tonnia piti olla puristusta ennen kuin päätti irrota. Oli muuten aika hyvin ruoste purru kiinni. Välyksenkin syy löytyi, eipä ole vielä tähän mennessä tullu vastaan, että sisäkooli olisi hajonnut laakerista, mut näköjään se on uskominen kun omin silmin näkee.
Tästä on sit lähdettävä ottamaan laakerikirja kouraan ja katsottava tuo koko oikein. KuvaKuva

Kyllä se siitä... PRKL

Kyllä se siitä...
Avatar
Dassault
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ660
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Iskarin laakeria odotellessa, päätin sit syventyä tyypilliseen yammun ongelmaan, eli eturattaan kiinnitysmutterin kierteiden tuhoutuminen.
Tässä olikin päässyt ongelma jo pahaksi ja mutteri oli laitettu kemppiliimalla (räkäsauma) kiinni suoraan akseliin.
Eipä se lujassa ollu kun sai hepin pois niin mutteri solahti näppeihin ja sitten paljastuikin karmea totuus.
Vetoakselin kierteet oli tuhoutuneet ja ei toiveitakaan saada uutta mutteria tapaamaan kierrettä.
Mikäs neuvoksi, kun ei oikein huvita lähteä purkaa moottoria, kun tuo on se viimenen osa mikä lähtee irti, toisaalta se olisi myös ensimmäinen mikä menee paikoilleen.
Mielessä kävi täytehitsaus mikä on mahdollista tehdä paikoillaan, mutta ei inspiroidu moisesta.
Päätin sitten kokeilla poralla kuinka kovaa tuo akseli on.
Hyvä terä esille ja ei kuin kokeilee, ainahan tän voi sitten purkaa.
Sinnehän se terä rupesi uppoaa ja lastua irtoamaan, eli tämä suunniteltu pulttilukitus saattaa jopa onnistua. Porasin kuitenkin hieman liikaa ja osuma öljykanavaan mikä on akselin keskellä.
No ei auta, pitää se sit tiivistää kumitulpalla.
Ei muuta kuin isompaa terää kehiin, et saa M12 kierteen siihen. Poraus done, seuraavaksi kierretappia koloon, ei helvata, tää on kovaa. Nitkun nitkun edestakaisin ja kierrettä syntyy. Sit vain lyhentää pultti sopivaan mittaan (15mm) ja testiasennus. Hyvältä näyttää ja mahtuu olemaan.
Siihen sit momenttiin (70N)ja avot. Homma toimii.
Eli nyt sit kumitulppa pohjalle ja nord-lock lukitus. Aika näytttää mikä se on kestävyydeltään, mut parempi kuin hitsaus. Tää on purettavissa. KuvaKuvaKuva

Kyllä se siitä... PRKL

Kyllä se siitä...
Avatar
Dassault
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ660
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750 (3LD)

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Ei paljoo tuu tätä päivitettyä. Aika menee muualla.
Kuitenkin vekotin alkaa hiljalleen näyttää taas pyörältä. Iskarin laakeri tuli vaihdettua ja samalla myös takahaarukan liukukin vaihtu uuteen. Etuiskakit on nyt huollettu ja jarrutkin käyty läpi. Hieman piti uusia kuluvia osia jotka löytyikin englannin verkkokaupasta. Ei tarvinnu kokonaista jarrusatulan huoltosarjaa hommata muutanan kumin takia. On se vaan ilkeetä hommaa ilmata itsestään jarruja mut kyllä sekin onnistui vaikka akrobaatin taitoja siihen välillä vaatikin.
Nyt syvennyttiin sit etuvaloihin.
Vanhat oli tullu käyttöikänsä päähän. Oli tarkoitus ympätä led.t keulalle, mutta päätti jääkaappi hajota niin rahankäytön priorisointi käyttöön. Hajos muuten paskaputsarin ilmastuskompurakin niin nyt lähdettiin sit budjettilinjalle.
Tallin nurkusta löytyi pari vanhaa 5, 3/4 umpiota joissa ei kiinikkeet osuneet kohdilleen alkuoeräisiin nähden. Mitäpä sitten kun vanhoista porailee vanhat kiinikkeet irti ja uusiokäyttöön tulevista leikata kiinnikkeet irti.
Kokeilin ensinnä laittaa nää irti leikatut kiinikkeet kiinni metalliepoksilla. Tarttuvan ne, mutta kun pikkusen väänti sivuttain niin irtihän ne rapsahti. Eli uusi yritys sikaliimalla. Katsotaan josko ny pysyis.
Parkkipolttimoiden kannat on hävinnä johonkin, mikähän kanta käy noihin? KuvaKuvaKuva

Kyllä se siitä... PRKL

Kyllä se siitä...
Avatar
Dassault
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ660
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750 (3LD)

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Hiljaa etenee tämäkin projekti.
Onneksi puhdistin paikat hyvin kun laitoin takahaarukan takaisin paikalleen. Nyt sit huomasin öljysäiliön tihuttelevan alleen, jos ei takahaarukka olisi ollut puhdas, niin en olisi löytännä vuotoa. Jännästi tihku tuli sauman välistä.
Ratkaisu oli sitten selvä. Hitsillä sauma kiinni ja koeponnistus ilmalla veden alla. Nyt ei vuoda.
Tulipahan tämäkin sit puhdistettua kunnolla ja nyt on jo uusi maalikin päällä.
Seuraavaksi syvennyttävä alkukäyrien kimppuun kun sieltä on pari jenkaa hajonnut. Kuva

Kyllä se siitä... PRKL

Kyllä se siitä...
Avatar
Dassault
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ660
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750 (3LD)

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Hiljaa etenee tämäkin projekti.
Onneksi puhdistin paikat hyvin kun laitoin takahaarukan takaisin paikalleen. Nyt sit huomasin öljysäiliön tihuttelevan alleen, jos ei takahaarukka olisi ollut puhdas, niin en olisi löytännä vuotoa. Jännästi tihku tuli sauman välistä.
Ratkaisu oli sitten selvä. Hitsillä sauma kiinni ja koeponnistus ilmalla veden alla. Nyt ei vuoda.
Tulipahan tämäkin sit puhdistettua kunnolla ja nyt on jo uusi maalikin päällä.
Seuraavaksi syvennyttävä alkukäyrien kimppuun kun sieltä on pari jenkaa hajonnut. Kuva

Kyllä se siitä... PRKL

Kyllä se siitä...
Avatar
Dassault
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ660
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750 (3LD)

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Jännä kun kevätaurinko paistaa niin kiire lisääntyy tallissa. Otin sit oikotien ja käytin putket korjauksessa ihan ammattipajalla. Laittoivat uudet lämpösuojan vastamutterit ja vielä puhalsivat puhtaaksi samalla.
Pinnoitukseen en tätä lähtenyt viemään kun kaveri sano, et joutus tekee joku viikonloppu kun ei nytkään ole tarpeeksi työvoimaa, siis kaverilla positiivinen ongelma.
Joten kilikili-pullo kouraan, sutta ja sekundaa tekemään.
Kuvassa tuo onkin jo värissä ja nyt parasta aikaa paistellaan 200°C lämmöllä väriä kiinni tunnin verran.
Sitä onkin hyvää aikaa kiilotellla mökäpönttöä tuona aikana. Kuva

Kyllä se siitä... PRKL

Kyllä se siitä...
Avatar
Dassault
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ660
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750 (3LD)

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Jännä kun kevätaurinko paistaa niin kiire lisääntyy tallissa. Otin sit oikotien ja käytin putket korjauksessa ihan ammattipajalla. Laittoivat uudet lämpösuojan vastamutterit ja vielä puhalsivat puhtaaksi samalla.
Pinnoitukseen en tätä lähtenyt viemään kun kaveri sano, et joutus tekee joku viikonloppu kun ei nytkään ole tarpeeksi työvoimaa, siis kaverilla positiivinen ongelma.
Joten kilikili-pullo kouraan, sutta ja sekundaa tekemään.
Kuvassa tuo onkin jo värissä ja nyt parasta aikaa paistellaan 200°C lämmöllä väriä kiinni tunnin verran.
Sitä onkin hyvää aikaa kiilotellla mökäpönttöä tuona aikana. Kuva

Kyllä se siitä... PRKL

Kyllä se siitä...
Avatar
Dassault
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ660
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750 (3LD)

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Kevätaurinko saikin sitten hieman vauhtia tämän projektin kanssa.
On uusi akku ja muutenkin todettu sähköjen olevan lopultakin iskussa, jopa flektikin toimii niin kuin pitääkin. Eli öljyä koneeseen ja kokeilee käyntiin. Aika tavalla sai sahata käyntiin, mutta hörähtihän se lopulta. Yhdellä pytyllä, p##kele! Ei ku tutkii ja alipainepuolen ongelma selittikin sitten homman. Oli tulppa murtunut ja sai sit 1 sylinteri liikaa ilmaa.
Tuli sitten investoitua kaasuttimien synkronointi sarjaankin kun lukas, et kaasuttimien synkronointi pitäisi tarkistaa 6000km välein ja tuossa ei varmaan ollut ikinä sitä tehty. Sen verran oli pielessä (0,3bar).
Pienen alkupähkäilyn jälkeen oppi miten se säätöruuvi vaikuttaa. Vuorotellen kaasuttimien sykronointiruuvia ja tyhjäkäyntiä taas kohdilleen. Nyt on sit tämäkin opeteltu ja todettu toimivaksi metodiksi. Kyllä muuttu moottorin käynti paljon tasaisemmaksi.
Tästä onkin hyvä jatkaa ja viisastuneena vaihtaa vielä kaikki polttoaineletkut kun on vehje vielä levällään.

Seuraavana onkin sit katekorjaukset. Tää saattaa valmistua kevätkivettyyn mennessä.

Näillä bensanhinnoilla käy kyllä mielessä ottaako olutta sen viikonlopun vai käykö ajamassa? Sen näkee sitten. Kuva

Kyllä se siitä... PRKL


Viimeksi muokannut Dassault, Pe Maalis 11, 2022 12:42 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä se siitä...
Avatar
Dassault
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ660
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750 (3LD)

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Nyt nukkuu ja ei sittenkään. Tulihan sitä vielä paikattua katteita eli rakenneltiin uudet kiinnikkeet murtuneiden tilalle etusivukatteisiin.
Aikaa vievää hommaahan se on kun ei ole pitkään aikaan sulatellut muovia muotoonsa. Onneksi ei jää näkyville.
Kyllä se siitä...
Avatar
Dassault
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ660
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750 (3LD)

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Voihan korona. Sekin mokoma tuli käymään ja ei todellakaan ole ihan kevyt tauti.
Nyt kuitenkin toipuneena jo siitä talli kutsui jälleen.
Uusi tuulilasi saapui portugasta (ihme kyllä, ehjänä). Tuli sekin sovitettua paikalleen ja todettua, että pystympi on parempi.
Tilaa jäi asentaa navi pleksin taakse. Sekin tuli asevelihintaan hankittua tuolta fb.n kautta eli postikuluja vastaan zumo 550 jonka lataustelakka on palanut. Ei se minua haittaa, toimii kuitenkin usb-johdolla vielä.
Vätikoodi on vielä hakusessa sinisen värin osalta (ral 5010 on lähellä), mutta onneksi on vinyyliteippiä jäänyt nurkkiin pyörii, sillä saa hieman piiloon noita kosmeettisia vaurioita.
Nii, joka ei vielä ole huomannu niin tätä tehdään kituutus budjetilla eteenpäin.

Kyllä se siitä... PRKL

Kyllä se siitä...
Avatar
Dassault
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ660
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750 (3LD)

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Hiljaa hyvä tulee. Alkaa tämäkin katiska näyttää taas pyörältä. Keulan katteet sai kasaan ja vilkut vaihtui aikas siroihin, kiitos näppivirheen, mutta yllättävän tehokkaat nuoon kokoonsa nähden. Nyt olisi vielä hienosäätöä sähkön ulosoton kanssa, eli pitää asentaa välirele johonkin ja etsiä virtalukolta heräte. Taidan mennä siitä mistä aita on matalin ja ryöstää herätteen käynnistyspiiriltä. Kuva

Kyllä se siitä... PRKL

Kyllä se siitä...
Avatar
Dassault
Viestit: 499
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ660
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Dassault.n puuhia vol.2 XTZ750 (3LD)

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Kah, ihmeiden aika ei ole ohi. Se elää sittenkin.
Vielähän tässä säätämistä piisaa, etujarruissa tuntuu olevan ilmaa ja levyt on kierot. Jumputtaa sen verran näpeille. Kytkinvaijerin säätö pitää fiksata ku kerran ryömii vaan eteenpäin vaikka kytkin on pohjassa. Peilit vaihtuu vielä ehjiin ja mitäs muuta tässä onkaan? Nii, ne renkaat. Täytyypä käydä kyselee joko shinkot olis tullu diilerille.
Mut kyllä mä taidan kivettyyn tällä päästä. Navi on vielä opeteltava kun tuli tuo 550 zumo räpellettyä keulaan kiinni. Hieman takapakkia uudemmista, mutta tähän saa helpommin karttoja uitettua ku uudempiin. Kuva

Kyllä se siitä... PRKL

Kyllä se siitä...
Vastaa Viestiin