Dominaattorin kaasarimodaus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Piedro
Viestit: 280
Liittynyt: Ma Touko 21, 2007 1:28 pm
Pyörä: Ei ole
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Piedro »

Tuo mV taulukko on aika selkeä ja näyttäis suht helpolta mitata koska mV erot on aika selvät.
mikäs on ihanteellinen seos-suhde?
eikös lambda arvia 1.0 pidetä hyvänä?
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Viesti Kirjoittaja THä »

Petri.Uutela kirjoitti:Tuo mV taulukko on aika selkeä ja näyttäis suht helpolta mitata koska mV erot on aika selvät.
mikäs on ihanteellinen seos-suhde?
eikös lambda arvia 1.0 pidetä hyvänä?
Seossuhde riippuu moottorista ja kuormitustilanteesta, eli ei ihan yksiselitteinen juttu. Täyskiihdytyksessä jos seokset on jossain 12,5..14 niin pelannee hyvin ja antaa voimaa. Tasakaasulla taas seos saisi olla jotain 14,5..16, eli laiha kunhan vaan käy -> pieni kulutus. Tyhjäkäynti vaatii usein rikkaammaan seoksen, jotain 8..10, etupäässä moottorijarrulla putkessa paukkuminen määrää tuota. Eli kaikki moottorit ei pelaa samoilla seossuhteilla, mutta nuo antaa suuntaa. Nykyiset laihaseoskoneet pelaa jopa joillain 18 seossuhteella ja turboissa käytetään hyvinkin rikkaita seoksia, jopa jotain 11..12 huitteissa.

Tuo ykkösen lambda (eli 14,7) on hyvä vähäpäästöisessä autossa. Tuohan on se stoikiometrinen seossuhde eli teoreettisesti tarvittava optimi. Tuon taas sanelee katalysaattori, joka vaatii seossuhteen näppäilemään tuon teoreettisen ympärille jotta hapetus- ja pelkitysreaktiot toimii oikein.
Neljä vaihdetta riittää.
jo_Domi
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2007 1:37 pm

Dynojet / K&N

Viesti Kirjoittaja jo_Domi »

Millä neulan korkeudella ja Dynojetin pääsuuttimella olette päässeet parhaaseen tulokseen kun käytetään K&N –suodatinta? Onko teillä käytössä sarjan mukana tuleva kaulus joka asennetaan neulareiän ympärille? Oman Domin kaasarissa suutin on 150 ja neula on keskimmäisessä lovessa. Kaikki muu pelaa hyvin mutta yllätys yllätys tyhjäkäynti on toivoton säädettävä. Tuntuu sille että dynojetin mukana tullut neulareiän kaulus pahensi tyhjäkäyntiongelmaa. :roll:
jo_Domi
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Heinä 30, 2007 1:37 pm

Tyhjäkäyntisuutin Domiin

Viesti Kirjoittaja jo_Domi »

Moi. Onkohan tämä sopivanlainen tyhjäkäyntisuutin Domiin? :roll:

http://www.storm-motor.fi/shop/Publishe ... PRO-46.052
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Tuon näköisiä ne muistaakseni on.
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominaattorin kaasarimodaus

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Nostetaas vähän vanhaa ketjua, kun tuli eilen iltapuhteiksi tehtyä kaasarimodaukset..

Ensin penkki pois ja tankki pois. Kaasarin vaijereiden ja letkujen irroitus sekä mustan säiliön irroitus vasemmalta puolelta. Kannattaa painaa mieleensä letkujen kiinitys kohdat. Kaasarin Ilmanputsarikotelon ja imukakaulan klemmareiden löystytys. Imukaulan sylinterin ruuvien irroitus. Vasemman kautta kaasarin irroitus imukaula edellä. Kaasarin purkaminen. Neulan irroitus luistista. Meinasi usko loppua kun väänsi luistin pohjalla olevaa muovista neulapidikettä auki, mutta aukesi kuitenkin hajoamatta. Luistin reikien poraukset 4mm. Neulan alle 0.5 mm prikka ja takaisin paikalleen. Kohokammion irroitus. Sieltä paljastui 48 tyhjäkäynti- ja 148 pääsuutin. Auto alle ja Stormilta 55 ja 155 suuttimet yht. 14 euroa sekä pipercross ilmanputsari 39,- (K&N oli loppu). Suuttimet paikoilleen ja kaasarin kasaus. Seosruvin säätö, ensin kokonaan kiinni sitten 2.5 kierrosta auki. Kaasutin takaisin samaa kautta vasemmalta puolelta imukaulan kanssa takaperin. Letkujen, vaijerien ja klemmareiden kiinnitys. Ilmanputsarin snorkkelin avarrus koukkuteräisellä mattoveitsellä. Tankki ja penkki paikoilleen. Pyörän käynnistys ja tyhjäkäynnin säätö. Koeajolle lähtö. Pyörä käy aivan erilailla, tyhjäkäynti on tasaista ja kiihdytyksessä vetoa tuntuu riittävän selvästi enemmän. Ei sammuile valoihin. Lähtee paikaltaan kakkosella ilman ongelmia.

Koko operaatioon meni 3 tuntia sisältäen tarvikkeiden haun Stormilta. Ehdottoman suositeltava modaus Dominaattorin omistajille lisätehon ja paremman käynnin aikaansaamiseksi!
Viimeksi muokannut Dominator, Ma Touko 24, 2010 3:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Dominaattorin kaasarimodaus

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Siinäpä se oli kiteytettynä! Kuka osaa siirtää tuon Wikiin?
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Avatar
Jipe
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 01, 2007 11:11 am
Pyörä: 390 Duke
Paikkakunta: Imatra

Re: Dominaattorin kaasarimodaus

Viesti Kirjoittaja Jipe »

Laitoin tänään omaan dominaattoriin 155/52 suuttimet ja porasin nuo luistin reiät 4mm sekä nostin neulaa ~0,5mm. Muutoksien jälkeen kun lähtee kiihdytämään, pyörä "miettii" jonkun aikaa ennen kuin lähtee kulkemaan kunnolla. Tuntuu kuin joku ahdistaisi jonkin aikaa (n.1-2 sekuntia) tasakaasulta avatessa. Pyörässä on vakio vaimentimet ja snorkkelia avarrettu sekä joku pipercross tarvikesuodatin. Seosruuvi on nyt avattu 2,5 kierrosta. Pitää huomenna kokeilla vielä sitä pyöritellä, jos sillä olisi jotain vaikutusta. Tasakaasulla sekä korkeilla kierroksilla toimii hyvin, jopa paremmin kuin ennen kaasarin muutoksia.

Aikaisemmin oli 148/48 suuttimet ja pelasi hyvin lukuun ottamatta putkessa paukkumista sekä huonoa tyhjäkäyntiä.
Kenelläkään ideoita mistä tämä kaasun "viive" voisi johtua?
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Dominaattorin kaasarimodaus

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Menikö luistin kalvo kunnolla paikoilleen? Jumiiko luisti?
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Dominaattorin kaasarimodaus

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Saattaa olla vieläkin laihalla alakierroksilla. Seosruuvia kiinni hiukan enemmän. Jos ei auta niin kaipaa ehkä vielä isompaa tyhjäkäyntisuutinta. Onhan kaikki liitokset/letkut tiiviisti kiinni ettei ole ilmavuotoja..
Avatar
Jipe
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 01, 2007 11:11 am
Pyörä: 390 Duke
Paikkakunta: Imatra

Re: Dominaattorin kaasarimodaus

Viesti Kirjoittaja Jipe »

Luisti liikku hyvin eikä takertele. Otan vielä auki ja tarkistan tuon kalvon että on kunnolla paikallaan.
Kumma jos menee laihalle kerta alkup. suuttimilla toimi kuitenkin nykimättä. Vai vaikuttaako tuo luistin poraaminen niin paljon?

Ilmavuotoja ei pitäisi olla, sen verran moneen kertaan tarkistettu. Imukurkkukin pitäisi olla ehjä, kun on uusi.
Eero R.
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Huhti 21, 2009 3:25 am
Pyörä: NX650
Paikkakunta: Porvoo

Re: Dominaattorin kaasarimodaus

Viesti Kirjoittaja Eero R. »

Jipe kirjoitti:Laitoin tänään omaan dominaattoriin 155/52 suuttimet ja porasin nuo luistin reiät 4mm sekä nostin neulaa ~0,5mm. Muutoksien jälkeen kun lähtee kiihdytämään, pyörä "miettii" jonkun aikaa ennen kuin lähtee kulkemaan kunnolla. Tuntuu kuin joku ahdistaisi jonkin aikaa (n.1-2 sekuntia) tasakaasulta avatessa. Pyörässä on vakio vaimentimet ja snorkkelia avarrettu sekä joku pipercross tarvikesuodatin. Seosruuvi on nyt avattu 2,5 kierrosta. Pitää huomenna kokeilla vielä sitä pyöritellä, jos sillä olisi jotain vaikutusta. Tasakaasulla sekä korkeilla kierroksilla toimii hyvin, jopa paremmin kuin ennen kaasarin muutoksia.

Aikaisemmin oli 148/48 suuttimet ja pelasi hyvin lukuun ottamatta putkessa paukkumista sekä huonoa tyhjäkäyntiä.
Kenelläkään ideoita mistä tämä kaasun "viive" voisi johtua?
Viivettä en saanut pois omasta moposta vakiokaasuttimella, pieni miettiminen lienee alipainekaasarin ominaisuus.
Ruiskutuspumpullinen kaasari minimoi tuon viiveen.
Avatar
Jipe
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 01, 2007 11:11 am
Pyörä: 390 Duke
Paikkakunta: Imatra

Re: Dominaattorin kaasarimodaus

Viesti Kirjoittaja Jipe »

Aikaisemmin tuota viivettä, ainakaan näin suurta, ei ollut. Tämä jo selvästi haittaa ajamista.
Seosruuvin kääntelyllä ei ollut vaikutusta. Kokeilin myös tukkia ilmanputsarin ilmansaannin vähentämiseksi, muttei vaikutusta.

Nyt on kaasari taas osina ja pitää putsata kunnolla sekä tarkistaa kalvo ym.
Tuo kaasuvivustossa oleva vipu, mikä nostaa luistia ylöspäin myös ihmetytti. Pitääkö sen mennä kaasun ollessa kokonaan auki tuonne rajoitintappiin asti?

kuvissa punaisella ympyröity vipu ja rajoitin.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ejjo+jipe-kaasari.html
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Dominaattorin kaasarimodaus

Viesti Kirjoittaja jaket »

empiminen voi olla liian rikas seos. esim neula liian korkealla.

ainakin mikunilla jos kiihdytyspumppu on isolla, niin empii kunnes kone 'puhdistuu'

pääsuuttimen voi hakea tommoseen yksipyttyiseen, että ajaa täysiä, se suutin jolla kulkee lujimpaa on paras. voi myös sammuttaa pyörän tämmöisestä täysnopeusvedosta suoraan, antaa jäähtyä ja ottaa tulpan pois ja katsoo väriä.


itse ajattelin tuon nostosysteemin olevan eräänlainen köyhänmiehen kiihdytyspumppu.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Avatar
Jipe
Viestit: 51
Liittynyt: To Marras 01, 2007 11:11 am
Pyörä: 390 Duke
Paikkakunta: Imatra

Re: Dominaattorin kaasarimodaus

Viesti Kirjoittaja Jipe »

Rikkaallahan tuo taitaisi käydä. Putsailin kaasarin ja heitin rikan neulan alta pois, niin ainakin pikaisella kokeilulla tuntui tuo viive poistuneen.
Tyhjäkäynti edelleen seilaa ja pyörä sammuu välillä. No huomenna pääsee paremmin kokeilemaan miten ajossa pelaa.
Vastaa Viestiin