Virranjako

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

zmoke
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
Paikkakunta: Kangasala

Virranjako

Viesti Kirjoittaja zmoke »

Pyörän etupäässä alkaa olla runsaasti sähköntarvetta;
Lämpökahvat, virtapistoke, tabletin telakka, tabletin kaukosäädin, navi, lisävalot jne.
Virtalukon mukaisesti katkeava virta tulee jo pyörän etupäähän.

Ihan pelkillä “abikoilla” tai muilla vastaavilla liittimillä ja erillisillä sulakepesillä tuosta tulee melkoinen hässäkkä.
Vaikka tekisi ihan oman johtosarjan tuohon niin sulakkeet pitäisi saada sijoitettua jotenkin nätisti. Auto/venekäyttöön tehdyt sulakeboksit ovat kovin isoja enduron “katteen” taakse sijoitettavaksi.

Healtechillä on älykäs virtarele:
https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja ... arele-16a/
Tässäkin toimilaitteet olisivat yhden piirin takana, eli jos tuo napsahtaa pois päältä niin sitten on kaikki pimeänä.

Onko porukalla esimerkkejä miten virranjaon voisi tehdä ns ammattimaisesti?
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Virranjako

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Tämä on aihe jossa sorkit muurahaispesää. :mrgreen:

Tapoja on yhtä monta kun on harrastajia.
Viimeksi muokannut Kode, Ti Maalis 28, 2023 9:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Bronson
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Touko 05, 2020 9:53 pm
Pyörä: Honfa Africa Twin
Paikkakunta: Kuopio

Re: Virranjako

Viesti Kirjoittaja Bronson »

https://easternbeaver.com/

Tuota eastern beaveria olen itse ajatellut laittaa omaan pyörään kunhan keksin riittävästi laitteita mitä pitää mopoon saada kiinni. :D
einomies
Viestit: 90
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 1:03 am
Pyörä: 701e
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Virranjako

Viesti Kirjoittaja einomies »

Keksitkö mitään ratkaisua ? Itse tässä saman kysymyksen äärellä, Vaihtoehtona olen löytänyt Rowe Electronics PDM-60 tai uudempi versio Amplink, en vaan ole euroopasta löytänyt kauppaa jossa tuota myytäis. Toinen vaihtoehto olis Neutrino Black Box Element tai Aurora. Eivät oo halpoja eikä saa euroopasta.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Virranjako

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Viimeksi olen laittanut johtoon pari eristettyä naarasabikoa ja sulake siihen väliin. On toiminut mukavasti, toki nippareilla pitää sitoa niin ettei stongan kääntely haittaa. Piuhojen paksuus virran mukaan, ei kannata ylimitoittaa. Valmispesät on isoja ja johdot turhan paksuja, lisäksi tulee ylimääräisiä liitoksia. Näillä jännitteillä ei pieni kosteuskaan haittaa, uusii abikot ja sulakkeet jos syöpyy.
SF 1098S
MTS V4S
XL250R
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Virranjako

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Bronson kirjoitti: La Maalis 25, 2023 12:36 am https://easternbeaver.com/

Tuota eastern beaveria olen itse ajatellut laittaa omaan pyörään kunhan keksin riittävästi laitteita mitä pitää mopoon saada kiinni. :D
Tuo on sitten sellainen firma, että mikäli tuotteessa tai toimituksessa on jotain ongelmaa, niin menee tappeluksi.

Tavara ei tullut koskaan perille ja myyjä kieltäytyi aluksi kaikesta vastuusta. Kieltäytyi lähettämästä uutta osaa tai maksamasta kauppasummaa takaisin.

Onneksi oli maksettu luottokortilla, niin maininta reklamoinnista luottokorttiyhtiölle sai firman lopulta palauttamaan kauppasumman.

Oli hankala tilanne, ajokausi lähestyi ja osaa olisi ollut tarve. Onneksi lähes sama tuote löytyi aliexpressistä ja vielä murto-osahinnalla.
zmoke
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
Paikkakunta: Kangasala

Re: Virranjako

Viesti Kirjoittaja zmoke »

Ei ole löytynyt mitään käänteen tekevää osaa.
Vaatimukset olisivat vaatimattomat, mutta ilmeisesti kuitenkin liian vaativat:
Yhdistetty virranjako ja sulakerasia.
-+ ja - joka jakaantuu kaikkiin kytkettäviin toimilaitteiden napoihin
-Toimilaitteen + ja - liittimet boksissa samalla sivulla
-4-8 piiriä
-Joka piirillä oma sulake
-Max tupakkiaskin kokoinen
-Suojattu siten että navat eivät ole ihan paljaana

Denalilla, Rowella, Healtechillä jne on näitä elektronisia bokseja.
Näissä on kuitenkin ulos nippu johtoja joihin pitää liitellä toimilaitteet eli aika hässäkkä tiedossa.
Lisäksi ottaisin mielelläni perustekniikkaa, enkä mitään prosessorilla ja BT yhteydellä olevaa tietokonetta joka konfiguroidaan puhelimessa olevalla sovelluksella. Toimii ehkä katupyörässä katteiden sisässä mutta maastokäyttöön en tohtisi laittaa.

Boksi tulossa EXC.n rallimaskiin ja tänä kesänä pyörä täristi rikki jo yhden Samsung active tab3.n piirilevyn. Takuuhuollossa ihmettelivät kuinka onkin useampia komponentteja irti Sampan sisällä, mutta vaihtoivat kuitenkin uuteen koska mil spec tärinänsieto on osa tuotelupausta.
Samalla hajosi RAMin lataava telakka, pogopinnien jouset kuoleentuivat ja pinnien päät kuluivat. Eli kylmällä telakalla ja USB latauksella tästä eteenpäin.

Kyselin asiaa myös eteläeuroopasta (espanja, portugal)i jossa on paljon rallipyöriä ja roadbook harrastekisa skene on suuri. Eipä sielläkään ollut mitään kummempaa ratkaisua, erillisillä sulakkeilla menee tosi moni ja laittelivat kuvia johtohässäköistä hienoissakin pyörissä. Oikein prot tekee sitten täysin oman johtosarjan suojatuilla kierrettävillä liittimillä ja erillisillä komponenteilla.

Eastern Beaverin tuotos on kyllä ihan hyvän näköinen.
Kesällä paransin maailmaa ruotsalaisen motoristin jolla oli jäänyt Beaverit matkalle ja joutunut tappelemaan rahoistaan. Kaksi kertaa nyt kuullut firmasta ja molemmilla kerroilla sama ongelma…?

Pitää vielä jatkaa tutkimuksia jospa saisi sähköt siistittyä talven aikana.
Tutkittavana on vielä BlueSea system ja Aliexpress tarjonta, sekä ISO 280 pohjaiset termionaalit joissa näyttäisi olevan monenlaista tarjolla.
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Virranjako

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!

Varmaan parempiakin on, mutta minulla on tämä ja toiminut moitteetta jo 10 vuotta.

https://www.nippynormans.com/f650st-f65 ... fuse-panel

Itse modaamalla vesitiiviiksi.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Virranjako

Viesti Kirjoittaja an13 »

Itse rakentelin EXC:hen tuollaisella Metri-Pack 280 4-circuit boksilla, täysin "analoginen" ja vakio-osia sinänsä, ei ole ollut täten ongelmaakaan:
http://www.cycleterminal.com/mp280-fuse-box.html
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Virranjako

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Vinkiksi jos joku ei ole näihin keksintöihin törmännyt:
wago.jpg
wago2.jpg
Tästä puuttuu kaikki hienoudet, mutta on ihan näppärä haaroittaa 1 syöttö useammalle laitteelle ilman työkaluja.
STN
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 6:28 pm
Pyörä: xt660z. Tunturi Start

Re: Virranjako

Viesti Kirjoittaja STN »

JUHHisi kirjoitti: Pe Tammi 12, 2024 1:58 am Vinkiksi jos joku ei ole näihin keksintöihin törmännyt:
wago.jpg
wago2.jpg

Tästä puuttuu kaikki hienoudet, mutta on ihan näppärä haaroittaa 1 syöttö useammalle laitteelle ilman työkaluja.
Wago liittimet tuttuja, mutta tuommoisiin en ole törmännyt. Loistava keksintö!
Mistä noita saa ostettua? Vai onko jonkun tukun takana?

STN
Avatar
peksu
Viestit: 24
Liittynyt: To Syys 19, 2019 10:38 am
Pyörä: Dr800S

Re: Virranjako

Viesti Kirjoittaja peksu »

[
Mistä noita saa ostettua? Vai onko jonkun tukun takana?[/quote]

https://www.aliexpress.com/i/1005005616970495.html
Tuolta oon ite nuita hankkinu.
Most of my money was spent on Motorcycles, Women and Whiskey.
The rest I just wasted...
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Virranjako

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

STN kirjoitti: Pe Tammi 12, 2024 1:56 pm
JUHHisi kirjoitti: Pe Tammi 12, 2024 1:58 am Vinkiksi jos joku ei ole näihin keksintöihin törmännyt:
wago.jpg
wago2.jpg

Tästä puuttuu kaikki hienoudet, mutta on ihan näppärä haaroittaa 1 syöttö useammalle laitteelle ilman työkaluja.
Wago liittimet tuttuja, mutta tuommoisiin en ole törmännyt. Loistava keksintö!
Mistä noita saa ostettua? Vai onko jonkun tukun takana?

STN
Finnbullettina saatta jostain löytää. Esim. lähimpänä
https://www.hammer.fi/sahko-ja-ektronii ... p/0009325/
Piese
Viestit: 751
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL1200/1290SAR
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Virranjako

Viesti Kirjoittaja Piese »

Noi jakavat karvawagot on käteviä, vielä ku laittaa sopivat kutistesukat vipujen päälle, niin ei aukee vahingossa.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... C8QAvD_BwE
Hessu M
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Maalis 02, 2009 10:36 pm
Pyörä: KTM990 Adv, KTM 690 Enduro R, TRS 250r
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Virranjako

Viesti Kirjoittaja Hessu M »

990 ja 690 kotareissa ainakin on valmiit syötöt maskin takana : acc1 = suoraan akun navoilta, acc2 virroittuu virtalukon kautta. Laitoin acc2 johtoparilta minireleelle herätteen, joka siis vetää aina, kun virrat on päällä. Syöttö releelle tulee paksummalla karvalla suoraan akun + navalta sulakkeen kautta. Releen ulostulossa on lyhyen johdon päässä tuollainen WAGO vipuliitin (5 napaa) josta saa sitten haaroitettua vekottimille plussaa. Toistaiseksi siinä on vain kahvalämmöt.

Acc1 johtoparissa on samanlaiset WAGOt + ja - karvoissa. Niistä haaroittuu tupakinsytyttimen töpseli ja akkulaturin töpseli.
Vastaa Viestiin