KTM exc 525 staattori

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Exc525
Viestit: 12
Liittynyt: To Loka 06, 2022 8:07 pm
Pyörä: Ktm exc 525

KTM exc 525 staattori

Viesti Kirjoittaja Exc525 »

Morjens!

Ostin hetki sitten tuollaisen otsikon mukaisen päristimen. Edellinen omistaja on vaihtanut siihen tehokkaamman staattorin, mutta siitä on sen verran aikaa ettei enään ollut tarkempaa muistikuvaa mikä staattori sinne vaihdettu. Paketissa ilmeisesti on tullut mukana myös magneetonkoppa, vauhtipyörä sekä 150W jänitteensäädin (molemmat trail tech). Netistä pengottuani löysin trail tech paketin missä nämä kaikki tulevat mukana. Staattorilta tulevat piuhat ovat kuitenkin alkuperäisellä värikoodilla, toisin kuin trail tech staattorissa netin kuvien mukaan. Tehoa tuosta paketista on ilmeisesti lähtenyt, kun vilkkujen johtosarjaan oli ollut kytkettynä xenon valot pyörään sekä kypärään.

Olen ajatellut muuttaa pyörän kaikki sähköt tasavirraksi ja kytkentä tankin alla tähän on selvä. Kysymys kuuluukin, voinko jotenkin mitata staattorin johdoista mikä staattori on paikallaan verrattuna vakio staattoriin? Onko olemassa jotain riskiä sähköjen tuhoutumiselle mikäli vaihdan valojärjestelmän vaihtosähköpiiristä tasasähköön siten, että kaikki piuhat tulee ns. akun kautta?
Avatar
jiknnn
Viestit: 325
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: KTM exc 525 staattori

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

hätäsen googlauksen jälkeen :
alkuperäinen :
https://cdn.thumpertalk.com/uploads/ima ... c910c3.jpg

trail tech :
https://i.ebayimg.com/images/g/EOEAAOSw ... -l1600.jpg

Itse olen johonkin 525 kotkaan trailtechin staattorin vaihtanut ja muistikuvat ovat vähän ylläolevien kuvien tapaisia :).
Eli jos laitat pyörän reilusti kallelleen ettei öljyt valu ulos ja otat kopan irti, niin jos siellä on jompikumpi noista niin pitäisi tunnistaa.
DRZ400
Viestit: 44
Liittynyt: Su Syys 11, 2022 8:31 pm
Pyörä: DRZ400

Re: KTM exc 525 staattori

Viesti Kirjoittaja DRZ400 »

Pitkälle toista kymmentä vuotta sitten 525 exe:hen olen tuon muutostyön tehnyt mutta en enää tarkalleen muista. Mikä johdoissa siis on epäselvää? Tuskin mittaamalla tuotemerkkiä saat selville, mutta maksimitehon, virran ja jännitteen kylläkin.

Yksi napa on CDI-boxille ja siinä on ohuemmat eri väriset johdot, loput keltaiset on valopuolilta. Onko sulla kaksi vai kolme keltaista johtoa? Itselläni oli tehosatsi käämitty kolmelle vaiheelle, mutta tuo kuvan staattori ei ole edes kolmella jaollinen.

Kun muuttaa kaikki tasasähkötoimisiksi, kannattaa varmistua siitä, että tehoa riittää ladata akkua myös tyhjäkäynnillä valot päällä. Kuten myös kevyessä ajossa flekti pyörien. Toinen ääripään tarkastelu on tyhjentynyt akku, jossa mopo poljetaan käyntiin ilman valoja tai muitakaan kuluttajia ja rällätään minkä pystytään. Silloin se pieni 4Ah akku otti virtaa vastaan 20-25A, joka on melkoisen kova latausvirta niin pienelle akulle. Akku kutenkin kesti sen ja muutostyö oli onnistunut.

Valopuola kannatta mitata johtavuusalueella mopon runkoa vasten, että mittari näyttää ääretöntä, kun liitin on irti johtosarjasta (kelluva käämitys). Eli jos akun miinus on jo mopon rungossa, valopuola ei saa johtaa runkoon ennen tasasuuntaussiltaa.
Exc525
Viestit: 12
Liittynyt: To Loka 06, 2022 8:07 pm
Pyörä: Ktm exc 525

Re: KTM exc 525 staattori

Viesti Kirjoittaja Exc525 »

Epäselvää on juurikin tuo minkä kerroit eli staattorilta jännitteensäätimelle menevät johdot eivät saa olla maissa runkoon. Staattori mikä tuli pyörän mukana näyttää olevan alkuperäinen joka on muokattu tasavirralle. Veikkaus on nyt että pyörässä on paikallaan vakio hilut ja mukana tulleet osat on ollut kiinni joskus aiemmin xenon sarjan kanssa. Täytyy vielä käyttää auki se koppa ja katsoa mitä siellä todellisuudessa on. Staattorilta tulee nyt säätimelle valkoinen ja keltainen johto, jotka vastaa vakion värejä.
Avatar
jiknnn
Viestit: 325
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: KTM exc 525 staattori

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

trail techin staattorikitin dc kytkennästä jonkunlainen dokumentti.

https://www.trailtechproducts.co.uk/aca ... ELV-47.pdf

trail techin staattorilla valovirran vaiheet on keltaiset piuhat ja alkuperäisellä valkoinen ja keltainen. Sulla lie joko alkuperäinen tai joku muu kuin trail tech staattori.
DRZ400
Viestit: 44
Liittynyt: Su Syys 11, 2022 8:31 pm
Pyörä: DRZ400

Re: KTM exc 525 staattori

Viesti Kirjoittaja DRZ400 »

Jos haluat kokeilla onko staattorin runkomaadoitus jo irrotettu tasavirtamodauksessa, laita yleismittari ohmialueelle ja kokeille mittapuikot yhdistämällä, että se näyttää nollaa tai lähelle nollaa, silloin mittari toimii. Sen jälkeen laita yleismittarin toinen johdin mopon runkoon ja toisella mittajohtimella mittaa molemmat pinnit staattorin liittimestä (joka tietenkään ole pyörän johtosarjassa silloin kiinni). Yleismittarin pitäisi näyttää ääretöntä. Toista varmuudeksi sama mittaus vielä uudelleen, mutta vaihda yleismittarin mittajohdot keskenään, nyt toinen runkoon ja mittaat toisella, joka äsken oli rungossa.

Tuo kotarin magneetto oli aikoinaan ihan opettava projekti, mitä siitä nyt muistan. Noin 2005 vuoden kotarissa silloin oli valokäämityksessä kaikki navat sarjassa, mutta kahden viimeisen navan välissä oli väliulosotto ja siitä maadoitus runkoon.

Runkomaadoituksen ideana oli ilmeisesti järjestää vaihtovirtavaloille noin 12V ja sitten koko käämipaketilla ladattiin akkua 14.4V Näin vaihtovirtavalojen puoli ei ottanut latausjännitteen takia liian suurta tehoa ja magneetto oli saatu mitoitettua pienemmäksi.

Silloin välimaadoitus irroitettiin ja viimeinenkin napa käämittiin täyteen kuparia. Sähkö ei silti riittänyt 55W H4 polttimolla akun lataukseen tyhjäkäynnillä vaan piti vaihtaa tehokkaammat magneetit roottorille ja sarjan staattori oli käämitty kolmeen vaiheeseen.
Vastaa Viestiin