DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

KuraHupi
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Marras 17, 2023 9:16 am
Pyörä: Suzuki DR650

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja KuraHupi »

Smusdf kirjoitti: Su Maalis 03, 2024 8:51 pm Minäkin väittäisin että tuossa on ollut kuusiokannat alunperin. Tuon kiristyksen saa muistaaksen löysättyä jos kiertää vastapäivään talttapäällä tuon kiristäjän keskeltä. Kasatessa tuo kiristin pitää todennäköisesit kuitenkin irrottaa.
Jep, kuusiokannat siinä pitäisi olla. Ne oli nyt startissa. Ja startin pultit tässä nokkaketjun kiristimessä, eli magneeton irrotus edessä…
KuraHupi
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Marras 17, 2023 9:16 am
Pyörä: Suzuki DR650

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja KuraHupi »

smppa kirjoitti: Ke Maalis 06, 2024 10:07 pm Tossa viimeisessä kuvassa ei muuten näy olevan männän öljysuutinta. Kai sulla kuitenkin on se ollut paikallaan?
Nyt rupesi kiinnostamaan. Missä männän öljysuutin pitäisi olla? Onko kuvaa?
Avatar
smppa
Viestit: 283
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja smppa »

Mulla ei nyt oo kuvaa. Paikka näkyy tossa sunkin kuvassa. Lohkossa menee öljykanava, tiivistepinnassa kytkimen yläpuolella, se päättyy öljysuuttimeen suoraan kampiakselin yläpuolelle. Reiässä pitäisi olla putki, jonka pää on tukittu ja sitten siinä on porattu reikä ylöspäin.

Omasta koneesta nokka-akseli oli venynyt sen verran että kiristimessä ei riittänyt kiristysvara, ja ketju oli syönyt suuttimen poikki.
Avatar
smppa
Viestit: 283
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja smppa »

Linkissä näkyy suutin ja paikka. Joku on tehnyt itse uuden. Varaosana tuota ei tainnut enää saada mistään.

https://www.reddit.com/r/dr650/comments ... d_part_6b/
KuraHupi
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Marras 17, 2023 9:16 am
Pyörä: Suzuki DR650

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja KuraHupi »

smppa kirjoitti: Pe Maalis 08, 2024 9:17 pm Linkissä näkyy suutin ja paikka. Joku on tehnyt itse uuden. Varaosana tuota ei tainnut enää saada mistään.

https://www.reddit.com/r/dr650/comments ... d_part_6b/
Tuhannesti kiitoksia tarkkasilmäisyydestä ja vinkistä!! Ei ole mun mopossa öljysuutinta, vaan pelkkä reikä...

Kuva


Kanavan toisessa päässä kytkimen yläpuoella on joku suutin, päässä lukee "12" ja siinä reikä ylöspäin. Kuuluuko siinä olla suutin, vai olisiko laitettu väärään paikkaan?

Kuva
Avatar
smppa
Viestit: 283
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja smppa »

Kyllä siinäkin tarvii se olla. Ja se on erilainen. Tuo puuttuva palikka on n. 5cm pitkä putki.
Avatar
smppa
Viestit: 283
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja smppa »

Olihan mulla siitä suuttimesta kuva, kun tarkemmin miettii :oops:

https://aijaa.com/Hnvy7g

Tuon puuttuminen saattaa vaikuttaa öljynkiertoon yläkerrassa, jos paine ei riitä enää sinne. Ainakin männän jäähtymiseen ja männätapin voiteluun vaikuttaa.
Avatar
Artsi
Viestit: 192
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 8:17 am
Pyörä: KTM 250 EXC-F
Paikkakunta: Lempäälä

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja Artsi »

Kyllähän tuon suuttimen puuttuminen laskee öljynpaineita aika dramaattisesti kun vertaa suuttimen reiän kokoa vs. tyhjä suuttimen asennusreikä...
KuraHupi
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Marras 17, 2023 9:16 am
Pyörä: Suzuki DR650

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja KuraHupi »

smppa kirjoitti: La Maalis 09, 2024 10:33 am Olihan mulla siitä suuttimesta kuva, kun tarkemmin miettii :oops:

https://aijaa.com/Hnvy7g
Onko vinkkejä miten putken päähän tehdään tuommoinen siisti supistus? Levistystyökaluja on vaikka mitä, mutta viikonlopun netin selauksen perusteella supistus on metalliverstaan homma.
KuraHupi
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Marras 17, 2023 9:16 am
Pyörä: Suzuki DR650

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja KuraHupi »

Artsi kirjoitti: Ma Maalis 11, 2024 2:19 pm Kyllähän tuon suuttimen puuttuminen laskee öljynpaineita aika dramaattisesti kun vertaa suuttimen reiän kokoa vs. tyhjä suuttimen asennusreikä...
Olihan nuo sylinterikannen laakeripinnat nokka-akselin alla hiukan ottaneet kipeää:
Kuva


Tiedättekö, sopiiko tähän vanhanmalliseen runkoon uudempi DR650SE-moottori kuinka helposti? Öljynlauhdutin ja puola ainakin pitää siirtä puolelta toiselle, ja pakoputki olla SE-mallista, mutta ovatko moottorin kiinnikkeet samoissa paikoissa?

Alkaa olla niin monta osaa rikki että samalla hinnalla ostaisi uudemman käytetyn moottorin...
Avatar
smppa
Viestit: 283
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja smppa »

KuraHupi kirjoitti: Ma Maalis 11, 2024 7:22 pm
smppa kirjoitti: La Maalis 09, 2024 10:33 am Olihan mulla siitä suuttimesta kuva, kun tarkemmin miettii :oops:

https://aijaa.com/Hnvy7g
Onko vinkkejä miten putken päähän tehdään tuommoinen siisti supistus? Levistystyökaluja on vaikka mitä, mutta viikonlopun netin selauksen perusteella supistus on metalliverstaan homma.
Ei sillä supistuksella taida olla väliä, putken pää on tukossa. Siinä on vaan tuo yksi reikä ylöspäin.
KuraHupi
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Marras 17, 2023 9:16 am
Pyörä: Suzuki DR650

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja KuraHupi »

KuraHupi kirjoitti: Ma Maalis 11, 2024 9:49 pm
Tiedättekö, sopiiko tähän vanhanmalliseen runkoon uudempi DR650SE-moottori kuinka helposti? Öljynlauhdutin ja puola ainakin pitää siirtä puolelta toiselle, ja pakoputki olla SE-mallista, mutta ovatko moottorin kiinnikkeet samoissa paikoissa?

Alkaa olla niin monta osaa rikki että samalla hinnalla ostaisi uudemman käytetyn moottorin...
Ehtisikö joku DR650 SE:n omistaja mitata moottorin kiinnityspisteiden etäisyydet toisistaan?

Valokuvien perusteella uuden ja vanhan mallisten moottorien kiinnityspisteet ovat aika samoissa paikoissa.
ptr
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 11:53 pm
Pyörä: 701

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja ptr »

Moi

Aikoinaan tästä moottorien sopivuudesta Se - > RS/RSE oli juttua täällä. Muistin varmuudeksi kysyin vielä Hessleriltä. Kysyin "Bolt on" ? Hän vastasi "no".

https://hessler-motorsport.de/

Tuolta jotain osia tuli aikoinaan tilattua. Hyvin toimi silloin. Ollut pidempään alalla.

T
ptr
Avatar
smppa
Viestit: 283
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja smppa »

Mä koitan vertailla RSE:n ja Freewindin koneita, kun ne tuolla tallissa vierekkäin majailee.

Hessleriltä varmasti löytyy enemmänkin tietoa, mutta oma fiilis on että herra kirjoittelee mieluummin saksaksi. Suoraan kysymykseen suora vastaus...
Se että ei ole "bolt-on", ei tarkoita että ei saisi tehtyä. Toki tässä saattaa tulla eteen muutakin kun vaan moottorin kannakkeiden modaaminen.

Esimerkkinä Keihin FCR istuttaminen RSE:hen. Ei todellakaan mene suoraan BST:n tilalle, mutta on tehtävissä.

Lisätään vielä sopppaan että SE ja XF koneet on muuten samanlaisia, mutta XF:ssä on kaksi kaasaria, eli siis kansi on erilainen.
Vanhan 650 sylinterin päälle sopii kuulemma 600 kansi suoraan, siinä on vaan sitten 2 pakokanavaa. Tähän vielä huomiona että kansi ja venttiilikansi on aina pari, niitä ei voi sekoittaa.
Avatar
smppa
Viestit: 283
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: DR650 RSE naputtaa ja metallia öljyn seassa

Viesti Kirjoittaja smppa »

Ainoa kiinteä kiinnike noissa molemmissa pyörissä on alhaalla, osapuilleen kampiakselin kohdalla. Se on eri kohdassa.
Etukiinnike on vastaava kuin yläkiinnike, eli kolmion malliset irtopalikat. Takakiinnikkeessä on holkit rungon ja koneen välissä.

Sanoisin että kyllä se on tehtävissä. Jonkin verran askartelua kyllä vaatii, mutta ainoa hitsaamista vaativa kannake on moottorin alla.
Vastaa Viestiin