Suosituksia
Valvoja: Moderaattorit
Suosituksia
Pyörässä alla tällähetkellä michelin anakee wild, tämän vuoden varmaan vielä ajelee. Mitä rengasta suosittelette, vai laitanko uuden samanlaisen. Aloittelevana motoristinä kyselen, alustan vaihtelevuudesta en osaa sanoa ja millaista ajot tulee olemaan.
Mutta heittäkää suosituksia kokemusten perusteella.
Mutta heittäkää suosituksia kokemusten perusteella.
Re: Suosituksia
Riippuu todellakin alustasta. Itsellä Teneressä ollut takarenkaan Heidenaun k60 Scout.
Sopii sekalaisen ajoon ja kestää ikuisuuden... edessä viime aikoina wild reissuilla.
Sopii sekalaisen ajoon ja kestää ikuisuuden... edessä viime aikoina wild reissuilla.
-
- Viestit: 224
- Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 6:07 am
- Pyörä: CRF1100L Africa Twin. KTM 350 exc-f
- Paikkakunta: Turku
Re: Suosituksia
Ääni Heidenaun k60 Scout:ille. Itse tykkäsin 1090 adv r:n alla ja uuteen 1290 adv r:ään laitan kun tkc-80 on kulutettu alta pois.
Elämässä ei jaeta uusintoja.
Re: Suosituksia
Jos Wild kestää vuoden niin kyllä minä sillä ajaisin.. Minulla kestää sen 3-4 tkm. Hyvä rengas, mielestäni paljon parempi kuin Heidenau Scout.
Nää on vähän makuasioita..
TiuSo
Nää on vähän makuasioita..
TiuSo
TiuSo
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Suosituksia
Mulla tulee kesässä +10000km ja toissa kesänä meni takana 3 Wildiä ja yksi Brigs AX41.
Nyt olen tykästynyt Pirelli STR takarenkaaseen joka kestää mun ajossa tuplat verrattuna Wildiin. STR eturengas korvataan seuraavaksi Wildillä.
Jos ei hirveesti tule kilsoja kesässä niin Wild on hyvä rengas sekalaiseen käyttöön, etu kestää sen kymppitonnin ja takarengas 2000-4000km.
Nyt olen tykästynyt Pirelli STR takarenkaaseen joka kestää mun ajossa tuplat verrattuna Wildiin. STR eturengas korvataan seuraavaksi Wildillä.
Jos ei hirveesti tule kilsoja kesässä niin Wild on hyvä rengas sekalaiseen käyttöön, etu kestää sen kymppitonnin ja takarengas 2000-4000km.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 118
- Liittynyt: Ma Joulu 12, 2016 6:39 pm
- Pyörä: Tiger xc -11
Re: Suosituksia
Wildi oli oikein hyvä takarengas 690iin, mutta 1600 kilsaa ja kuvio alkoi loppumaan, niin vähän tyyris tuolla kestolla. Etunen on pyörinyt jo varmaan 6 tonnia ja hyvin menee vielä kauan.
Nyt takana Motozin desert, jolla pitää ajaa lisää, että uskaltaa sanoa mitään. Vonkuu ainakin lujaa ja assulla liukas, mikä ei yllättäne ketään.
Lähetetty minun ELE-L29 laitteesta Tapatalkilla
Nyt takana Motozin desert, jolla pitää ajaa lisää, että uskaltaa sanoa mitään. Vonkuu ainakin lujaa ja assulla liukas, mikä ei yllättäne ketään.
Lähetetty minun ELE-L29 laitteesta Tapatalkilla
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: Su Huhti 24, 2016 7:38 pm
- Pyörä: BMW R1250GSA Trophy
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Suosituksia
Toisilla voi kestää etunen 15tkm ja takanen 7500km.. Ax41 myös ajettu 7500km kun täällä ne on jo 400km jälkeen loppu Jos wildistä oot tykänny ja sillä vuoden aina ajat niin laita jatkossakin vaikka samanlainen alle. Hyvä rengas.Koheltaja kirjoitti:etu kestää sen kymppitonnin ja takarengas 2000-4000km.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Suosituksia
Toissa kesänä kun Wildejä alla pyöriteltiin niin suurimmat kilsat tuli rauhallisesta maatieajosta 80-100kmh rajoituksilla ja loput soralla vähän vauhdikkaammin. Sama kohtalo oli AX:llä.
Edelleen olen myös sitä mieltä että isomukinen yksipyttyinen kuluttaa takarengasta nopeammin kun kaksipyttyiset ja pienimukiset yksipyttyiset kierroskoneet. XTR:llä jäi aina pätkäviivaa soralle, ajoi miten pintakaasulla tahansa ja voi kuvitella mitä työtahdin sykli aiheuttaa takarenkaan kulumiselle.
Pintakaasulla ajaessa maisemia katsellen mun lukemat varmaan tuplaantuu mutta maisemia voi katsella myös junan tai bussin kyydistä...
Edelleen olen myös sitä mieltä että isomukinen yksipyttyinen kuluttaa takarengasta nopeammin kun kaksipyttyiset ja pienimukiset yksipyttyiset kierroskoneet. XTR:llä jäi aina pätkäviivaa soralle, ajoi miten pintakaasulla tahansa ja voi kuvitella mitä työtahdin sykli aiheuttaa takarenkaan kulumiselle.
Pintakaasulla ajaessa maisemia katsellen mun lukemat varmaan tuplaantuu mutta maisemia voi katsella myös junan tai bussin kyydistä...
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 2211
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Suosituksia
690 söi katurenkaita aika samaa tahtia kuin 950:kin alle kolmikymppisen innostumisalttiin mieshenkilön ajossa. Tätä ihmetellessä tulin samaan päätelmään kuin Koheltaja edellä.
Re: Suosituksia
Vuosittaisista kilometreistäen osaa vielä sanoa kun perjantaina sain kortin, 700km kuitenkin jo tullut mittariin.
Kaveri suositteli Mitas E-07 dakaria ja olen myös harkinnut tuota Heidensu K60 rengasta, 50-50 alustoilla varmaan tulee ajettua.
Kaveri suositteli Mitas E-07 dakaria ja olen myös harkinnut tuota Heidensu K60 rengasta, 50-50 alustoilla varmaan tulee ajettua.
- JuhaL
- Viestit: 852
- Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
- Pyörä: CRF1000L DCT
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Re: Suosituksia
Wildi eteen ja E-07+ taakse.
Pikku-Teneressä oli aikoinaan K60 Scoutit. En tykännyt, hirmu kiemurtelija, eturengas tuntui hakevan joka ainoan pitkittäisuran asvaltilla.
Pikku-Teneressä oli aikoinaan K60 Scoutit. En tykännyt, hirmu kiemurtelija, eturengas tuntui hakevan joka ainoan pitkittäisuran asvaltilla.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Re: Suosituksia
Rengasmielipiteitä on yhtä monia kuin renkaanomistajiakin. Jos yrittää foorumilta hakea konsensusta, niin päätyy ainoastaan ostamaan kaikki renkaat. Jokaisella renkaalla on oma kannattajansa ja henkilökohtainen preferenssi määrittää renkaiden paremmuutta usein enemmän mikään yksittäinen ominaisuus renkaassa.
Nyt kun olet urasi alkuvaiheessa, kannattaa mielestäni käydä kasa renkaita läpi. Etenkin aloittelijalla vauhti ei monesti päätä huimaa ja renkaitakaan harvoin viedään edes lähelle sitä pistettä, jossa niistä alkaisivat ominaisuudet loppua. Lisäksi monet renkaat käyttäytyvät hyvin eri tavoin eri pyörissä ja eri kokoisina. Esimerkiksi K60:sen kiemurtelun allekirjoitan vain osittain 21" 90/90 17" 130/80 kokoisena F650GS Dakarissa, mutta kaverin isossa gessussa tuo oli jopa, ehkä tosiaan hieman häiritsevää. Tosin olen paljon vähemmän allerginen käytökselle kuin moni muu.
Kun oma ajotyyli alkaa muodostumaan, niin sen jälkeen rengaskeskusteluista saa enemmän irti. Kuinka paljon arvoa annat assuominaisuuksille, häiritseekö karkean renkaan ulina... noita arviointikriteereitä on kovin monia ja ne muuttuvat ajotyylin ja omien arvotusten pohjalta. Maailmassa on myös ajajia, jotka vääntävät vuodesta toiseen alle Tourancet ja ovat vallan tyytyväisiä niiden sorapitoon, vaikka meikäläisen normiajoon tuo onkin aivan liian sileä rengas.
K60:nen on hyvä neutraali perusrengas. Se ei ole ihan poskettoman huono millään osa-alueella, mutta toisaalta ei kyllä myöskään kovin hyvä. Se on käytökseltään kohtuullisen ennalta-arvattava, eikä todennäköisesti aiheuta juurikaan ylimääräistä housupyykkiä käyttäjälleen. Rengas muistaa pääsääntöisesti varoitella jos sen ominaisuuksia yritetään ulosmitata. Niin assulla kuin hiekalla.
Kun noita sitten on yhden satsin ajellut, on helpompaa lähteä hakemaan itselleen mieluisaa rengasta. Kaipaako enemmän pitoa hiekalla vaiko kenties parempaa käytöstä asfalttimatka-ajossa. Huomaako hakeutuvansa säännölisesti metsäkoneenurille, vai onko ajaminen rauhallista hissuttelua tien pinnasta välittämättä. Kaikkiin noihin ei sama rengas sovellu.
Nyt itselläsi on alla kuitenkin katunappulakumeista sitä maastokelpoisempaa ääripäätä edustava rengas. Kuten tässä on mainittu, niin kyseinen rengas on erittäin hyvä etenkin huonommassa maastossa. Puhtaana katukuminakin se on yllättävän pätevä, mutta itselle ei tulisi mieleenkään lähteä tuon kanssa esimerkiksi alppien serpentiinejä koluamaan. Ei vaikka yrittäisin reissussa pistäytyä soratiellä, aina kun siihen on mahdollisuus. Assulla pitkät matkat tuo on kuitenkin aika rasittava ja nappulat kuluvat harvinaisen koville aalloille assu-ajossa. Meteli on myös sen päiväinen, että ulina kuuluu selvästi myös korvatulppien takaa.
Eli oma suositus on, että tässä kohtaa ei ole niin väliä, mihin rengassarjaan sitä päätyy. Tärkeämpää on fiilistellä sitä hankittua sarjaa, että tietää minkä tyyppisen satsin sitä ostaa kun tämä sarja on taas vaihtokunnossa. Renkaiden suhteen kun ei kurapyöräilijöiden joukossa ole yhtä ainutta oikeaa mielipidettä ( vaikka jokainen oman mielipiteensä oikeellisuudesta onkin vakuuttunut, myös minä )
Nyt kun olet urasi alkuvaiheessa, kannattaa mielestäni käydä kasa renkaita läpi. Etenkin aloittelijalla vauhti ei monesti päätä huimaa ja renkaitakaan harvoin viedään edes lähelle sitä pistettä, jossa niistä alkaisivat ominaisuudet loppua. Lisäksi monet renkaat käyttäytyvät hyvin eri tavoin eri pyörissä ja eri kokoisina. Esimerkiksi K60:sen kiemurtelun allekirjoitan vain osittain 21" 90/90 17" 130/80 kokoisena F650GS Dakarissa, mutta kaverin isossa gessussa tuo oli jopa, ehkä tosiaan hieman häiritsevää. Tosin olen paljon vähemmän allerginen käytökselle kuin moni muu.
Kun oma ajotyyli alkaa muodostumaan, niin sen jälkeen rengaskeskusteluista saa enemmän irti. Kuinka paljon arvoa annat assuominaisuuksille, häiritseekö karkean renkaan ulina... noita arviointikriteereitä on kovin monia ja ne muuttuvat ajotyylin ja omien arvotusten pohjalta. Maailmassa on myös ajajia, jotka vääntävät vuodesta toiseen alle Tourancet ja ovat vallan tyytyväisiä niiden sorapitoon, vaikka meikäläisen normiajoon tuo onkin aivan liian sileä rengas.
K60:nen on hyvä neutraali perusrengas. Se ei ole ihan poskettoman huono millään osa-alueella, mutta toisaalta ei kyllä myöskään kovin hyvä. Se on käytökseltään kohtuullisen ennalta-arvattava, eikä todennäköisesti aiheuta juurikaan ylimääräistä housupyykkiä käyttäjälleen. Rengas muistaa pääsääntöisesti varoitella jos sen ominaisuuksia yritetään ulosmitata. Niin assulla kuin hiekalla.
Kun noita sitten on yhden satsin ajellut, on helpompaa lähteä hakemaan itselleen mieluisaa rengasta. Kaipaako enemmän pitoa hiekalla vaiko kenties parempaa käytöstä asfalttimatka-ajossa. Huomaako hakeutuvansa säännölisesti metsäkoneenurille, vai onko ajaminen rauhallista hissuttelua tien pinnasta välittämättä. Kaikkiin noihin ei sama rengas sovellu.
Nyt itselläsi on alla kuitenkin katunappulakumeista sitä maastokelpoisempaa ääripäätä edustava rengas. Kuten tässä on mainittu, niin kyseinen rengas on erittäin hyvä etenkin huonommassa maastossa. Puhtaana katukuminakin se on yllättävän pätevä, mutta itselle ei tulisi mieleenkään lähteä tuon kanssa esimerkiksi alppien serpentiinejä koluamaan. Ei vaikka yrittäisin reissussa pistäytyä soratiellä, aina kun siihen on mahdollisuus. Assulla pitkät matkat tuo on kuitenkin aika rasittava ja nappulat kuluvat harvinaisen koville aalloille assu-ajossa. Meteli on myös sen päiväinen, että ulina kuuluu selvästi myös korvatulppien takaa.
Eli oma suositus on, että tässä kohtaa ei ole niin väliä, mihin rengassarjaan sitä päätyy. Tärkeämpää on fiilistellä sitä hankittua sarjaa, että tietää minkä tyyppisen satsin sitä ostaa kun tämä sarja on taas vaihtokunnossa. Renkaiden suhteen kun ei kurapyöräilijöiden joukossa ole yhtä ainutta oikeaa mielipidettä ( vaikka jokainen oman mielipiteensä oikeellisuudesta onkin vakuuttunut, myös minä )
Re: Suosituksia
Olen ajellut muutaman viikon 790 Dukella, vakio katurenkailla, kaikenlaisia teitä ja polkujakin. Muualla pärjää mainiosti mutta liukkaat niljakkaat saviset lällyset pinnat ja esim märkä heinä on ajettava todella huolellisesti. Noissa tilanteissa kaipaan nappularenkaita. Ai niin ja myös todella pehmeässä hiekassa.