Pirelli Scorpion Rally STR

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Renkaan leveys, profiilin muoto vaikuttaa isosti mutkakäytökseen. Kokeile kovemmilla paineilla, voi autaa mutta epäilen.

90/90-21 ja 150/70-18 renkailla kääntyy herkästi eikä tee mitään ylimääräistä mutkissa, pyörä n.200kg Tenere 700. Paineet ei juurikaan vaikuta käytökseen tässä yhdistelmässä, sekalaisessa sora-piki 1.6-1.8 välillä ja pelkässä pikitiessä e2.2 ja t2.4

Eturenkaalla ajettu karvan vajaa 10tkm, touring pintaa on vielä jäljellä mutta soralla alkaa lipsumaan. Palat kuluneet viistoiksi kun tykkään välillä jarrutella menoa... Tilalle tulee Rally.

Tokalla takarenkaalla 4tkm takana ja noin puolet kulunut, samanlainen tilalle.
Kylätason kurapyöräilijä.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Itellä samat koot Advesa kun koheltajalla ja on kyllä hyvä kääntyyn. Toisaalta ajan enimmäkseen nappuloilla niin vertaus on vaikea.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Mythos
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 4:55 pm
Pyörä: Suzuki DL1000

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Mythos »

Lisäsin pikkusen painetta. Eteen 2,4 ja taakse 2,7 bar jotka tän pyörän täyden kuorman suositukset. Nyt tuntu selkeästi paremmalta, mutta oli kyllä kuivaakin. Tuntuma kyllä kankeempi kuin vanhoissa sport/touring renkaissa, mutta se nyt oli odotettavissa. Ens viikolla sitte soratestiä kun paremmin aikaa.
Pallisti
Viestit: 102
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Suomi

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

Tilasin tämmöset K60 & K60 Scoutin tilalle 650 V-Stromiin kun luin raporttia 20000 km kestosta: http://www.adventurism.tv/blog/2020/2/4 ... -rally-str

Tilaus lähti Tarvikekeskukselle (221€ kuluineen orkkiskoissa), saa nähdä koska pääsee sovittelemaan alle. Kuinkas jäykät nää on kammeta itse paikalleen?
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Takakumi on ainaki ihan mukava asentaa.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Saa sen kulumaan nopeamminkin, 2000km ajettu ja pinnasta puolet jäljellä eli keskeltä mitattuna noin 4.5-5mm. En voi kieltää etteikö hauskaa olisi ollut sen edestä vaikka varsinaisesti ei ole revitelty, nopeatempisessa sora ja mettätie ajossa rengas jauhaa koko ajan vähäsen ja joskus enemmän. Noista kilsoista ehkä alle 1000km asfalttia ja siitä noin puolet motaria. Wildi olisi jo vaihtokunnossa tolla ajolla, samoin moni muu karkeampi rengas.

Toinen saman kuntoinen on hyllyssä ja eiköhän näillä pärjää loppukesän kun kohta palataan takaisin arkeen eikä pääse soralla hurvittelemaan. Samanlaista alle jatkossakin :)
Kylätason kurapyöräilijä.
Viuh
Viestit: 1666
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Viuh »

7tkm kohdalla vaihdoin 1190 takasen, kyytiä sai kyllä koko rahan edestä. Kesto kyllä yllätti samoin kun renkaan toiminta muutenkin. Erittäin looginen toiminta soralla ja asvaltilla oikein mukava vietävä. Isoon pyörään hyvä valinta.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Tase »

Vaihdoin Pohjois-Norjan 2000 km turneelle Rally STR renkaat KTM 790R:ään, tubeless 90/90-21 ja 150/70-18.
Ohessa vähän kokemuksia asfalttiajosta.

Renkaiden asennus kuten myös Karoo 3 poisotto kotioloissa oli varsin helppoa verrattuna esim Wildiin.
Rengaspaineiksi laitoin eteen 2.4 ja taakse 2.6, mikä on suositus ko pyörälle asfalttiajoon.
Kuluminen oli hyvin maltillista, olisiko 2 mm häipynyt takarenkaasta.
Renkaat ääntävät jonkin verran sileällä asfaltilla.
Ajotuntuma kuivalla ja märällä asfaltilla on hyvä.
Norjan teillä on tiekarhun tai vastaavan tekemiä pitkittäisuria tien keskiharjanteessa. Eturengas aisti nuo urat todella herkästi. Märällä tiellä mutkassa ajettaessa tuntui suorastaan häijyltä. Tasaisella tien kohdalla ajo oli varsin vakaata.

Kokonaisuutena varsin hyvät renkaat myös asfalttiajossa.
Jopo
Viestit: 38
Liittynyt: La Syys 07, 2019 9:17 pm
Pyörä: Tenere 700 & GSX-R 1100 & Sähkömankeli

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Jopo »

4800km takana ja vaihtokunnossa. Reilu 2mm pintaa jäljellä, sillä ei enää yllättävistä paikoista selviä. Vaihtoon meni ja alle AX41.
Alla siis varsinainen sekarengastus :roll: , edessä Scorpion Rally (ei str).

Ihan hauska rengastus tuo on ollut, viimeaikoina olen kanttaillut enempi asfaltilla mutkateitä aika lailla reunoille saakka. Hiekalla ei pitoa juuri ole enää.
Viuh
Viestit: 1666
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Samoin rapiat viitisen tonnia 1290 takasena kasassa ja syksyä vasten uusi odottelee.
Asvaltilla ja kovalla soralla tolla vielä päästelee varmaan seiskaan asti, edellisellä pyörällä
sitä luokkaa ajoin. Tykkään edelleen kovasti.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja mek »

Tilasin Gessuun setin näitä, A41 eturengas alkaa olla finaalissa (1,5 mm, 10 tkm) ajan ehkä tonnin tuolla etusella vielä, sitten STR eteen. Takarenkaassa on enemmän pintaa vielä. Jos sillä pääsisi viiteentoista ja sitten STR myös taakse.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja mek »

STR ollut nyt Gessussa eturenkaana norjan reissun verran, 3800 km. Ääntää vähän, mutta ei pahasti noin karkeaksi. Selvästi hiljaisempi kuin Anakee 2 ja sen mitä olen Anakee Adventurea koeajopyörissä kokeillut, mielestäni ei huonompi sitäkään. Sorateillä pito ihan eri luokkaa kuin katurenkailla (Trail Attack, Scorpion Trail, A41 tms.). Mudassa ja märällä ruoholla kuulemma liukas. Uskon, nappulat sen verran isoja ja kuvio matala, että tukkoon menee. Kokemusta ei vielä ole noista. Asfaltilla ajettavuus kohtuullinen, melko lähellä TKC70:ä. Tiekarhun naarmut tuntuu vähän ja muutenkin tuntuma hieman epämääräinen katurenkaisiin verrattuna niin kurveissa kuin suorillakin. Kurveista tahtoo helposti tulla hieman kulmikkaita, pyörän pitäminen tasaisessa kaartosäteessä vähän vaikeaa epämääräisen tuntuman takia. Pitokaan ei ihan pärjää katurenkaille. Kun takana on 15 tkm ajettu Bridgestone A41, niin kyllä tuo uusi STR silti asfalttikurvissa hieman ennen menettää pitonsa. Sadekelin asfalttiajossa ominaisuudet säilyy aika hyvin, ei huonone mitenkään dramaattisesti, vaan on juuri saman verran epämääräisempi ja luikkaampi A41:een verrattuna, kuin kuivallakin.

3800 km matkalla eturenkaasta lähti milli, eli kyllä tällä eturenkaalla varmaan kymppitonnin ajaa. Laitan kohta takarenkaankin alle, niin saa paremmin käsitystä kokonaisuudesta. Hyvä kompromissirengas joka tapauksessa. Vahvistui se vaikutelma, jonka olen koeajopyörissä tästä renkaasta saanut.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Millaisilla ajotilanteilla testaat asfalttipitoa? Tuli mieleen tästä: "Kun takana on 15 tkm ajettu Bridgestone A41, niin kyllä tuo uusi STR silti asfalttikurvissa hieman ennen menettää pitonsa."
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja mek »

Sivuttaispito kurveissa, esim. Gaularfjellet itäpuoli. On tiukkaa serpentiiniä ja hieman loivemmin polveilevaa nopeampaa mutkaa. A41:llä sai kantata niin, että Gessun jalkatapit raapi tietä. Nyt kun edessä oli STR, niin edestä alkoi pito loppua ennen kuin tapit raapi tietä. A41n kokemukset Pohjois-Norjasta viime elokuulta.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja mek »

Takana STR ehti olla alla vain 800 km, ennen kuin kivi teki pienen viillon keskelle nappuloiden väliin. Ellen väärin muista, ovat muutkin raportoineet renkaan olevan aika herkkä kiven pistoille. Eilen käytiin Tasen kanssa Viinamäessä ja Vatungissa. Palatessa Liippaanteillä alkoi rengaspainevalvonta vilkutella varoitusvaloa. Arvasin heti mistä on kyse ja jatkoin ajoa kunnes takarenkaan paine näytti vähän alle 1 bar. Etsimisen jälkeen löytyi pieni 5 mm pitkittäinen viilto nappuloiden välistä keskeltä rengasta. Olisikohan niin, että tuo nappuloiden väli on pahimmoilleen kapea, että terävä kivi ei mahdu kääntymään vaan painuu renkaasta läpi. Voihan tämä olla tuuriakin, mutta edellisestä rengasrikosta on 12 vuotta ja 100 000 km (Tourance eturengas). Ja tämä sattui nyt heti kohta kun STR:t tuli alle.

Tavallisesti pidän tubeless-paikkasettiä mukana, mutta nyt se oli jäänyt hyllyyn, kun elokuun alun lomareissun jälkeen purin kamat. Onneksi Tasella oli käsipumppu ja vaahtopullo mukana. Reikää etsiessä ja ihmetellessä paine oli pudonnut jo 0,2 bariin. Kokeiltiin ensin pumppausta ja vuorotellen jaksettiin pumpata pikku pumpulla paine vähän reiluun bariin. Varovasti ajaen pääsin juuri Onkamolle saakka, ennen kuin paine oli pudonnut 0,4 bar. Lähin huoltamo oli vielä yli 10 km päässä Haukiputaalla, eikä sekään enää auki. Tasen autotalliin pääsy olisi edellyttänyt ainakin kaksi pumppauskertaa vielä, joten päädyttiin turauttamaan vaahtopullo renkaaseen. Sillä saatiin paine 0,9 bariin ja reikä tukkoon. Varovasti ajaen Taselle, jossa paine 3 bariin, eikä se siitä enää pudonnutkaan, vaan pääsin kotiin. Kiitokset vaan Taselle. Yksin olisi joutunut turvautumaan Kaskoon ja hinausautoon.

Reikä on niin pieni, että meinaan kyllä kokeilla paikata tuon tubeless-paikalla ja ajella ainakin syksyn ja kevään paikallisajot tuolla. Pinnasta on kulunut vasta milli.

Tuon pistonkestävyyden lisäksi on STR:stä paljastunut nyt myös se toinen huono puoli, eli herkkyys pitkittäisille urille (tiekarhun naarmut, urapaikkauksen reunat). Suoraan ajaessakin ne huomaa, mutta ei pyörä niihin kovin paljon reagoi. Sen sijaan kurvissa kallistaessa pyörä tekee melko mielenkiintoisia liikkeitä, jos sattuu ajamaan urapaikkauksen reunaan tai tiekarhun naarmuihin. Pito ei lähde, mutta ikävältä tuntuu. Muuten renkaat ovat melko hyvä kompromissi sekalaiseen ajoon soralla ja asfaltilla.
Vastaa Viestiin