Tasapainotuspukki

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Tasapainotuspukki

Viesti Kirjoittaja bisti »

Minkäslainen tasapainotuspukki olisi paras hankkia? Vaihtoehtojahan on tällä hetkellä Louis (joutuu tilata ulkomailta), Stormin vastaava (kallis), tai bilteman tai motonetin kevyt versio (ei sisällä tukia).

Lähinnä nyt pohdiskelu on tuossa välillä, että kannattaako maksaa ~40€ ekstraa stormilta tuosta telineestä, vai nysvääkö itse parista kakkosnelosen pätkästä?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tasapainotuspukki

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Onhan se sellainen laakeroitu systeemi tarkempi, mutta omat olen painottanut ihan omilla laakereillaan. 5g eron huomaa selvästi jos pyöränlaakerit on kunnossa.
Skogis
Viestit: 312
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 1:54 pm
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300
Paikkakunta: Vasa

Re: Tasapainotuspukki

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Minä ostin se Bilteman setti , mutta se ei ole ollut paljon käytössä. Kaipaan sen jalustan.
Avatar
Jari S
Viestit: 1151
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: Tasapainotuspukki

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Stormin pukkiin olen ollut tyytyväinen.
Tosin minulla olevassa mallissa ei ole noita vanteen sovitin kartioita vaan kolme erivahvuista akselia. Mitään käytännön eroa tuossa ei mahda olla noiden välillä.
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tasapainotuspukki

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Mä voin myydä sulle tuon Louisin tasapainotuspukin.
Louis pukki

Se on erinomainen vehje. Ostin sen muutama vuosi sitten.
En ole kyllä sitä paljonkaan käyttänyt, kun kerhollamme on kanssa rengaskone ja tasapainotuspukki.

Hinta 40.- euroa plus toimituskulut. Hakeakin voi Koivukylästä Vantaalta.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
SS
Viestit: 1171
Liittynyt: Pe Kesä 15, 2007 10:12 pm
Pyörä: R1200GSA LC, Husqvarna Rödmyra 118cc -51
Paikkakunta: Nummela

Re: Tasapainotuspukki

Viesti Kirjoittaja SS »

Liity paikalliseen moottorikerhoon, siellä on tasapainoituspukki ja-kone, jos haluaa hifistellä....
Laita YV:ä jos kiinnostaa.

SS
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Tasapainotuspukki

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Vanha ketju, mutta en uudempaakaan löytänyt. Onko tämä Motonetin tasapainoituspukki pätevä vehje, vai saako samaan rahaan parempaa tai vastaavasti onko joku kalliimpi selvästi parempi? Mahtuuko 21" rengas?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/381501/ ... notuspukki
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Pturu
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 2:51 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tasapainotuspukki

Viesti Kirjoittaja Pturu »

Jani M kirjoitti:Vanha ketju, mutta en uudempaakaan löytänyt. Onko tämä Motonetin tasapainoituspukki pätevä vehje, vai saako samaan rahaan parempaa tai vastaavasti onko joku kalliimpi selvästi parempi? Mahtuuko 21" rengas?

https://www.motonet.fi/fi/tuote/381501/ ... notuspukki
21” rengas mahtuu. Ainakin itsellä on nuo kartiot hieman väljät tuohon akselille, joten eivät kiristettynä enää ole kovin keskeiset, tuon huomaa sitten, kun pyöräyttää akselia eri asentoon, niin kun aletaan olla hyvin lähellä tasapainoa, niin painavin kohta muuttuukin eri kohtaan. Ei kylläkään aiheuta kovin monen gramman heittoa. Myös itse akselissa on joitain kymppejä heittoa suoruudessa jos mittakellolla katsoo. Minulla on jostain ikivanhasta Bilteman tasapainotussarjasta akseli ja kartiot, jotka ovat laadukkaammat. Siinä Bilteman sarjassa ei vaan tullut tuota runkoa mukana vaan ainoastaan semmoiset blokit missä oli ne laakerit kiinni ja ne on jonnekin vuosien saatossa kadonneet. Myös noiden laakereiden kiinnitys tuossa Motonetin vermeessä vinksottaa vähän miten sattuu kierossa, mutta ei sekään havaittavasti toimintaan vaikuta. Lopputulemana siis ei mikään kovin laadukas laite, mutta ajaa asiansa. Itse tekemällä saisi muutamassa tunnissa tehtyä huomattavasti paremman, jos löytyy hitsikone, sorvi ja hieman viitseliäisyyttä. Itseltäni ei tässä tapaukessa löytynyt tuota viimeksi mainittua, niin ostin tuon valmiin.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Tasapainotuspukki

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Nyt on luultavasti tarvetta melko isolle tasapainotukselle, joten eiköhän sinne päin oleva vehjekin käy. Eturengas ei noussut yhdestä kohtaa vanteelle ja joskus aikaisemmin samassa tilanteessa olen saanut renkaan nousemaan, kunhan lähtee vaan ajamaan motaria, niin keskihakuvoima hoitaa homman. Nyt ei noussut, mutta pyörä täristää niin mahdottomasti, että luultavasti myös takana Motoz Desert HT on kovasti epätasapainossa. Vaihdoin siis molemmat renkaat yhtä aikaa. Fiilis on ihan sama, kun ajaisi kisaenskalla tasapainottamattomilla rengaslukoilla asfaltilla, eli tärinä kasvaa ja vaimenee aaltoillen, kun rengaslukot on samassa vaiheessa ja sitten taas eri rengashalkaisijoiden takia välillä ovat eri vaiheessa. Soralla ei tosin huomaa mitään. Ei ole aikaisemmin tullut kertaakaan tasapainotettua renkaita, ja ainoa haitta on ollut, että joskus loppuunajetussa renkaassa on pari milliä enemmän nappulaa jäljellä jossakin satunnaisessa kohdassa venttiiliin nähden, mitä puolen kierroksen päässä siitä. Nyt pitää ehdottomasti tehdä jotain ja ensimmäiseksi pitää tietty jumpata tuon eturenkaan kanssa, että saa sen nousemaan kokonaan vanteelle.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Tasapainotuspukki

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mulla tää ollu vyoria

https://www.motionpro.com/product/08-0538

En keksi mitään huonoa. Menee läjään ja vie vähä tilaa kun ei käytä. Kartiot kyllin isot että Korarin etuvannekki toimii hyvin.

Stormilta taisin aijonaan ostaa aen.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Tasapainotuspukki

Viesti Kirjoittaja Jani M »

690:n etuakselin halkaisija on 26 mm, eli tuon Motonetin pukinkin kartoiden halkaisijan pitäisi juuri riittää. Motion Pron pukki olisi varmasti hyvä, mutta hintaakin on Stormilla kolminkertaisesti DZ Hardwareen.

https://www.storm-motor.fi/tyokalut/mot ... nce-stand/
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Hsippe
Viestit: 696
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Tasapainotuspukki

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Ja budjettimallin pukkihan on siinä mopossa itsessään!
Eli nyppää jarrun / jarrut ja akselin holkit + takana tietenkin ketjutkin irti / pois, niin yleensä omillakin laakereilla onnistuu tasapainoitus kokolailla riittävään (esim noin 5gr) tarkkuuteen. Jotensakin mulla on sellain tuntuma että MP:ssä ja varsinkaan nappula renkaassa ei ihan pientä epätasapainoa edes tunne, eli esim 10-15gr heittoa ei huomaakkaan.
No joo, kaikissa ei varmaan onnistu esim kardaanivetoisten takapäässä mutta kannattaa kokeilla.
Myös aivan uudet varsikin suojatut laakerit saattavat olla myös sen verran nihkeät ettei niissä herkkyys riitä.
Ja tietenkin vialliset (ruosteiset) laakerit saattaa myös jumitella mutta nehän onkin hyvä löytää ajoissa.
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Tasapainotuspukki

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Jani M kirjoitti: Ke Touko 11, 2022 8:25 am 690:n etuakselin halkaisija on 26 mm, eli tuon Motonetin pukinkin kartoiden halkaisijan pitäisi juuri riittää.
Motonetin telineen kartion max halkaisija on 30 milliä, jos mitat ei oo muuttunu tässä viiden vuoden aikana. Voi tietysti olla, että nykyään käyttävät ohuempaa pyörötankoa.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Tasapainotuspukki

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Hsippe kirjoitti: Ke Touko 11, 2022 9:44 am Ja budjettimallin pukkihan on siinä mopossa itsessään!
Tätä tapaa käytin, tosin painoin vain jarrupalat irti levyistä, enkä ottanut holkkeja pois, joten kovin herkästi ei pyörinyt. Etunen tuntui olevan tasapainossa, mutta taakse laitoin 2 kpl 25 gramman pinnapainoa. Eturenkaassa oli jäänyt sisärengas vanteen väliin venttiilin kohdalta, jolloin vastakkainen puoli ei noussut vanteelle. Sen kun sai välistä pois, niin nousi hyvin. Jumputukset lähti pois sen mitä tuollaisilta renkailta voi ylipäätään odottaa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Vastaa Viestiin