Mitas

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
vtwin
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Paikkakunta: Sydän-Häme

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja vtwin »

IMG_20200216_155824.jpg
vanha etunen E07 ja uusi E07+
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
JKon
Viestit: 234
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 12:11 pm
Pyörä: Ténéré 700
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja JKon »

Mitas E07+ tilattu tenereen taakse.Lähinnä siitä syystä että haluaa renkaan joka toimisi jotenkin joka paikassa ja ei olisi heti kulunut loppuun. Onko hyviä vai huonoja kokemuksia tästä renkaasta?

edit: Nojoo lueskelin vanhoja viestejä tuntuu olevan aika ristiriitasia kokemuksia. Moni noita kehunu mutta monella on kyllä huonojakin kokemuksia.
Avatar
Tumpeelo
Viestit: 289
Liittynyt: Ti Marras 07, 2017 2:02 pm
Pyörä: Orbea
Paikkakunta: Pornainen

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Tumpeelo »

JKon kirjoitti:Mitas E07+. Moni noita kehunu mutta monella on kyllä huonojakin kokemuksia.
Takarengas kesti afrikaanossa 5300km ja eturenkaita meni siinä ajassa 2kpl. Toinen eturengas oli 09 ja toinen 07. Ehkä 07 etusella oolisi vielä tonnin ajellut, mut vaihtelin jo samaan syssyn senkin pois. Tuntui kuluvan asfaltilla pirun nopsaan.

Laittelin kuitenni saman satsin uudelleen alle kun en muutakaan keksinyt.
"We have to stop because, it came something stone or something through seat. Up in the ass of Timo"
Peltsi
Viestit: 2824
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Tumpeelo kirjoitti:
JKon kirjoitti:Mitas E07+. Moni noita kehunu mutta monella on kyllä huonojakin kokemuksia.
Takarengas kesti afrikaanossa 5300km ja eturenkaita meni siinä ajassa 2kpl. Toinen eturengas oli 09 ja toinen 07. Ehkä 07 etusella oolisi vielä tonnin ajellut, mut vaihtelin jo samaan syssyn senkin pois. Tuntui kuluvan asfaltilla pirun nopsaan.

Laittelin kuitenni saman satsin uudelleen alle kun en muutakaan keksinyt.
Sehän oli pitkäikäinen. Piditkö matalia paineita vai miten se voi noin äkkiä loppua. Tuohan lähentelee nappularenkaan elinkaarta mitä tuo ei kuitenkaan muilta ominaisuuksiltaan lähentele.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
Tumpeelo
Viestit: 289
Liittynyt: Ti Marras 07, 2017 2:02 pm
Pyörä: Orbea
Paikkakunta: Pornainen

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Tumpeelo »

Peltsi kirjoitti:Sehän oli pitkäikäinen. Piditkö matalia paineita vai miten se voi noin äkkiä loppua. Tuohan lähentelee nappularenkaan elinkaarta mitä tuo ei kuitenkaan muilta ominaisuuksiltaan lähentele.

Paineet on ruukanneet olla siinä 2barin huitteilla. 07 eturenkaalla ajoin viimekesänä Uudeltamaalta Savukoskelle ja takaisin. Kilsoja tuli semmonen 2500 ja rengas oli ehkä kulunut ehkä 3/5 osaa. Olisi sillä vielä asfaltilla ajellut, mutta hiekalle ei tehnyt enää mieli mennä joten vaihtoon läks.
"We have to stop because, it came something stone or something through seat. Up in the ass of Timo"
JKon
Viestit: 234
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 12:11 pm
Pyörä: Ténéré 700
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja JKon »

No huhhuh. Oon kuullu että noilla on jotkut 8000km+ ajellu mutta kaippa se on pyörästä (teho, paino) , ajotyylistä sekä paineista paljon kiinni. Noh nähdään miten menee itsellä..
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Kaksi E07+ Dakar 150/70-18 takarengasta on ollut Pohjoismaisessa reissukäytössä kuorma päällä, arviolta 50/50 soraa ja asvalttia ilman ylenmääräisiä revittelyjä. Ensimmäisellä tuli 10000 ja toisella 9000 kilsaa. Molemmissa renkaissa on vielä pari milliä pintaa. Vertailun vuoksi perus E07:ssa on ollut vastaavien reissujen jälkeen vielä viitisen milliä pintaa. Suuria ajettavuus- tahi pitoeroja en näiden välillä löydä.
Plussalla mennään jatkossakin. Tai perus-07. Tai sit jotain muuta...


Etusena reissuilla on ollut Misukan Anakee Wild (90/90-21), joka kestää varmaan 15000 kilsaa.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Kiiskinen
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Joulu 02, 2019 5:09 pm
Pyörä: Bmw f650

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Kiiskinen »

Kuva

mitas e10 140/80-17 bmw f650 fundoro
+3tkm ja 60/40 assua ja soraa. kului alussa todella nopeasti ja nyt hieman hiljentynyt. oletin kyllä että kestää paremmin ja toki kyllähän tuolla varmaan sen ~5tkm ajaa viellä ellei 6kin.. jos tuo kuluminen hidastuu edelleen?

tilasin jo e07 seuraavaksi taakse joka lienee miun ajolle sitten kuitenkin sopivampi rengas?

edessä e10 mut sillä ei ookkaan kuin ~500km alla ja se nyt onkin uuden veroinen edelleen.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Toihan on jo vaihtokunnossa :wink:

Oliko kokemuksia E12/13 Rally Starsista? Eturengas näyttää ainakin mielenkiintoiselta. Voisi olla vaihtoehtona kesälomalle kun tulee ajettua enemmän soraa ja metsäteitä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mites värikoodit oikein menee? Keltainen on kovempi ja vihreä pehmeämpi, mutta tarkoittaako tuo pelkästään renkaan runkoa, kumiseosta vai molempia?

E12/E13 on vihreä ja on TT renkaana pehmeällä rungolla. Jos myös kumiseos on pehmeämpää niin asfaltti kesto arveluttaa, sitä kun joutuu väkisinkin ajamaan. Hirveesti näistä ei tunnu maailmalla olevan kokemuksia.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Koheltaja kirjoitti:Mites värikoodit oikein menee? Keltainen on kovempi ja vihreä pehmeämpi, mutta tarkoittaako tuo pelkästään renkaan runkoa, kumiseosta vai molempia?
.
Katuenskarenkaista en tiedä mutta ainakin MX/CC/kisaenska kumeissa pehmenee kumiseos myös. Eli vihree (ja varsinkin tuplavihreeraitaiset) on kyllä selvästi pehmeenpiä ja lyhytikäisempiä kuin keltaraitaiset. Ero korostuu vielä lämpimällä kelillä.
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja ttv »

Väriraidat kumeissa on vissiin jäänne Trelleborgin ajoilta, niitä pitää olla tai muuten kumi ei toimi :P

Mitaksen mantsakumeissa se meni alunperin niin että keltainen merkkasi pehmeämpää seosta, vihreä pehmeämpää seosta + pehmeämpää runkoa ja tuplavihreä pehmeämpää runkoa ja erikoispehmeää seosta. Vihreäraitaisissa rungoissa on käytännössä yks kudoskerros vähemmän.

Sit kun raidat levisi katukumeihin niin homma meni entistä kirjavammaksi: keltainen markkeeraskin lujempaa runkoa ja kovempaa seosta.

E-12:sta Mitas sanoo että siinä on ainoastaan pehmeämpi runko, seoksesta ei puhuta mitään. E-12/E-13 on tosin listattu rallikumiksi joten kymppitonnin asfalttikestävyys ei välttämättä ole ollut tuotekehityksen toivelistalla ykkösenä.
Avatar
geeXLV
Viestit: 172
Liittynyt: To Touko 01, 2008 10:22 pm
Pyörä: HVA 701LR
Paikkakunta: Kangasala

Mitas

Viesti Kirjoittaja geeXLV »

Kuva
Olisiko jotain 3800 km ajettu E-13. Nappulan takareuna n. 6 -7 mm etureuna n. 5 mm. (Muoks: eikun toisinpäin..)
Kyllä sillä samat ajaa kuin vaikka Wildillä.
90/90-21, paineet 1,7-2,0


TiuSo
Viimeksi muokannut geeXLV, Pe Kesä 05, 2020 7:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TiuSo
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Saatan jättää muiden testattavaksi miten kestää asfaltilla ja laitetaan alle tutumpaa vaihtoehtoa jotka kestää myös pikitietä ja motarisiirtymiä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2105
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitas

Viesti Kirjoittaja Jani M »

690:ssä on ollut eturenkaan C-21 nyt 2250 km, keskinappuloiden korkeus on 10 mm, eli vasta 2 mm on kulunut pois. Vaikuttaa kestävän siis pitkään ja takana saa ajaa varmaankin pari rengasta loppuun tämän kestoiän aikana. Tuntuma on vähän huono eikä pitokaan aina sellainen jota odottaisi, ja rengas luikertelee jonkun verran asfaltilla varsinkin urissa. Rengas on kuitenkin vanha ja kovettunut, joten ei voi tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. C-21 on poistumassa Mitaksen mallistosta, mutta viime kesän perusteella C-17 oli kaikin puolin parempi ja sitä saa jatkossakin.

Takana on ollut C-02 1250 km, siitä on kulut 7,5 mm pois. Viime kesänä oli tämä myös alla ja kokemukset on nyt rutikuivalla kelillä samanlaiset, eli pito kovan pinnan päällä olevalla irtosoralla on vähän huonompi kuin monella muulla crossirenkaalla. Hyvin toimii kuitenkin muuten.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Vastaa Viestiin