BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet
Valvoja: Moderaattorit
Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet
On se normaalia. Kello ei käytännössä vie juuri yhtään virtaa, eli sillä ei akkua tyhjätä.. Voi olla, että akku oli valmis jo muutenkin. Kannattaa kuitenkin tarkkailla, että tyhjeneekö se uusikin akku. Eli parin päivän seisottamisella ei pitäisi akun jännitteen tippua, jos yleismittarilla mittailee. Jos tippuu, niin sitten pitää alkaa selvittelemään, että mikä sitä virtaa oikeen syö. Eihän pyörässä ole jälkiasenteisena usb-laturia tms. virran antoa?
Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet
Okei kiitos nopeasta vastauksesta. Siihen on lätkästy 12v pistoke jälkikäteen.
Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet
Noi on yleensä ihan passiivisia, eli eivät syö ylimääräistä. Usein ylimäärset pistokkeet on pikkugessussa kytketty vaan suoraan akkuun. Erillinen USB-virtavehje yleensä syö muutaman milliamppeerin vaikka siinä ei kiinni mitään olisikaan, joten tuollaisessa ratkaisussa olisi mahdollisesti ollut syypää siinä. Tupsyt (12v) on lähes poikkeuksetta kylmä kun siinä ei mitään kiinni ole. Toki jos liittimen pohja on täynnä pashaa, niin siitäkin voi periaatteessa vuotovirtoja syntyä, mutta vähän kaukaa haettua toi on.
Tarkkaile tilannetta, jos homma uusii niin sitten selvittelemään lisää.
Niin ja onnittelut uudesta pyörästä.
Tarkkaile tilannetta, jos homma uusii niin sitten selvittelemään lisää.
Niin ja onnittelut uudesta pyörästä.
-
Jormakainen
- Viestit: 1
- Liittynyt: Su Heinä 16, 2023 7:54 pm
- Pyörä: F650GS
Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet
Hei!
Siltä varalta, että joku muukin tuskailee polttoaineen suodattimen suolaista hintaa..
Olen asentanut alla olevassa linkissä mainitun mersun suodattimen ruiskumallin pikkugessuun vm.2002.
https://www.advrider.com/f/threads/fuel ... gs.338493/
Käytin tätä suodatinta:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/197111/ ... datin-MB-A
Uusi suodatin on kooltaan isompi, vaati isomman pannan ympärilleen:
https://www.biltema.fi/rakentaminen/lvi ... 2000032254
Muistelen suodattimen halkaisijan olevan 74 mm tms, tarkista jos kokeilet tätä.
Asennin siteen samaan mutteriin kuin alkuperäinen, mutta ruuvasin pultin satulan puolelta.
Sahasin siteen kyljessä olevan kiinnitysmutterin pois.
Mersun suodattimessa on paluulinjan halkaisija 10 mm alkuperäisen 8mm sijaan, mutta itselläni orkkis letku venyi tuohon suoraan.
Lisäksi suodattimessa on ylimääräinen can-merkitty lähtö, tämän tukin letkunpätkällä jonka päähän laiton pultin ja lemmarin.
Tosin tästä ei tullut mitään kun testasin avonaisena. Tämä ilmeisesti liittyy johonkin höyryjen keräämiseen tms.
Kaikki lähdöt oli merkitty tekstillä suodattimeen.
Suodattimelta ruiskulle tuleva letku piti vaihtaa myös noin 5 cm pidemmäksi, alkuperäisellä olisi jäänyt vääntämään ruiskua.
Halvalla painemittarilla mitattu suodattimen jälkeiseksi polttoainepaineeksi 3,7 bar.
Olen ajanut suodattimella vasta 500 kilometriä, mutta vaikuttaisi toimivan ok.
Suodattimen isompi koko voisi viitata isompaan suodatinpinta-alaan ja mahdollisesti pidempään vaihtoväliin vaikka melko pitkäänhän tuolla orkkiksellakin ajaa.
Jokainen kokeilee omalla vastuullaan jos päättää kokeilla.
Siltä varalta, että joku muukin tuskailee polttoaineen suodattimen suolaista hintaa..
Olen asentanut alla olevassa linkissä mainitun mersun suodattimen ruiskumallin pikkugessuun vm.2002.
https://www.advrider.com/f/threads/fuel ... gs.338493/
Käytin tätä suodatinta:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/197111/ ... datin-MB-A
Uusi suodatin on kooltaan isompi, vaati isomman pannan ympärilleen:
https://www.biltema.fi/rakentaminen/lvi ... 2000032254
Muistelen suodattimen halkaisijan olevan 74 mm tms, tarkista jos kokeilet tätä.
Asennin siteen samaan mutteriin kuin alkuperäinen, mutta ruuvasin pultin satulan puolelta.
Sahasin siteen kyljessä olevan kiinnitysmutterin pois.
Mersun suodattimessa on paluulinjan halkaisija 10 mm alkuperäisen 8mm sijaan, mutta itselläni orkkis letku venyi tuohon suoraan.
Lisäksi suodattimessa on ylimääräinen can-merkitty lähtö, tämän tukin letkunpätkällä jonka päähän laiton pultin ja lemmarin.
Tosin tästä ei tullut mitään kun testasin avonaisena. Tämä ilmeisesti liittyy johonkin höyryjen keräämiseen tms.
Kaikki lähdöt oli merkitty tekstillä suodattimeen.
Suodattimelta ruiskulle tuleva letku piti vaihtaa myös noin 5 cm pidemmäksi, alkuperäisellä olisi jäänyt vääntämään ruiskua.
Halvalla painemittarilla mitattu suodattimen jälkeiseksi polttoainepaineeksi 3,7 bar.
Olen ajanut suodattimella vasta 500 kilometriä, mutta vaikuttaisi toimivan ok.
Suodattimen isompi koko voisi viitata isompaan suodatinpinta-alaan ja mahdollisesti pidempään vaihtoväliin vaikka melko pitkäänhän tuolla orkkiksellakin ajaa.
Jokainen kokeilee omalla vastuullaan jos päättää kokeilla.
Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet
Tervehdystä.Pikkugessu tuli ongelmineen hommattua ja enpä ole päässyt vielä saanut ongelmaa ratkaistua.
Kyseessä -02 Dakar malli abs jarrujen kera.
Eli tässä palaa koko ajan abs valo (ei siis vilku,vaan palaa ajaessa) Kuitenkin abs toimii normaalisti.
Tässähän on "abs off" kytkin,mutta siitä ei nyt tapahdu mitään.(Edit:On siis painettu pitkään ja abs valo palaa siis koko ajan mopon käydessä.)
Muu juttu mikä ei toimi on sivujalan katkaisija,mutta se ei liittyne tähän eikä haittaa minua.
Eli tehtyä:
-Vikakoodit luettu jollain perusmallin yleislukijalla (ei huollossa) ,ei näyttänyt vikoja,mutta ei ehkä päässyt tarpeeksi syvälle?
-Molemmat abs anturit tarkastettu ja ehjiksi piuhoineen todettu (silmämääräisesti) abs reikälevyt paikallaan ja etäisyys anturiin n.0.5mm eli oikea.
-katteet irti ja liittimet tarkisteltu ja hieman crc:llä käsitelty(ei ihmeemmin hapettumaa tms)
-Abs off kytkin katsottu,piuhat ehjän näköiset.
-Akun varaustila hyvä
-Jarrunestettä on riittävästi
Ideoita,kiitos?

Kyseessä -02 Dakar malli abs jarrujen kera.
Eli tässä palaa koko ajan abs valo (ei siis vilku,vaan palaa ajaessa) Kuitenkin abs toimii normaalisti.
Tässähän on "abs off" kytkin,mutta siitä ei nyt tapahdu mitään.(Edit:On siis painettu pitkään ja abs valo palaa siis koko ajan mopon käydessä.)
Muu juttu mikä ei toimi on sivujalan katkaisija,mutta se ei liittyne tähän eikä haittaa minua.
Eli tehtyä:
-Vikakoodit luettu jollain perusmallin yleislukijalla (ei huollossa) ,ei näyttänyt vikoja,mutta ei ehkä päässyt tarpeeksi syvälle?
-Molemmat abs anturit tarkastettu ja ehjiksi piuhoineen todettu (silmämääräisesti) abs reikälevyt paikallaan ja etäisyys anturiin n.0.5mm eli oikea.
-katteet irti ja liittimet tarkisteltu ja hieman crc:llä käsitelty(ei ihmeemmin hapettumaa tms)
-Abs off kytkin katsottu,piuhat ehjän näköiset.
-Akun varaustila hyvä
-Jarrunestettä on riittävästi
Ideoita,kiitos?
Viimeksi muokannut x-mean, La Syys 13, 2025 2:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Foorumin "sekakäyttäjä"
Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet
Edelliseen lisäten,kokeilin toista abs anturia eteen...ei mitään vaikutusta oireeseen 
Foorumin "sekakäyttäjä"
Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet
Eikö ole kellään antaa vinkkiä edelliseen,vai onko tää foorumi jo ihan hiljentynyt?
Mitä olen mielestäni käsittänyt,niin taka abs anturin poistamalla saa systeemin sekaisin,eli ei enää toimi nopeus ja matkamittari sen jälkeen
Mitä olen mielestäni käsittänyt,niin taka abs anturin poistamalla saa systeemin sekaisin,eli ei enää toimi nopeus ja matkamittari sen jälkeen
Foorumin "sekakäyttäjä"
Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet
Abs off vaatii muistaakseni pitkän painalluksen pyörän ollessa pysähdyksissä. Nopeusmittari toimii taka-anturista. Enempää en osaa auttaa.
Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet
Joo,kiitos osanotosta,näinhän se on,paitsi ettei minun tapauksessa tuo abs namikka toimi.Edellä vikakuvausta tarkemmin.
Foorumin "sekakäyttäjä"
Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet
Puolaisella foorumilla ollu samanmoista ongelmaa, että abs- jarrut sinänsä toimii mutta varoitusvalo palaa koko ajan;
http://f650gs.pl/topic/8695-problem-ze- ... C4%85-abs/
Harmillisesti tuokin keskusteluketju on jäänyt kesken eikä ongelman ratkaisua ole threadiin kirjotettu mutta arvailuja on heitetty jarruvalokytkimistä.
Palaahan sinulla jarruvalo normaalisti molemmista vivuista?
Tuolta löytyy virtakaavion jarruvaloille;
https://www.f650gs.crossroadz.com.au/BrakesAndABS.html
http://f650gs.pl/topic/8695-problem-ze- ... C4%85-abs/
Harmillisesti tuokin keskusteluketju on jäänyt kesken eikä ongelman ratkaisua ole threadiin kirjotettu mutta arvailuja on heitetty jarruvalokytkimistä.
Palaahan sinulla jarruvalo normaalisti molemmista vivuista?
Tuolta löytyy virtakaavion jarruvaloille;
https://www.f650gs.crossroadz.com.au/BrakesAndABS.html
Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet
Juu kyllä kaikki toimii normaalisti ja jarrunestettäkin on ylämerkkiin asti.Täytyy koittaa lueskella iltojen pimetessä noita foorumeita enemmän että jos vaikka tärppäis.
Bemuhuolto ei ole ykkös vaihtoehto niinkuin arvata saattaa
Bemuhuolto ei ole ykkös vaihtoehto niinkuin arvata saattaa
Foorumin "sekakäyttäjä"
- mek
- Viestit: 2723
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
- Pyörä: V-Strom 800 DE
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Re: BMW F650 GS & GS Dakar huolto-ohjeet
Jos siinä on vaan ollut akussa matala jännite, mistä johtuen jäänyt ABSn vikakoodi päälle. Ainakin vanhemmissa K-malleissa tuo on aika tyypillinen ongelma. Jos jollakin siellä päin olisi GS-911 tai Motoscan ja tuon ikäiseen pyörään sopiva kaapeli, niin sillä voisi saada vikakoodit nollattua.