Pirelli MT16 ja MT21

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Jani M »

MT16 Garacross löytyy taas Pirellin nettisivuilta:

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... -garacross

En tiedä oliko vain vahingossa välillä pois, vai oliko tuotannon ajateltu päättyvän. Nyt kun Unicross on poistumassa tuotannosta, niin tässä voisi olla yksi korvaaja samasta konsernista. Juttua niiden eroista ja yhtäläisyyksista näyttää löytyvän foorumilta paljonkin. Eturengas on tieliikennehyväksytty, mutta takarengas näköjään ei, vaikka esimerkiksi harvempikuvioinen XC Mid Hard on (vanha MT18).
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Jani M kirjoitti:MT16 Garacross löytyy taas Pirellin nettisivuilta:

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... -garacross

En tiedä oliko vain vahingossa välillä pois, vai oliko tuotannon ajateltu päättyvän. Nyt kun Unicross on poistumassa tuotannosta, niin tässä voisi olla yksi korvaaja samasta konsernista. Juttua niiden eroista ja yhtäläisyyksista näyttää löytyvän foorumilta paljonkin. Eturengas on tieliikennehyväksytty, mutta takarengas näköjään ei, vaikka esimerkiksi harvempikuvioinen XC Mid Hard on (vanha MT18).
Pidän itse eturenkaana parempana tuota MT16 garacrossia, kuin unicrossia. MT16 on pehmeämpi rungoltaan ja ehkä kumiseoskin, pito on selvästi parempi ainakin pehmeässä ja savessa. Rengaspaineella pystyy hyvin säätämään renkaan maantielle tai metsään, mutta toimii myös kohtuullisesti isommilla paineilla maastossa jos ei ole mahdollisuutta paineiden muuttelemiselle. Maantiellä menne uutena erittäinkin mukavasti, kuluneena kannattaa ainakin nostaa paineita. Kestää yllättävän hyvin kuitenkin pikiteitä ja kuluu unicrossia tasaisemmin ainakin omassa ajossa.
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Ei ole turhaan täällä kehuttu MT16:sta. Uudessa 690:ssä on sellaiset nyt molemmissa päissä ja tuntuvat hyviltä renkailta näillä helteiden kuivattamilla pölyisillä teillä, joissa on runsaasti irtosoraa pinnassa. Aika lailla haastavin soratiepinta matkaendurolle sepelin jälkeen. Eturengas pitää hyvin ja takapään luisuja on helppo hallita. Nyt 630 km takana ja eturengas ei ole kulunut juurikaan, mutta takarengas ei näytä pitkäikäiseltä, vaikka pyörässä vasta sisäänajo menossa ja isompia revittelyjä on vältelty.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Jani M »

MT16 kesti takana 2700 km, mutta viimeiset 450 km olivat asfalttitourinkia KymiRingille. Nyt keskelle jäi pintaa 2-3 mm, mutta ei se paljoa enää kulunut viimeisellä reissulla, kun nostin paineet normaalista 1,5 barista 1,8 bariin. Oli käytännössä jo lopussa ennen sitä eli tuossa 2200-2300 km:n kohdalla. Ei niin kestävä rengas siis kuin oli Unicross joskus aikanaan. Kului kantikkaaksi, mutta se ei pahemmin tuntunut soraominaisuuksissa. Käyttäytyi hyvin loppuun asti. Ilmeisesti ainoastaan crossirenkaat, jossa keskinappulat ovat merkittävästi laajemmat kuin sivunappulat, pysyvät profiililtaan pyöreinä koko eliniän.

Taakse meni nyt 120/90-18 Unicross. Edellinen sellainen oli 140/80-18, joten saa nähdä, miten tämä kapeampi toimii ja kestää 690:ssä. Tämä on vain 119 mm nappulan reunasta reunaan ja oleellisesti matalampi profiililtaan kuin MT16. Kuviossa on myös se ero, että Unicrossissa on vuorotellen 4 ja 5 nappulaa rivissä, kun MT16:ssa on 5 ja 6. Ohessa kuva, kun molemmat olivat vielä liki ajamattomia. Pyörä on kallellaan sivutuella, joten sillä tuo Unicross oikealla näyttää vielä paljon matalammalta, mitä oikea korkeusero on.

Eturengas alkaa olla kanssa melko kulunut ja käänsin sen toisin päin samalla. Saa nähdä, kestääkö vielä saman, mitä tuo Unicross takana. Ei vaikuta tämäkään yhtä kestävältä kuin Unicross. Ominaisuuksissa ei juuri eroa sen mitä muistaa niin kauas.
20190821_114258.jpg
20190723_184646.jpg
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Jani M »

MT16 eturengas kesti 5000 km, mutta sillä olisi vielä päässyt jonkun verran. Vaihdoin kuitenkin samalla kun takarenkaan. Rengas kului hiukan epätasaisesti niin, että yhdestä kohtaa parittaiset nappulat olivat keskeltä melkein sileitä ja puolen kierroksen päässä ne olivat vasta puolessa välissä. Käänsin renkaan pyörimissuunnan 2700 km kohdalla ja pyöräytin sitä samalla puoli kierrosta, mutta ei silti auttanut epätasaiseen kulumiseen. Ei tosin ollut tasapainotettukaan. Hyvin toimiva rengas. Ei ihan yhtä pitkäikäinen 690:ssä kuin Unicross. Unicross ketjussa kuva lopputilanteesta.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jani M kirjoitti:Ei tosin ollut tasapainotettukaan.
Siinä todennäköisin syy epätasaiselle kulumiselle.

Huomasitko märällä kivellä-kalliolla-juurakossa pitoeroa Unicrossiin? Oma mutu oli että MT16:lla lipsui märällä vähemän.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli MT16 ja MT21

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Ei tullut ajettua kivikoissa, kallioilla tai juurakoissa, joten en osaa sanoa. Muutenkin tuo pari kuukautta, jonka se kesti, oli suurimmaksi osaksi kuivaa kelien puolesta, ja soratiepito on märällä yleensä hyvä kaikilla renkailla luukuunottamatta ensisateita pitkän kuivan kauden jälkeen.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Vastaa Viestiin