Puhelin on hyvä työkalu rengashommissa. Sillä kun pirauttaa vakuutusyhtiöön ja sanoo että hommaavat hinausauton. Pitäähän sille kalliille täyskaskolle autoturvineen jotain vastinetta saada...
Juu on mullakin tuo autoturva, mutta siinä kun odottelee vähintäänkin pari tuntia huitsin vatun nevadassa hinuria, niin on jo usemman kerran renkaan paikannut.
Kyllä se mulla ainakin rengas on vanteelta lähtenyt ihan rengasraudalla.
AT takavanteen kanssa tullut tavaksi laittaa bead pron vierestä toisella raudalla apuja. Eli ensin bead pro (..jää jäykkä rengas joskus kinthaalle..) vierestä painaa rengasta toisella raudalla alas. Mitakset irtoaa vanteesta ilman hikeä.
4 tuuman vanne ja se kohouma siinä..
Toissailtana osui sitten eka rengasrikko itselle. Nopeutta 80km/h ja nyppylän päällä ehti juuri ja juuri nähdä kun kantillaan ollut terävähkö kivi sinkosi vasemmalle puolelle raiteelta Betan eturenkaan alta lepikkoon. Vipotus alkoi pikkuhiljaa kun ilmat pakenivat eturenkaasta ja mökille matkaa vaatimattomat 19km, piti oikein tarkastaa äsken mapsista tuo etäisyys.
Koska eturengas ei enää kovin uusi ollut niin ajattelin, että katsotaans miten äijän käy, näin koska tunnetusti vaimo ei ihan mielellään lähde näitä metsäautoteitä koluamaan meikäläisen takia, ennemmin käskee kävelemään mökille :-0 Lisäksi muistelin että uusi etunen ja sisärengas pitäisi kotitallissa olla valmiina.
Nopeutta pidin 30-50km/h ja istuin niin takana kuin Betassa pystyy. Välillä vipotti oikein reilusti jolloin hiljensin, välilllä tasaantui ihan kohtuulliseksi. Rengas pysyi vanteella hyvin lukon ansiosta ja muutenkin näytti olevan kohtuullisessa kuosissa kun sain lykättyä mopedin peräkärryyn. Ei ollut edes kuuma, Michelin Starcross tuo näytti olevan.
Eilen sitten telkeydyin rengasrautojen kera viileään autotalliin jossa havaitsin, että sisärengas löytyy, päällikumia eteen ei, mutta taakse kyllä olisi parikin kappaletta. Nyppäsin kuitenkin renkaan irti ja ongin sisärenkaan (mallia norsunnahka, Michelin Airstop) ulos ja oli kumin murua päällysteenä jonkin verran. Mielenkiinnon vuoksi pesin tuon ja laitoin reilusti ilmaa sisälle ja pyörittelin vesialtaassa, mutta mistään en vuotokohtaa löytänyt ??? Jonkin verran hiertymää pinnassa oli mutta saita ukko olisi laittanut tuon takaisin jos paikattava kohta olisi löytynyt.
Imuroin päällikumin ja aikani sitä ihmeteltyäni ja käänneltyäni totesin että hyvin tällä vielä ajaa. Kiepautin vannenauhaksi pari kierrosta jeesuteipin soiroa lisää entisen päälle, kaivoi paketista uuden norsunnahkaisen sisägummin ja uskomattoman talkki/mäntysuopa sotkemisen jälkeen sain jopa ventiilin vanteen reiästään ulos. Jossain vaiheessa kyllä meinasi usko loppua kun uusi sisuskumi oli 4mm vahvaa ja tilaa venttiilin kiepauttamiseen ei omilla näppivoimilla tahtonut riittävästi syntyä. Takarenkaassa tuon ventiilin survominen reiästään läpi on lasten leikkiä jopa noilla norsunnahkoilla kun tilaa on enempi.
Tasapainotin tuon ja tuntuisi toimivan ihan hyvin. Runko on ehjä, eipä tuo tyhjänäkään kovin linttaan mennyt, näytti jopa siltä että ilmaakin olisi sisässä ollut, mutta piuhaustakaan ei kuulunut kun venttiilin sielun ruuvasi ulos.
Foorumin ennätys tyhjällä etusella? Itse olin ainakin yllättynyt että tuolla pääsi ihan komeasti ihmisten ilmoille varovasti ajaen sen vajaa 20km. Tosin kurapyörän etusella ei painoa kovin häävisti tule vs. iso möhkö.
Uuden etusen olisin toki laittanut jos semmoinen olisi ollut saatavilla.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Etupyörä tyhjänä kevyellä pyörällä vannelukon kanssa pääsee kyllä pitkälle kun menee rauhallisesti. Aika sama matka eli n. 20km päähän kotoa kerran pääsin ennenkuin huomasin juuri vaihdetussa renkaassa että oli jäänyt sisäkumi vannelukon väliin ja tyhjeni. Samalla 30-50kmh tyylillä takaisin, uusi sisäkumi sisään ja ulkokumila mentiin täysi käytöikä vielä (Mitas C21).
En nyt ennätyksistä tiedä, mutta Honda xr250 tyhjällä takiksella reissukuormalla +35asteessa noin 40 km, ilman lukkoa. Vauhti 40-50, ja rengas vielä käyttökelpoinen, koska oli kohtuujäykkä nappulakumi.
Että miksikö, sisärengas ja raudat oli tietysti mukana mutta 27 lenkki. Eikä Laosin asukkailta edes jakaria löytynyt.
Tumpeelo kirjoitti:Vielä kun keksis miten metsässä saa helpoiten tubeleksen reunan pudotettua huulelta alas.
Jos tienpäällä ei muuten irtoa vanteesta voi pyörää käyttää rengaskoneena. Pyörä keskiseisontatuelle ja etupyörästä liina keskitukeen ettei liiku ja putoa tuelta. Sivuseisontatuki sitten on se työkalu ja pyörää kallistamalla sitten rengas irti vanteesta, jos ei muuten lähde.
Piti vaihtaa gessuun uusi takasrengas jotta pääsee huomenna reissuun. Ehdin jo painaa renkaan pois vanteelta kun tuli mieleen että hommanhan voisi ottaa videolle, joten ei muuta kun uudestaa ilmat vanhaan renkaaseen ja poseeraamaan. Videolla rengas siis murtuu todellisuutta helpomin vanteelta, mutta ei se tuon kauempaa ensimmäiselläkään yrityksellä mennyt. Tuo keskiseisontatuki on vallan mainio vehje tuohon hommaan. https://photos.app.goo.gl/c6xkgDinwyzHETPQ9
Tumpeelo kirjoitti:Vielä kun keksis miten metsässä saa helpoiten tubeleksen reunan pudotettua huulelta alas.
Jos tienpäällä ei muuten irtoa vanteesta voi pyörää käyttää rengaskoneena. Pyörä keskiseisontatuelle ja etupyörästä liina keskitukeen ettei liiku ja putoa tuelta. Sivuseisontatuki sitten on se työkalu ja pyörää kallistamalla sitten rengas irti vanteesta, jos ei muuten lähde.
Tien päällä tuo on varmaan paras konsti saada rengas vanteelta
Samalla tekniikalla minäkin vaihdoin aluksi kotiolosuhteissakin KTM:n takarenkaan. Vaikka 990 on aika painava pyörä, niin ei se takakumin reuna siltikään ihan helposti mene vanteen keskiuraan. Tein sitten hallitunkista puristustyökalun, niin johan helpottui ja nopeutui renkaanvaihto.