Lämpöliivi

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Tase kirjoitti:Nyt kun on muutaman reissun ajellut lämpöpohjalliset saappaissa alkaa olla tarve lämpöistuimelle. Yksi vaihtoehto olisi pyöräyttää muutama kierros vastuslankaa "kylmänarkojen paikkojen" ympäri vaan se ei taida olla kovin hyvä vaihtoehto. Parhaissa matkapyörissä on lämpöpenkit ihan tehdasvarusteina, onkos kukaan tehnyt omaa sovellusta kurapyörään?
Ei nyt ihan tee-se-itse nikkarin vaihtoehto, mutta mielenkiintoinen muuten:

Saksassa Jungbluth, http://www.motorrad-sitzbaenke.de/, paitsi muokka istuimia uuteen uskoon kohtuuhinnalla (turhatekkiin verrattuna), myös tilauksesta asentaa lämmityksen sinne (Päävalikosta -> "Sitz Heizung"). Turhatekin pallin hinnalla saa huippuluokan lämmitetyn sohvan.
Jungbluthin webbimasteri kirjoitti: Eine Heizmatte mit einer Steuerung 160€.

Mit diesem System ist es möglich eine oder zwei Heizmatten parallel zu bedienen. Zwei Heizmatten mit einer Steuerung 220€.

Möchten Sie die Sozia-Heizmatte einzeln steuern, so sind zwei Steuerungen nötig. Zwei Heizmatten mit zwei Steuerungen 320€.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
ktndwn
Viestit: 277
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 12:54 pm
Pyörä: Suahan tiijä..
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja ktndwn »

rainerb kirjoitti: Saksassa Jungbluth, http://www.motorrad-sitzbaenke.de/, paitsi muokka istuimia uuteen uskoon kohtuuhinnalla (turhatekkiin verrattuna), myös tilauksesta asentaa lämmityksen sinne (Päävalikosta -> "Sitz Heizung"). Turhatekin pallin hinnalla saa huippuluokan lämmitetyn sohvan.
Oulussa "Eska Huolto ja korjaus" -niminen firma tekee kans istuinten verhoilutöitä ja asentaa halutessa persgrillinkin. Hintatasosta ei oo tarkempaa havaintoa.
Agitheosis
Viestit: 453
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Pyörä: Husqvarna CT6FS
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

sähkölämmitteiset varusteet

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

Ottaen huomioon mihin suuntaan juttu on mennyt saattaisi olla paikallaan
laajentaa ketjun otsikkoa, vaikkapa "sählölämmitteiset varusteet".

Tein ite yhen parin. Vastuslanka 15 ohmia/metri, 0,84 metriä per läpyskä
eli 2 kpl 12,6 ohmia rinnan kytkettynä. Mekaanisen rasituksen estämisek-
si suojattuna molemmin puolin, materiaalina tuiki tavallinen (lattia)muovi-
matto. Vastuslangat ommeltuna kiinni sik-sakilla jotta pysyvät aloillaan
liimauksen ajan. Siihen taas käytettiin vaahtomuoveille tarkoitettua spray-
liimaa joka ei koveta vaahtomuovia korpuksi vaan säilyy pehmeänä. Valmis-
tajaa en just muista, Etrasta tuo kuitenki on haettu. Sen verran testasin
että paksun sukan kanssa ja 12 voltin akulla syötettynä lämpö kestää jon-
nin aikaa tulla mutta on vastaavasti hyvin tasaista. Akun valinta ja kiinni-
tys käyttäjään sekä johdotus vielä vaiheessa. Kuvia tulee ku kerkeen....
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Mitäköhän mä tein väärin. Hankin kanssa Bilteman penkinlämmittimen josta purin vastuslangat ulos. Liimailin noin 1.5 metrin pätkät sit vastuslankaa (vihreä muovi) päällä ja laitoin vielä liivin mukana olleen termostaatin lankoihin kiinni. Pohjallinen kiinni plussalla ja miinuksella akkuun niin alkoi savu nousemaan kun lanka alkoi sulamaan... Olis saattanut äkkiä SamiV vetämään ripaskaa jos olis ollut jalassa ne.
veejii
Viestit: 265
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 4:40 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Paimio

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja veejii »

SamiV kirjoitti:Mitäköhän mä tein väärin. Hankin kanssa Bilteman penkinlämmittimen josta purin vastuslangat ulos. Liimailin noin 1.5 metrin pätkät sit vastuslankaa (vihreä muovi) päällä ja laitoin vielä liivin mukana olleen termostaatin lankoihin kiinni. Pohjallinen kiinni plussalla ja miinuksella akkuun niin alkoi savu nousemaan kun lanka alkoi sulamaan... Olis saattanut äkkiä SamiV vetämään ripaskaa jos olis ollut jalassa ne.
katkaisit sen langan...vastus on ohmia metrille ja alkuperäinen langanpituus tuottaa mukavan lämmön..katkaistussa o kuutioita liian vähän ja palaa poikki
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja SamiV »

veejii kirjoitti:
SamiV kirjoitti:Mitäköhän mä tein väärin. Hankin kanssa Bilteman penkinlämmittimen josta purin vastuslangat ulos. Liimailin noin 1.5 metrin pätkät sit vastuslankaa (vihreä muovi) päällä ja laitoin vielä liivin mukana olleen termostaatin lankoihin kiinni. Pohjallinen kiinni plussalla ja miinuksella akkuun niin alkoi savu nousemaan kun lanka alkoi sulamaan... Olis saattanut äkkiä SamiV vetämään ripaskaa jos olis ollut jalassa ne.
katkaisit sen langan...vastus on ohmia metrille ja alkuperäinen langanpituus tuottaa mukavan lämmön..katkaistussa o kuutioita liian vähän ja palaa poikki
Näin itseasiassa järkeilin itsekin tuossa illalla. Täytyypä lisätä vastuksia ja testailla milloin lanka ei enää pala mutta lämmittää.
Avatar
Jarski61
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 8:44 pm
Pyörä: k

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja Jarski61 »

Noita muutamia väkästtelleenä voi sanoa että lyhentämättömänä on aika sopiva tuo lämpö.
Ja jätä se termostaatti/ylikuumenemissuoja sinne hartian seudulle,pimenee ennen kuin polttaa.
Tosin nyt käytössä ostomalli:) ja on hyvä.
T Jarski
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Jarski61 kirjoitti:Noita muutamia väkästtelleenä voi sanoa että lyhentämättömänä on aika sopiva tuo lämpö.
Ja jätä se termostaatti/ylikuumenemissuoja sinne hartian seudulle,pimenee ennen kuin polttaa.
Tosin nyt käytössä ostomalli:) ja on hyvä.
T Jarski
Joo. No tuo tosin tulee siis kengänpohjiin joten tuon lankamäärän kieputtaminen vaatisi Solmu-Mäkelän taitoja.

Mietin lähinnä tuota tuossa Bilteman lämmittimen elementissä käytetyn vastuslangan resistanssia ja minkä kokoista vastusta pitää hommata. Täytyy se varmaan tänään mittailla jotta osaisi miettiä jotain sopivia vastuksia tuohon.

Jos tuollaista jotain 10W lämmitystehoa rinnan kytkettynä per pohjallinen tavoittelisi eli virta olisi kait jotain 1,4 A (14V/10W) . Luulen että sitä suojattua vastuslankaa siinä Bilteman persauksenlämmittimessä on sellaiset 6-8 metriä?

Jospa hommaan 10 ohmin vastuksia ja kokeilen missä vaiheessa loppuu savuaminen. Oomi kertaa käämi, pian on pimeenä koko lääni...
Avatar
Jarski61
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 8:44 pm
Pyörä: k

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja Jarski61 »

Nämä kenkiin ja piuhat tankoon.
http://www.motorshop.fi/product/Kahvanl ... oinen.html
T Jarski
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja Tase »

Tälläistä joskus kirjoitin, samat pohjalliset ovat edelleen käytössä. Lämmitysteho on noin 7 wattia per kenkä.

Ompelin 2 metriä 10 ohmin vastuslankaa villapohjallisiin. Ompelun suoritin pistämällä vuorotellen ylhäältä alas ja alapuolelta ylös. Suoraa pätkää aina noin 10-15 mm, lanka riitti pohjallisen kokoalalle. Ei tarvi liimoja eikä ole ongelmia vastuslangan pysyvyydessä. Sähköisesti pohjalliset ovat rinnankytketyt 12 voltin jännitteeseen. Parin tunnin koeajolla -10 asteessa lämmöntuotto riitti mainiosti. Kenkinä Gaerne SG-10 ja sukkina paksuhkot Trekker-vaellussukat.
Avatar
pkilpo
Viestit: 1463
Liittynyt: To Huhti 23, 2009 10:04 am
Pyörä: Husky 901 Expedition -23,Husky FE450 -16
Paikkakunta: Kempele

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

SamiV kirjoitti:
Jarski61 kirjoitti:Noita muutamia väkästtelleenä voi sanoa että lyhentämättömänä on aika sopiva tuo lämpö.
Ja jätä se termostaatti/ylikuumenemissuoja sinne hartian seudulle,pimenee ennen kuin polttaa.
Tosin nyt käytössä ostomalli:) ja on hyvä.
T Jarski
Joo. No tuo tosin tulee siis kengänpohjiin joten tuon lankamäärän kieputtaminen vaatisi Solmu-Mäkelän taitoja.

Mietin lähinnä tuota tuossa Bilteman lämmittimen elementissä käytetyn vastuslangan resistanssia ja minkä kokoista vastusta pitää hommata. Täytyy se varmaan tänään mittailla jotta osaisi miettiä jotain sopivia vastuksia tuohon.

Jos tuollaista jotain 10W lämmitystehoa rinnan kytkettynä per pohjallinen tavoittelisi eli virta olisi kait jotain 1,4 A (14V/10W) . Luulen että sitä suojattua vastuslankaa siinä Bilteman persauksenlämmittimessä on sellaiset 6-8 metriä?

Jospa hommaan 10 ohmin vastuksia ja kokeilen missä vaiheessa loppuu savuaminen. Oomi kertaa käämi, pian on pimeenä koko lääni...
Kyllä se koko teho kannattaa käyttää niihin pohjallisiin. Jos laitat tuohon vastuksia lämmitystehoa menee niihinkin hukkaan ja ne pitää olla tehovastuksia.

Tasen tapa ommella vaikuttaa hyvältä.

Tehon kaava P = U x I
Vastus: U = R x I
Kuraköröttelijä
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja Juhana »

U on jännite.

vastus R= U/ I
Avatar
pkilpo
Viestit: 1463
Liittynyt: To Huhti 23, 2009 10:04 am
Pyörä: Husky 901 Expedition -23,Husky FE450 -16
Paikkakunta: Kempele

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

Juhana kirjoitti:U on jännite.
vastus R= U/ I
Kyllä juuri näin. En tuota hoksannut tarkentaa että se R pitää siitä ratkaista kuten tuossa teit.

Laitetaan lisää kaavoja kun edellä oli rinnankytkennästä puhetta.

1 / Rkok = 1 / R1 + 1 / R2

Jos R1 on sama kuin R2 eli kummassakin pohjallisessa sama vastus niin:

1 / Rkok = 2 / Rpohj <=> Rkok = 1/2 * Rpohj eli kokonaisvastus on puolet yhden pohjallisen vastuksesta kun ne on kytketty rinnan

Jos halutaa 2x10W tehoa niin virta on P = U x I => I = P / U
20 / 14 = 1.4 A (Joka oli yllä laskettukin, tosin mopon jännite vaihtelee 12-13.5 välillä eli teho ei ihan 10W ole)
ja kokonaisvastus on silloin U = R x I, josta R = U / I eli 10 ohmia.

Yhdelle pohjalliselle siis 20 ohmia JOS ne kytketään rinnan ja huomataan että Tasen pohjallisissa on tuo sama vastus :!: :idea: :lol:
Kuraköröttelijä
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja bisti »

Hieman offtopic, mutta sähköopin kaavat muistaa hyvin ajattelemalla naisten karvanpoistovälinettä, eli siis witunpuimuria :mrgreen:

W=ItU n P=UI m U=RI
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Lämpöliivi

Viesti Kirjoittaja ATC »

Wanha muisteli että se meni jotenkin näin: Oomi ja käämi, pimiänä koko lääni. Oon kyllä huomannut että sähköä on vaan kahden laista, sitä positiivista ja nekatiivista. Positiivista on sähkölämpö ja sähkövalo ja nekatiivista on sitten sähkölasku ja sähköisku. :wink:
Weteraani kurapyöräilijä
Vastaa Viestiin