BMW F700GS takelteleva ohjauslaakeri
Valvoja: Moderaattorit
BMW F700GS takelteleva ohjauslaakeri
Tallissa vaatii huomiota tuommoinen bemari. Ajossa selkeästi huomaa että ohjaus takeltelee hieman eli pyörä ei meinaa millään kulkea suoraan vaan vaatii ohjausliikkeitä. Sinällään hyvin pieniä mutta kuitenkin häiritseviä. Nyt huollon yhteydessä nostin sitten etufillaria ylemmäs ja en kyllä onnistu löytämään laakerista käsin kopeloimalla mitään ongelmaa. Eli ainakaan ilman pyörän ja kuljettajan painoa päällä tuo laakeri ei takeltele, ei tunnu väljältä tai muutenkaan mitenkään vialliselta. Mutta onko kokemuksia että tuo laakeri takeltelee vasta kun painoa on ajossa päällä? Ja tällä saksan ihmeellä on ajettu vasta 23k joten melko uudesta vehkeestä kyse, tosin vm on -15 joten voihan ne laakerin rasvat olla kuivuneet, veikkaan ettei huolto ole tuohon koskenut aiemmin.
Vaihdanko sen laakerin joka tapauksessa ja toivon parasta vaikka en tuota vikaa onnistu nyt just vahvistamaankaan.
tewe
Vaihdanko sen laakerin joka tapauksessa ja toivon parasta vaikka en tuota vikaa onnistu nyt just vahvistamaankaan.
tewe
- Mika TA-91
- Viestit: 1467
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: BMW F700GS takelteleva ohjauslaakeri
Tarkista myös renkaiden laakerit ja ehdottomasti myös takarenkaan vaikka tuntuukin ohjauksessa niin se on juuri paikka jossa takarenkaankin laakerin ensimmäiseksi huomaa.
Mika TA-91
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: BMW F700GS takelteleva ohjauslaakeri
Moe.
Jos et kerran huomaa ohjauslaakerissa klapia/tekartelua niin ei kai se vika siinä oo. Jos nyt haluat huoltaa sen ennakoivasti niin voihan sen ohjauspään avata ja tsekata onko rasva muuttunut "taliksi".
Miten lie takarenkaan kunto? Kanttiseksi ajettu takarengas tekee ajosta huonon.
-Ile-
Jos et kerran huomaa ohjauslaakerissa klapia/tekartelua niin ei kai se vika siinä oo. Jos nyt haluat huoltaa sen ennakoivasti niin voihan sen ohjauspään avata ja tsekata onko rasva muuttunut "taliksi".
Miten lie takarenkaan kunto? Kanttiseksi ajettu takarengas tekee ajosta huonon.
-Ile-
Re: BMW F700GS takelteleva ohjauslaakeri
Onko tämä siis uusi oire? Vai ollut pyörän hankinnasta asti?tewe kirjoitti:Tallissa vaatii huomiota tuommoinen bemari. Ajossa selkeästi huomaa että ohjaus takeltelee hieman eli pyörä ei meinaa millään kulkea suoraan vaan vaatii ohjausliikkeitä. Sinällään hyvin pieniä mutta kuitenkin häiritseviä. Nyt huollon yhteydessä nostin sitten etufillaria ylemmäs ja en kyllä onnistu löytämään laakerista käsin kopeloimalla mitään ongelmaa. Eli ainakaan ilman pyörän ja kuljettajan painoa päällä tuo laakeri ei takeltele, ei tunnu väljältä tai muutenkaan mitenkään vialliselta. Mutta onko kokemuksia että tuo laakeri takeltelee vasta kun painoa on ajossa päällä? Ja tällä saksan ihmeellä on ajettu vasta 23k joten melko uudesta vehkeestä kyse, tosin vm on -15 joten voihan ne laakerin rasvat olla kuivuneet, veikkaan ettei huolto ole tuohon koskenut aiemmin.
Vaihdanko sen laakerin joka tapauksessa ja toivon parasta vaikka en tuota vikaa onnistu nyt just vahvistamaankaan.
Mä en ainakaan omaa bemmiä oo koskaan saanut ihan suoraan kulkemaan, en edes kaikkia laakereita vaihtamalla. Jos kääntää vaan toiseen suuntaan, kannattaa tarkastaa takafillarin linjaus. Mulla ainakin merkit näyttää ihan puutaheinää ja jos niiden mukaan säätää, niin pyörä vetää aina vasemmalle. Toinen syypää voi olla aavistuksen vino keula. Ekassa kustomissa oli keula aavistuksen vino (putket ei olleet ihan kohtisuorassa renkaaseen nähden). Tuo aiheutti harhaa siitä että vaikka mukamas ajoi suoraan niin siitä huolimatta pyörä veti vähän toiseen suuntaan.
Re: BMW F700GS takelteleva ohjauslaakeri
tewe kirjoitti:Tallissa vaatii huomiota tuommoinen bemari. Ajossa selkeästi huomaa että ohjaus takeltelee hieman eli pyörä ei meinaa millään kulkea suoraan vaan vaatii ohjausliikkeitä. Sinällään hyvin pieniä mutta kuitenkin häiritseviä. Nyt huollon yhteydessä nostin sitten etufillaria ylemmäs ja en kyllä onnistu löytämään laakerista käsin kopeloimalla mitään ongelmaa. Eli ainakaan ilman pyörän ja kuljettajan painoa päällä tuo laakeri ei takeltele, ei tunnu väljältä tai muutenkaan mitenkään vialliselta. Mutta onko kokemuksia että tuo laakeri takeltelee vasta kun painoa on ajossa päällä? Ja tällä saksan ihmeellä on ajettu vasta 23k joten melko uudesta vehkeestä kyse, tosin vm on -15 joten voihan ne laakerin rasvat olla kuivuneet, veikkaan ettei huolto ole tuohon koskenut aiemmin.
Vaihdanko sen laakerin joka tapauksessa ja toivon parasta vaikka en tuota vikaa onnistu nyt just vahvistamaankaan.
tewe
Kiitos kaikille vinkeistä, täytyy jatkaa näillä ohjeilla tarkistuksia. Kun tämä ei ole omassa ajossa niin en pysty sanomaan milloin tämä vika ilmaantui, mutta mahdollisesti myöskin silloin kun vaihdoin siihen takarenkaan (tai ainakin pian sen jälkeen). Eli esim tuo takarenkaan linjaus on tehty merkkien mukaan, tsekkaan nyt ihan ensin sen sekä laakerit.
tewe
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 10:24 pm
- Pyörä: GL 1800 / F 800 GS / XT 600
- Paikkakunta: Valkeala
Re: BMW F700GS takelteleva ohjauslaakeri
Oireet kuulostaa tutuilta. Mulla kasisatasesta porsi suht pienillä kilometreillä ohjauksen alimmainen laakeri. Sinne pääsee vesi tunkeutumaan ja tehtaallakin on mitälie vaseliinia laitettu todella niukalti. Jos vika löytyy sieltä, niin laita uusiin laakereihin vesivaseliinia reilusti ja huolella joka kartiorullan väliin.tewe kirjoitti:Tallissa vaatii huomiota tuommoinen bemari. Ajossa selkeästi huomaa että ohjaus takeltelee hieman eli pyörä ei meinaa millään kulkea suoraan vaan vaatii ohjausliikkeitä. Sinällään hyvin pieniä mutta kuitenkin häiritseviä. Nyt huollon yhteydessä nostin sitten etufillaria ylemmäs ja en kyllä onnistu löytämään laakerista käsin kopeloimalla mitään ongelmaa. Eli ainakaan ilman pyörän ja kuljettajan painoa päällä tuo laakeri ei takeltele, ei tunnu väljältä tai muutenkaan mitenkään vialliselta. Mutta onko kokemuksia että tuo laakeri takeltelee vasta kun painoa on ajossa päällä? Ja tällä saksan ihmeellä on ajettu vasta 23k joten melko uudesta vehkeestä kyse, tosin vm on -15 joten voihan ne laakerin rasvat olla kuivuneet, veikkaan ettei huolto ole tuohon koskenut aiemmin.
Vaihdanko sen laakerin joka tapauksessa ja toivon parasta vaikka en tuota vikaa onnistu nyt just vahvistamaankaan.
tewe
Re: BMW F700GS takelteleva ohjauslaakeri
No niin vihdoin kerkesin taas taillille tämän kimppuun. Takapyörä oli kyllä hyvinkin linjassa pyörän kanssa, akselinvälin matkalla heittoa oli 4 mm (eli siis mittaan linjaarilla linjaarin etäisyyden etuvanteeseen etuakselin kohdalla kummaltakin puolelta eturengasta ja tuloksena tuo neljän millin erotus, asteina melko mitätön).Winkula kirjoitti:Oireet kuulostaa tutuilta. Mulla kasisatasesta porsi suht pienillä kilometreillä ohjauksen alimmainen laakeri. Sinne pääsee vesi tunkeutumaan ja tehtaallakin on mitälie vaseliinia laitettu todella niukalti. Jos vika löytyy sieltä, niin laita uusiin laakereihin vesivaseliinia reilusti ja huolella joka kartiorullan väliin.tewe kirjoitti:Tallissa vaatii huomiota tuommoinen bemari. Ajossa selkeästi huomaa että ohjaus takeltelee hieman eli pyörä ei meinaa millään kulkea suoraan vaan vaatii ohjausliikkeitä. Sinällään hyvin pieniä mutta kuitenkin häiritseviä. Nyt huollon yhteydessä nostin sitten etufillaria ylemmäs ja en kyllä onnistu löytämään laakerista käsin kopeloimalla mitään ongelmaa. Eli ainakaan ilman pyörän ja kuljettajan painoa päällä tuo laakeri ei takeltele, ei tunnu väljältä tai muutenkaan mitenkään vialliselta. Mutta onko kokemuksia että tuo laakeri takeltelee vasta kun painoa on ajossa päällä? Ja tällä saksan ihmeellä on ajettu vasta 23k joten melko uudesta vehkeestä kyse, tosin vm on -15 joten voihan ne laakerin rasvat olla kuivuneet, veikkaan ettei huolto ole tuohon koskenut aiemmin.
Vaihdanko sen laakerin joka tapauksessa ja toivon parasta vaikka en tuota vikaa onnistu nyt just vahvistamaankaan.
tewe
Purin etupään pois, rasvaa oli kyllä kohtuullisesti laakereissa mutta löysin kuin löysinkin sieltä kyllä takeltelua siinä vaiheessa kun oli ylimääräinen paino purettu pois (eturengas ja putket siis) liikettä tasoittamasta. Pistin uudet laakerit laakerikeskuksesta tilaukseen, jos saisi sen pian taas nippuunkin.
tewe
Re: BMW F700GS takelteleva ohjauslaakeri
Laakerit vaihdettu ja ongelma poistunut. Yllättää tosiaan näinkin alhaisilla kilsoilla tarve näitä vaihtaa mutta näin se näytti nyt menevän. Jospa nämä varaosalaakerit kestäisivät vähän pidempään.Winkula kirjoitti: Oireet kuulostaa tutuilta. Mulla kasisatasesta porsi suht pienillä kilometreillä ohjauksen alimmainen laakeri. Sinne pääsee vesi tunkeutumaan ja tehtaallakin on mitälie vaseliinia laitettu todella niukalti. Jos vika löytyy sieltä, niin laita uusiin laakereihin vesivaseliinia reilusti ja huolella joka kartiorullan väliin.
tewe
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 10:24 pm
- Pyörä: GL 1800 / F 800 GS / XT 600
- Paikkakunta: Valkeala
Re: BMW F700GS takelteleva ohjauslaakeri
tewe kirjoitti:Laakerit vaihdettu ja ongelma poistunut. Yllättää tosiaan näinkin alhaisilla kilsoilla tarve näitä vaihtaa mutta näin se näytti nyt menevän. Jospa nämä varaosalaakerit kestäisivät vähän pidempään.Winkula kirjoitti: Oireet kuulostaa tutuilta. Mulla kasisatasesta porsi suht pienillä kilometreillä ohjauksen alimmainen laakeri. Sinne pääsee vesi tunkeutumaan ja tehtaallakin on mitälie vaseliinia laitettu todella niukalti. Jos vika löytyy sieltä, niin laita uusiin laakereihin vesivaseliinia reilusti ja huolella joka kartiorullan väliin.
tewe
Veikkaan että vika ei ole laakereissa, vaan rasvan laadussa ja sen määrässä. Runsas vedenkestävärasva pitää alapään laakerista kosteuden mahdollisimman hyvin loitolla. Joskus aiemmassa pyörässä oli rasvanippa josta sai lisättyä rasvaa alempaan laakeriin.