Laitan tämän tänne yleiselle puolelle josko joku muukin kamppailee joskus saman ongelman kanssa.
Honda XL650V Transalp -02 projekti olisi valmis mutta pyörää vaivaa nyt merkillinen käyntihäiriö. Se lähtee hyvin käyntiin, käy tyhjäkäyntiä melko tasaisesti. Ongelmat alkaa kun pyörän laittaa sivujalalle tyhjäkäynnille. Kierrokset alkaa laskea ja ehkä 10sek päästä moottori sammuu. Kun nostaa pystyasentoon, napista käyntiin ja taas pelittää.
Tyhjäkäynniltä kun nostaa kierroksia niin aavistuksen joskus rötää/kakistelee mutta ottaa aika mallikkaasti kierroksia.
Tehtyjä huoltoja:
-Kaasuttimet on putsattu uä-pesurilla, osat irrallaan eli takuulla puhtaat joka puolelta
-Uudet alipainekalvot
-Uudet imukaulat (kaasarin/pytyn väliin)
-Bensahana
-Bensaletku(t) ei ole tukossa, bensa tulee kaasuttimille asti hyvin ja kun kaasarit ottaa pöydälle, molemmista kohokammioista tulee reilusti bensaa
-Bensanpinnat tarkastettu, tehtaan spekseissä
Oikeastaan itselleni tulee mieleen enää kaksi mahdollista vikapaikkaa;
-Neulaventtiilit -> silmämääräisesti ne on OK eikä ole kuluneet terävälle piikille. Ei tosin pahan kalliit vaikka uusisi vielä nämäkin.
-Seosruuvit näyttäisi ettei ole aivan samalla asetuksella molemmissa kaasuttimissa.
Vaikea sanoa johtuuko tuo sammuminen siis bensan puutteesta vai tukehtumisesta bensaan?
Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?
Valvoja: Moderaattorit
Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?
Todennäköisesti saa hieman liikaa kun on "kyljellään" eli koho(t) ei oikein jaksais painaa (nostaa) neulaventtiiliä kiinni. Ongelma saattaa vähentyä (tai sitten ei) jos uusit ne neulaventtiilit jos niissä hiemanki kulumaa on. Toinen mikä tuli mielee onmopon asento sivutuella, jos on enmpi kallellaan kuin vakiona esim perä korkeammalla pidemmän takaislarin takia yms.
Aikoinaan kun kaasari mopoista rakennettiin RR tai jäärata sivareita niin monesti vaihdettiin kaasareiksi 2x tupla Weberit tai Solexit kun ne autojen kaasarit kestää koviakin sivuttais kiihtyvyyksiä, alkuperäisellä saattoi pelit kakoa pitkissä kaarteissa.
Ja ne seosruuvit saakin olla hieman eri asetusessa, siksihän ne ruuvit on. Joka kaasarin seos ruuvi säädetään niin että tyhjäkäynti on paras / tasaisin ja pieneen kaasun avaukseen reagointi hyvä. Toki jos eroa on kovin paljon (yli puoli rpm??) niin sitten jotain lienee jossain vialla / eri tavalla.
Aikoinaan kun kaasari mopoista rakennettiin RR tai jäärata sivareita niin monesti vaihdettiin kaasareiksi 2x tupla Weberit tai Solexit kun ne autojen kaasarit kestää koviakin sivuttais kiihtyvyyksiä, alkuperäisellä saattoi pelit kakoa pitkissä kaarteissa.
Ja ne seosruuvit saakin olla hieman eri asetusessa, siksihän ne ruuvit on. Joka kaasarin seos ruuvi säädetään niin että tyhjäkäynti on paras / tasaisin ja pieneen kaasun avaukseen reagointi hyvä. Toki jos eroa on kovin paljon (yli puoli rpm??) niin sitten jotain lienee jossain vialla / eri tavalla.
Re: Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?
Kai se vaeltais ja paukuttelis ennen sammumista jos bensan puute olis...
Neulaventtiilin persuksissa ainakin AT:ssa on jousella punnertava piikki ja se joskus jumitteli niin että alkoi kaasarit tulvimaan.
Neulaventtiilin persuksissa ainakin AT:ssa on jousella punnertava piikki ja se joskus jumitteli niin että alkoi kaasarit tulvimaan.
Re: Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?
Toisen kaasarin seosruuvi oli auki 3 kierrosta kuten pitääkin. Toinen oli vain 1 kierroksen auki Lisäksi tutkin vielä noita neulaventtiileitä niin kyllä siinä toisessa oli tarkemmin katsoen muodostunut jo sellainen "ohut" piikki kärkeen, juuri ja juuri huomattavissa. Ne jouset kyllä pelitti siinä itse venttiilissä. Kyllä hieman meinaa hävettää kun 25 vuotta kaksipyöräisten ruuvailua takana ja näin noloon mokaan sortuu ettei tajua seosruuveja tarkistaa
Uudet tourmaxin neulaventtiilit paikalleen, seosruuvit 3 kierrosta auki ja voila, käy nätisti, vastaa hyvin kaasuun ja mikä tärkeintä ei sammu kun laittaa sivujalalle Pienen säädön joutui toki seosruuveihin tekemään mutta perusasetus oli toisessa ihan mitä sattuu joten ei ihme ettei toiminut.
Kiitokset kaikille
Uudet tourmaxin neulaventtiilit paikalleen, seosruuvit 3 kierrosta auki ja voila, käy nätisti, vastaa hyvin kaasuun ja mikä tärkeintä ei sammu kun laittaa sivujalalle Pienen säädön joutui toki seosruuveihin tekemään mutta perusasetus oli toisessa ihan mitä sattuu joten ei ihme ettei toiminut.
Kiitokset kaikille
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Re: Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?
Nyt, kun olet säätänyt seosruuveja, kannattas synkronisoida kaasarit. Alkaa käymään vielä tasaisemmin.
Happi
Happi
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?
No tähän samaan syssyyn sitte opetuspaketti 4-sylinterisille?
Eli CBR- Hondassahan on ne seosruuvit joka pytylle. Viikko sitte, ku synkkasin kaasarit, en koskenutkaan seosruuveihin. Eli tein homman niinku manuaalissa sanottiinkin, ensin 1-2 keskenään tasapainoon, sen jälkeen 3-4 ja viimeisenä sitte 1/2 ja 3/4 balanssiin. Ja hyvin kävi.
Eli milloin noihin seosruuveihin pitäis ylipäätään koskea?
Eli CBR- Hondassahan on ne seosruuvit joka pytylle. Viikko sitte, ku synkkasin kaasarit, en koskenutkaan seosruuveihin. Eli tein homman niinku manuaalissa sanottiinkin, ensin 1-2 keskenään tasapainoon, sen jälkeen 3-4 ja viimeisenä sitte 1/2 ja 3/4 balanssiin. Ja hyvin kävi.
Eli milloin noihin seosruuveihin pitäis ylipäätään koskea?
-
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Tammi 21, 2007 10:58 pm
- Pyörä: XT1200Z 2012
- Paikkakunta: Koskenkorva
Re: Sammuminen tyhjäkäynnillä sivujalalla?
colortune tulpilla saisi tyhjäkäyntiseosta vertailtua pyttyjen kesken, jos pääsee näkemään.