Nastat erilaisilla (väärillä) alustoilla mm. teräskannet ja -ritilät, betoni,..

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

TA-Petu
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Maalis 13, 2017 10:58 pm
Pyörä: AT CRF1100L AS DCT, XL700VA, CRF300Rally
Paikkakunta: Espoo

Nastat erilaisilla (väärillä) alustoilla mm. teräskannet ja -ritilät, betoni,..

Viesti Kirjoittaja TA-Petu »

Vieläkään ei ole ensimmäistäkään omakohtaista kokemusta vaan sen olen täältä jo ymmärtänyt että mitä pidempi ja/tai pienempi nappula ja pidempi nasta niin ajettavuus esim. asvaltilla heikkenee sekä herkemmin nappula repeytyy, ja toki suuremmat nopeudet ja voimat vaan pahentaa tilannetta sekä kovemmat pakkaset.

Mitenkä renkaat toimii välikelin nastoilla aivan väärillä alustoilla joita voi tulla siirtymillä / reissussa vastaan?

Lauttojen teräskansi / siltojen teräslevyt erityisen liukkaita välikelin nastoille?
Repiikö rampin teräsritilä nappulat ja/tai nastat?
No Transalp :n nappuloille ei oo tuntunu tekevän mitään kesäkeleillä.
Kauppakeskusten parkkihallien erityisen sileät ja kovapintaiset betonilattiat?
Muut poikkeavat alustat?

(Juu, odottavan aika on pitkä, CRF300 Rally ja Mitas 80/100-21 994 196 kpl + 110/100-18 C02 231 kpl välikelin nastoilla tilauksessa.)
TA-Petu
Avatar
Hsippe
Viestit: 696
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Nastat erilaisilla (väärillä) alustoilla mm. teräskannet ja -ritilät, betoni,..

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Älä murehdi...
Välikelin nastalla pärjää jo ihan kohtuullisesti "sivistyksen parissa" siis paljon paremmin kuin pitkällä enskanastalla. Toki onhan ne betonit & teräskannet vähän liukkaita on mutta ei mitenkään mahdottomia. Ja jos nyt et siinä rampin ritilässä ihan h***na sudittele niin ei niille nastoille ja nappuloille mitään käy. VK:n nastarenkaat kestää (kisa) enskallakin ihan rivakkaa rankaisua lumettomassa kivikossakin tuntitolkulla kunhan vaan nastat on hyvin liimattu.
TA-Petu
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Maalis 13, 2017 10:58 pm
Pyörä: AT CRF1100L AS DCT, XL700VA, CRF300Rally
Paikkakunta: Espoo

Re: Nastat erilaisilla (väärillä) alustoilla mm. teräskannet ja -ritilät, betoni,..

Viesti Kirjoittaja TA-Petu »

Honda crf300 Rally saapui ja alle tuli nämä nastarenkaat:

(Väärä linkki: https://motopalvelu.com/verkkokauppa/fi ... p-96843-66)
https://motopalvelu.com/verkkokauppa/fi ... 1583480-66
Mitas 994 80/100-21, 196 kpl välikelin nastoja

https://motopalvelu.com/verkkokauppa/fi ... -105157-64
Mitas C-16 110/100-18 C16, xxx kpl tekivät välikelin nastoilla toisin kuin linkissä yllä.

Nastat ~4,3 mm.

Aloittelijan ensimmäiset kokemukset todella kaksijakoiset:
Etusen jarrutuspito suoraan jäällä aivan käsittämätön, "pysähtyy kuin seinään". Ja etunen haluaa nousta polanteen reunaa todella hanakasti, takanen vähän maltillisemmin.
Ajettavuus asvaltilla todella huono, etunen liirailee ja takanen "kadoksissa", aivan kuin ei saisi mitään tuntumaan.
Toki tämä prätkä on myös uusi kokemus ja vasta ~15 km ajelua, seuraavaksi prätkä peräkärryyn ja paremmille maisemille.

Edit 18.02.2022: Päivitetty renkaiden linkit ja tiedot
Viimeksi muokannut TA-Petu, Pe Helmi 18, 2022 8:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TA-Petu
XL250R
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Nastat erilaisilla (väärillä) alustoilla mm. teräskannet ja -ritilät, betoni,..

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Linkin eturenkaan nastat näyttävät olevan 20 millisiä, takarenkaan nastoista ei tainnut Motopalvelun sivulla olleen mainintaa.
20 millinen nasta lienee yleensä noin 7 mm:n ulkonemalla, lyhyemmät rallinastat neljän millin ulkonemaluokassa.
Spoorissa nousutaipumukseen voi vaikuttaa nastan pituudella ja reunanastojen asennolla.
Ilmeisesti kummatkin tilatut renkaat ovat linkistä poiketen ( ainakin eturengas ) välikeli/rallinastoilla?

Valitettavasti tiedot käytetyistä nastoista tuntuvat olevan nettirengaskauppiailla hakusessa, vaikka merkitys käyttötarkoituksen suhteen on varsin suuri.

Sama rengas 22 millisillä, reunanastat sivullepäin haritetuilla nastoilla, on aika lailla ominaisuuksiltaan eri kuin ralli/välikelinastoilla ja ilman ulospäin haritusta. Sitten vielä kaikki variaatiot näiden välissä, tieliikennenastoista puhumattakaan.
Hinnoissakaan ei vaihtoehtojen välillä ole järisyttävää eroa.
TA-Petu
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Maalis 13, 2017 10:58 pm
Pyörä: AT CRF1100L AS DCT, XL700VA, CRF300Rally
Paikkakunta: Espoo

Re: Nastat erilaisilla (väärillä) alustoilla mm. teräskannet ja -ritilät, betoni,..

Viesti Kirjoittaja TA-Petu »

Joo, mulla oli siellä väärä linkki, nyt korjattu.

Nastarenkaita ihmetellessä törmäsin informaation runsauteen: välikelin nasta, jäänasta, kilpanasta, enduronasta, tieliikennenasta,..
Joissain paikoin oli vain esim. "nastarenkaat" ja "nastarenkaat välikelin nastoilla".
Ja tosiaan kaikki ei kerro nastan ulkonemaa joka näin minun tapauksessa on merkitseä asia kun en ole perillä siitä millä termillä mikäkin liike myy minkäkin pituista nastaa jne., ei tarkoitus moittia liikkeitä, olen vain uuden ääressä.
Joka tapauksessa olen erittäin tyytyväinen nastoitukseen 35 km ajokokemuksella ja tiesin jo alunperinkin että käyttöalue on kapea, ja toki tuli pienenä yllätyksenä että näillä on niinkin huonot ajo-ominaisuudet asvaltilla.
TA-Petu
XL250R
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Nastat erilaisilla (väärillä) alustoilla mm. teräskannet ja -ritilät, betoni,..

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Informaatio on ehkä enemmän sekavaa ja puutteellista.
Yleisimmät vaihtoehdot lienevät "henkilöautonasta" ulkonema n 1.2 mm, ralli/välikelinasta ulkonema n 4 mm ja sitten kilpa/enduro/jääratanasta 20 mm ja 22 mm, joiden ulkonemat yleensä n 7mm ja n 9 mm.

Pääsääntöisesti asfaltilla hyvä on vain henkilöautonasta, mutta pelkällä jäällä ja lumella aika onneton.
20 ja 22 sitten makeita jäällä ja lumella, mutta todella liukkaita pelkällä asfaltilla.

Mikäli kohtalaisesti tiesiirtymiä, mutta ajaa harrastusmielessä hiukan spoorissa ja jäälläkin, ovat ralli/välikelinastat aika hyvät.
Ellei tieajoa, vaan lähes pelkkää lunta ja jäätä, niin ehdottomasti 20 tai 22 milliset.
Avatar
Hsippe
Viestit: 696
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Nastat erilaisilla (väärillä) alustoilla mm. teräskannet ja -ritilät, betoni,..

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Joo juurikin näin paitsi että kisaenskan takaseen laitetaan yleensä 25 tai 23mm nastat.
Ulkonemat noissa samaa luokkaa kuin eturenkaiden 20 -22mm pitkissä nastoissa eli 7-10mm.
Linkin videossa nastoitellaan puoliautomaattikoneella just 25mm nastoja Mitaksen takaseen.
https://www.youtube.com/watch?v=ZJeC0kM ... ATekniikka
XL250R
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Nastat erilaisilla (väärillä) alustoilla mm. teräskannet ja -ritilät, betoni,..

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Hsippe kirjoitti: Su Helmi 27, 2022 10:06 pm Joo juurikin näin paitsi että kisaenskan takaseen laitetaan yleensä 25 tai 23mm nastat.
Ulkonemat noissa samaa luokkaa kuin eturenkaiden 20 -22mm pitkissä nastoissa eli 7-10mm.
Linkin videossa nastoitellaan puoliautomaattikoneella just 25mm nastoja Mitaksen takaseen.
https://www.youtube.com/watch?v=ZJeC0kM ... ATekniikka
Epäilemättä erilaisia nastoja voi käyttää ja eritavalla nastoitettuina. Mikä on yleistä ja mikä ei, en osaa sanoa.
Monilla nastarenkaita markkinoivilla sivuilla ei ole edes mainintaa nastaulkonemasta, saati sitten käytetyn nastan pituudesta.
Nastojen pituutta ei yleensä mainita minkään liikkeen nettisivuilla, eikä sivunastojen suuntausta, mikä on ominaisuuksien kannalta tärkeä asia.
Tai sitten mainitaan vain nastojen pituus, mutta ei nastaulkonemaa.

Omissa Motorenkaan ja Kisarenkaan tekemissä renkaissa 20 milliset ovat n 7 mm:n ulkonemalla ja kakskakkoset n 9 milliä.
Hyvin ovat pitäneet ja kestäneet, voin suositella!
Vastaa Viestiin