KTM 950 jäätyminen
Valvoja: Moderaattorit
KTM 950 jäätyminen
Lämppärit ei riitä pitämään tyhjäkäyntipiirejä sulana, edelleen täytyy läträtä tenun kanssa.
Vakiovarusteena oleva sähkölämmitys on ideana hyvä, mutta kun ei riitä, niin ei riitä. Siis ei toimi tasakaasulla, liikenteen seassa, näillä kosteilla ja koleilla. Termarin ohittaminen poisti osan vaivasta, mutta ei kokonaan.
Onko kenelläkään vinkkejä, saako esim. jostain tehokkaampia vastuksia? Suomalaisesta kotarikaupasta ei saanut.
Normaalisti kaasua availlessa lämmönsiirto kaasuttimen kurkussa ilmeisesti on riittävää pitämään jäät poissa, mutta aina ei ajella luistit katossa.
Jospa vois sen tenun unohtaa lopullisesti...
Vakiovarusteena oleva sähkölämmitys on ideana hyvä, mutta kun ei riitä, niin ei riitä. Siis ei toimi tasakaasulla, liikenteen seassa, näillä kosteilla ja koleilla. Termarin ohittaminen poisti osan vaivasta, mutta ei kokonaan.
Onko kenelläkään vinkkejä, saako esim. jostain tehokkaampia vastuksia? Suomalaisesta kotarikaupasta ei saanut.
Normaalisti kaasua availlessa lämmönsiirto kaasuttimen kurkussa ilmeisesti on riittävää pitämään jäät poissa, mutta aina ei ajella luistit katossa.
Jospa vois sen tenun unohtaa lopullisesti...
Alkaa talviajokausi oleen lopuillaan silloin. Sitäpaitsi kesälläkin on sumuisia +5 iltoja ja öitä, jäätyminen ei katso kalenteria.Ande749 kirjoitti:Oikea vastaus löytyy almanakasta:
Huhtikuu!
MP@; sähköllä tehdyn energian siirtäminen koko ilmamassaan kuulostaa itärajantakaiselta, koska sulattaa pitää vain kaksi pientä suutinta. Voi toimia silti.
Nojoo, leikki leikkinä. Omat ajelut ovat tänä "talvena" jääneet melko vähiin, pari kertaa sen jälkeen kun marraskuun lumet sulivat pois. Viime talvena tuli kuitenkin ajeltua ja joinain kertoina oli jäätymisontelmia. Lähinnä silloin, kun lumi oli oikein pölisevää ja tuli ajeltua joissain kinoksissa niin, että oikein kunnolla pölisi. Sitten, kun pyörä muutaman tunnin seisoi ulkona, oli vaikeaa päästä liikkeelle, ennen kuin sen sai kunnolla lämpöiseksi. Muutoin ei juurikaan noita ongelmia ollut enkä tullut tarvinneeksi tenua. Pyörään siis.
Edellisella Kotarilla tuli ajettua melko kylmälläkin eikä jäätymisongelmia ollut. En yhtään tiedä, oliko siinä tai onko tässä nykyisessä mitään kaasarinlämmityssysteemejä.
Saisi lopultakin kyllä tulla talvi lumineen ja pakkasineen, minä en erityisemmin välitä ajella tällaisilla keleillä.
Edellisella Kotarilla tuli ajettua melko kylmälläkin eikä jäätymisongelmia ollut. En yhtään tiedä, oliko siinä tai onko tässä nykyisessä mitään kaasarinlämmityssysteemejä.
Saisi lopultakin kyllä tulla talvi lumineen ja pakkasineen, minä en erityisemmin välitä ajella tällaisilla keleillä.
itärajan tekniikkaa tai sitten ei,vesi olis hyvä mutta sen lämpöä on vaikeampi määritellä.vastuslämmityksessä saa virrat pois tarvittaessa ja tehon puolitettua
vaihdoin superiin isommat ilmasuuttimet joten sen vaikutus voi olla positiivinen.
harmittaa kun ei ole omia kokemuksia vielä
jos ilmaa lämmittää liikaa hapen määrä on pienempi ja tehot laskee
vaihdoin superiin isommat ilmasuuttimet joten sen vaikutus voi olla positiivinen.
harmittaa kun ei ole omia kokemuksia vielä
jos ilmaa lämmittää liikaa hapen määrä on pienempi ja tehot laskee
Tämä voi olla ihan pöljä ajatus, mutta paljonkohan lämpöä saisi johdettua jollain eristetyllä johtimella (joku ohuehko metallitanko tms) pakoputkesta (panta ympärille)? Ei siis imuilman lämmittämistä varten vaan niiden termistorien lisäksi/tilalle.timo kirjoitti:MP@; sähköllä tehdyn energian siirtäminen koko ilmamassaan kuulostaa itärajantakaiselta, koska sulattaa pitää vain kaksi pientä suutinta. Voi toimia silti.
Ensiksi mietin, että löytyisikö jostain auton kaasuttimesta tehokkaampi termistori tilalle, mutta ainakin oman Volvon Solexin lämmitin on nähtävästi tehottomampi (tai ei ainakaan yhtään tehokkaampi) eikä se ole edes kierrettävä. Sellaista säkää ei varmasti ole että jossain olisi paitsi samalla kierteellä niin myös tehokkaampi. Toisessa vanhemmassa Volvossani onkin käytetty imuilman lämmitystä; vipu talviasentoon niin se ottaa ilman pakosarjan tuntumasta, muutoin konehuoneen etuosasta. (Ja se toimii talvella paremmin, tosin ehkä pääasiassa muista syistä kuin tuon eron takia.)
Hannu
Mulla oli joskus TM:ssä sellainen vesikiertoinen systeemi. Kuparikierukka kaasuttimen/luistin ympäri. Ei haitannu puuterilumi sitä laitetta. Onnistuisko sellainen, termostaattiohjattuna high end - versiona?
Tänä talvena ei näköjään paljon lunta tarvi edes pelätä..kesäkumeilla mennään vieläkin!
-tkk
Tänä talvena ei näköjään paljon lunta tarvi edes pelätä..kesäkumeilla mennään vieläkin!
-tkk
-tkk