KETJURASVARI

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja mico »

Linkki ohjaa kirjautumissivulle.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Linkki korjattu.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Pturu
Viestit: 235
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Kajaani

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Pturu »

Koheltaja kirjoitti:Aliexpressistä tuli tilattua Cobrra ketjurasvarin kopio, jopa niin hyvin kloonattu että Cobrran ohjekirja on kopioitu suttuisella kopiokoneella... Itse tuote näyttää laadukkaalta 25€ hintalappu huomioon ottaen, vähän oli jollain naarmutettu ulkorungon sisäpintaa mutta ei oleellisesta paikasta tiiviyden kannalta eikä näy ulospäin. Letku on pitkä ja letkun asennus rattaalle kuten Cobrrassa eli siihen teen oman patentin aikanaan. Jos toimii kuten luvataan niin ei rahat ei menneet hukkaan, jos temppuilee niin haukutaan sitten oikein kunnolla.

https://www.aliexpress.com/item/Univers ... st=ae803_3
Ketjurasvaria itsellekin katselussa ja Cobrra vahvana vaihtoehtona, mutta nuuka ja pihi kun olen, niin halpa kiinankopio kiinnostaa tottakai! Miten kävi tämän rasvarin kanssa? Oliko toimiva peli vai meneekö rahat hukkaan? Toki nämä halvat kaukoidän tuotteet tahtoo olla aina vähän yksilöitä, että toinen voi toimia ja toinen ei.

-Pekka
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Gidibi on toiminut hyvästi ja tehnyt tehtävänsä siinä missä muutkin aiemmat ketjurasvarit, hinta/laatu/toimivuus on vähintään kohdallaan. Säiliö on täysin tiivis eikä ole vuotoja tai hikoilua, ohjaustankoon asennettuna helppo käyttää ajon aikana.

OSCO:n kanssa mulla oli tapana rasvata ketjut viimeisillä kilsoilla ennen ajon päättymistä. Gidibin kanssa jos tekee samalla tavalla niin parkissa ollessaan vikat tipat tippuu maahan. Nykyään vaihtanut taktiikkaa ja rasvaus ajon alussa tai ajon aikana, paitsi soralla missä ajellaan ketjut kuivana.

Joissain Gidibeissä on ollut vuotoa säiliössä kun on laitettu väärä O-rengas tiivisteeksi. Mulla tuli tämän mukana vihreä O-rengas jonka vaihdoin heti ja minkäänlaista vuotoa ei ole ollut, vaikka ulkokuoren kierteen sopivuus runkoon on väljähkö.

En saa itselleni perusteltua miksi maksaisin hienommasta pakkauksesta ja brändistä satasen enemmän koska kiinan versio toimii samalla tavalla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nyt on Gidibin vuoto lisääntynyt letkun päästä kun pyörä on parkissa, onko muilla ollut alle ruikkimista?

EDIT: Vika oli letkussa joka valutti öljyt ketjuohjurille, joka tiputti öljyt maahan pyörän ollessa parkissa. Vaihdoin letkun sijaintia ohjurissa ja nyt toimii.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Onks kukaan kokeillu Reginan "timanttipinnoitettua" huoltovapaata ja venymätöntä ketjua jota bemu myy optiona sportteihinsa. Nythän sitä saa ainakin Louikselta mihin vaan, ainakin 525-koossa?

Kovat on lupaukset, mutta voisin kokeilla. Saman verran maksaa kuin pro-oiler (270€), mutta ketjulle on multissa tilaa, oilerille ei häävisti. Harmi vaan että 124-linkkistä luvataan vasta viikolle 35.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

En edes katsonut tuota kyseistä ketjua, joten voi olla ihan pieleen menevä kommentti.

Hiekkatie/polku hommissa järeämpien ketjujen (joita näissä raskaammassa enduroissa on) suurin ongelma kestävyyden kannalta on käsittääkseni noiden O tai X tiivisteiden pettäminen johtuen hienojakoisen pölyn ja hiekan niille aiheuttama rasitus, jota ketjurasvari auttaa sillä, että se öljy "pesee" ketjuja.

Eli kysymykseni on, että onko noilla pinnoitteilla mitään merkitystä näissä kurapyörä hommissa, joissa ongelma on mielestäni yllä kuvattu. Tähän saa vastata joku viisaampi.
Mika TA-91
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Afrikkalaiseen tuli uutuuttaan viisi vuotta sitten asennettua vakuumitoiminen Scottoiler. Käytin pyörän pari viikkoa sitten venttiilinsäätöhuollossa. Asentaja löysi tankin alta murtuneen tai katkenneen T-liittimen, jolla öljyttimen alipaineletku liitetään MAP-anturille menevään alipaineletkuun. Huollossa ei ollut vastaavaa T-liitintä, joten olivat tulpanneet öljyttimelle menevän pätkän.
Tuo saattanee selittää viime aikoina esiintyneen, hieman epämääräisen öljyttimen toiminnan. Pyöräkin tuntui piristyneen huollon jälkeen!

Scottoiler lähti tänään mäkeen ja tilalle tuli aito Cobrra... :roll:
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Siinä on yksi syy miksi en halua rasvaria joka kytketään pyörän järjestelmiin, rasvarissa yksinkertaisuus ja mekaaninen toimivuus on parhautta. Sorapyörään en laittaisi mitään automaattista rasvaria koska öljyämistä ei voi katkaista kun ajaa hiekassa/pölyssä, turha öljytä ketjuja että ne alkaa keräämään pölyä joka kuluttaa rullia ja rattaita.

Mekaanisesti kunnolla toimivia rasvareita ei taida olla kuin kaksi, OSCO ja Cobrra. Jälkimmäisestä löytyy muutamankympin kiinalaisia kopioita joihin ei kannata sortua ellei halua alle kusevaa rasvaria, lopulta tulin järkiini ja ostin OSCO:n.

Aika vähän menee rasvarista öljyä O/X renkaille koska letku on suunnattu rullien keskelle. Yhdessä pyörässä oli haaroitettu suutin joka syötti öljyä takarattaan molemmin puolin, sen kanssa renkaat sai vähän paremmin voitelua mutta usein näytti aika kuivalta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Olen käyttänyt aiemmin pro-oileria jonka haarasuutin syöttää takarattaan kummallekin puolelle. Siitä se päätyy rullien päihin, ehkä ilmavirta satunnaisesti heittää jonkun tipan myös o-renkaille.

Mts1200:ssa eka ketjun vaihdoin 39000km kohdalla. Valtaosa asvalttia, mutta pölyävää soraa oli myös melkein joka reissulla. Kumma kyllä toinen ketju happani jo 20000:ssa. Pieni epäilys on, että huollossa tehty eturattaan kotelon pesu jollain tehoaineella olisi syy, koska jäykkiä lenkkejä alkoi ilmestyä pian sen jälkeen.

Pro-o on muuten hyvä, mutta kohtalaisen työläs asennettava, se on kertahaitta, Isompi miinus tulee haarukkasuuttimesta. Se kuluu, ja jossain vaiheessa ölppä päätyy suoraan takavanteella ilman ketju-välietappia. Suutin voisi olla paremmin suunniteltu.

Oiler-setti on v4 varten hyllyssä, mutta tuo reginan ketju kyllä kiinnostaa. Jos se kestäisi 25-30000, yhdellä eturattaan vaihdolla, hommaisin sen heti. 128-lenkkisiä löytyisi Louikselta, saisihan sen lyhennettyä.
SF 1098S
MTS V4S
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Koheltaja kirjoitti: La Heinä 10, 2021 6:33 am Mekaanisesti kunnolla toimivia rasvareita ei taida olla kuin kaksi, OSCO ja Cobrra. Jälkimmäisestä löytyy muutamankympin kiinalaisia kopioita joihin ei kannata sortua ellei halua alle kusevaa rasvaria, lopulta tulin järkiini ja ostin OSCO:n.
Tutoro on myös. Tosin jos haluaa öljyn syötön katkaista soralla niin säiliö pitää asentaa johonkin käden ulottuville.

Mulla ollut nyt kolme vai neljä vuotta käytössä ja loppusuutimen uudelleenrakennuksen jälkeen on toiminut kuin junan vessa.

Kuristesukasta saa muuten tehtyä kestävän loppupään. Siihen saa melko helposti vielä kaarevan muosonkun jos sitä kaipaa
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mulla ei ole erillistä suutinta, pur-letku ketjuohjurin läpi ja syöttää öljyn keskelle ketjua. Kuvassa T7 ketjuohjurin puolikas.

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

^hyvä vinkki. Pitääkin kattoo tarkemmin millaiset ohjurit tässä versiossa on.
SF 1098S
MTS V4S
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei!
Tämä ketjuohjaimeen syöttävä letku on hyvä idea. Itsellä putki menee 8gs,ssä yläpuoliseen ketjuohjaimeen/liukuun. Toiminut korjailematta jo vuosia.
Laitan pojan mopoon tuolla Koheltajan tyylillä, näyttää niin hyvältä asennukselta, että kopioin surutta :mrgreen:
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Avatar
mek
Viestit: 2686
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: KETJURASVARI

Viesti Kirjoittaja mek »

Mulla oli ATssä OSCOssa Scottoilerin kaksihaarainen suutin. Se mener hyvin OSCOn letkuun, kun letkua vähän lämmittää. Oli hyvä, 30 tkm ajoin ensiasennusketjulla, eikä se vielä lopussa ollut kun möin pyörän.
Vastaa Viestiin