Husqvarna 701 sm
Valvoja: Moderaattorit
Husqvarna 701 sm
Terve,
Arvoisat kurapyöräilijät, nyt tarvitsisi tietämätön pyöräilijä (asfaltti) apua. Ostin Husqvarna 701 supermoton vm. 2019 joka on A- kortilla ajettava, siis täysitehoinen. Laitetteella ajaisi kuitenkin aina välillä henkilö, jolla ei ole kuin A2- kortti, joten pyörä olisi katsastettava pienemmille tehoille. Ongelma vaan on siinä, että pyörään on laitettu uutena Akrapovic tuning kit (ilmanotto, putki ja ohjelma) ja jos siihen laittaa tehon rajoitus ohjelmiston, niin tuo Akrapovicin ohjelma ylikirjoitetaan eikä sitä saa enää takaisin. Näin minulle vastasi Husqvarnan huoltopäällikkö, väitti että ohjelmisto asennetaan pilvipalvelusta ja sitä ei ole enää siellä saatavilla. Eli takaisin täysitehoiseksi palautettaessa joutuisi laittamaan vakio- ohjelman ja mahtaisiko pyörä sillä toimia kovinkaan hyvin, siitä kun on jotkut pakokaasunkierrätys systeemitkin poistettu. Eli mitä tuossa nyt kannattaisi tehdä, onko tosiaan niin ettei sitä Akrapovicin ohjelmaa saa luettua ECU:sta talteen ja sitten tarvittaessa palautettua Ecuun? Koskeeko tuo huoltopäällikön vastaus vain niiden omia Ecun käpistely ohjelmistoja, jotka ilmeisesti osaavat vain ylikirjoittaa entisen päälle? Kerokaa asiasta tietävät mitä tässä tilanteessa olisi järkevintä tehdä?
t. Pasi
Arvoisat kurapyöräilijät, nyt tarvitsisi tietämätön pyöräilijä (asfaltti) apua. Ostin Husqvarna 701 supermoton vm. 2019 joka on A- kortilla ajettava, siis täysitehoinen. Laitetteella ajaisi kuitenkin aina välillä henkilö, jolla ei ole kuin A2- kortti, joten pyörä olisi katsastettava pienemmille tehoille. Ongelma vaan on siinä, että pyörään on laitettu uutena Akrapovic tuning kit (ilmanotto, putki ja ohjelma) ja jos siihen laittaa tehon rajoitus ohjelmiston, niin tuo Akrapovicin ohjelma ylikirjoitetaan eikä sitä saa enää takaisin. Näin minulle vastasi Husqvarnan huoltopäällikkö, väitti että ohjelmisto asennetaan pilvipalvelusta ja sitä ei ole enää siellä saatavilla. Eli takaisin täysitehoiseksi palautettaessa joutuisi laittamaan vakio- ohjelman ja mahtaisiko pyörä sillä toimia kovinkaan hyvin, siitä kun on jotkut pakokaasunkierrätys systeemitkin poistettu. Eli mitä tuossa nyt kannattaisi tehdä, onko tosiaan niin ettei sitä Akrapovicin ohjelmaa saa luettua ECU:sta talteen ja sitten tarvittaessa palautettua Ecuun? Koskeeko tuo huoltopäällikön vastaus vain niiden omia Ecun käpistely ohjelmistoja, jotka ilmeisesti osaavat vain ylikirjoittaa entisen päälle? Kerokaa asiasta tietävät mitä tässä tilanteessa olisi järkevintä tehdä?
t. Pasi
- _JPA_
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Husqvarna 701 sm
Jenkeissä ei ole tainnut pariin vuoteen enää saada mitään virikarttoja Husqvarnaan / KTM:ään. Päästöhysterian tai muun vihertävän syyn takia.
Onko sama käytäntö sitten levinnyt jo eu-maihinkin???
Onko sama käytäntö sitten levinnyt jo eu-maihinkin???
Re: Husqvarna 701 sm
Kyseistä laitetta paremmin tuntematta sanoisin, että jos ECU:lle pystyy kirjoittamaan, sieltä pystyy myös lukemaan. Tarvitaan vaan oikea ohjelmisto (ankaraa selausta kuukkelilla) ja sopiva välikaapeli.
Vaikka nämä löytyisivätkin, en itse menisi välttämättä kirjoittamaan ECU:n nykyisen spesiaalin ohjelman päälle mitään ilman sataprosenttista tietoa palautuksen onnistumisesta (lukea voisin kyllä yrittää ihan vaan vastaisen varalle..) vaan hommaisin toisen ECU:n jolle ajettaisiin tuo vajaatehoinen ohjelma.
Vaikka nämä löytyisivätkin, en itse menisi välttämättä kirjoittamaan ECU:n nykyisen spesiaalin ohjelman päälle mitään ilman sataprosenttista tietoa palautuksen onnistumisesta (lukea voisin kyllä yrittää ihan vaan vastaisen varalle..) vaan hommaisin toisen ECU:n jolle ajettaisiin tuo vajaatehoinen ohjelma.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Husqvarna 701 sm
Tai tekee rajoittimen kaasun liikkeeseen ja käy penkittämässä tehot kohdalleen, sen jälkeen lapun kanssa tekemään muutoskatsatus A2:ksi. Joskus noin on leimattu, en tiedä onnistuuko nykyisillä säännöillä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Husqvarna 701 sm
Terve,
Homma on varmaankin juuri niin kuin "_JPA_" sanoo, eli päästöhysterian takia on vedetty nämä virikartat pois. Jotenkin vielä ymmärrän sen, ettei niitä saa enää ostettua, mutta kyllä ne pitäisi olla edelleen saatavilla huollon kautta niille, jotka ovat sellaisen aikanaan hankkineet. Helppo kait tuo lataaminen olisi kytkeä esim. VIN numeroon kun pyörä on kiinni letkuissa. Minullakaan ei ole pyörään SAS- osia eikä alkuperäistä äänenvaimenninta, joten originaalisoftalla sen toimimaan saattaminen vaatisi ainakin äänenvaimentajan hankkimista. Tuntuu melko omituiselta että Akrapovicin ohjelmistolle löytyy varaosanumerokin, mutta sitä nyt ei sitten taida saada hankittua. Täytyypä muistaa KTM/Husqvarnan asiakastuki, kun seuraavaa pyörää on ostamassa. Mitenkähän muuten voivat myydä vanhoihin 2T pyöriin osia kun ne "saastuttavat" niin pirusti, melkoista kaksinaismoralismia?
t. Pasi
Homma on varmaankin juuri niin kuin "_JPA_" sanoo, eli päästöhysterian takia on vedetty nämä virikartat pois. Jotenkin vielä ymmärrän sen, ettei niitä saa enää ostettua, mutta kyllä ne pitäisi olla edelleen saatavilla huollon kautta niille, jotka ovat sellaisen aikanaan hankkineet. Helppo kait tuo lataaminen olisi kytkeä esim. VIN numeroon kun pyörä on kiinni letkuissa. Minullakaan ei ole pyörään SAS- osia eikä alkuperäistä äänenvaimenninta, joten originaalisoftalla sen toimimaan saattaminen vaatisi ainakin äänenvaimentajan hankkimista. Tuntuu melko omituiselta että Akrapovicin ohjelmistolle löytyy varaosanumerokin, mutta sitä nyt ei sitten taida saada hankittua. Täytyypä muistaa KTM/Husqvarnan asiakastuki, kun seuraavaa pyörää on ostamassa. Mitenkähän muuten voivat myydä vanhoihin 2T pyöriin osia kun ne "saastuttavat" niin pirusti, melkoista kaksinaismoralismia?
t. Pasi
-
- Viestit: 619
- Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
- Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
- Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Re: Husqvarna 701 sm
Aiheen sivusta mutta sitä sivuten, maalataan nyt kunnon uhkakuvia tulevasta:
En pitäisi ihmeenä että nykyisessä asenneilmastossa moottoripyörien katsastusvaatimus tulisi, taas, ajankohtaiseksi. Perusteena tietenkin ilmansaasteiden vähentäminen. Jos - ehkä kun - näin käy niin alkuperäiset moottorinohjauskartat ja alkuperäiset katalysaattorit / äänenvaimentajat nousevat arvoon arvaamattomaan....
Voi käydä lisäksi niinkin, jollain aikavälillä, että muiden kuin alkuperäisosien käyttö moottorinohjauksessa ja pakokaasujen poistossa sanktioidaan. Jos tällaisia toimenpiteitä lähdetään toteuttamaan tulee käsky luultavasti Brysselistä, ei paikalliselta hallinnolta. Paikallishallinto, jos pysyy nykyisen kaltaisena, olisi kyllä innolla määräyksiä toimeenpanemassa....
En pitäisi ihmeenä että nykyisessä asenneilmastossa moottoripyörien katsastusvaatimus tulisi, taas, ajankohtaiseksi. Perusteena tietenkin ilmansaasteiden vähentäminen. Jos - ehkä kun - näin käy niin alkuperäiset moottorinohjauskartat ja alkuperäiset katalysaattorit / äänenvaimentajat nousevat arvoon arvaamattomaan....
Voi käydä lisäksi niinkin, jollain aikavälillä, että muiden kuin alkuperäisosien käyttö moottorinohjauksessa ja pakokaasujen poistossa sanktioidaan. Jos tällaisia toimenpiteitä lähdetään toteuttamaan tulee käsky luultavasti Brysselistä, ei paikalliselta hallinnolta. Paikallishallinto, jos pysyy nykyisen kaltaisena, olisi kyllä innolla määräyksiä toimeenpanemassa....
Re: Husqvarna 701 sm
Tähän kommenttina, että koko EUn laajuinen vuosittainen moottoripyörien katsastuspakko on jo lakiin ja asetuksiin hakattu. Ei tosin päästöjen vaan turvallisuuden nimissä. Laissa oli ehto, että katsastuspakkoa ei tarvitse maatasolla ottaa käyttöön, jos maa muuten pystyy osoittamaan, että mp-liikenneturvallisuutta pystytään muin keinoin parantamaan. Suomessa valittiin tuo, eikä Suomessa katsastuspakkoa ole, toisin kuin valtaosassa muita EU-maita.Patukka kirjoitti: ↑Su Heinä 11, 2021 7:18 pm Aiheen sivusta mutta sitä sivuten, maalataan nyt kunnon uhkakuvia tulevasta:
En pitäisi ihmeenä että nykyisessä asenneilmastossa moottoripyörien katsastusvaatimus tulisi, taas, ajankohtaiseksi. Perusteena tietenkin ilmansaasteiden vähentäminen. Jos - ehkä kun - näin käy niin alkuperäiset moottorinohjauskartat ja alkuperäiset katalysaattorit / äänenvaimentajat nousevat arvoon arvaamattomaan....
Voi käydä lisäksi niinkin, jollain aikavälillä, että muiden kuin alkuperäisosien käyttö moottorinohjauksessa ja pakokaasujen poistossa sanktioidaan. Jos tällaisia toimenpiteitä lähdetään toteuttamaan tulee käsky luultavasti Brysselistä, ei paikalliselta hallinnolta. Paikallishallinto, jos pysyy nykyisen kaltaisena, olisi kyllä innolla määräyksiä toimeenpanemassa....
Re: Husqvarna 701 sm
Oisko helpointa vaan ostaa rajoitettu ecu ja vaihdella niitä tarpeen mukaan...
Ehkä sen saa vielä myytyä kun sitä ei enää tarvi.
Ehkä sen saa vielä myytyä kun sitä ei enää tarvi.