Pirelli Scorpion Rally

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
e-tappi
Viestit: 434
Liittynyt: Su Loka 11, 2009 4:48 pm
Pyörä: R 1200 GSA
Paikkakunta: Pori

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja e-tappi »

Tämä kesä menty 110/80/19 etusella. Voisi sanoa että paras nappularengas tähän mennessä mitä gessuun löytyy. Luottokumi
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

carpenter kirjoitti:muutaman päivän rämpinyt noilla nappula rally renkailla vähän joka kelissä pito on hyvä soralla etupää on aika rauhallinen verrattuna str renkaisiin ja korvien väli sai kans vähän itseluottamusta :lol: kun noita etupään lipsumia tuli str renkaalla jonkin verran... pintaa rallyssa etunen +8mm takanen +10mm asfaltilla ei vetele pitkittäisurissa niinku str
Alkaa kuulostamaan siltä että STR vaihtuu Rallyyn ensi kesänä. Olen ollut tyytyväinen STR:än ajettavuuteen ja pitoon, eikä mulla ole keula lipsunut kun muutaman kerran pehmeällä laakerilla, silloinkin ilman isompaa draamaa.

Se mitä kaipaan, on soralle keulapitoa lisää varsinkin jarrutuksiin ja Rally voisi olla tähän ratkaisu. Tuota karkeampaa en halua laittaa alle koska ajot on suurimmaksi osaksi pikitietä ja soralle aina kun on mahdollista ja ajokelpoista metsäteitä haastavampaan paikkaan ei mennä. Takarenkaassa ei muuta eroa taida olla STR:ään kun vähän leveämmät urat nappuloiden välissä?
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Scorpion Rally takarengasta ei 18-tuumaisena ole saatavana kuin 140/80 - 18 M/C 70R MST, joka on siis rally-kisarengas, joten ei varmaan ole se, mitä olet 700 Tenereen hakemassa. 17-tuumaisena kyllä löytyy katunappulaversiona.

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... pion-rally
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Peltsi
Viestit: 2821
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mää en kyllä mitenkään saa kiinni tästä nimeämisestä. Nämä on molemmat Scorpion Rallyjä. Eihän nuo ihan vastaavat ole. Tuoa kuvaa mikä on Duellin sivulta en löydä ollenkaan Pirellin omilta.KuvaKuva
Paskapuhetta, mutta uskon.
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Historia meni niin, että Scorpion rally oli ensin puhdas kisarengas ja ainoat saatavilla olevat koot olivat 90/90-21 ja 140/80-18, kuten muillakin rally-kisarenkailla. Sitten mallistoon tuli katunappulana 19/17-kumit, jotka saivat saman Rally-nimen ilmeisesti markkinoinnillisista syistä, vaikka ovatkin ihan eri sarjan renkaat. Myöhemmin tuli vielä tämä 90/90 - 21 M/C 54R M+S TL etunen, joka on siis myös katunappula, eli nyt niitä on sitten kaksi saman kokoista eturengasta samalla mallinimellä, jotka ovat kuitenkin ihan eri renkaat (se oikea rally-kisarengas on 90/90 - 21 M/C 54R MST).

Nettikauppoissa on kuvat ristiin ihan miten sattuu myös muissa rangasmalleissa, joten niihin ei kannata kauheasti luottaa. Renkaan tarkka malli kaikkien merkintöineen on se, joka merkitsee. Tai näin ainakin pitäisi olla.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Ja tuota tiheämpää katu verisota 90/90-21 TL ei voi suositella, liian tiheä kuvio, se karkeampi on ehdottomasti parempi.

Jos haluaa varmistaa että saa sen karkeamman niin ostaa saman firman toiselta merkiltä (Metzeler) Karoo Extreme 90/90-21 joka käsittääksseni on tuo sama alkuperäinen Rally versio.

Muutenkin harmittaa nämä nykyiset katuversiot kun niiistä ei ole tässä harrastuksessa mitään hyötyä vaan pelkästään haittaa.
Mika TA-91
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Itsekään en kaipaa katunappula eturenkaita, mutta hmisillä on erilaisia käyttötarpeita. Hyvä, että on laaja valikoima.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jani M kirjoitti:Historia meni niin, että...
No ilmankos paletti on täysin sekaisin, kuten kuvat myyjien sivuilla. Nyt tämäkin tiedetään, tänks.
Mika TA-91 kirjoitti:Muutenkin harmittaa nämä nykyiset katuversiot kun niiistä ei ole tässä harrastuksessa mitään hyötyä vaan pelkästään haittaa.
Kannattaako niillä sitten ajaa jos ne ei sovellu sun käyttöön? Mun harrastuksessa Wild/STR karkeammista renkaista ei ole muuta kun haittaa. Oikeat renkaat oikean käyttöön, se mikä on toiselle huono, on toiselle hyvä.
Kylätason kurapyöräilijä.
carpenter
Viestit: 164
Liittynyt: Ke Huhti 30, 2014 3:17 pm
Pyörä: Polkupyörä
Paikkakunta: oulu

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja carpenter »

tuossa scoorpion rally paikoillaan ja rally str vieressä itelle passeli kumi

KuvaKuva
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Koheltaja kirjoitti: Kannattaako niillä sitten ajaa jos ne ei sovellu sun käyttöön? Mun harrastuksessa Wild/STR karkeammista renkaista ei ole muuta kun haittaa. Oikeat renkaat oikean käyttöön, se mikä on toiselle huono, on toiselle hyvä.
No ei, mutta kun tuon Pirellin oman säädön takia niitä on eri kaupoissa vähän eri kuvauksella (jos haluais olla varma mitä saa niin pitäisi olla Pirellin oma tuotenumero ja varma tieto mikä on mikäkin) eli lähinnä harmittaa kun on tullut jotain muuta kuin mitä on itse kuvitellut tilanneensa... Ja ei ole ollut aikaa viitseliäisyyttä alkaa palautus rumbaan, syyllinen tälläkin kertaa peilissä.
Mika TA-91
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Olet oikeassa, aika hämmentävää ja kun myyjillä on kuvat ja merkinnät vielä sekaisin niin helposti tilaa väärät renkaat. Jos täällä ei olisi asiaa selsitetty niin olisin varmaan tilanut MST:t siinä uskossa että ne on Rallyn "medium" versiot eikä maasto/kisarengas.
Kylätason kurapyöräilijä.
carpenter
Viestit: 164
Liittynyt: Ke Huhti 30, 2014 3:17 pm
Pyörä: Polkupyörä
Paikkakunta: oulu

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja carpenter »

reilu 1300km takana renkailla aika sekalaista ajoa ollut työmatkat asfalttia viikonloput soralla pikitiellä takapää ujeltaa mutta ei haittaa aloin jo miettii oisko laakeri menossa kun pitää sellasta meteliä, kuluminen vähän mietityttää takapää uutena 10mm tänään mittasin työntömitalla aika vaihtelevaa oli miten sen nyt tulkitsee kun pintaa oli 6mm-7mm.... etupää uutena 8mm nyt tuollanen 6-7mm varmaan pitää takanen uusia vielä tälle vuotta
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ujelluksesta ja kulumisesta tulee mieleen Anakee Wild, taitaa olla muutenkin saman tyyppinen rengas ominaisuuksiltaan?
Kylätason kurapyöräilijä.
Jopo
Viestit: 38
Liittynyt: La Syys 07, 2019 9:17 pm
Pyörä: Tenere 700 & GSX-R 1100 & Sähkömankeli

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Jopo »

STR on oikein hyvä tarkoitukseensa, asfaltilla rengas on mainio. Kerran märällä irtosorattomalla hiekkatiellä STRt pelasti tilanteen, ainakin taaksepäin kuvatusta videosta päätellen.
Ajot painottuu enempi hiekalle ja on välillä ollut savea, märkää vihreää ja matalaa mutaa. Siksi kaipasin yhden napsun verran karkeampaa. Nyt on Teneressä Rally M&S edessä, kiitos vinkeistä M&S/MST liittyen.
Kuvassa 1400km ajettu STR, joka on kulunut minimaalisesti, ajomäärilläni kulutuskestävyydellä ei niin ole väliä.
Liitteet
IMG_20191026_145305671.jpg
_IMG_000000_000000.jpg
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Pirelli Scorpion Rally

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Laitoin uuden STR:än taakse ja mielessä kävi että jos keväällä laittaisi Rallyn eteen, ei haittaisi että saisi enemmän pitoa ja luottoa soralle ja metsäteille.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin