Vaahtomuovi ilmanputsari?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

ijasj
Viestit: 70
Liittynyt: La Elo 23, 2008 11:58 pm
Pyörä: Husqvarna TR650
Paikkakunta: Kouvola

Vaahtomuovi ilmanputsari?

Viesti Kirjoittaja ijasj »

Niin, kun en itse tiedä, eli pitääkö tuota suodatinta talviajossa
öljytä, jos pitää, niin millä öljyllä?
ooo, mitäs öljyä kesällä sitten laitetaan?
tyhmä kysymys, mutta saa vastata.
Jari
Viestit: 632
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?

Viesti Kirjoittaja Jari »

No vaikka tätä, No-Toil, ympäri vuoden.
ijasj
Viestit: 70
Liittynyt: La Elo 23, 2008 11:58 pm
Pyörä: Husqvarna TR650
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?

Viesti Kirjoittaja ijasj »

Jari kirjoitti:No vaikka tätä, No-Toil, ympäri vuoden.
Kiitoksia, onkos tämä samaa kuin teräketjuöljy :)
Jari
Viestit: 632
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?

Viesti Kirjoittaja Jari »

No ei :)

Tarttuu hyvin putsariin, siitä käsiin, nenään jne.
Avatar
rainerb
Viestit: 2450
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Ja jos ei satu juuri tuota löytymään lähikylältä Penan kaupasta, niin mm. Biltemallakin on oma öljynsä sekä vaahtomuovisuodattimen puhdistusaine. Tuo puhdistusaine tosin haisee epäilttävästi lampuöljylle.... :P joka myös tunnetaan dieselin ohella hyvänä suodattimen puhdustusaineena.

ja varmaan sieltä Agri- tms. marketista, jos maaseudulla sattuu asumaan, löytyy sopivia öljyjä. Onhan moottorisahoissa ja monissa muissa päristimissä vaahtomuoviset ilmansuodattimet.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
TR8
Viestit: 300
Liittynyt: Ma Heinä 09, 2007 9:45 pm
Pyörä: KTM 250 EXC 4T
Paikkakunta: JKL

Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?

Viesti Kirjoittaja TR8 »

Jos oikeaoppisesti toimitaan, niin eikös se mene niin että öljyn valintaan vaikuttaa aikaisemmin käytettyn putsariöljyn tyyppi vanhoilla suodattimilla ja sitten uusilla vastaavasti haluttu puhdistusmenetelmä ?

- siis sitä liuotinpesun vaativaa suodatinta ei pidä/kannatta öljytä sellaisella öljyllä joka on poistettavissa vesipesulla ja biohajoavilla pesuaineilla, sellainen suodatin vaatii aina liuotinpesun
- uuden suodattimen öljyäisin vain näillä biopesuun kelpaavilla öljyillä, peseminen vedellä on niin paljon helpompaa kuin liuottimella ( ja väärä liuotin kai kuivattaa superlonin ja saa sen murenemaan )

MP-kaupoissa myyvät sekä öljyä että sille sopivaa pesuainetta
- itse vaihdoin kerralla kierrossa olevat suodattimet, öljyt ja pesuaineet noihin biohajoaviin ( toki samalla vaihtui pyöräkin... )
- kierrossa nyt muistaakseni 4 putsaria, 2 kpl pestään aina kerrallaan niin aina on vähintään yksi kuivana odottamassa
Sakkeus
Viestit: 346
Liittynyt: La Helmi 10, 2007 8:19 pm
Pyörä: KTM 640 Sumo enskavantein
Paikkakunta: Raahe

Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Tohtorin ohjekirja käskee öljytä ilmansuodattimen kevyesti 10w 40 moottoriöljyllä, eli samaa kamaa mitä koneeseenkin tungetaan. :P
Liekkö 80 luvun lopulla ollut olemassakaan erikseen putsari öljyjä, luulis oikean putsariin suunnitellun olevan tahmeampaa ja pelaavan paremmin kuin moottoriöljyn? :roll:
Avatar
rainerb
Viestit: 2450
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Sakkeus kirjoitti:Tohtorin ohjekirja käskee öljytä ilmansuodattimen kevyesti 10w 40 moottoriöljyllä, eli samaa kamaa mitä koneeseenkin tungetaan. :P
Liekkö 80 luvun lopulla ollut olemassakaan erikseen putsari öljyjä, luulis oikean putsariin suunnitellun olevan tahmeampaa ja pelaavan paremmin kuin moottoriöljyn? :roll:
Tähän minä ainakin luotan, ja ostin pönikän suodatinöljyä. Ei silloin aikana "miekka ja kirves", kun Solifereita ruuvailtiin, älynnyt mitään öljyjä suodattimeen edes laittaa. Taidettiin vaan ottaa pois kaikki irto-osat, joista sormet tulivat likaisiksi :lol: Ilmankos ne ei mitään kestänytkään...
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Jari
Viestit: 632
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?

Viesti Kirjoittaja Jari »

Moottoriöljykin toimii, pysyvyys vain arveluttaa. Nykyään ei oikein saata noita liuottimia haistella, paitsi konjakkia, niin on tullut päädyttyä noihin biohajoaviin öljyihin. Niitten poispesu hoituu vähemmän ärhäkillä pesuaineilla.
Avatar
rainerb
Viestit: 2450
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Jari kirjoitti:Moottoriöljykin toimii, pysyvyys vain arveluttaa. Nykyään ei oikein saata noita liuottimia haistella, paitsi konjakkia, niin on tullut päädyttyä noihin biohajoaviin öljyihin. Niitten poispesu hoituu vähemmän ärhäkillä pesuaineilla.
Konjakkikin on biohajoavaa, joten haistele huoletta!
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
XL250R
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Vaahtomuoviputsari on helppo pestä valopetroolilla tai vastaavalla ( ei liian vahvalla liuottimella), kaataa tilkka moottoriöljyä pinnalle ja puristella filtteri tasakosteaksi. On toiminut mopokäytössä vuodesta 1980.
Avatar
CapoSakke
Viestit: 1354
Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Viesti:

Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?

Viesti Kirjoittaja CapoSakke »

:lol:
Talvella jos ei maantiepölyä ole niin älä käytä öljyä, ilmassahan on vain lumipölyä eli vettä. Talvella öljytty suodatin tahtoo vaan pakkasessa jäätää suodattimen öljyn ja ilman saanti heikkenee ja "hengitys haisee" eli kone käy liian rikkaalla.
Kesällä käytän Motrex öljyä ja pesuainetta joka on biohajoavaa ja huudellaan vedellä. http://www.storm-motor.fi/shop/Publishe ... roups=2624

Laita vielä kevyt vaseliini Suodatimen ja kotelon rajapintaan, niin ei vuoda sieltäkään pölyä.

Suodattimen öljyn määrä kannattaa pitää tarpeeksi alhaisena, ettei tuki turhaan suodatinta. Värillinen öljy näkyy hyvin suodattimessa.

Eli puhdas suodatin, Air Filter Oil ja muovikassi. Suodatin kassiin, vähän öljyä ja puristelet suodatinta kassin läpi, kunnes se on tasaisesti hieman öljyinen. Mahdollinen liika öljy yksinkertaisesti puristetaan pois suodattimesta. Anna suodattimen tasaantua öljyämisen jälkeen, ennen ajoon lähtöä.
Noitten öljyjen ja pesunesteiden kanssa kannattaa käyttää kumihanskoja.
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Vastaa Viestiin