Mistäs tuosta löytyy synkronoinnin säätöruuvi?
Kyseessä siis yksipyttyinen kone jossa tuplakaasarit.
Alipaineletkujen paikat löysin ja Mittasin että säätötarvetta on mutta mistä pirusta sitä saa säädettyä?
Kone käy 4t kierroksista lähtien ihan hyvin mutta pienemmillä kierroksilla räkii ja käy huonosti. Tuota synkkaa ajattelin ensin kokeilla ja sitten Jos ei auta niin mitä? Tulpat uudet. Venttiilinvälykset voisi myös tarkastaa.
Pasi
Suzuki Freewindin kaasareiden synkronointi
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 619
- Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
- Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
- Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Re: Suzuki Freewindin kaasareiden synkronointi
Varaosakuvien perusteella ei näyttäisi synkronointia olevan, https://www.motorcycleforums.net/thread ... art.51323/. Jotenkin olen tullut sellaiseen päätelmään ettei yksipyttyinen, kaksikaasuttiminen ole aivan auringontarkka synkronointinsa suhteen.
Täällä kaasuttimista kuva, https://www.car.gr/parts/view/12456343- ... ger-photos. Jos synkronointiruuvi on niin sen pitäisi löytyä läppäakselilta kaasuttimien välistä. Kuvassa vain on ikävästi letku peittämässä ko. kohtaa ettei varmasti selviä onko tuossa säätöruuvi vai ei. Tarkkaan katsoen saattaa siellä jousen takana säätöruuvi häämöttääkin.....
Tuossa F-bemarissani on myös kaksi kaasutinta eikä niitä ole koskaan synkronoitu. Täydellisen huollon korjaussarjoineen niinhin tein pyörän ensimmäisen omistusvuoden aikana, reilu 35000km ajettuna. Siitä täällä juttua enemmän, http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =2&t=35906.
Täällä kaasuttimista kuva, https://www.car.gr/parts/view/12456343- ... ger-photos. Jos synkronointiruuvi on niin sen pitäisi löytyä läppäakselilta kaasuttimien välistä. Kuvassa vain on ikävästi letku peittämässä ko. kohtaa ettei varmasti selviä onko tuossa säätöruuvi vai ei. Tarkkaan katsoen saattaa siellä jousen takana säätöruuvi häämöttääkin.....
Tuossa F-bemarissani on myös kaksi kaasutinta eikä niitä ole koskaan synkronoitu. Täydellisen huollon korjaussarjoineen niinhin tein pyörän ensimmäisen omistusvuoden aikana, reilu 35000km ajettuna. Siitä täällä juttua enemmän, http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =2&t=35906.
Re: Suzuki Freewindin kaasareiden synkronointi
Löytyi netistä pyörän huoltomanuaali ja kyllä siellä tuo synkkaus mainitaan (kuvat alla), mutta en äkkiseltään löytänyt tarkkaa kuvaa, mihin suuntaan tuo synkkausruuvi osoittaa. Siellähän se kaasuläppäakselin yhteydessä kaasareiden välissä täytyy olla. Mutta kuten jo edellä kirjoitettiin ei 1-pyttyinen ole niin tarkka tuosta kaasuttimien synkronoinnista, onhan esim. Yamahalla ollut käytössä systeemiä, jossa on kaksi aivan erilaista kaasutinta asennettuna rinnakkain. Laitan alkuperäiselle kysyjälle tulemaan vielä linkin tuohon manuaaliin.
- PantseK
- Viestit: 798
- Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
- Pyörä: 950 WC Adventure, 450 EXC, Haibike
- Paikkakunta: Lahti
Re: Suzuki Freewindin kaasareiden synkronointi
Joo kaivelinkin valon kanssa tuolta kaasareiden välistä ruuvin. Mulla on tuo ohjekirja täbillä mutta noista kuvista ei tosiaan mitään selvää saa.
Tuo käyntihärö on kyllä jonkinmoinen noilla pienillä kierroksilla. Venttiilinvälykset pitänee varmaan seuraavaksi tarkastaa. Patukka oli askarrellut näköjään bensan pinnankorkeuksienkin kanssa. Saattaisihan tuo aiheuttaa myös käyntihäiriötä. Ryyppyä kun laittaa vähän päälle niin käynti tasoittuu hieman.
Pyörä on seissyt reilu kaksi vuotta. Vika oli jo silloin kun jäi seisomaan. Voi olla kyllä että menee kaasarit purettavaksi. Saattaa olla kalvot jo kärsineet myös
Pasi
Tuo käyntihärö on kyllä jonkinmoinen noilla pienillä kierroksilla. Venttiilinvälykset pitänee varmaan seuraavaksi tarkastaa. Patukka oli askarrellut näköjään bensan pinnankorkeuksienkin kanssa. Saattaisihan tuo aiheuttaa myös käyntihäiriötä. Ryyppyä kun laittaa vähän päälle niin käynti tasoittuu hieman.
Pyörä on seissyt reilu kaksi vuotta. Vika oli jo silloin kun jäi seisomaan. Voi olla kyllä että menee kaasarit purettavaksi. Saattaa olla kalvot jo kärsineet myös
Pasi
- PantseK
- Viestit: 798
- Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
- Pyörä: 950 WC Adventure, 450 EXC, Haibike
- Paikkakunta: Lahti
Re: Suzuki Freewindin kaasareiden synkronointi
Sain synkronoinnin säädettyä.
Vika oli kuitenkin kantavassa pakoventtiilissä jonka säädön jälkeen käynti parani huomattavasti.
Kuitenkin pientä matalilla kierroksilla tapahtuvaa kierrosten soutamista vielä tapahtuu mutta ei niin häiritsevästi. Muutenkin tuntuu kone tärräävän noilla alle 3500 kierroksilla mutta se lienee normaalia tuolta koneelta.
Täytyy katsoa jos syksyllä purkaisi vielä kaasuttimen ja ultraisi sen.
Vika oli kuitenkin kantavassa pakoventtiilissä jonka säädön jälkeen käynti parani huomattavasti.
Kuitenkin pientä matalilla kierroksilla tapahtuvaa kierrosten soutamista vielä tapahtuu mutta ei niin häiritsevästi. Muutenkin tuntuu kone tärräävän noilla alle 3500 kierroksilla mutta se lienee normaalia tuolta koneelta.
Täytyy katsoa jos syksyllä purkaisi vielä kaasuttimen ja ultraisi sen.
Re: Suzuki Freewindin kaasareiden synkronointi
Hei,
Yksipyttyinen ei tosiaan ole hirveän tarkka synkronoinnista.
Kokeile nostaa neulaa pykälä ylöspäin niin voi auttaa alakierrosten nypytykseen, toinen on pykälää suuremmat tyhjäkäyntisuuttimet (vakiot taisi olla 20 eli seuraava koko 22.5). Periaattessa jos tuntuu että säätötoimenpide menee yli jos muutokset tekee molempiin kaasareihin niin yksipyttyisessä voi myös ajaa eri säädöillä eri kaasarit.
TPSn eli kaasuläpän asentoanturin säätö voi auttaa myös. Siihenkin löytyy ohjeet samasta pdf manuaalista joka mainittiinkin jo tuossa ylempänä.
Jos / kun purat kaasarit niin vaihda kohokammion ja kannen ruuvit kuuskoloihin niin voi vaihtaa suuttimet / jumpata neuloja ilman kaasareiden irrotusta. Tyhjäkäyntisuuttimen vaihto pakoputken puolen kaasariin tosin on silti erinomaisen haastava.
-Antti
Yksipyttyinen ei tosiaan ole hirveän tarkka synkronoinnista.
Kokeile nostaa neulaa pykälä ylöspäin niin voi auttaa alakierrosten nypytykseen, toinen on pykälää suuremmat tyhjäkäyntisuuttimet (vakiot taisi olla 20 eli seuraava koko 22.5). Periaattessa jos tuntuu että säätötoimenpide menee yli jos muutokset tekee molempiin kaasareihin niin yksipyttyisessä voi myös ajaa eri säädöillä eri kaasarit.
TPSn eli kaasuläpän asentoanturin säätö voi auttaa myös. Siihenkin löytyy ohjeet samasta pdf manuaalista joka mainittiinkin jo tuossa ylempänä.
Jos / kun purat kaasarit niin vaihda kohokammion ja kannen ruuvit kuuskoloihin niin voi vaihtaa suuttimet / jumpata neuloja ilman kaasareiden irrotusta. Tyhjäkäyntisuuttimen vaihto pakoputken puolen kaasariin tosin on silti erinomaisen haastava.
-Antti