Renkaanvaihto käsin

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Tumpeelo kirjoitti:Vielä kun keksis miten metsässä saa helpoiten tubeleksen reunan pudotettua huulelta alas.
Motion Pro BeadPro? En tiedä toimiiko.


Puhelin on hyvä työkalu rengashommissa. Sillä kun pirauttaa vakuutusyhtiöön ja sanoo että hommaavat hinausauton. Pitäähän sille kalliille täyskaskolle autoturvineen jotain vastinetta saada... :lol:
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja mico »

Juu on mullakin tuo autoturva, mutta siinä kun odottelee vähintäänkin pari tuntia huitsin vatun nevadassa hinuria, niin on jo usemman kerran renkaan paikannut.
Kyllä se mulla ainakin rengas on vanteelta lähtenyt ihan rengasraudalla.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

2.5 vanteen kans tuo Bead pro toimii ihan mainiosti. Ja rautanaki ihan hyvä. Leveämpi vanne safety beadin kans on kova pala.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
kalle j
Viestit: 868
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja kalle j »

Motion pron bead pro toimii hienosti. E09:kin saa bmw:n tubeless vanteelta irti.
Lisää urkua monitoriin...
Avatar
Tumpeelo
Viestit: 289
Liittynyt: Ti Marras 07, 2017 2:02 pm
Pyörä: Orbea
Paikkakunta: Pornainen

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Tumpeelo »

JuhaL kirjoitti:
Tumpeelo kirjoitti:Vielä kun keksis miten metsässä saa helpoiten tubeleksen reunan pudotettua huulelta alas.
Motion Pro BeadPro? En tiedä toimiiko.

Varmasti hyvä kapine, mutta hinta on sitä luokkaa että sisäinen juutalainen sanoo notta ei. :lol:
"We have to stop because, it came something stone or something through seat. Up in the ass of Timo"
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja mek »

Bead Pro toimii hyvin ja hätätilassa ne menee rengasrautoinakin.
Avatar
geeXLV
Viestit: 169
Liittynyt: To Touko 01, 2008 10:22 pm
Pyörä: HVA 701LR
Paikkakunta: Kangasala

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja geeXLV »

AT takavanteen kanssa tullut tavaksi laittaa bead pron vierestä toisella raudalla apuja. Eli ensin bead pro (..jää jäykkä rengas joskus kinthaalle..) vierestä painaa rengasta toisella raudalla alas. Mitakset irtoaa vanteesta ilman hikeä.
4 tuuman vanne ja se kohouma siinä..


TiuSo
TiuSo
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Toissailtana osui sitten eka rengasrikko itselle. Nopeutta 80km/h ja nyppylän päällä ehti juuri ja juuri nähdä kun kantillaan ollut terävähkö kivi sinkosi vasemmalle puolelle raiteelta Betan eturenkaan alta lepikkoon. Vipotus alkoi pikkuhiljaa kun ilmat pakenivat eturenkaasta ja mökille matkaa vaatimattomat 19km, piti oikein tarkastaa äsken mapsista tuo etäisyys.

Koska eturengas ei enää kovin uusi ollut niin ajattelin, että katsotaans miten äijän käy, näin koska tunnetusti vaimo ei ihan mielellään lähde näitä metsäautoteitä koluamaan meikäläisen takia, ennemmin käskee kävelemään mökille :-0 Lisäksi muistelin että uusi etunen ja sisärengas pitäisi kotitallissa olla valmiina.

Nopeutta pidin 30-50km/h ja istuin niin takana kuin Betassa pystyy. Välillä vipotti oikein reilusti jolloin hiljensin, välilllä tasaantui ihan kohtuulliseksi. Rengas pysyi vanteella hyvin lukon ansiosta ja muutenkin näytti olevan kohtuullisessa kuosissa kun sain lykättyä mopedin peräkärryyn. Ei ollut edes kuuma, Michelin Starcross tuo näytti olevan.

Eilen sitten telkeydyin rengasrautojen kera viileään autotalliin jossa havaitsin, että sisärengas löytyy, päällikumia eteen ei, mutta taakse kyllä olisi parikin kappaletta. Nyppäsin kuitenkin renkaan irti ja ongin sisärenkaan (mallia norsunnahka, Michelin Airstop) ulos ja oli kumin murua päällysteenä jonkin verran. Mielenkiinnon vuoksi pesin tuon ja laitoin reilusti ilmaa sisälle ja pyörittelin vesialtaassa, mutta mistään en vuotokohtaa löytänyt ??? Jonkin verran hiertymää pinnassa oli mutta saita ukko olisi laittanut tuon takaisin jos paikattava kohta olisi löytynyt.

Imuroin päällikumin ja aikani sitä ihmeteltyäni ja käänneltyäni totesin että hyvin tällä vielä ajaa. Kiepautin vannenauhaksi pari kierrosta jeesuteipin soiroa lisää entisen päälle, kaivoi paketista uuden norsunnahkaisen sisägummin ja uskomattoman talkki/mäntysuopa sotkemisen jälkeen sain jopa ventiilin vanteen reiästään ulos. Jossain vaiheessa kyllä meinasi usko loppua kun uusi sisuskumi oli 4mm vahvaa ja tilaa venttiilin kiepauttamiseen ei omilla näppivoimilla tahtonut riittävästi syntyä. Takarenkaassa tuon ventiilin survominen reiästään läpi on lasten leikkiä jopa noilla norsunnahkoilla kun tilaa on enempi.

Tasapainotin tuon ja tuntuisi toimivan ihan hyvin. Runko on ehjä, eipä tuo tyhjänäkään kovin linttaan mennyt, näytti jopa siltä että ilmaakin olisi sisässä ollut, mutta piuhaustakaan ei kuulunut kun venttiilin sielun ruuvasi ulos.

Foorumin ennätys tyhjällä etusella? Itse olin ainakin yllättynyt että tuolla pääsi ihan komeasti ihmisten ilmoille varovasti ajaen sen vajaa 20km. Tosin kurapyörän etusella ei painoa kovin häävisti tule vs. iso möhkö.

Uuden etusen olisin toki laittanut jos semmoinen olisi ollut saatavilla.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja an13 »

Etupyörä tyhjänä kevyellä pyörällä vannelukon kanssa pääsee kyllä pitkälle kun menee rauhallisesti. Aika sama matka eli n. 20km päähän kotoa kerran pääsin ennenkuin huomasin juuri vaihdetussa renkaassa että oli jäänyt sisäkumi vannelukon väliin ja tyhjeni. Samalla 30-50kmh tyylillä takaisin, uusi sisäkumi sisään ja ulkokumila mentiin täysi käytöikä vielä (Mitas C21).
Urpo
Viestit: 205
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Pyörä: X-ADV, LC4-MIL M-M Kanguro
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Urpo »

En nyt ennätyksistä tiedä, mutta Honda xr250 tyhjällä takiksella reissukuormalla +35asteessa noin 40 km, ilman lukkoa. Vauhti 40-50, ja rengas vielä käyttökelpoinen, koska oli kohtuujäykkä nappulakumi.
Että miksikö, sisärengas ja raudat oli tietysti mukana mutta 27 lenkki. Eikä Laosin asukkailta edes jakaria löytynyt.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Näillä keleillä on mukava tehdä rengashommat ulkona :)

Hyvin tuntuu toimivan omatekele rengaspukki ja vääntövarsi, vielä vähän hienosäätöä vääntövarren päähän.

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja ATC »

Taisi Capo Sakke tempaista tyhjällä etusella sen Arctic But (1600km) ajon mutta tietysti talven pakkasella rengas on jäykempi tyhjänäkin... :D
Weteraani kurapyöräilijä
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Kode »

JuhaL kirjoitti:
Tumpeelo kirjoitti:Vielä kun keksis miten metsässä saa helpoiten tubeleksen reunan pudotettua huulelta alas.
Jos tienpäällä ei muuten irtoa vanteesta voi pyörää käyttää rengaskoneena. Pyörä keskiseisontatuelle ja etupyörästä liina keskitukeen ettei liiku ja putoa tuelta. Sivuseisontatuki sitten on se työkalu ja pyörää kallistamalla sitten rengas irti vanteesta, jos ei muuten lähde. :mrgreen:
Minkä huollan, sen myös korjaan.
antsaha
Viestit: 3
Liittynyt: Su Syys 02, 2018 10:23 am
Pyörä: BMW R1200GSA LC
Paikkakunta: Kotka

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja antsaha »

Piti vaihtaa gessuun uusi takasrengas jotta pääsee huomenna reissuun. Ehdin jo painaa renkaan pois vanteelta kun tuli mieleen että hommanhan voisi ottaa videolle, joten ei muuta kun uudestaa ilmat vanhaan renkaaseen ja poseeraamaan. Videolla rengas siis murtuu todellisuutta helpomin vanteelta, mutta ei se tuon kauempaa ensimmäiselläkään yrityksellä mennyt. Tuo keskiseisontatuki on vallan mainio vehje tuohon hommaan.
https://photos.app.goo.gl/c6xkgDinwyzHETPQ9
J-A
Viestit: 69
Liittynyt: To Huhti 24, 2014 3:15 pm
Pyörä: 990 Adventure S -07

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja J-A »

Kode kirjoitti:
JuhaL kirjoitti:
Tumpeelo kirjoitti:Vielä kun keksis miten metsässä saa helpoiten tubeleksen reunan pudotettua huulelta alas.
Jos tienpäällä ei muuten irtoa vanteesta voi pyörää käyttää rengaskoneena. Pyörä keskiseisontatuelle ja etupyörästä liina keskitukeen ettei liiku ja putoa tuelta. Sivuseisontatuki sitten on se työkalu ja pyörää kallistamalla sitten rengas irti vanteesta, jos ei muuten lähde. :mrgreen:
Tien päällä tuo on varmaan paras konsti saada rengas vanteelta
Samalla tekniikalla minäkin vaihdoin aluksi kotiolosuhteissakin KTM:n takarenkaan. Vaikka 990 on aika painava pyörä, niin ei se takakumin reuna siltikään ihan helposti mene vanteen keskiuraan. Tein sitten hallitunkista puristustyökalun, niin johan helpottui ja nopeutui renkaanvaihto.

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin