Pirelli Scorpion Rally STR

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kyllä toi tuntuu toimivan soralla ilman epämiellyttäviä perän karkaamisia. Kovapohjaisella hiekalla on kun supermotoa ajaisi ja kun alle tulee soraa tai laakerisoraa niin luistot on hallittuja ilman yllätyksiä, eikä ole väliä onko veto vai jarru päällä. Paineilla pystyy vaikuttamaan käytökseen, 2.4 touring paineilla käytös soralla on hieman kulmikasta mutta 1.5-1.8 paineilla pito tasoittuu. Sorapaineilla tulee ajettua melkein koko ajan ellei ole tiedossa pelkkää asfalttia. Vakaa ajettava soralla eikä ole tullut lipsumisia edes laakerisoralla joka on hieman yllättävää noin sileällä renkaalla.

Ei kuitenkaan ihan puhdas sorarengas mutta tällä hetkellä paras 30/70 yleisrengas mitä alla on ollut. Wild on parempi ja vielä johdonmukaisempi soralla mutta asfaltilla jää STR:lle, Wild myös kuluu puolet nopeammin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tuossa lakisääteisten päikkärien jälkeen tuli mieleen että juttelin viikolla yhden reissaajan kanssa ja kertoi että hänellä tyypillinen takarenkaan kestoikä on 10000-12000km ja etunen 15000km. Ajo on silloin reissua asfalttipainoitteisesti mutta välillä sorateitä. Vastaavia kilsoja väläyteltiin T700 foorumilla, puhuttiin +7000 mailin kestosta ja mahdollista jopa 10000 mailia takarenkaalla joka alkaa kuulostamaan uskomattomalta.

Noihin kilsoihin on uskomista jos peilaan 6000km kestoa oman takarenkaan kanssa, sillä olisi vielä ajanut 1000-2000km rauhallisempaa ajoa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koippa
Viestit: 136
Liittynyt: Su Tammi 27, 2019 12:59 pm
Pyörä: Yahama Tenere 700
Paikkakunta: Nummela

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Koippa »

Koheltaja kirjoitti:Tuossa lakisääteisten päikkärien jälkeen tuli mieleen että juttelin viikolla yhden reissaajan kanssa ja kertoi että hänellä tyypillinen takarenkaan kestoikä on 10000-12000km ja etunen 15000km. Ajo on silloin reissua asfalttipainoitteisesti mutta välillä sorateitä. Vastaavia kilsoja väläyteltiin T700 foorumilla, puhuttiin +7000 mailin kestosta ja mahdollista jopa 10000 mailia takarenkaalla joka alkaa kuulostamaan uskomattomalta.

Noihin kilsoihin on uskomista jos peilaan 6000km kestoa oman takarenkaan kanssa, sillä olisi vielä ajanut 1000-2000km rauhallisempaa ajoa.

Rauhallista ajoa, mitä itsekin ajanut, niin ihan realistista. Mulla nyt reilu 5k ja mennyt vähän tasaiseksi keskeltä, mutta kymppiin ajaa helposti ja pintaa vielä silloinkin jäljellä. Tolla kulumalla ihan silee ois ehkä 20k lähettyvillä.
Avatar
Zombie
Viestit: 4
Liittynyt: La Marras 10, 2018 10:56 am
Pyörä: G650GS Sertào

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Zombie »

Mulla itellä ongelmaksi muodostuu luotto renkaaseen, kun on kulunut tiettyyn pisteeseen. Tuntuu niiku takapuolessa ja näpeissä. Siksi mieluummin vaihtas ajoissa ja sen aikaa kun ajaa, niin vois luotaa renkaaseen. Tulevalla viikolla selvinnee, mihin merkkiin tässä kallistuu.
I'm too old for this shit
Avatar
Zombie
Viestit: 4
Liittynyt: La Marras 10, 2018 10:56 am
Pyörä: G650GS Sertào

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Zombie »

Päädyin Wild:n. Saapa nähä...
I'm too old for this shit
JKon
Viestit: 234
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 12:11 pm
Pyörä: Ténéré 700
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja JKon »

Tänään meni uus rengas Scorpion Rally STR:n tilalle tenereen noin 7000km kohdalla kun pito huonoo hiekkateillä kulumisen takia. Mitas E07+. Täytyy sanoo että uutena tuo Pirelli ehkä tuntui paremmalta ajaa asfaltilla. Tai sitten omaa kuvitelmaa. Pidosta en oikeen osaa sanoa mitään kumpikin pitää ihan yhtälailla hiekkatiellä ja kuivalla asfaltilla. Mitaksen etu on se että ei ulise samalla tavalla vaan vaikuttaisi olevan hiljasempi .... Takapaineet ollu aina siinä 2.5barissa.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jos ajat soralla niin kannattaa laskea paineet alle 2 barin että rengas alkaa toimimaan, noilla paineilla molemmat renkaat on kovasti kulmikkaita käytökseltään silloin kun takarengas alkaa luistamaan.

Mulla on pyörästä riippumatta ollut jäykkärunkoisilla renkailla paineet soralla etu 1.6-1.8. Pitoa on ihan eri tavalla kun kovilla paineilla, myös metsäpoluilla eikä juurakot tai kivet ole vielä rikkoneet renkaita.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja mico »

Noin painavalla pyörällä ja alle kahden paineilla vauhdikkaammassa ajossa, saa varautua vanne remonttiin kun kohdalle sattuu sopiva kivi.
JKon
Viestit: 234
Liittynyt: To Maalis 28, 2019 12:11 pm
Pyörä: Ténéré 700
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja JKon »

Juu voishan sitä varmaan vähän paineita tosiaan laskee. 2.5 on tuo mitä ohjekirjassa on niin sillä on menty. Onhan tuo uus rengas jäykempikin taas tai ainakin tuntu siltä kun sitä vanteelle väänsi.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Hobes »

mico kirjoitti:Noin painavalla pyörällä ja alle kahden paineilla vauhdikkaammassa ajossa, saa varautua vanne remonttiin kun kohdalle sattuu sopiva kivi.
Vähän pelottelulta kuulostaa tämä. Mulla on Dakarin etusessa ollut vuosikaudet 1.6-1.8 paineet eikä tuo etuvanne ole kummoiseksi mennyt, vaikka jouset on moottoritievauhdeissa routamonttuihin pohjattu vaikka kuinka monta kertaa. Ompahan samalla etuvanteella ajettu tähän mennessä kumi puhjenneena Altan postitien ekan pätkän viimeiset 10km ja vielä takaisin Altaankin assua pitkin. Onhan to toki baijerilaista laatualumiinia, mutta en usko että tuossa nyt niin valtavaa eroa nipponin ihmeen alumiiniin on, että tuo merkittävästi olisi immuniimpi tämän kaltaisille havereille. Painoahan Dakarissa on enemmän kuin kuin uudessa tennarissa ja keulahan on tuossa baijerilaisessa tunnetusti susip***a.

Se missä olen kyllä onnistunut parikin kertaa noilla pienillä paineilla ajaessani, on renkaan pyöräytys, jonka seurauksena on sisurista venttiili repeytynyt irti (jonka seurauksena on sitten nilkutettu tyhjällä kumilla lähimpään huoltopisteeseen. Siitä olisin matalilla paineilla eniten huolissani. Tuokin taipumus on tosin loppunut, kun vaihdoin asennusliukkariksi rengasrasvan käsienpesusaippuaveden tilalle.
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja mico »

Kyllä sen oppii sitten kantapään kautta, aivan varmasti.
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Hobes »

mico kirjoitti:Kyllä sen oppii sitten kantapään kautta, aivan varmasti.
Toki, mutta onko jollekin joskus käynyt näin ja missä olosuhteissa? Omaan logiikkaan kun ei uppoa millään miten tuommoinen nykyaikainen jäykkärtunkoinen monivyörengas (tai tässä tapauksessa teräsvyörengas) antaisi niin paljon myöden, että rengas pystyisi fyysisesti painumaan niin terävälle kuopalle että kivi ottaisi vanteeseen kiinni.

Enkä nyt siis tarkoita vaan sitä että rengas menee kuopalle, sehän onnistuu tommosessa kaposessa 21" leikiten, mutta siis kun sen ilman pitää myös siirtyä jonnekin ja loppurenkaan ja vyörakenteen pitää joustaa niin paljon että se on mahdollista. Kun rengasta painaa kasaan niin siellähän renkaan sisällä ilmanpaine kuitenkin nousee merkittävästi. Mitä vähemmän rengas ja runko antaa myöden niin sitä enemmän sitä painetta sinne renkaan sisälle muodostuu, kun rengas painuu kasaan.

Vanhat renkaat on sitten asia erikseen, niillä moinen temppu onnistui jopa ihan mopovauhdeilla ja teräsvanteella ( tiedän kokemuksesta ). Mutta onko joku saanut oikeasti vanteen solmuun tämmösellä nykyaikaisella 50/50 renkaalla ja yli 1.5barin paineilla?
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

mico kirjoitti:Noin painavalla pyörällä ja alle kahden paineilla vauhdikkaammassa ajossa, saa varautua vanne remonttiin kun kohdalle sattuu sopiva kivi.
Mulla pyörien painot on olleet 120-240kg välillä ja aina jäykkärunkoisilla on ajettu alle 2 barin paineilla soralla ja metsäteillä, myös krossiradalla. Yhtään snakebiteä ei ole tullut sisärenkaaseen, ei ainuttakaan vanneremonttia, ei edes muodonmuutosta vanteeseen. On paukutettu metsäteillä kivikkoihin ja juurakoihin, ja kyllä niitä kiviä sekä muita monttuja on tullut muuallakin vastaan.

Viime syksynä taisin ajaa jonkun sata kilsaa soralla/metsäteillä reilusti matalammilla paineilla (STR) kun rengasmittari kertoi omiaan. Ihmettelin kun on vähän raskas ajaa ja mieletön pito, ajattelin sen johtuvan kosteasta kelistä mutta syy olikin matalissa paineissa. Tästäkin selvittiin ehjillä sisärenkailla ja vanteilla.

Tuollaiset jäykkärunkoiset tubelekset kun ei vaan toimi katupaineilla soralla, muussa kun maisema ajossa, eikä aina siinäkään muuten kun kohtalaisesti.
Kylätason kurapyöräilijä.
Mythos
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 4:55 pm
Pyörä: Suzuki DL1000

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja Mythos »

Pistinpä tälläset Scorpion Rally STR:ät Dorsoduroon kun tarkotus ajella vähä enempi sorateitä. Koeajolla märällä asfaltilla pyörän suosituspaineilla tuntu aika raskaalta kääntää mutkaan. Tai aluksi tuntu että kääntyy herkästi ja sitten pikkasen isommalla kallistuksella tuntuu että vääntää melkein vastaan. Toki saa kääntymään mutta tuntuma vähä kulmikas.
Onkos tää näillä vähänkään karkeemmilla renkailla ihan ominaisuus kun ei oikein ole kokemusta? Vai pitäskö asfaltilla olla matalammat tai korkeammat paineet?
Rengaskoot 120/70R17 ja 180/55R17 ja paineet edessä 2,3 ja takana 2,5bar. Ja nää on tosiaan ihan viralliset rengaskoot pyörässä. Painoa laitteella pyöreästi 200kg.
Soralle en vielä ehtinyt mutta ens viikolla kyllä sitä enemmänkin tarkotus.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pirelli Scorpion Rally STR

Viesti Kirjoittaja mek »

Onhan renkaiden profiileissa eroja, esim TKC70 vänkää myös vastaan ja Scorpion Trail II suorastaan sukeltaa sisäkurviin.
Vastaa Viestiin