Vaahtomuovi ilmanputsari?
Valvoja: Moderaattorit
Vaahtomuovi ilmanputsari?
Niin, kun en itse tiedä, eli pitääkö tuota suodatinta talviajossa
öljytä, jos pitää, niin millä öljyllä?
ooo, mitäs öljyä kesällä sitten laitetaan?
tyhmä kysymys, mutta saa vastata.
öljytä, jos pitää, niin millä öljyllä?
ooo, mitäs öljyä kesällä sitten laitetaan?
tyhmä kysymys, mutta saa vastata.
Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?
No vaikka tätä, No-Toil, ympäri vuoden.
Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?
Kiitoksia, onkos tämä samaa kuin teräketjuöljyJari kirjoitti:No vaikka tätä, No-Toil, ympäri vuoden.
Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?
No ei 
Tarttuu hyvin putsariin, siitä käsiin, nenään jne.
Tarttuu hyvin putsariin, siitä käsiin, nenään jne.
- rainerb
- Viestit: 2450
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
- Pyörä: AT RD07a + ST1100
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?
Ja jos ei satu juuri tuota löytymään lähikylältä Penan kaupasta, niin mm. Biltemallakin on oma öljynsä sekä vaahtomuovisuodattimen puhdistusaine. Tuo puhdistusaine tosin haisee epäilttävästi lampuöljylle....
joka myös tunnetaan dieselin ohella hyvänä suodattimen puhdustusaineena.
ja varmaan sieltä Agri- tms. marketista, jos maaseudulla sattuu asumaan, löytyy sopivia öljyjä. Onhan moottorisahoissa ja monissa muissa päristimissä vaahtomuoviset ilmansuodattimet.
ja varmaan sieltä Agri- tms. marketista, jos maaseudulla sattuu asumaan, löytyy sopivia öljyjä. Onhan moottorisahoissa ja monissa muissa päristimissä vaahtomuoviset ilmansuodattimet.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?
Jos oikeaoppisesti toimitaan, niin eikös se mene niin että öljyn valintaan vaikuttaa aikaisemmin käytettyn putsariöljyn tyyppi vanhoilla suodattimilla ja sitten uusilla vastaavasti haluttu puhdistusmenetelmä ?
- siis sitä liuotinpesun vaativaa suodatinta ei pidä/kannatta öljytä sellaisella öljyllä joka on poistettavissa vesipesulla ja biohajoavilla pesuaineilla, sellainen suodatin vaatii aina liuotinpesun
- uuden suodattimen öljyäisin vain näillä biopesuun kelpaavilla öljyillä, peseminen vedellä on niin paljon helpompaa kuin liuottimella ( ja väärä liuotin kai kuivattaa superlonin ja saa sen murenemaan )
MP-kaupoissa myyvät sekä öljyä että sille sopivaa pesuainetta
- itse vaihdoin kerralla kierrossa olevat suodattimet, öljyt ja pesuaineet noihin biohajoaviin ( toki samalla vaihtui pyöräkin... )
- kierrossa nyt muistaakseni 4 putsaria, 2 kpl pestään aina kerrallaan niin aina on vähintään yksi kuivana odottamassa
- siis sitä liuotinpesun vaativaa suodatinta ei pidä/kannatta öljytä sellaisella öljyllä joka on poistettavissa vesipesulla ja biohajoavilla pesuaineilla, sellainen suodatin vaatii aina liuotinpesun
- uuden suodattimen öljyäisin vain näillä biopesuun kelpaavilla öljyillä, peseminen vedellä on niin paljon helpompaa kuin liuottimella ( ja väärä liuotin kai kuivattaa superlonin ja saa sen murenemaan )
MP-kaupoissa myyvät sekä öljyä että sille sopivaa pesuainetta
- itse vaihdoin kerralla kierrossa olevat suodattimet, öljyt ja pesuaineet noihin biohajoaviin ( toki samalla vaihtui pyöräkin... )
- kierrossa nyt muistaakseni 4 putsaria, 2 kpl pestään aina kerrallaan niin aina on vähintään yksi kuivana odottamassa
-
Sakkeus
- Viestit: 346
- Liittynyt: La Helmi 10, 2007 8:19 pm
- Pyörä: KTM 640 Sumo enskavantein
- Paikkakunta: Raahe
Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?
Tohtorin ohjekirja käskee öljytä ilmansuodattimen kevyesti 10w 40 moottoriöljyllä, eli samaa kamaa mitä koneeseenkin tungetaan. 
Liekkö 80 luvun lopulla ollut olemassakaan erikseen putsari öljyjä, luulis oikean putsariin suunnitellun olevan tahmeampaa ja pelaavan paremmin kuin moottoriöljyn?
Liekkö 80 luvun lopulla ollut olemassakaan erikseen putsari öljyjä, luulis oikean putsariin suunnitellun olevan tahmeampaa ja pelaavan paremmin kuin moottoriöljyn?
- rainerb
- Viestit: 2450
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
- Pyörä: AT RD07a + ST1100
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?
Tähän minä ainakin luotan, ja ostin pönikän suodatinöljyä. Ei silloin aikana "miekka ja kirves", kun Solifereita ruuvailtiin, älynnyt mitään öljyjä suodattimeen edes laittaa. Taidettiin vaan ottaa pois kaikki irto-osat, joista sormet tulivat likaisiksiSakkeus kirjoitti:Tohtorin ohjekirja käskee öljytä ilmansuodattimen kevyesti 10w 40 moottoriöljyllä, eli samaa kamaa mitä koneeseenkin tungetaan.
Liekkö 80 luvun lopulla ollut olemassakaan erikseen putsari öljyjä, luulis oikean putsariin suunnitellun olevan tahmeampaa ja pelaavan paremmin kuin moottoriöljyn?
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?
Moottoriöljykin toimii, pysyvyys vain arveluttaa. Nykyään ei oikein saata noita liuottimia haistella, paitsi konjakkia, niin on tullut päädyttyä noihin biohajoaviin öljyihin. Niitten poispesu hoituu vähemmän ärhäkillä pesuaineilla.
- rainerb
- Viestit: 2450
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
- Pyörä: AT RD07a + ST1100
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?
Konjakkikin on biohajoavaa, joten haistele huoletta!Jari kirjoitti:Moottoriöljykin toimii, pysyvyys vain arveluttaa. Nykyään ei oikein saata noita liuottimia haistella, paitsi konjakkia, niin on tullut päädyttyä noihin biohajoaviin öljyihin. Niitten poispesu hoituu vähemmän ärhäkillä pesuaineilla.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?
Vaahtomuoviputsari on helppo pestä valopetroolilla tai vastaavalla ( ei liian vahvalla liuottimella), kaataa tilkka moottoriöljyä pinnalle ja puristella filtteri tasakosteaksi. On toiminut mopokäytössä vuodesta 1980.
- CapoSakke
- Viestit: 1354
- Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
- Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
- Paikkakunta: Savo / All Oceans
- Viesti:
Re: Vaahtomuovi ilmanputsari?
Talvella jos ei maantiepölyä ole niin älä käytä öljyä, ilmassahan on vain lumipölyä eli vettä. Talvella öljytty suodatin tahtoo vaan pakkasessa jäätää suodattimen öljyn ja ilman saanti heikkenee ja "hengitys haisee" eli kone käy liian rikkaalla.
Kesällä käytän Motrex öljyä ja pesuainetta joka on biohajoavaa ja huudellaan vedellä. http://www.storm-motor.fi/shop/Publishe ... roups=2624
Laita vielä kevyt vaseliini Suodatimen ja kotelon rajapintaan, niin ei vuoda sieltäkään pölyä.
Suodattimen öljyn määrä kannattaa pitää tarpeeksi alhaisena, ettei tuki turhaan suodatinta. Värillinen öljy näkyy hyvin suodattimessa.
Eli puhdas suodatin, Air Filter Oil ja muovikassi. Suodatin kassiin, vähän öljyä ja puristelet suodatinta kassin läpi, kunnes se on tasaisesti hieman öljyinen. Mahdollinen liika öljy yksinkertaisesti puristetaan pois suodattimesta. Anna suodattimen tasaantua öljyämisen jälkeen, ennen ajoon lähtöä.
Noitten öljyjen ja pesunesteiden kanssa kannattaa käyttää kumihanskoja.
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...
JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/