DR650:n pleksin muokkaus metelin pienentämiseksi

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

dogi
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2004 5:03 pm

DR650:n pleksin muokkaus metelin pienentämiseksi

Viesti Kirjoittaja dogi »

Meikäläinen on juuri sopivasti senverran pitkä (188cm) että tohtorin vakiopleksi heittää kunnon pyörteet suoraan naamaan/kaula-aukkoon. Tuosta ei ole haittaa alle 80km/h mutta kun mennään siitä yli niin meteli nousee exponentiaalisesti ja satasen rikkoutuessa on jo aika infernaalinen. Yksi temppu olisi tietysti sahata se kylmästi lyhyemmäksi (kun painan pleksin kädellä lyttyyn ajon aikana katoaa möykkä aivan kuin joku painaisi MUTE-namiskaa stereoista) mutta mites sitten suu pannaan sateen sattuessa kun kaikki tulee syliin (enkä muutenkaan tiedä mitä lisääntynyt ajoviima toisi pidemmillä reissuilla tullessaan)..

En usko että olen ainoa pidempi tohtorin omistaja ja kyselisinkin onko joku jo koittanut ratkaista tätä ongelmaa.. mitään kallista touring-pleksiä en viitsisi kokeilematta ostaa kun ei tiedä auttaako se kuitenkaan.

Kiitos vinkeistä!

T. dogi
Avatar
alepos
Viestit: 213
Liittynyt: Ke Loka 13, 2004 12:28 am
Pyörä: Wee-Strom
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja alepos »

Tuttu juttu viimekesältä, itseäni ei tosin pitkäksi voi kutsua, mutta silti pyörteen löi juuri tuohon kypärän seudulle ja meteli sen mukainen. Äänimaailma pieneni kovasti kun nousin tapeille seisomaan taikka menin matalaksi.

Pleksini oli jo muutenkin hieman huonokuntoinen, niin päätin tehdä pienen lisäviritelmän siihen. Taivutin akryylimuovista tuollaisen lisälipan siihen, ja kiinnitin sen neljällä kuusiokoloruuvilla. Välissä on pienet pätkät läpinäkyvää muoviletkua. Tämä on ehkä korkeudessaan hieman liioiteltu, mutta toiminee. Testituloksia ei ole vielä antaa, mutta keväällä näkee toimiiko laite yhtä hyvin mitä on kaunis, Ja kauneus on katsojan silmässä! :D

Kuva
canam
Viestit: 783
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 9:10 pm
Pyörä: canam
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja canam »

Oli myös noita tuuli vaikeuksia.
Tilasin Motomarketista 80-85mm pitemmän plexin, joka on taivutettu
yläpäästään.
On RSE:n tehty.
Parin vuoden kokemukset, eikä 165 nopeudessa pääheilu.
Kovempaa ei kulje.
Canam
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Noiden ajamiseen tarvii jo lentolupakirjan! :P ATwinissä on myös sama ongelma, parhaaksi kokemani ratkaisu on lyhyt pleksi. Maastossa ajaessa pleksin yli näkee helposti, samoin suuremmissa nopeuksissa hiljaisempi kuin orkkis. Pleksin pituus on aika tarkka, pari senttiä liikaa ja meteliä riittää....

Kipa
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Kipa kirjoitti:Noiden ajamiseen tarvii jo lentolupakirjan! :P ATwinissä on myös sama ongelma, parhaaksi kokemani ratkaisu on lyhyt pleksi. Maastossa ajaessa pleksin yli näkee helposti, samoin suuremmissa nopeuksissa hiljaisempi kuin orkkis. Pleksin pituus on aika tarkka, pari senttiä liikaa ja meteliä riittää....

Kipa
Minä olen tullut samaan tulokseen. Tässä asiassa lyhyys tai tai sen olemassaolemattomuus on hyvästä :wink:

-Veijo-
Ylimatti
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Tota...onko se pleksi hirmuisen kiva olemassa? Mulla on riittänyt (vielä) tuo juuri ja juuri mittarit peittävä läppä...

Pysyy vissiin rintapuoli puhtaampana märällä kuratiellä muitten perässä ajaessa, vai kuinka? Kysyn kun en tiedä.

Mukavuudenhalu voi kyllä iskeä minuunkin, kun joskus pleksipyörän hommaan. Jos hommaan.
Taas menossa jonnekin...
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ylimatti kirjoitti:Tota...onko se pleksi hirmuisen kiva olemassa? Mulla on riittänyt (vielä) tuo juuri ja juuri mittarit peittävä läppä...
Joskus tuokin on liikaa, olen just (epä)sopivan mittainen, eli XL:n läpyskä ohjaa ilman jus kypärän alle :-(

Vaan pienestä on tuokin kiinni, jos ajaa oikein ryhdikkäässä asennossa selkä suorana niin suhina vähenee huomattavasti.
Ja toisaalta alaspäinkään ei pääse jotta ilma menisi kypärän yli...

Seisaaltaan ajaen kaikkein hiljaisin.
jompsa
Viestit: 6
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 11:30 am

Pleksin koosta

Viesti Kirjoittaja jompsa »

Itse tein viime kesänä kokeita tuon pleksin korkeuden kanssa: Silloin kun ilmavirran ja 'tyynen' raja on juuri kypärän alareunan korkeudella pleksi on sopiva. Jos lyhyempi, ilmavirta tulee kaulalle ja rintakehälle niin hartiat on jäykkänä tuulesta. Jos ilmavirran reuna sattuu keskelle kypärää alkaa pyörteet tutisuttaa heti 80 yläpuolella. Melusta vielä: pleksi veks niin kypärän ollessa 'virheettömässä' ilmassa ei kuulu kuin siedettävä suhina, jos taas kypärä sattuu pleksin jättämään pyörteilyyn niin meteli on kauhea.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

olettekos tehneet testejä myös pleksin eri kulmilla ?
Mulla Dakarissa oli tuolla kulmallakin melkoinen merkitys.

Melusta tulee siedettävä kun käyttää eareja :wink:
Ylimatti
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Jarno kirjoitti: Vaan pienestä on tuokin kiinni, jos ajaa oikein ryhdikkäässä asennossa selkä suorana niin suhina vähenee huomattavasti.
Ja toisaalta alaspäinkään ei pääse jotta ilma menisi kypärän yli...

Seisaaltaan ajaen kaikkein hiljaisin.
Olen huomannut saman, että myös ajoasennoilla on merkitystä. Ja sitä myötä pään asennolla. Jos ajelee takapuoli pitkällään enemmän tankoon nojaten, niin päässä suhisee eri tavalla kuin normaalisti :D
Ainakin Schubertin Concepti on mun kanssa eri mieltä nöyremmän ajoasennon kanssa, eli melu lisääntyy kun päätä painaa alas.

Vai seisaaltaan hiljaisin? Voi olla. Ei ainakaan pääse pyörän etuosan aiheuttamat häiriöt vaikuttamaan virtaukseen. Ehkä johtuu siitäkin kun seisaallaan ei ainakaan meikäläinen ajele motarivauhdissa? Mutten kyllä olekaan mikään Dakar-rallikuski 8)

Varmaan aika hankalaa kokeilla noita pleksin kulmia ja korkeuksia, kun tosi pienetkin muutokset vaikuttaa? Siksikin olen päättänyt jättää Mielipuolen Näpertelyoppaan tuossa kohtaa kirjahyllyyn, ja tyytyä vastaanottamaan kaikki kivet ja kärpäset. Kuvittelisin, että se pleksin reunaosa on tosiaan tarkka kulmalle ja korkeudelle. Kumma juttu sinänsä, kun luulisi teräväreunaisen, suuren kohtauskulman virtausta vastaan omaavan levyn aiheuttavan kovastikin pyörteilyä, mutta sekään ei ole niin yksinkertaista: vrt.esim. KTM 950 Adventuren pleksi ja laatikkoperäisen rekan / pyöreän säiliörekan perässä ajo. Kotkan pleksin takana viihtyy ilmeisen hyvin, toisin kuin konttirekan perässä. Siksi en siellä kauan yleensä pysykään :wink:
Marko Hemmilä kirjoitti: Melusta tulee siedettävä kun käyttää eareja
Niinpä. Itse en voi ajaa kuin pienen matkaa ilman tulppia, jos ajelee 80:aa tai yli. Parin tunnin ajon jälkeen päässä humisee paljon normaalia enemmän jos jättää tulpat pois. :(
Taas menossa jonnekin...
Avatar
Creature
Viestit: 507
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Pyörä: Suzuki DR 800
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Creature »

Kun ostin DR RS:n se oli pitkälti purettuna osiin. Pakulla hain ja siinä se pleksi sitten hukkui jonnekin. Mokomasta muovipalasta en viitsinyt maksaa pyydettyä summaa, joten hetken mietin ja päädyin tekemään ko lärpäkkeen edullisemmasta PET-muovilevystä (polyeteenitereftalaatti). Siis samaa matskua kuin esim virvoitusjuomapullot. Oiskohan toi mun 1,5mm vahvuista. Saksillakin pystyy leikkaamaan, siis helppoa muokata mieleisekseen, sitten vaan siistii reunat. Ei vaadi mitään lämpöjen kanssa pelaamista eli on todella taipuisaa. Voi vääntää vaikka rullalle, eikä koskaan pirstoudu. Siis poraaminenkin on ongelmatonta. Aluksi epäilin, että lepattaa tuulessa, mut taivutettuna on tietysti jäykkää eikä ongelmia ole. Kahteen suuntaan taivuttelu vaatii tietysti jo lämpöä. Jos tekee muotin ja vetää alipaineella (esim alan firmoissa) sen päälle niin muoto on aika vapaa.

Oma pleksi on vain yhteen suuntaan taivutettu tyyliin KTM 950 eli on aika pysty. Olen ajanut vain crossikypärällä, joten noista melujutuista en osaa sanoa, mut muotoa on kuitenkin suht helppoa ja halpaa hakea tolla PETillä. Kantsii kokeilla.
Vastaa Viestiin