Bridgestone Battlax Adventurecross AX41

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Bridgestone Battlax Adventurecross AX41

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Takarengas laitettu alle ja aika Wildimäinen ajaa soralla, jouhea pito mutkissa eikä tarjonnut ainakaan vielä ylläreitä. Alkuvaikutelma ihan ok.

EDIT: Asfaltilla ei myöskään ylläreitä, käyttäytyy mallikkaasti mutkissa ja kuvio ulisee jonkin verran. Rauhallisessa ajossa toimii neutraalisti ja vauhdikkaammassa ajossa perä on helppo pitää hieman irti jarrutuksissa/kiihdytyksissä eikä rengas kuitenkaan karkaa alta. Samat ajatukset oli toisellakin kuskilla, on kun Wildin takasella ajaisi. Aika näyttää miten kestää, Wildit menneet vaihtoon noin 3500km, ja E-07+ poistui alta 4300km kohdalla. Ajot 80% asfaltilla ja siitä suurin osa pitkää vetoa normaali maantienopeuksilla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Bridgestone Battlax Adventurecross AX41

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Uutena 10mm pintaa, 400km 7mm ja 700km 6mm jäljellä. Ajot on olleet 50/50 ja soralla yleensä vauhdilkkaammin, renkaan nopeaa kulumista on varmaan auttanut sorateiden hieno murske joka on teräväsärmäistä. Siitä huolimatta on pikkasen hätäseen lähtenyt kulumaan, vastaavalla ajolla en muista että joku rengas olisi kulunut noin nopeasti. Nyt on pyöreys kulunut ja kuluminen varmaankin hidastuu.

Nyt kun on enemmän kilsoja soralla niin samanlaista luottoa en ole saanut mitä Wildin kanssa. Takapää on herkkä vaeltamaan soralla joka lisää epävarmuutta, tarpeeksi kun kanttaa soralla niin pidon raja muuttuu kulmikkaaksi 1.8 paineilla, kun pudottaa paineet 1.2:een niin kulmikkuus rauhoittuu mutta vaeltaa edelleen soralla veto päällä.

Jos tulee vielä AX41 niin laitan renkaan vanteelle toisinpäin, luulen että "väärinpäin" pyörivä kuvio tekee tuon levottomuuden. Kokeilemalla sekin selviäisi mutta en jaksa alkaa kääntämään rengasta toisinpäin.

Aiemmin mainitsema ulina kuuluukin viistosti kuluneesta etu Wildistä jolla on ajettu reilu 11tkm ja toimii edelleen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Bridgestone Battlax Adventurecross AX41

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Paljonko Koheltaja kerkisit renkaalla ajaa ja paljonko siihen jäi pintaa, vai oliko lopputilanne tuo, mita aiemmin kirjoitit?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Bridgestone Battlax Adventurecross AX41

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

850km näytti olevan mittarissa kun luovutin avaimet liikkeeseen, vikalla 150 kilsalla takarengas kului tuskin olleenkaan asfaltilla liikenteen seassa sukkuloimalla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Bridgestone Battlax Adventurecross AX41

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kiitos. Eiköhän tuostakin voi jo päätellä, että jos AX41 kuluu XT660R:nkin alla noin nopeaan, niin sitä tuskin kannattaa edes kokeilla 690:n takarenkaaksi.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Bridgestone Battlax Adventurecross AX41

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Vähän jäi tuollainen kuva renkaasta että kuluu nopeasti jos ajo ei ole rauhallista. Kulumiseen vaikuttaa aika paljon ajotyyli ja suurimmat kilsat tuli pojan ajossa ja takajarru on paljon käytössä joka kuluttaa rengasta nopeammin, mutta silti, aika nopeasti millit katosi.
Kylätason kurapyöräilijä.
Pallisti
Viestit: 102
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Suomi

Re: Bridgestone Battlax Adventurecross AX41

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

Laitoin tällaiset alle kun K60:t oli kylmällä niin liukkaat, pikkaisen aikaa kun malttoi lukkojarrutella märällä asfaltilla niin alkoi pitoa löytymään yllättävänkin paljon. Pehmeäthän noi on, joten sikäli ei yllätä. Soralla pitoa edellisiin verrattuna järkyttävät määrät, ojankaivuun sijaan pyörä liikkui eteenpäin.
Jopo
Viestit: 38
Liittynyt: La Syys 07, 2019 9:17 pm
Pyörä: Tenere 700 & GSX-R 1100 & Sähkömankeli

Re: Bridgestone Battlax Adventurecross AX41

Viesti Kirjoittaja Jopo »

Tässä muistiipanot AX41:n kulumisesta takarenkaana. Ajan mahdollisimman paljon hiekalla.
Monet ovat päässeet pidemmän matkan, oma ajoni on enemmän tai vähemmän 'aina sutii kun on irtohiekkaa'.

2300km jälkeen vaihdoin taakse samanlaisen. Rengas on mielestäni hyvä, kun siihen voi luottaa joka tilanteessa ml. asfalttimutkapätkät ja irtosepeli. Minulla ei ole niin väliä keston kanssa. Jos/kun lähden pidemmälle reissulle asfattiteitä ajelemaan, niin laitan muuta alle, vaikka STR:n.

Uutena renkaassa on ehkä 9,5mm pintaa, eli enemmän kuin tuo kuva osoittaa.
Liitteet
image001.png
jeppe56
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Heinä 16, 2013 3:52 pm
Pyörä: kawasaki
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Re: Bridgestone Battlax Adventurecross AX41

Viesti Kirjoittaja jeppe56 »

Mitas ketjussa oli mainintaa, että karkeita etusia hankala enään saada. Täällä muutama nyt saatavana, toimitusaika 1-2 arkipäivää kotiovelle:
https://www.mprengas.fi/product/1045/br ... 21-54q-etu
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Bridgestone Battlax Adventurecross AX41

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

mico kirjoitti: To Touko 20, 2021 8:46 pmBridgestonen sivuilta löytyy valokuvaakin renkaasta. Tuon mukaan nappulan kulutuskestävyyttä on jopa mietitty hiukan.
9600km ja renkaat ihan loppu https://www.youtube.com/watch?v=OPByggx-Uz0&t=568s

4000km ja varmaan pari tonnia vielä menee https://www.youtube.com/watch?v=i5Tb1kWFwuM&t=306s

Joko noi renkaat ei ole sutineet soralla tai sitten nappula tosiaan pysyy terävänä kuten luvataan, etunen on kulunut yllättävän tasaisesti vaikka nappulat vähän hammastaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Bridgestone Battlax Adventurecross AX41

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Ei tosiaan ole sutineet. Sallaista rengasta ole keksittykään että pysyisi terävänä ja tulee siihen muutakin jälkeä.
Jopo
Viestit: 38
Liittynyt: La Syys 07, 2019 9:17 pm
Pyörä: Tenere 700 & GSX-R 1100 & Sähkömankeli

Re: Bridgestone Battlax Adventurecross AX41

Viesti Kirjoittaja Jopo »

Vinkki sille, joka tarvii 150/70-18 ja 90/90-21 kokoa: Nyt niitä on mynetmotossa varastossa ja ainakin itselleni lähti gls:llä pari nippua AX41 ja Pirelli -renkaita samana päivänä. Ja nippuun sopii siis kolme rengasta yhdellä toimituskululla.

Näiden renkaiden osalta mennyt vuosi on ollut lähinnä 'ei oo'n myyntiä tai ylihintaa muualla. Nyt kädet ristiin ettei mynetmoto ole taas sekoillut.

Minulla takarengas kestää 2500-3000km jos ajaa loppuun asti. Pääosin soratiesudittelua. Eturenkaan kesto selviää myöhemmin. Hinta per kuluva millimetri on samaa luokkaa Rallz:n kanssa jos olen oikein ymmärtänyt kulutuspinnan syvyyden ja kun Motozin ostaa kotimaasta.

Kolme takarengasta on sulateltu ja kokemuksen perusteella mielestäni hyvä yleisrengas joka toimii märästä asfaltista lähtien. Kuivalla asfaltilla voi kanttailla reunanappuloille. Soratiellä tuntuma luistossa on, että kallistuksen kasvaessa pito paranee ja sladit on helppo hallita eivätkä yllätä. Ja nappulat tarjoaa sitten sitä varmuusvaraa hankaliin ja yllättäviin paikkoihin.

Uudessa eturenkaassa pito tuntui hiekalla todella hyvältä. Nappuloissa on jarrupuolella 'kauhaa'. Myös mm. Märkäpito asfaltilla oli tosi hyvä. Rengas kuluu mielestäni tasaisesti, ei hyppyreille eikä joka toinen nappula ainakaan merkittävästi. Vanhemmiten pito toki heikkenee. Soralla haastavissa paikoissa toisinaan luiskahtaa, eli esim kun on paksulti irtohiekkaa, kuviossa kun on maltillisesti syvyyttä.

‐-------
Edit: päivitystä sen verran, että tiistaina tilasin ja perjantaina perillä. Tällä kertaa varastosaldotiedot piti paikkaansa, ei yritetty lisärahastuksia ja muutenkin ok.

Uudessa AX41 eturenkaassa nappula 8,4mm ja takarenkaassa 9,6mm. Mittaustulos toki jonkin verran riippuu mittaajasta ym.
Vastaa Viestiin