Vaimenninta pikku tohtoriin.
Valvoja: Moderaattorit
Vaimenninta pikku tohtoriin.
Tuli siis syksyllä hankittua DR 350 jossa on vaimentimena "suoraputki" villoilla. Tehoja muun virityksen kanssa on riittämiin mutta taajamassa ajaessä ääntä löytyy naapurien kiusaksi asti . Olen ajatellut vaimentaa pyörää mutta kertokaas kuinka vaimennin kannataisi toteuttaa eli millaiset sisuskalut vaimennin voisi sisältää??? Tietysti kaupasta saa putkia mutta "teeseitsemies" voisi sen toteuttaa nykyiseen putkeen. Ehdotuksia.
Marko
Marko
Terve. Jep. minulla on sama vekotin ja samanlaista viritystä..
Ekan diy-pöntön tein sovittamalla hondan crf-450:sta. Ehkä alussa oli ihan siedettävä ,mutta reikäputkea päätin vaihtaa ja lyhentää yms... meni koko ajan kovaäänisemmäs.
Oli lähellä etten tilannut vaikka Laserin tehdasputkea.
Nyt talvella näpertelin ihan uuden vaimentimen rosteriputkesta.
High-teckiä siinä olis että pöntössä on eka "välikammio" josta kaasut menee reikäputkeen. Tästä otin vähän mallia Laserin sivuilla olevasta pöntön sisus-kuvasta..
En ole kokeillut miltä soundaa...
Jos jotain vinkkiä osaisin antaa niin, reikä putken jos tekee metalliverkosta "tuning verkko" on kai sitä kuvaavin sana. Sillä itse tein. Mitä harvempi/pienemmät reiät niin > lisää ääntä
Ekan diy-pöntön tein sovittamalla hondan crf-450:sta. Ehkä alussa oli ihan siedettävä ,mutta reikäputkea päätin vaihtaa ja lyhentää yms... meni koko ajan kovaäänisemmäs.
Oli lähellä etten tilannut vaikka Laserin tehdasputkea.
Nyt talvella näpertelin ihan uuden vaimentimen rosteriputkesta.
High-teckiä siinä olis että pöntössä on eka "välikammio" josta kaasut menee reikäputkeen. Tästä otin vähän mallia Laserin sivuilla olevasta pöntön sisus-kuvasta..
En ole kokeillut miltä soundaa...
Jos jotain vinkkiä osaisin antaa niin, reikä putken jos tekee metalliverkosta "tuning verkko" on kai sitä kuvaavin sana. Sillä itse tein. Mitä harvempi/pienemmät reiät niin > lisää ääntä
Itse rakensin jonkin aikaa sitten 650:een putkea. Ääniin huomasin vaikuttavan yllättävän paljon se vaimentimen jälkeinen loppuputki. Sama on monesti huomattu automaailmassa. Siksi se omassa pöntössäni onkin melko pitkä ja taipuu alaspäin. Tässä vielä se viestiketju:
viewtopic.php?t=245
Noista sisuskaluista en sen enempää osaa sanoa kokemusperäistä tietoa. Itsellä on läpivirtaava vaimennin, mutta melko pitkä. Paras olisi varmaan tuollainen pitkä läpivirtausvaimennin johon saisi mutkia matkalle. Ainakaan ilmastointilaskennassa ei suoralle läpivirtausäänenvaimentimelle lasketa vaimennusta kuin 5x putken halkaisijan matkalle. Varmaan sama periaate toimii pakokaasujenkin vaimentamisessa, joten mutkat ja kammiot on niitä ääntä vaimentavia juttuja, samoin hyvä vaimennusmateriaali. Tämä kappale olkoon offtopicia
viewtopic.php?t=245
Noista sisuskaluista en sen enempää osaa sanoa kokemusperäistä tietoa. Itsellä on läpivirtaava vaimennin, mutta melko pitkä. Paras olisi varmaan tuollainen pitkä läpivirtausvaimennin johon saisi mutkia matkalle. Ainakaan ilmastointilaskennassa ei suoralle läpivirtausäänenvaimentimelle lasketa vaimennusta kuin 5x putken halkaisijan matkalle. Varmaan sama periaate toimii pakokaasujenkin vaimentamisessa, joten mutkat ja kammiot on niitä ääntä vaimentavia juttuja, samoin hyvä vaimennusmateriaali. Tämä kappale olkoon offtopicia
Todella hieno!
Itsekkin laitoin tuollaisen käyrän nokan loppuputkeksi. Luxusta on myös se että siitä voin vaihtaa villat paikallaan, siinä on avattava pääty.
Vakioputken sisukset tekee sellaisen labyrintin että ei ole tosikaan.
Tästä tulee varmaan se hillitön paino. Jos romikselta sais sopuhintaan vakiopöntön raadon niin kokeilisin sen avartamista...
Onkos kellään kokemusta Tikkurilan Termalista pakoputkien maalauksessa?
"Kestää raudan punahehkuun saakka"
Itsekkin laitoin tuollaisen käyrän nokan loppuputkeksi. Luxusta on myös se että siitä voin vaihtaa villat paikallaan, siinä on avattava pääty.
Vakioputken sisukset tekee sellaisen labyrintin että ei ole tosikaan.
Tästä tulee varmaan se hillitön paino. Jos romikselta sais sopuhintaan vakiopöntön raadon niin kokeilisin sen avartamista...
Onkos kellään kokemusta Tikkurilan Termalista pakoputkien maalauksessa?
"Kestää raudan punahehkuun saakka"
-
- Viestit: 396
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 11:14 am
- Pyörä: KTM 950 adv. S
- Paikkakunta: Petäjäinen (ROI)
- Viesti:
Re: Vaimenninta pikku tohtoriin.
Sama vika rahikaisella, hommasin vähänkäytetyn Devil:in putken joka on aiemmin ollut jossain tonnisessa kyykyssä, kaveri oli vaihtanu kyykyttimeensä hiilikuitu vastaavan.MarkoH kirjoitti:Tuli siis syksyllä hankittua DR 350 jossa on vaimentimena "suoraputki" villoilla. Tehoja muun virityksen kanssa on riittämiin mutta taajamassa ajaessä ääntä löytyy naapurien kiusaksi asti . Olen ajatellut vaimentaa pyörää mutta kertokaas kuinka vaimennin kannataisi toteuttaa eli millaiset sisuskalut vaimennin voisi sisältää??? Tietysti kaupasta saa putkia mutta "teeseitsemies" voisi sen toteuttaa nykyiseen putkeen. Ehdotuksia.
Marko
Sain muutama ilta sitten pyörän remontit siihen malliin että sai testata käyntiä, no kyllä kävi, ja lähitienoo raikas niin, että epäilen naapurinavetan lehmien lypsävän ainakin viikon verran piimää
Eli jotain tarttis tehdä, itse oon miettiny jotain aseen äänenvaimentimen tyyppistä kartioprikkapakettia keskelle reikäputkea. Nämä prikat pakottaisivat osan virtauksesta villojen läpi.
En tiedä miten ne villat moista kestää, ja miten tehokas patentti olisi, mutta jotain pitää kyllä kokeilla.
Jos joku on jotain vastaavaa joskus testaillut, niin laittakaapa kommenttia
Akseli Kitka
http://www.anvianet.fi/karvari/
http://www.anvianet.fi/karvari/
Joo, noita saa ihan kaupasta ostettuakin, allrightiltä taisin tilata moisen verkon joka oli tosin tarkotettu josin putkeen mutta kävi se omaan crd:n pöntöönkin. Ääni hiljenee hieman tuolla verkolla, ainakin pehmenee pahin "papatus".maqe kirjoitti: Jos jotain vinkkiä osaisin antaa niin, reikä putken jos tekee metalliverkosta "tuning verkko" on kai sitä kuvaavin sana. Sillä itse tein. Mitä harvempi/pienemmät reiät niin > lisää ääntä
Onkos nämä niitä, joita kutsutaan nimellä "spark arrestor" englanniksi? Google löysi ainakin tämmöisen ulkomaisen sivun:Kossu kirjoitti:
Joo, noita saa ihan kaupasta ostettuakin, allrightiltä taisin tilata moisen verkon joka oli tosin tarkotettu josin putkeen mutta kävi se omaan crd:n pöntöönkin. Ääni hiljenee hieman tuolla verkolla, ainakin pehmenee pahin "papatus".
http://www.pwccost.com/shopping/promoto ... estors.htm
Kaveri osti WR400:een Yoshimuran kokoputkiston ja siinä oli tuollainen puolipallon muotoinen verkkokuppi päässä.
-
- Viestit: 396
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 11:14 am
- Pyörä: KTM 950 adv. S
- Paikkakunta: Petäjäinen (ROI)
- Viesti:
Olen nähnyt vastaavan muistaakseni Spec:in sliparin päässä.alepos kirjoitti: Kaveri osti WR400:een Yoshimuran kokoputkiston ja siinä oli tuollainen puolipallon muotoinen verkkokuppi päässä.
Pinta-alaa verkkoon saisi tekemällä siitä kartion muotoisen, mitä loivempi kartio, sitä enemmän pinta-alaa --> vähemmän virtausvastusta.
Ja mitä tiheämpi verkko, niin sen hiljaisempi ääni.
Akseli Kitka
http://www.anvianet.fi/karvari/
http://www.anvianet.fi/karvari/
Taitaa tuo "kipinä stoppari" olla jenkkien humputuksia
Itse tarkoitin että se pöntön keskellä oleva reikäputki tehdään metalliverkosta.Mä ostin sellaista romikselta, ihan levynä myydään. Oletan että sillä äänet "pehmentyisivät"??
Ainakin se mainitsemani CRF:n reikäputki oli tiheään noin 2-3 millin reijityksellä pellistä tehty putki.
Itse tarkoitin että se pöntön keskellä oleva reikäputki tehdään metalliverkosta.Mä ostin sellaista romikselta, ihan levynä myydään. Oletan että sillä äänet "pehmentyisivät"??
Ainakin se mainitsemani CRF:n reikäputki oli tiheään noin 2-3 millin reijityksellä pellistä tehty putki.
Paljonkos kevyempiä nuo tarvikevaimentimet ovat alkuperäiseen verrattuna? Kun tuo originaali vaimennin ei mielestäni kovin painava ole.
Jos itse rakentaisin vaimentimen rakenne olisi kaksivaiheinen kuten isoissa kisanelareissa, eli ensin kammio, johon tulee halkaistu tai rei'itetty putki ja lähtevä putki on eri kohdassa (eli ei näe läpi, eikä ole villoja, vaan pakokaasu joutuu kiertämään). Seuraava kammio olisi perinteinen läpivirtaava reikäputki jossa ympärillä tuota lasivillaa.
Jos itse rakentaisin vaimentimen rakenne olisi kaksivaiheinen kuten isoissa kisanelareissa, eli ensin kammio, johon tulee halkaistu tai rei'itetty putki ja lähtevä putki on eri kohdassa (eli ei näe läpi, eikä ole villoja, vaan pakokaasu joutuu kiertämään). Seuraava kammio olisi perinteinen läpivirtaava reikäputki jossa ympärillä tuota lasivillaa.
Ei kun Leon pöntöissä olikin hyvin esitetty miten ääntä pudotetaan. Yritän pistää linkin josta sisukset näkyy.
http://www.sitogroup.com/imgleo/imgx3/P ... äksytyt. http://www.sitogroup.com/imgleo/imgx3/P ... t4_big.jpg
Vapaa putki, mutta ei vielä täysin suora kuten monella meillä yleensä.
Tälläinen pointti vielä. Oma pönikän ulkokuori on tehty 90millin rosteriputkesta ja päädyt isoista aluslevyistä. Näitä jätti-isoja 90mm prikkoja sattui löytymään kiinnitystarvikeliikkeestä. Näin saa tehtyä todella vaivattomasti vaimentimen.
http://www.sitogroup.com/imgleo/imgx3/P ... äksytyt. http://www.sitogroup.com/imgleo/imgx3/P ... t4_big.jpg
Vapaa putki, mutta ei vielä täysin suora kuten monella meillä yleensä.
Tälläinen pointti vielä. Oma pönikän ulkokuori on tehty 90millin rosteriputkesta ja päädyt isoista aluslevyistä. Näitä jätti-isoja 90mm prikkoja sattui löytymään kiinnitystarvikeliikkeestä. Näin saa tehtyä todella vaivattomasti vaimentimen.
Avarrettu vakioputki DR:ään
Morjens!
Mulla ois tiedossa 350 dr:n avarrettu vakioputki...
jos kiinnostuit niin ota yhteyttä...
T: Rossari
Mulla ois tiedossa 350 dr:n avarrettu vakioputki...
jos kiinnostuit niin ota yhteyttä...
T: Rossari
Terve Rossari, laitoin viestiä....
Tai lähetä minulle ma_kor@hotmail.com
Putki kiinnostaa, ja kunnolla ei niin väliä
Hinta on mikä ratkaisee...
Tai lähetä minulle ma_kor@hotmail.com
Putki kiinnostaa, ja kunnolla ei niin väliä
Hinta on mikä ratkaisee...