Prätkän huoltonostimet.

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
epe
Viestit: 137
Liittynyt: La Tammi 01, 2011 3:33 pm
Pyörä: Ready to Fail
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Prätkän huoltonostimet.

Viesti Kirjoittaja epe »

Motonetin ja bilteman nostimet ainakin tuon levyn osalta hieman eri kokoisia. Enpä juuri muuta eroa löytänyt


Sent from my iPhone using Tapatalk
En ole puolesta enkä vastaan vaan pikemminkin päinvastoin
freewind
Viestit: 458
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 5:55 am
Pyörä: ktm 250 exc-f
Paikkakunta: muurame

Re: Prätkän huoltonostimet.

Viesti Kirjoittaja freewind »

Virtasen
kauppa .
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Prätkän huoltonostimet.

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Pikkasen vanha threadi mutta laitetaan tähän yksi vaihtoehto, varsinkin isoille pyörille näppärä ja varsinkin silloin kun talli on pieni (itsellä 80-luvun yhden auton talli).

Motea myy ConStands Power-Classic nostinmallia jonka saa taitettua nippuun esim. auton takakonttiin survomista varten, muutaman kympin halvempi jäykkä malli löytyy myös. Nostinta myydään pyöräkohtaisen adapterilevyn kanssa ja myös ilman sitä. Oma Multistradan nostin adapterilevyineen maksoi kotiin kannettuna 247,48€

https://www.motea.com/en/catalogsearch/ ... er-Classic+

https://www.youtube.com/watch?v=ca2yQfstml4

Itse tuli tänään huokailtua useamman kerran että miksen tämmöstä ole aikasemmin hommannut: betonilattialla pyörää pystyy lykkimään ja pyörittelemään ihan miten tahtoo eikä tunnu yhtään vaaralliselta touhulta. Ainoa huono puoli tuossa on nostimen adapteripala, joka on jokaiselle pyörälle omanlaisensa. Niitä saa toki irrallaan jos pyörä vaihtuu.

Pikkaisen vilkuilin tarjontaa ja kaikkiin pyöriin tuollainen nostin ei ole mahdollinen toteuttaa, mutta noita on tarjolla esim. KTM690 ja 790, Husse 701, Tenere 700 malleille ja monille muillekkin.

Vastaavia nostimia on muillakin merkeillä tarjolla, mutta tämä oli halvimmasta päästä minkä löysin, lisäksi menee myös nipppuun kuljetusta varten.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Prätkän huoltonostimet.

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Okay. Tuo IKH:n punanen huoltonostin on ollut nyt käytössä jo useamman vuoden ja melko monta pyörää siinä on fiksattu. Jarrunesteen kans on vähä tullu töskättyä ja siitähän se ruostuu mihi roiskuu.

Pahin ongelma on ollut huolto tuon Xhallengen kanssa, koska siinä ei ole keskiseisontatukea. Eli, jos renkaat haluaa ilmaan niin sinne alle on aina asennettava semmonen mx-pukki. Tämän tilalle pitäis vielä löytää joku tukeva saksinostin vai mikä?

-Ile-
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Prätkän huoltonostimet.

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Minulla on IKH:n huoltopöytä ja sen yläpuolella katossa liikuteltavat kiinnityspisteet. Jos on tarvetta, voin nostaa pyörän ylös, sen jälkeen kiinnittää liinoilla kattoon ja vaikka viedä huoltopöydän alta seuraavalle pyörälle. Näin rengas- ja pyörähommat on helppo tehdä.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
kimbyyri
Viestit: 228
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
Pyörä: 1200gs lc
Paikkakunta: Los Hollolakses

Re: Prätkän huoltonostimet.

Viesti Kirjoittaja kimbyyri »

Ilmari kirjoitti:Okay. Tuo IKH:n punanen huoltonostin on ollut nyt käytössä jo useamman vuoden ja melko monta pyörää siinä on fiksattu. Jarrunesteen kans on vähä tullu töskättyä ja siitähän se ruostuu mihi roiskuu.

Pahin ongelma on ollut huolto tuon Xhallengen kanssa, koska siinä ei ole keskiseisontatukea. Eli, jos renkaat haluaa ilmaan niin sinne alle on aina asennettava semmonen mx-pukki. Tämän tilalle pitäis vielä löytää joku tukeva saksinostin vai mikä?

-Ile-
No ilman muuta tämä.Kuva
ktv org
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Prätkän huoltonostimet.

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

maja2 kirjoitti: La Kesä 04, 2022 8:46 pm Pikkasen vanha threadi mutta laitetaan tähän yksi vaihtoehto, varsinkin isoille pyörille näppärä ja varsinkin silloin kun talli on pieni (itsellä 80-luvun yhden auton talli).

Motea myy ConStands Power-Classic nostinmallia jonka saa taitettua nippuun esim. auton takakonttiin survomista varten, muutaman kympin halvempi jäykkä malli löytyy myös. Nostinta myydään pyöräkohtaisen adapterilevyn kanssa ja myös ilman sitä. Oma Multistradan nostin adapterilevyineen maksoi kotiin kannettuna 247,48€

https://www.motea.com/en/catalogsearch/ ... er-Classic+

https://www.youtube.com/watch?v=ca2yQfstml4

Itse tuli tänään huokailtua useamman kerran että miksen tämmöstä ole aikasemmin hommannut: betonilattialla pyörää pystyy lykkimään ja pyörittelemään ihan miten tahtoo eikä tunnu yhtään vaaralliselta touhulta. Ainoa huono puoli tuossa on nostimen adapteripala, joka on jokaiselle pyörälle omanlaisensa. Niitä saa toki irrallaan jos pyörä vaihtuu.
Miten tukeva/kiikkerä tuo mielestäsi on, onko esim. maltilliset kallistukset lattiakaivon suuntaan heti suurikin riski koko komeuden kaatumiselle?
Mika TA-91
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Prätkän huoltonostimet.

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Pienet kaadot on omassakin autotallissa eivätkä nuo haittaa: nuo nostimen jalat on aika harallaan enkä oikein usko että tuota nurin saa edes yrittämällä jos ja kun oma pyörä painaa sen pari sataa kiloa. Tietysti jos kaatoa on reilusti niin kyllähän tuo alkaa ainakin keikkumaan jossain vaiheessa kun siinä on kuitenkin neljä pyörää.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Kairaaja
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2021 8:55 am
Pyörä: Honda CRF300l

Re: Prätkän huoltonostimet.

Viesti Kirjoittaja Kairaaja »

Jonkinlainen pukki/nosturi pitäisi hommata, alkuun varmaan riittää pukki. Autotallirempan jälkeen sitten varmaan nostin.
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1014
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Prätkän huoltonostimet.

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

mx24 on (taas) tällähetkellä tarjouksessa tuo saksinosturi/huoltopukki. Normaalisti hinta ~149€, nyt 89€.

Toki tuon nostimen 160kg nostoraja tulee monelle adventure pyörälle äkkiä vastaan, mutta hyvin tuommoinen ~140kg+ Honda sillä ainakin nousee.
Pukin korkeus ala-asennossa on 31cm, joka on korkea 17"supermotovanteilla olevalle XR650r. 21/18" vanteilla mahtunee alle ongelmitta.

Yläasennossa saksimekanismi jo vähän alkaa myötämään, että mitään kovin rajuja sivuttain riuhtomisia ei kannata tehdä, mutta perus kaasarien ja katteiden ropaaminen mukavampaa kun ei tarvi kyykkiä.
Kuva

Kuva

Tuotteen arvosteluissa on paljon kuvia kyseisestä kapistuksesta:
https://www.24mx.fi/product/saksinostur ... &gclsrc=ds
Mikey
Viestit: 85
Liittynyt: La Loka 18, 2014 5:02 pm
Pyörä: RSV1000, Husqvarna TE300i

Re: Prätkän huoltonostimet.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Itsellä on tuo ostettu 'renkaiden' kanssa, ja ei kannata noita pyöriä hankkia. Jos on renkaat alla niin pitää varmistaa, että ne on ulommaisissa asennoissaan ettei pyörä kaadu, ja siirtomahdollisuudesta en ainakaan itse ole hyötynyt.

Muuten nostaa pyörän helpommin korjattavalle tasolle. Siis hintaansa nähden ihan ookoo.
JuhaKoo
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Joulu 20, 2017 7:37 pm
Pyörä: R1200GSA

Re: Prätkän huoltonostimet.

Viesti Kirjoittaja JuhaKoo »

Kun tekee itse niin saa sellaisen kun haluaa. Jos hitsaus ja poraus onnistuu on tehtävissä Jos kiinnostaa niin piirrustukset ja ohjeet saa yv:llä. silloinen kustannus oli 200-300 eku välissä tai mihin hintaan materiaalit sattuu saamaan :D . Gessu mahtuu hyvin ky. pyödälle
https://photos.app.goo.gl/nuP9xxAGMohQzTnZ8
Avatar
Dassault
Viestit: 570
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: XTZ750
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Prätkän huoltonostimet.

Viesti Kirjoittaja Dassault »

JuhaKoo kirjoitti: Su Huhti 28, 2024 10:18 am Kun tekee itse niin saa sellaisen kun haluaa. Jos hitsaus ja poraus onnistuu on tehtävissä Jos kiinnostaa niin piirrustukset ja ohjeet saa yv:llä. silloinen kustannus oli 200-300 eku välissä tai mihin hintaan materiaalit sattuu saamaan :D . Gessu mahtuu hyvin ky. pyödälle
https://photos.app.goo.gl/nuP9xxAGMohQzTnZ8
Laitappas mulle piirustukset ja ohjeet niin ompahan jotain projektin tapaista vapaille.
Kyllä se siitä...
Avatar
Hanski T
Viestit: 570
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Prätkän huoltonostimet.

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

JuhaKoo kirjoitti: Su Huhti 28, 2024 10:18 am Kun tekee itse niin saa sellaisen kun haluaa. Jos hitsaus ja poraus onnistuu on tehtävissä Jos kiinnostaa niin piirrustukset ja ohjeet saa yv:llä. silloinen kustannus oli 200-300 eku välissä tai mihin hintaan materiaalit sattuu saamaan :D . Gessu mahtuu hyvin ky. pyödälle
https://photos.app.goo.gl/nuP9xxAGMohQzTnZ8
Tuohan vaikuttaa fiksulta. Krokotiilitunkki nostovoimana on hyvä idea, ehkä vielä jokin varmistus olisi hyvä. Ihan sama konsepti ei mulle käy kun samaa tallitilaa joutuu käyttämään moneen eri asiaan. Olen ajatellut että nosturi pitäisi konstruoida riittävän matalaksi niin että se voisi jäädä auton alle... tai nostaa sivuun seinää vasten nojaamaan...tietysti tunkin voisi nostaa pois siksi aikaa.

Kiitos postauksesta, hyvää virikettä.
SF 1098S
MTS V4S
JuhaKoo
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Joulu 20, 2017 7:37 pm
Pyörä: R1200GSA

Re: Prätkän huoltonostimet.

Viesti Kirjoittaja JuhaKoo »

Hanski T kirjoitti: Ke Touko 01, 2024 9:34 am ....

Tuohan vaikuttaa fiksulta. Krokotiilitunkki nostovoimana on hyvä idea, ehkä vielä jokin varmistus olisi hyvä. Ihan sama konsepti ei mulle käy kun samaa tallitilaa joutuu käyttämään moneen eri asiaan. Olen ajatellut että nosturi pitäisi konstruoida riittävän matalaksi niin että se voisi jäädä auton alle... tai nostaa sivuun seinää vasten nojaamaan...tietysti tunkin voisi nostaa pois siksi aikaa.

Kiitos postauksesta, hyvää virikettä.
Kiitos 8) !
Kuva otettu kun tohon asti pääsi tekemisissä. Siihen on tehty varmistus että ei rojahda alas tai toiseen suuntaan. Korvakkeet kiinnityksiä varten. renkaiden alta saa alustan pois tarvittaessa renkaan irrotusta varten. Eturenkaalle vois tehdä stopparin ettei mene yli jne. kun on pyörät alla niin kannattaa katsoa että niillä on tilaa kääntyä ympäri .. jo suunnitteluvaiheessa, eli pidempi alusta niille.

Lisäksi tätähän voi käyttää autotallissa työpöytänä muuna aikana kun pyörä ei ole siellä
Vastaa Viestiin