dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Suitsa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Huhti 18, 2014 9:52 pm
Pyörä: Dr650

dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Viesti Kirjoittaja Suitsa »

Ongelma olisi seuraavanlainen eli tohtori ei lähde enää millään lämpimänä käyntiin... kaasari on kertaalleen purettu-> mitään silminhavaittavaa vikaa en löytänyt( en kuitenkaan ole mikään kaasari-ekspertti :D). Venttiilit säädetty nyt kahteen kertaan pienen ajan sisään-> tänään pistin kunnolla kohdilleen eli nyt lähtee kylmänä heti parilla polkasulla tulille. Öljyt, ilmanputsari, tulpat ja bensat vaihdettu. Käy nätisti ei ongelmia siinä, mutta lämpimänä jos sammuttaa niin ei sitten millään enää tulille. Lisätietona voisin mainita, että mopotin seissyt n. 3 vuotta ennen tätä kesää, nyt muutaman lenkin heittänyt tänä kesänä ja ongelma vain paheni. Alkukesästä vielä lähti jotenkin käyntiin lämpimänäkin...
Avatar
JIIÄSSÄ
Viestit: 1121
Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Paikkakunta: Tampere

Re: dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Tyhjäkäynti isommalle, kuitenkin siinä rajoissa kuinka kytkin irrottaa.

Kaasarin huohotusletkut varmaan on kaikki siivottu, se pieni suodatinkin mikä tulee ilmanputsarin ilmanoton viereen.

Höyrylukon tuntuisi tekevän...
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Suitsa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Huhti 18, 2014 9:52 pm
Pyörä: Dr650

Re: dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Viesti Kirjoittaja Suitsa »

Laitoin tyhjäkäyntiä suuremmalle ja sain jotenkuten käyntiin lämpimänäkin ei tosin lähelläkään ensimmäisellä polkaisulla, mutta suurinpiirtein kympin sisään kuitenkin. Nyt vasta tuli mieleen miksi alunperin piti kaasarin alkaa purkamaan. Eli mopedin ollessa tyhjäkäynnillä kierrokset alkavat yhtäkkiä nousemaan ja nousee niin korkealle varmaan kun kiertää. Kierrokset tasoittuu, kun laittaa vaihteen päälle ja hieman päästää kytkimestä kuitenkin taas hetken päästä nousee taas? Mikähän voisi olla jumissa/paskana?
meura
Viestit: 235
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 12:55 am
Paikkakunta: Oulu

Re: dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Viesti Kirjoittaja meura »

Arvelen... tyhjäkäyntiä on nostettu kun ei ollut ja nyt alkaa pääsuuttimista imeä bensaa?

Tyhjäkäyntisuuttimet tukossa?
Piese
Viestit: 751
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL1200/1290SAR
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Viesti Kirjoittaja Piese »

Suitsa kirjoitti:Laitoin tyhjäkäyntiä suuremmalle ja sain jotenkuten käyntiin lämpimänäkin ei tosin lähelläkään ensimmäisellä polkaisulla, mutta suurinpiirtein kympin sisään kuitenkin. Nyt vasta tuli mieleen miksi alunperin piti kaasarin alkaa purkamaan. Eli mopedin ollessa tyhjäkäynnillä kierrokset alkavat yhtäkkiä nousemaan ja nousee niin korkealle varmaan kun kiertää. Kierrokset tasoittuu, kun laittaa vaihteen päälle ja hieman päästää kytkimestä kuitenkin taas hetken päästä nousee taas? Mikähän voisi olla jumissa/paskana?
Samat probleemat oli ittellä muutama vuosi takaperin ja ratkaisin koko ongelman vaihtamalla TM40:sen tilalle, sen jälkeen ei mitään ongelmia ollu, jos ajatus on pitää kulkine edes hiukan pitempään, kantsii vaihtaa se BST kuikkaan sieltä bensaa syöttämästä.
Suitsa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Huhti 18, 2014 9:52 pm
Pyörä: Dr650

Re: dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Viesti Kirjoittaja Suitsa »

Olisihan se järkevä varmasti hankkia uusikin, mutta koitetaan nyt josko vielä saisi jotenkin pelaan tällä vanhalla... Uuden viankin löysin, on näköjään ryypyn vaijerin ruuvi halki ja käytännössä ei ryyppy mene päälle ollenkaan, jos vääntää vain ryypyn vivusta ohjaustangosta, vaan kaasarin päästä se ruuvi vain menee sivuun, tiedä häntä onko nyt juuri mennyt lopullisesti vai eikö ole tullu huomattua... Aika ilkeästi vain oli mennyt, kun ei ollut juuri jäänyt mitään mistä vääntää auki kyseistä ruuvia, täytyy koittaa huomenissa jos keksisi jonkinlaisen väliaikaispatentins, uutta mutteria odotellessa. Mietin vain, että taitaa saada ilmaa siitä halkimenneestä ruuvista..
No joo taitaa olla aika mennä nukkumaan, sen verran sekavaa on tämä teksti, toivottavasti joku saa selkoa :D
Suitsa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Huhti 18, 2014 9:52 pm
Pyörä: Dr650

Re: dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Viesti Kirjoittaja Suitsa »

Vaikuttaako akku käyntiin lähtöön vai ottaako sieltä mitään virtaa käynnistäessä?
kodova
Viestit: 243
Liittynyt: Su Loka 24, 2010 8:01 pm
Pyörä: suzuki DR650R -90
Paikkakunta: espoo

Re: dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Viesti Kirjoittaja kodova »

Sytytyspuoli ja häiriöherkkä sähköpuoli ovat onneksi toisistaan riippumattomia; muuten näillä peleillä ei voisi ajaa ollenkaan. :)
Entiset: Sukuki Gt 125-75,Kawasaki Kx-250 -79,Machless G80-61,
Nykyiset:ikiprojekti Douglass MK5-52, Suzuki Dr650-90, Ktm Lc4-05
Suitsa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Huhti 18, 2014 9:52 pm
Pyörä: Dr650

Re: dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Viesti Kirjoittaja Suitsa »

Hyvä tietää. Jokatapauksessa akku pitää uusia.. Nyt sain lähtemään useamman kerran hienosti käyntiin myös lämpimänä, seokset säätelin kohdilleen. Erikoinen homma tuo kierroksien nouseminen tyhjänä, lääkkeeksi siihen kokeiltu tuota seosruuvia ja suuttimet puhdistettu (oli kuraa reilusti kylläkin). Hieman parani seosten säädön ansiosta, mutta tahtoo edelleen nousta. Laskee kyllä heti, kun hieman säätää tyhjäkäyntiruuvista, viittaisiko johonkin jumitilanteeseen? Mikä sieltä voisi edes mennä jumiin, kun kaasu palautuu normaalisti myös kaasarin päästä? Ja tosiaan ei lähde nousemaan itseasiassa kuin jos vääntää kaasusta.

Harjoittelua harjoittelua, mutta kai se noviisikin oppii!
DR_Samppa
Viestit: 45
Liittynyt: To Kesä 05, 2014 12:16 am
Pyörä: Suzuki DR650
Paikkakunta: Oulainen

Re: dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Viesti Kirjoittaja DR_Samppa »

Minullakin on ollu monenlaisia juttuja DR:n kaasarissa. Hommasin kesäkuun alusta DR650 vm.93 itelle ja rappaamista on alkumetreille riittänyt. Eipä siinä, näitähän on mukava rapata, mutta meinas jo usko loppua ku ei meinannu millään saada
nykimistä ja laihalla käyntiä asettumaan.

Minulla on lähtenyt koko ajan hyvin käyntiin, yleensä 2-3 polkaisua on riittänyt.
Pyörään oli laitettu melko vapaasti virtaava äänenvaimennin, suorastaan ohivirtaava ku vuoti liitoksesta reippaasti =).
Minun pyörässä oli seuraavanlaisia oireita:
Heti alkuun oli aika voimakasta nykimistä, luulin että johtui talven seisseistä bensoista.
No bensat tietysti meni vaihtoon ja ei vaikuttanut. Kokeilin nostella neulaa ja ottaa snorkkelia pois, ajelin hana
pri asennossa. Putsasin kaasuttimen pariin kertaan.
Ei vaikutusta. Vaihdoin tulpat, roplasin sähköjohdot läpi, säädin venttiilit. Ei havaittavaa vaikutusta.
Löysin kurkusta imuvuodon. Vaihdoin uuden kurkun, nykitti edelleen. Erikokoisia tyhjäkäyntisuuttimia tuli
kokeiltua. Nykitys tuli siinä vaiheessa aina pintakaasulla ajaessa, esim. 5 vaihteella 80km/h.
Tuntui niinku pyörä ei ois tienny pitäiskö hiljentää vai kiihdyttää. Välillä muutamat ajoreissut meni
ilman isompia oireita. Sitten rupes meneen seos jo tosi laihalle. Tulpat oli ihan valkoiset.

Käytin bensahanan irti ja tutkin että tulee bensaa kunnolla. Vaihdoin bensa- ja alipaineletkun hanaan.
Samalla kertaa otin vielä kerran kaasarin irti ja ruuvasin kaikki nippelit siitä irti ja ruutailin puhdistusaineella
joka röörin vielä kertaalleen. Samalla otin bensapinnan syyniin ja säädin sitä ylemmäs.
Koskapa ei ollut käsillä muun kokoista sopivaa pääsuutinta kuin 140 (kokeilin välillä savagen pääsuuttimilla, mutta ne olikin
hieman erilaisia), otin 1,5mm poranterän ja hurautin reiän isommaksi.

No, sitten rupes tuntumaan että toimii! Siinä vaiheessa oli tk suutin kokoa 60 ja tulpat meni ihan mustaksi.
Vaihdoin tk suuttimeksi 52,5 ja tuntui pelaavan pikkukierroksilla hyvin. Neula jäi ylimpään asentoon eli prikka alimmassa
lovessa. Pikku nykimistä vielä n.5000rpm kohdilla. Yritin eilen analysoida tulppien väristä seoksen sopivuutta. Sammutin lennosta kotia tullessa ja ruuvasin tulpat irti. Ulommainen tulppa oli mustan ja ruskean rajoilla ja sisempi selvästi vaaleampi.
Onko normaalia että toinen tulppa on erivärinen? Meleko värkkäämistä aina välillä =)
Suitsa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Huhti 18, 2014 9:52 pm
Pyörä: Dr650

Re: dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Viesti Kirjoittaja Suitsa »

Mihin tuo bensanpinnan korkeus vaikuttaa ja miten sitä edes säädetään? Ei tunnu oma vieläkään olevan aivan iskussa, tänään käynnistelin ensin ihan normaaliasetuksilla(ryypyn asento), tosiaan ryyppy on vielä vähän mallia kotitekoinen. Noh aluksi ei heti lähtenyt käyntiin, sitten otin koko ryypyn pois kokonaan niin hörähti heti tulille, mistähän moinen nyt sitten voisi johtua? Ja paljonko noin suurinpiirtein tuo seosruuvi kuuluu olla aukipäin, tarkoitan siis onko se lähtökohtaisesti lähempänä kiinni olemista kuin täysin auki asentoa?
DR_Samppa
Viestit: 45
Liittynyt: To Kesä 05, 2014 12:16 am
Pyörä: Suzuki DR650
Paikkakunta: Oulainen

Re: dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Viesti Kirjoittaja DR_Samppa »

Bensapinnan korkeus vaikuttaa ainakin siihen, lähteekö bensa oikein
liikenteeseen kohokammiosta. Ja jos neulaventtiili päästää liikaa bensaa
tulemaan, alkaa kaasari tulvimaan.
Ohjekirjan mukaan säätö pitää tehdä kaasari ylösalaisin, kaasarin
pohja luonnollisesti irti, että koho ja neulaventtiili on näkösällä.
Mitataan työntömitalla kohon alareunan (siis sen todellisen alareunan, joka on alaspäin kaasuttimen ollessa oikeinpäin) etäisyys tiivistepintaan.
Kohon etäisyyden tiivistepinnasta pitää olla 14,7mm +- 1mm.
Jos etäisyys on jotain muuta, taivutetaan neulaventtiiliä painavaa
peltiläpyskää tarvittavaan suuntaan, jotta kohon korkeus asettuu rajojen sisään.
Suitsa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Huhti 18, 2014 9:52 pm
Pyörä: Dr650

Re: dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Viesti Kirjoittaja Suitsa »

Taas olisi apu tarpeen... Eli tilanne seuraava: sain mopon kuntoon jo, tai ainakin luulin niin. Muutama päivä sitten heitin ensimmäisen pienen testiajon-->ei mitään ongelmia, lähti hyvin käyntiin ja toimi muutenkin hyvin. Nyt sitten eilen ja tänään ollut taas ongelmia mukavasti, täysin samalla tavalla käynyt molempina päivinä.
Eli lähtee kylmänä viiden polkaisun sisään käyntiin, käy tyhjäkäyntiä erittäin mukavan kuuloisesti ja tasaisesti, sitten päätän lähteä kokeilemaan, ehkä puoli kilometriä toimii normaalin oloisesti, kunnes paukauttaa kerran kesken kaasutuksen ja matka jatkuu taas muutamia satoja metrejä, kunnes taas pamauttaa ja meno hyytyy siihen eikä enää lähde käyntiin. Muutamien tuntien päästä taas lähtee tai ainakin eilen lähti. Näin käynyt nyt siis kahtena päivänä aivan samalla tavalla...
Avatar
enska
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 11, 2005 12:54 pm
Pyörä: ei oo nyt
Paikkakunta: Suolahti/Äänekoski/Konnevesi

Re: dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Viesti Kirjoittaja enska »

Staattori? Mulla ainakin XLissä oli oiretta etenkin lämpöisenä. Kylmänä lähti hyvin käyntiin, mutta kuumana oli käynti häiriöitä ja ei tahtonu lähteä käyntiin millään.
CR125R -89, TS125X -87, XT550 -82, XL600R -84, XL600R -87, XR650R -03, Africa twin RD07 -95, KTM 990adv -06, KTM 950adv GO!!!!!!! -04, KTM SuperEnduro -07, Suzuki DR-Z400 -05, Yamaha Wr450f -06, KTM EXC450 -13
Suitsa
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Huhti 18, 2014 9:52 pm
Pyörä: Dr650

Re: dr 650 lämpimänäkin käyntiin

Viesti Kirjoittaja Suitsa »

Täytyypä staattorin toiminta tutkia, jos ei tällä kertaa kaasarista löydy vikaa. Toisaalta vikahan on tavallaan siirtynyt siitä lämpimänä toimimattomuudesta yleisempään paukkumiseen/hyytymiseen, sillä ajattelisin vikojen liittyvän enemmänkin bensa/ilma ongelmiin kuin sähköisiin(tai ainakin toivon niin). Mietin tuota bensahanan toimintaa, kokeilin kyllä hanan toimintaa ja tuntui tulevan joka asennossa, kun alipaineletkussa oli painetta. Pitäisikö mopon toimia pri-asennossa vai saako silti liian vähän ainetta? Siitä vielä, että osaako joku arvioida suurinpiirtein paljonko seosruuvin tulisi olla aukipäin?
Vastaa Viestiin