Alumiinisen pohjapanssarin äänieristys
Valvoja: Moderaattorit
- Tonppa
- Viestit: 262
- Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 4:56 pm
- Pyörä: SD 990 etsii leikkisää kurakaveria
- Paikkakunta: Tornio
Alumiinisen pohjapanssarin äänieristys
Se LC nelosesta lähtevä sepelimyllynrouske on linnunlaulua ilman pohjapanssaria. Mutta tuosta alumiinipanssarista kaikuvana moottorin äänet ovat lähes sietämättömät. Retkipatja välissä ei auttanu paljoa. Seuraavaksi kokeilen jotain hi-fi-autotuning bitumimattoa. Kellään kokemuksia?
voishan tieten ottaa äänenvaimentimen pois tai sitte tuplakuulonsuojaus, pari earia peräkkäin kumpaankin korvaan.
voishan tieten ottaa äänenvaimentimen pois tai sitte tuplakuulonsuojaus, pari earia peräkkäin kumpaankin korvaan.
Kauppa- ja teollisuusministeriö
Mulla oli aikoinaan LC4:n panssarin sisäpinnassa sellaista 1,5-2mm raskaskumimattoa, jonkun äänieristeitä maahantuovan firman demopaloista.
Toimi. Helppoa kamaa kun raju liima valmiina ja notkeaakin oli.
Audiotuunaus tosin ei tarvi koko alalle vaimennusta, täytyis vaan löytää siitä alumiininpalasta oikea kohta resonanssintappajalle.
Kävin kerran ex-duunin myötä yhdessä isossa äänilabrassa, jossa muutama esim. kodinkonevalmistaja teki testinsä. Hämmästyttävää, miten pienellä vaimennusmateriaalin palalla tehdään melkein ihmeitä. Ei se määrä, vaan laatu ja paikka.
Toimi. Helppoa kamaa kun raju liima valmiina ja notkeaakin oli.
Audiotuunaus tosin ei tarvi koko alalle vaimennusta, täytyis vaan löytää siitä alumiininpalasta oikea kohta resonanssintappajalle.
Kävin kerran ex-duunin myötä yhdessä isossa äänilabrassa, jossa muutama esim. kodinkonevalmistaja teki testinsä. Hämmästyttävää, miten pienellä vaimennusmateriaalin palalla tehdään melkein ihmeitä. Ei se määrä, vaan laatu ja paikka.
-tkk
Kyllähän sitä bitumattoa saa ihan mistä vaan. Tai sitten kiveniskumassa muutaman spray pullollisen tuikkaa sinne niin johan äänet hiljenee.
Jos sää sitä pinnoitettua lämmöneristys mattoa laitat mitä on sielä auton konepelleisä niin varmasti alkaa lämmöt nouseen. Sehän on sen virka pitää lämmöt sielä konehuoneesa sen lisäksi että se eristää ääniä.
Jos taas rahasta ei ole puutetta niin parastahan tietysti on nuo tökötit mitä ne autohifiharrastajat käyttää. Ne ovat tosin ihan helvetin kalliita.
Jos sää sitä pinnoitettua lämmöneristys mattoa laitat mitä on sielä auton konepelleisä niin varmasti alkaa lämmöt nouseen. Sehän on sen virka pitää lämmöt sielä konehuoneesa sen lisäksi että se eristää ääniä.
Jos taas rahasta ei ole puutetta niin parastahan tietysti on nuo tökötit mitä ne autohifiharrastajat käyttää. Ne ovat tosin ihan helvetin kalliita.
Kertoisitko tomppa miten kävi kun saat eristyksen tehtyä, voisi ottaa mallia ja antaa tylysti toisten tehdä kalliit virheet
Itsekin meinasin kokeilla tuota telttapatja viritystä mutta tyssäsi tuohon lämpöhommaan kun yhtäkkiä leikeltyäni jo eristeen hoksin jotta tuohan ryökäle toimii jäähdytyksen osana jotta öljyt ei kuumene aivan liikaa.
Ilmeisesti merkittävä tekijä äänene suhteen on se, että minulla on kaksi niistä neljästä kumitutista jotka eristävät panssarin rungosta kadonneet pohjakosketusten myötä (panssari siis osoittanut tarpeellisuutensa?), kun panssari on taipunut niin kumit ovat lentäneet huitsiin. Ajattelin yhtenä vaimennuskeinona koittaa ripustaa panssaria kumien varaan eli laittaa pulttien väliin jotkut kumiprikat tms, sellainen viritys oli TTR:ssä ja eipäs "soinut" pohjapanssari samalla tavalla. Samalla päällystäisi runkoputket kumiletkulla tms. siltä osin mitä ne koskevat panssariin, taasen eristäisi värinän ja sitä kautta syntyvän resonanssin.
Ilmeisesti merkittävä tekijä äänene suhteen on se, että minulla on kaksi niistä neljästä kumitutista jotka eristävät panssarin rungosta kadonneet pohjakosketusten myötä (panssari siis osoittanut tarpeellisuutensa?), kun panssari on taipunut niin kumit ovat lentäneet huitsiin. Ajattelin yhtenä vaimennuskeinona koittaa ripustaa panssaria kumien varaan eli laittaa pulttien väliin jotkut kumiprikat tms, sellainen viritys oli TTR:ssä ja eipäs "soinut" pohjapanssari samalla tavalla. Samalla päällystäisi runkoputket kumiletkulla tms. siltä osin mitä ne koskevat panssariin, taasen eristäisi värinän ja sitä kautta syntyvän resonanssin.
antti
- Tonppa
- Viestit: 262
- Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 4:56 pm
- Pyörä: SD 990 etsii leikkisää kurakaveria
- Paikkakunta: Tornio
problem solved!!
Retkipatjaa liimasin, ei vaikutusta. Putken vaihto auttoi, mutta vähän sama asia jos peittää rengasmelua radiolla.
Kävin ostamassa hifi-tuning-äijien virallista äänieristysmattoa, suostuivat hifikonexilla myymään yhden irtopalan kympillä. Ehtona oli tämä mainostus, ja että muutama muukin mopokuski käy ostamassa loput irtopalat.
Matto on pehmeää, siinä on liima valmiina ja päällä ohut alumiinikuori. Todella helppo muokata ja leikata, liimasin vaan panssariin, ja leikkelin ylimääräset pois. Killerin pistin putkeen, ja kyllä toimii. Ei ylimääräisiä kaikuja. Kaikki KTM:n rahinat, kolinat, ja sepelimyllynrouske kuuluu kirkkaasti ja vääristämättömästi kuskin korviin. Ei kaiu, eikä voimistu.
Arktikumilta kun ajatte etiäppäin, kohti sitä jäärataa, niin jonku matkan päästä tulee pikkunen kyltti, HifiKonex, siitä vasemmalle, ja sieltä löytyy sitä mattoa.
http://www.hifikonex.fi/rova.php
http://www.hifikonex.fi/shop/products.php?p=80bfbe
Retkipatjaa liimasin, ei vaikutusta. Putken vaihto auttoi, mutta vähän sama asia jos peittää rengasmelua radiolla.
Kävin ostamassa hifi-tuning-äijien virallista äänieristysmattoa, suostuivat hifikonexilla myymään yhden irtopalan kympillä. Ehtona oli tämä mainostus, ja että muutama muukin mopokuski käy ostamassa loput irtopalat.
Matto on pehmeää, siinä on liima valmiina ja päällä ohut alumiinikuori. Todella helppo muokata ja leikata, liimasin vaan panssariin, ja leikkelin ylimääräset pois. Killerin pistin putkeen, ja kyllä toimii. Ei ylimääräisiä kaikuja. Kaikki KTM:n rahinat, kolinat, ja sepelimyllynrouske kuuluu kirkkaasti ja vääristämättömästi kuskin korviin. Ei kaiu, eikä voimistu.
Arktikumilta kun ajatte etiäppäin, kohti sitä jäärataa, niin jonku matkan päästä tulee pikkunen kyltti, HifiKonex, siitä vasemmalle, ja sieltä löytyy sitä mattoa.
http://www.hifikonex.fi/rova.php
http://www.hifikonex.fi/shop/products.php?p=80bfbe
Kauppa- ja teollisuusministeriö