KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

SamiT
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: Yamaha WR250f 2003 Honda VFR800 2002
Paikkakunta: Paimio

KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Tuli sitten ostettua tuommoinen -02 KTM kunnostukseen, pyörässä on mennyt tasapainoakseli ihan tuhannen säpäleeksi ja se on tullut lohkon läpi vähän ulkoilmaa ihmettelemään. Pyörällä on tietojen mukaan seikkailtu joskus Mongoliassa asti, onkohan tämän foorumin käyttäjiä kyseinen kuski? Saksasta olisi tämä pyörä käytettynä ostettu 2006 vähän niinkuin tuota reissua varten jos perimätiedot paikkansa pitäviä. Nyt on 54tkm mittarissa ja tasapainoakseli levinnyt entisellä omistajalla kesken ajon, kone kyllä pyörii normaalisti ja puristuksia on hyvin. Nyt saa oleskella hetken tuossa tallissa kun on konehallin rakennushanke menossa mutta osien hankinta täytyy jo aloittaa valmiiksi, kytkinkoppa jo tulikin hommattua ja koneen lohkokin mutta sepä olikin väärää versiota ja eli liian vanhaa vuosimallia. Parit huonot kuvat alla jos vaikka joku tunnistaa laitteen ja tietää historiaa lisää.


Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut SamiT, Ti Helmi 09, 2021 9:29 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
skuikka
Viestit: 1980
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE & Montesa 315
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja skuikka »

En kuvasta oikein hahmota mitä kaikkea on ratkennut mutta onko tuolta vain kuorta halki vai onko laakeripesiä ratkennut?
Olen paria LC8:n ja yhtä RFS-aikaisen EXC:n lohkoa hitsannut ja ne on ainakin todella mukavaa hitsattavaa. Jos tuolla on vain kuoriosavaurioita ja muuten on ehjä, voisi olla ajatusta vilauttaa vauriokohtaa jollekkin hitsaustaitoiselle.
SamiT
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: Yamaha WR250f 2003 Honda VFR800 2002
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

skuikka kirjoitti: Ti Joulu 22, 2020 3:12 pm En kuvasta oikein hahmota mitä kaikkea on ratkennut mutta onko tuolta vain kuorta halki vai onko laakeripesiä ratkennut?
Olen paria LC8:n ja yhtä RFS-aikaisen EXC:n lohkoa hitsannut ja ne on ainakin todella mukavaa hitsattavaa. Jos tuolla on vain kuoriosavaurioita ja muuten on ehjä, voisi olla ajatusta vilauttaa vauriokohtaa jollekkin hitsaustaitoiselle.
Kyllä tämä vaurio on jo hitsauksen tuolla puolen, tasapainoakseli ihan p*skana ja kopan palaset lentäneet tielle kun on hajonnut. Kytkinkoppakin menettänyt palan kun on moottorilohkon pala lähtenyt ja vienyt kytkinkopan ruuvin mennessään. Lohkot on jo tulossa mutta versiosta hiukan epäselvää kun toimittava firma oli lähettänyt eri lohkot vahingossa mistä kauppaa tehtiin mutta näkee sitten mitä tulee. Moottorin numerohan näissä kertoo ensin valmistusvuoden ja sen jälkeen moottorityypin, tässä 2-584jne eli -02 tehty ja moottorityyppi sitten tuo 584 mitä se sitten ikinä kertookaan kun näyttää Dukenkin moottoriosina myytävän 584-lohkoja. KTM uusi tuttavuus remontoitavana joten en tunne moottorien eroja Duken ja enduroiden välillä. Rattaita varmaan muitakin mennyt huonoon kuntoon kun tuo tasapainoakselin ratas on kärsinyt vähän hammaspeikon jyrsinnästä. Alkuvuodesta pitäisi olla työhommat siinä mallissa että ehtii laittaa moottorin levälleen niin näkee mitä mennyt.
SamiT
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: Yamaha WR250f 2003 Honda VFR800 2002
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Tämä hommahan lähtee hienosti käyntiin, tilasin moottorilohkot ja paketti lähtikin jo seuraavana aamuna, ainoa vaan että tilaamani osat olivat jääneet purkaamon pöydälle Latviaan ja ilmoittivat että eivät yhtään tiedä että mitä osia mulle on sieltä tulossa, lähtenyt paketti kuitenkin suunnilleen oikean kokoinen ja painoinen. Odotellaan jännitykseellä että onko siellä KTM:n palikkaa tai vaikkapa turbo-Busan pakosarja kun pääsee näkemään mitä laatikosta löytyy. Ilmoittivat jo valmiiksi että nopealla aikataululla vaihdetaan palikat oikeisiin.
SamiT
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: Yamaha WR250f 2003 Honda VFR800 2002
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

SamiT kirjoitti: To Joulu 24, 2020 7:10 pm Tämä hommahan lähtee hienosti käyntiin, tilasin moottorilohkot ja paketti lähtikin jo seuraavana aamuna, ainoa vaan että tilaamani osat olivat jääneet purkaamon pöydälle Latviaan ja ilmoittivat että eivät yhtään tiedä että mitä osia mulle on sieltä tulossa, lähtenyt paketti kuitenkin suunnilleen oikean kokoinen ja painoinen. Odotellaan jännitykseellä että onko siellä KTM:n palikkaa tai vaikkapa turbo-Busan pakosarja kun pääsee näkemään mitä laatikosta löytyy. Ilmoittivat jo valmiiksi että nopealla aikataululla vaihdetaan palikat oikeisiin.
Osat olivat KTM-osia mutta väärään malliin, mutta firma hoiti todella hienosti väärien osien noudon ja lähetti oikeat osat nopeasti. Jos ensi viikolla olisi jo aikaakin laittaa pyörää iskuun kevättä odotellessa.
Jarno
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Koneet on pitkälti samoja 640 adv/duke/enduro/sm malleissa, vuosikertojen välillä pieniä eroja, suurin muutos 2000-luvun malleissa highflow kansi ja hydrayli kytkin, 03 eteenpäin rullalaakeri kytkinakselilla (vaihda jos ei ole jo).

https://sparepartsfinder.ktm.com/
SamiT
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: Yamaha WR250f 2003 Honda VFR800 2002
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Jarno kirjoitti: Su Helmi 14, 2021 10:32 am Koneet on pitkälti samoja 640 adv/duke/enduro/sm malleissa, vuosikertojen välillä pieniä eroja, suurin muutos 2000-luvun malleissa highflow kansi ja hydrayli kytkin, 03 eteenpäin rullalaakeri kytkinakselilla (vaihda jos ei ole jo).

https://sparepartsfinder.ktm.com/
Moottorin lohkon numeron perusteella olisi -03 lohkot nuo varaosana tulleet, joitakin rattaita joutuu myös uusimaan ja tietysti tuon hajonneen tasapainoakselin. Laakerit varmaan kannattaa uusia kaikki kun ei tietoa varaosan mukana tulleiden ajomäärästä ja pyörän omat olleet tuon 54tkm paikallaan jo ja metallinmurusia voinut haaverin yhteydessä mennä moneen paikkaan. Saa ilmoittautua jos ylimääräisenä -02 malliin sopivia osia tuonne tasapainoakselin, kampiakselin ja kytkimen rattaan seutuville.
Jarno
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Eikös -02 / -03 ollut väli milloin kytkin vaihtui vaijerivetoisesta hydrauliseen -> oikea lohkon puolisko erilainen.
SamiT
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: Yamaha WR250f 2003 Honda VFR800 2002
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Jarno kirjoitti: Su Helmi 14, 2021 9:09 pm Eikös -02 / -03 ollut väli milloin kytkin vaihtui vaijerivetoisesta hydrauliseen -> oikea lohkon puolisko erilainen.
Ei hitto, täytyypä käydä tallissa tarkastamassa että menikö taas pieleen. Vaijerikytkin on pyörässä kuten pitääkin kun -02 malli myös moottorin numeron mukaan.

Tarkastettu ja oikeassa olet. Mahtaako olla niin tarkaan tehty että voi käyttä pyörässä olevan ehjän oikean ja tuon varaosalohkon vasemman puolikkaan vai ovatko aina pareja? Vai päivitänkö muutenkin niin että nestekytkimen saisi laitettua.
Viimeksi muokannut SamiT, Su Helmi 14, 2021 9:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarno
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

SamiT kirjoitti: Su Helmi 14, 2021 9:15 pm
Jarno kirjoitti: Su Helmi 14, 2021 9:09 pm Eikös -02 / -03 ollut väli milloin kytkin vaihtui vaijerivetoisesta hydrauliseen -> oikea lohkon puolisko erilainen.
Ei hitto, täytyypä käydä tallissa tarkastamassa että menikö taas pieleen. Vaijerikytkin on pyörässä kuten pitääkin kun -02 malli myös moottorin numeron mukaan.
Ei siihen montaa osaa tartte lisää ostaa että saa loputkin hydraylikytkimestä paikoillen...
SamiT
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: Yamaha WR250f 2003 Honda VFR800 2002
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Jarno kirjoitti: Su Helmi 14, 2021 9:27 pm
SamiT kirjoitti: Su Helmi 14, 2021 9:15 pm
Jarno kirjoitti: Su Helmi 14, 2021 9:09 pm Eikös -02 / -03 ollut väli milloin kytkin vaihtui vaijerivetoisesta hydrauliseen -> oikea lohkon puolisko erilainen.
Ei hitto, täytyypä käydä tallissa tarkastamassa että menikö taas pieleen. Vaijerikytkin on pyörässä kuten pitääkin kun -02 malli myös moottorin numeron mukaan.
Ei siihen montaa osaa tartte lisää ostaa että saa loputkin hydraylikytkimestä paikoillen...
Tutkiskelin vähän eroja ja osatarjontaa ja nestekytkinhän laitetaan tuohon niin ei tarvitse ihmetellä.
Jarno
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tuo on se helpoin hetki päivitykseen kun kun kone on muutenkin menossa paloiksi ja osa osista on jo pöydällä... :lol:

Eli uusi lohko oli hydraulikytkimelle?
SamiT
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: Yamaha WR250f 2003 Honda VFR800 2002
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Jarno kirjoitti: Su Helmi 14, 2021 11:35 pm Tuo on se helpoin hetki päivitykseen kun kun kone on muutenkin menossa paloiksi ja osa osista on jo pöydällä... :lol:

Eli uusi lohko oli hydraulikytkimelle?
On se "uusi" osa hydraulikytkimelle, ja eihän se ole kaiketikaan tarvetta juuri muuta hankkia kuin kahva pääsylintereineen, putki ja työsylinteri.
Jarno
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Oisko kytkimen työntötanko kanssa reilusti pidempi kuin vaijerivetoisessa...
Koneen sisälle ei kai tuon lisäksi muuta tarvitse vaihtaa, muistaakseni.

Edit.

Näyttäisi kuvien mukaan olevan lyhkäisempi hydrauli versiossa, 215mm vs vaijeri version 224mm...
SamiT
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: Yamaha WR250f 2003 Honda VFR800 2002
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM LC4 640 Adventure -02 "reikämoottori" kunnostusta

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Kiitoksia vinkeistä, ja palataan tarkemmin aiheeseen kun saan koneen pöydälle ja auki. Näkee sitten muut varaosatarpeet. Edeltävät remppakohteet saatu tänään pihalle tallista joten nyt pääsee lopultakin tätä pyörää laittamaan.
Vastaa Viestiin