Renkaanvaihto käsin

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja timo »

smppa kirjoitti: La Helmi 19, 2022 1:56 pm Kyllä niitä eroja löytyy.
Olen samaa mieltä. Mutta edelleen, kyseessä on puhtaasti tekniikkalaji. Muutaman sadan (käsi)vaihdon jälkeen varsinkin se on pelkästään sitä :wink:
Mikey
Viestit: 84
Liittynyt: La Loka 18, 2014 5:02 pm
Pyörä: RSV1000, Husqvarna TE300i

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Eilen vaihdoin Rabacondalla ekaa kertaa moussellisen renkaan.

Hämmästyttävän helposti homma hoitui, kun teki orjallisesti Raban ohjevideon mukaan - en olisi etukäteen uskonut.
Avatar
geeXLV
Viestit: 169
Liittynyt: To Touko 01, 2008 10:22 pm
Pyörä: HVA 701LR
Paikkakunta: Kangasala

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja geeXLV »

Mikäs on raadin käsitys siihen että tarviiko vanteen sisässä olla venttiilin varressa prikka. Tasapainotin rengasta ja mikäs se lattialta löytyi. Aina ennen olen sen sinne laittanut ja mutteria ulkopuolelta en ole kiristänyt loppuun. Jokos räjähtää eka mutkassa..
Mopo 701, sisärenkaallinen takarengas, ei lukkoja, 1,5 Bar..Kuva


TiuSo
TiuSo
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja timo »

Mielestäni prikka on tarpeellinen ja sitä puristava mutteri myös.
Joskus jättelin välillä ne pois, kunnes venttiilin tyvi alkoi vuotamaan, vaikka rengas ei ollutkaan liikahtanut vanteella. Siitä päättelin sen olevan hyvä juttu. Ja siitä, että en muistaakseni ole saanut kumia rikki tuollalailla, jos prikka on tukemassa venttiiliä.
Avatar
geeXLV
Viestit: 169
Liittynyt: To Touko 01, 2008 10:22 pm
Pyörä: HVA 701LR
Paikkakunta: Kangasala

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja geeXLV »

Joo täytyy myöntää että sen verran jäi häiritsemään että täytyi ottaa uusiksi. Ja nyt se prikka on siellä..


TiuSo
TiuSo
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

timo kirjoitti: Pe Elo 26, 2022 8:21 pm Mielestäni prikka on tarpeellinen ja sitä puristava mutteri myös.
Samat ajatukset ja aina prikka/mutteri paikallaan venttiilivarressa, olen jäänyt käsitykseen että ne tukee venttiilin juurta varsinkin silloin jos toisella mutterilla kiristetään venttiilivarsi vanteeseen kiinni.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja timo »

Koheltaja kirjoitti: La Elo 27, 2022 5:47 am
timo kirjoitti: Pe Elo 26, 2022 8:21 pm Mielestäni prikka on tarpeellinen ja sitä puristava mutteri myös.
Samat ajatukset ja aina prikka/mutteri paikallaan venttiilivarressa, olen jäänyt käsitykseen että ne tukee venttiilin juurta varsinkin silloin jos toisella mutterilla kiristetään venttiilivarsi vanteeseen kiinni.
Ja mulla on se käsitys, että muuten kumi/metalliliitos ei ole tarpeeksi pitkäikäinen. Ei messinkinen venttiilikara pohjalaippoineen alkaa pikkuhiljaa irtoamaan kumista jos sitä ei pakoteta olemaan paikoillaan mekaanisesti.
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Niinhän niille kävi kunnes alko kiristämään prikalla...Sen jälkeen ei ole mulla tainnut lähteä yhtään irti.
Avatar
smppa
Viestit: 275
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja smppa »

Tulipa tässä talven aikana rakennettua romuputkista rengaspukki. Aiemmin olen kyykkinyt jonkun auton vanteen, tai rumpuputken pätkän kanssa.

Youtubessa tämä tuli alunperin vastaan: https://youtu.be/xT8pROuwXHE

Ja tässä oma tuotos:

Kuva
SamiM
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 3:20 pm
Pyörä: Honda A/T '16
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Aikanaan mulla tyhjeni eturengas ja kun irrotin sen niin tuo rikka puuttui venttiilin juuresta ja venttiili oli alkanut murtumaan irti sisäkumista kun mutterilla oli kiristetty vanteeseen. Joku oululainen rengasliike oli renkaan asentanut ja kun heille asiasta mainitsin, väitti ettei sitä rikkaa siellä tarvi. No sattuneesta syystä olin eri mieltä, mutta jätin asian sikseen, ei kiinnostanut kai väitellä. Uusi sisäkumi laitettiin tuolloin tietenkin tilalle, mutten muista tuliko silloin rikkaa paikalleen. Taisi tulla kun toimi moitteetta sen jälkeen.

Sen koommin on tullut tehtyä kurapyörien rengastyöt itse. Venttiilinvarren mutterin kiristän aina venttiilihattua vasten, jotta näkee jos rengas pyörähtää vanteella. Ei myöskään murra siinä samalla venttiiliä irti. Tällä perusteella näyttäis että riittää kun se rikka on paikallaan tukemassa venttiiliä, ei tarvitse olla mutterin kiristettynä.
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Facebookin "Moottoripyörä korjaus- ja huoltoneuvonta" ryhmässä tuli vastaan tämmönen eli korvataan rengasraudat nippusiteillä:

https://www.youtube.com/watch?v=ADh3PUDkzAY
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Avatar
_JPA_
Viestit: 663
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

maja2 kirjoitti: Ke Kesä 14, 2023 10:49 pm Facebookin "Moottoripyörä korjaus- ja huoltoneuvonta" ryhmässä tuli vastaan tämmönen eli korvataan rengasraudat nippusiteillä:

https://www.youtube.com/watch?v=ADh3PUDkzAY
Kotarin tubeless pinnavanteelle käytin tuota menetelmää renkaan asennuksessa. Ihan toimiva tapa.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Myin reilu viikko sitte Ceebbarin vanteen, josta piti saada pois arviolta 25 vuotta vanha misukka. Ja koska vanne oli jo juridisesti toisen omaisuutta, en halunnu naarmuttaa sitä. Omalle vanteelle ei ois ollu niin väliä... Kumi oli hiukan kovettunu ja ottanu vanteeseen kiinni. Sain kuitenkin painettua reunan irti asianmukaisella työkalulla ja kahdella rengasraudalla nostettua reunaa vähä vanteen yli. Sitte pieni vanerin soiro kumin ja vanteen väliin ja rälläkällä reuna poikki ja sama toiselle puolelle. Sen jälkeen ei tarvinnut ees nippusiteitä.
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Eipä ole tullut ajatelleeksi että loppuunajetun kumin voisi noinkin ottaa vanteelta. :mrgreen:
Ehkä siirryn itse tähän..
Kiitos vinkistä.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Avatar
Totti
Viestit: 1065
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Totti »

maja2 kirjoitti: Ke Kesä 14, 2023 10:49 pm Facebookin "Moottoripyörä korjaus- ja huoltoneuvonta" ryhmässä tuli vastaan tämmönen eli korvataan rengasraudat nippusiteillä:

https://www.youtube.com/watch?v=ADh3PUDkzAY
Eilen otin aika pitkän rengasmaaottelun, joka sitten päätyi asentajan 1-0 voittoon.
Tämä konsti kävi mielessä, muttei ollut riittävän pitkiä nippusiteitä.
Täytyy ainakin kerran kokeilla.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Vastaa Viestiin