Akun äkkikuolema.

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Ilmari
Viestit: 990
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: Xchallenge,1200Bandit,CBR600
Paikkakunta: Kokkola

Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

No jopas nyt. Iso Bandiitti startista käyntiin niinku aina. Ykkönen sisään ja totaalinen hiljaisuus.

Ens alkuun sulakkeiden ropaamista ja lievää ihmettelyä. Mittari kiinni ja akun jännite nolla volttia! Kyllähän se mopo aina kolahtaa, ku ykkösen kytkee päälle mutta joku sieltä akusta nyt meni rikki. No kerranki hyvää tuuria, ku olin kotipihassa ja vara-akku löyty rata-Hondasta. Mutta akkukauppaan kai tästä on lähettävä?

-Ile-
Eläin
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 10:27 pm
Pyörä: 890

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja Eläin »

no kyllä. vaikka ko akku kokiskin ihmeen ja heräisi henkiin, niin tuollaisen tapauksen jäljiltä, kuinka hyvä luotto ettei tekisi samaa uudestaan, kenties jossain ei kotipihassa vaan paljon kutkuttavammassa paikassa ja tilanteessa
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Jortsi
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Loka 20, 2020 9:21 pm
Pyörä: Tenere

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja Jortsi »

Todennäköisesti navan ja kennon välinen kisko napsahti poikki, jos noin yhtäkkiä meni ja tosiaan 0v jännite. Akkukauppaan.
vapaaduunari
Viestit: 117
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 6:17 pm
Pyörä: BMW F800GS
Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja vapaaduunari »

Akku on semmonen värkki että pitää olla aina hyvälaatuinen eikä halpis. Esimerkkinä nyt, pyörässä oli ostaessa Euroglobe. Vaihdoin pyörään Aliant-litiumakun. Tämä Euroglobe on ollut sen jälkeen lämpimässä ja sitä on ladattukin joskus. Nyt sen yksi kenno pullistelee ulospäin, eli paska akku. Napajännite oli 4.2V.
Laitetaan hyvälaatuinen akku ja säästytään ongelmilta. Olettaen toki että pyörän lataus on kunnossa.
Kahta en vaihda - pikkuteitä ja Bemaria.
Avatar
Faari
Viestit: 209
Liittynyt: Ma Kesä 07, 2010 6:24 pm
Pyörä: Suzuki Dr 650 SE
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja Faari »

Minulla oli myös Euroglobe joka hyytyi jotenkin kummallisesti ihan yhden yön aikana. Edellisenä päivänä toimi normaalisti ja seuraavana aamuna oli jännitteet alhaalla, eikä jaksanut pyörittää starttia. Lataus toimii ihan normaalisti ja uudella akulla ei mitään ongelmia. Viisi vuotta kesti akku.
Avatar
Ilmari
Viestit: 990
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: Xchallenge,1200Bandit,CBR600
Paikkakunta: Kokkola

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Mites sattu, tuo kuollut akku oli Euroglope. No ei se nyt mikään sysipaska patteri ole. Jos en väärin muista niin Bandiitti ois ollut mulla vajaa 6 vuotta ja edellinen omistaja on sen joskus siihen uusinut.

-Ile-
Avatar
timo
Viestit: 2996
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja timo »

Euroglobe sopii siistiin katukäyttöön kunhan ei matkusta kotitallista kovin etäälle.
Ei varsinkaan harvapyttyiseen joka pitää käynnistää myös pakkasaamuisin.
Kyseinen halpis-akun äkillinen nollaantuminen johtuu liian ohueksi tehdyn sisäisen piirin poikki-murtumisesta.
_rieska_
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2018 6:55 pm
Pyörä: KTM 690E

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja _rieska_ »

Kyllä minä olen joutunut 690:n työntöhommiin (keskellä metsää :D) ihan exide-merkkisen akun petettyäkin. Omassa tapauksessa havaitsin ongelman stumppaamisen jälkeen, kun mopo ei enää lähtenytkään käyntiin. Et eipä ne välttämättä paljoa varoittele. Lepojännite oli ihan asiallisella tasolla, mutta startatessa jännite romahti muutamaan volttiin ja starttaamisen loputtua palautui starttausta edeltävälle tasolle. Akku oli muutaman vuoden vanha exiden AGM, joten eipä se tarra akun kyljessä autuaaksi tee. Tämän episodin jälkeen tilalle tuli LiFePo Aliantilta ja se on nyt toistaiseksi palvellut moitteetta.
Avatar
Pallokala
Viestit: 985
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Ei kai niissä kalliissa ja halvoissa akuissa ole muuta eroa, kuin että halvoissa akuissa laadunvalvonta ulkoistetaan loppuasiakkaalle...
"Sopivalla kalustolla mikä tahansa matka on seikkailu."
- Vanha Viidakon Sananlasku
Eläin
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 10:27 pm
Pyörä: 890

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja Eläin »

jonkinlaista todennäköisyyslaskentaahan tuo on.

jos halpisakkuvalmistaja vaikka halpaa hintaa hakiessaan hyväksyy että miljoonasta akusta vaikka 5000 porsii vuoden sisään, niin laatuakkuvalmistaja haluaa vastaavasti 1000 kpl kahden vuoden aikana. (luvut ihan stetsonista vain esimerkkeinä)

mutta jos yksittäinen kuluttajaparka kokee kohtalon että ostaa kaksi kertaa kalliin akun ja molemmat epäonnekseen sattuvat kuulumaan tuohon 1000 hajoavan joukkoon niin toki siinä usko merkkiin menee

toki kallis ei välttämättä ole sama kuin laadukas
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
TLi
Viestit: 167
Liittynyt: La Syys 02, 2006 9:58 pm
Pyörä: DL1000
Paikkakunta: Loppi

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja TLi »

Edelliseen viestiin liittyen, ostin kalliin Yausan keväällä Varaderooni. Ennen ajokauden loppua ostin jo seuraavan akun.

Aloitukseen liittyen, akut tosiaan voivat kuolla aivan yhtäkkiä. Ajoimme muutama vuosi sitten vaimoni kanssa Hyvinkäällä Nesteelle tankkaamaan. Pyörät lähtivät aivan normaalisti kotipihasta ja kulkivat Nesteelle niin kuin pitääkin. Vaimon Honda lähtikin sieltä sitten hinausautolla, tankkauksen jälkeen ei mitään eloa pyörässä. En tajunnut sillä hetkellä, että akku voi sipata noin yhtäkkiä olisinhan voinut hakea Motonetistä akun ja matka olisi jatkunut ilman hinausautoa. En muista akun merkkiä joka tämän teki.
Avatar
Faari
Viestit: 209
Liittynyt: Ma Kesä 07, 2010 6:24 pm
Pyörä: Suzuki Dr 650 SE
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja Faari »

Minullakin tuo akku kyykkäsi niin, että lepojännite oli 12V:n tienoilla, mutta startatessa mittasin starttisolenoidilta ja yleismittari näytti jotain kolmea volttia.
Eipä tuo ylitsepääsemätön kustannuserä ole vaikka joutuisikin ostaan uuden 100€ maksavan akun vaikka viiden vuoden välein.
Enitenhän siinä harmittaa se kun akku porsii yhtäkkiä varoittamatta.
ceevu
Viestit: 1949
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Mulla on noita exidejä tiltannu yllättäen jo useampi,ne kuuluu minun kirjoissa nykyään eurogloben ohella vältettäviin merkkeihin. Nyt yasa ja lp menossa,saa nähdä kokeeko äkkikuoleman vai hyytyykö vaan sitten aikanaan kuten kuuluisi. (Lp koska reissussa ainoassa kaupassa tarvinnut valita mitä haluaa. Onneksi löyty edes se. ) Jotain puuilon valmiiksi hapotettua koitin myös,dead on arrival oli tuomio.

yasassa on jonkinlainen takuukin,tosin mätänetistä ostettaessa taitaa takuu olla puolet virallisesta. Sitä voi sitten miettiä miksi...
Viimeksi muokannut ceevu, To Kesä 23, 2022 10:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pmw
Viestit: 626
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja pmw »

Kun on 7 pyörää (lämpimässä)tallissa ja kokeilee eri akkuja, oon tullut siihen tulokseen että joka merkiltä löytyy surkeita yksilöitä. Ei voi luottaa yhtään halpaan eikä kalliiseen. Jos on vain huono tsägä niin akku on särki 6-12 kuukaudessa merkistä riippumatta. Siksi ostankin melko edullisia akkuja, kun todennäköisyys hajoamiselle on niinkin korkea merkistä riippumatta. En kuitenkaan mitään aivan halvimpia markan akkuja, mutta ei tee mieli satastakaan pistää akkuun tällasella lottoamisella.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
wilipedia
Viestit: 16
Liittynyt: Su Marras 08, 2015 11:40 am
Pyörä: KTM 890 adv R

Re: Akun äkkikuolema.

Viesti Kirjoittaja wilipedia »

Näistä halppis akuista puhuttaessa täytyy sanoa, vanhassa superdukessa kesti bilteman perus akku ainakin 6vuotta eikä sittenkään täysin paska ollut. Vaihdoin kun alkoi väsymään. Seuraavaan superdukeen vaihdoin bilteman lifepon ja tämä pelasi täysin moitteetta 3vuotta minkä ehdin pyörällä ajaa. Nykyiseen 890 adveen en ehkä lifepoa laittaisi kylmäkäynnistys ominaisuuksien takia, mutta biltsun halppis akut olleet ainakin minulle positiivinen kokemus.
Vastaa Viestiin