Valojen rakentelua(?)

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
timo
Viestit: 3027
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja timo »

Näissä pyörän valoissa jäähdytys on huomattavasti pienempi ongelma,
.
Täällä kirjoitteleva "Adventure" joka touhuaa nykyään ammatikseen ledien kanssa kertoili että jäähdytyksenkin puolesta ledi sopisi hyvin Suomen oloihin. Varsinkin mopon nokkaan. Toivotavasti siltä suunnalta vielä kuullaan lisää uutisia.
Valitettavasti vaan on niin, että suurten markkinoiden alueilla on pimeälläkin lämmin. Liian lämmin. Se kuulemma on jarruna kehitykselle. Eli auton pellin alla, missä valopöntöt on, tulee ruuhkaliikenteessä väkisin lämmönsiirto-ongelmia. Siinä saunassa vanha tekniikka ei olllut moksiskaan.

Lainaus Adventurelta:
"Moi.

Kun kötöstelette noiden suurteholedien kanssa, niin muistakaa lämpösuunnittelu. Ledi ei säteile valon suuntaan yhtään IR-säteilyä, eli valo on kylmää. Kaikki Ledin tuottama lämpö jää siihen hehkuvaan puolijohteen P-N rajapintaan. Noissa suurteholedeissä on yleensä pohjassa ns. Thermal Pad, joka pitäisi joko juottaa tai lämpöäjohtavalla liimalla kiinnittää lämpöäjohtavaan piirilevyyn, joka sitten vastaavasti tulisi kiinni jonkinlaiseen lämpöä haihduttavaan elementtiin.

Ledeille luvataan 50-100 tuhatta tuntia elinikää, mutta jos ledin sisäinen lämpötila nousee yli 80 asteen, alkaa sekä valon määrä laskea, että elinikä lyhentyä. Noissa otsalampuissa tämä on hoidettu yleensä sillä, että siellä ledin lähellä on jokin lämpöä mittaava komponentti. Kun lämpötila nousee liikaa, ledin virtaa rajoitetaan. Toinen tapa tehdä asia on laittaa kunnon jäähyelementti ledin taakse ja pitää vakiovirta.

Verrokkina voitte vaikka kurkistaa Hellan Ledihuomiovaloja. Niiden kuvissa jäähyelementti näkyy hyvin. Vaikka niissäkin tehot on ajoneuvon jännitteestä (12 tai 24V) riippuen vain luokkaa 5-11W. Tosin nuo lie suunniteltu toimimaan myös lämpimissä maissa, ja helman sisään asennettuina:
http://www.tagfahrlicht.de/COM/index.html

-Tero-"

Asiasta xenoneihin; ne on liian kylmät. Ainakin etupinnastaan.
Muutaman vuoden olen niillä tietäni valaissut. Pirun hyvät on. Paitsi lumipyryssä.
Tämmöinen: http://www.picoodle.com/view.php?srv=im ... f2d7f3.jpg
naama menee lumesta tukkoon, eli jäätyy nopeasti umpeen. Valo "sammuu" ellei pintaa pyyhkäise välillä kintaalla. Lokari näköjään kinostaa yläpuolelleen lumen aika tehokaasti.
Toissapäivänä viimeksi reissusta palatessa piti lamppuja hinkata yhtenään. Ja kun valo sieltä tulvahtaa, ei silloinkaan mitään näe varsinkaan pitkillä, koska valoa on liikaa ja liian korkealla. En näe kuin tupruavan lumen koska autoista tuttua sumuvaloa ei ole.
Muissa keleissä ne tekee yöstä päivän.
Avatar
takakura
Viestit: 1099
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 9:14 pm
Pyörä: 690 Rally
Paikkakunta: Somero

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja takakura »

No niin nyt tuli loput osat.

Tarkoituksena on siis rakentaa kypärävalot.
Ledeiksi valitsin 4kpl Cree XR-E 7090 R2 valkoista valoa tuottavat 3W ledit. Tarkempaa tietoa löytyy Creen web sivuilta.
1000mA virralla yhdestä ledistä pitäis saada 242 lumenia ulos. Tuo sitten neljä
kertaa niin teoreettinen kokonaisvaloteho on 968 lm. Kypärävaloja teen kaksi kpl joten valoa pitäis piisata!
Yhdelläkin valolla varmaan jo pärjää.
Mopon omaan akkuun kytkettynä tulee pieni jännitteellinen ongelma 4 x 3.6V on jo 14,4V ja jotta Bflex toimii
parhaiten pitää käyttöjännite olla vielä 1,1V päälle eli kokonaiset 15,5V. Tuota jännitettä et moposta löydä
ilman lisäelektroniikkaa. Joo voi siihen laittaa taas lisä step up hakkurin, joka nostaa jännitteen vaikka 18V,
mutta en tiedä onko kiva ajella kaapelilla köytettynä mopoon. Mun mielestä selkäreppuun kannattaa hankkia LIFEPO4 akku kun löytää sopivan, jännitteen ja hinnan puolesta.
Mulla ainakin miehestä loppuu mehut ennen kuin LIFEPO4 akusta virta.

Tuo TaskLed:in Bflex microcontrolleri hakkuri vaikuttaa oikein pätevältä peliltä.
Tuolla painonapilla voi ohjelmoida kuinka paljon virtaa haluaa ledeille.
Mukana jännä strobo efekti ynnä muuta kivaa.

Optiikka MR11 on tehty vartavasten creen neljän ledin paketille. Valitsin narrow mallin eli valokuvio on kapea. Asteista ei tietoa.
Optiikan jalat sopii suoraan piirilevyn reikiin. Osien koosta saa jotain osviittaa sillä että tuo Bflex UI piirilevy on tasan kahden euron kolikon kokoinen.
Ledi piirilevy on erikois rakenteinen ja tausta on siinä alumiinia joka liimataan arctic silver lämpöä johtavalla liimalla johonkin isompaan lämpöä
haihduttavaan elementtiin. Muuten ledi kuumenee liikaa ja elinikä voi olla onneton kuten Mara sanoisi.
Koko paketti saadaan siis paljon pienempään tilaan kuin esim. xenon kypärävalo.
Polkupyöräänhän tälläinen paketti on aika rock. Saa hyvin taskuun mukaan...ja lifepo4 akun piiloon vaikka satulan alle.

Kuva


Täältä http://www.cutter.com.au/ tilasin kuvassa näkyvät osat. Kokonaishinta 125 aussitaalaa. Yo mate down under!
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja VAK »

huomasin myös tuon ongelman lumipyryssä. Vaikka LED:ien teho on 36W(12x3W), niin lampun lasi ei lämpiä sen vertaa, että lumi sulaisi siitä. Huomasin vasta kotona pyyhkäistä lumet pois -> ja taas näkyi... Hyvin valaisee, mutta olisi saanut olla se pidemmälle valaiseva kuvio.

-ville
Avatar
takakura
Viestit: 1099
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 9:14 pm
Pyörä: 690 Rally
Paikkakunta: Somero

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja takakura »

Tässä video tuosta ledipaketista
ajan sitä 35 prosentin teholla eli 350mA oli virtana. Tää pottakamera ei anna koko totuutta asiasta
mutta näkee siitä...no jotain.
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
Avatar
a_j_o
Viestit: 19
Liittynyt: To Tammi 08, 2009 12:25 pm
Pyörä: Husqvarna wr250 09

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja a_j_o »

Kansa vaatii kuvia patentista!
Tässä nyt pari kuvaa, joista ei kyllä selviä oikein miten tuo rakenne on tehty. Paremmat kuvat vaatisi koko paketin avaamisen. Ylemmässä kuvassa erottaa juuri ja juuri ledien heijastimen tuon valomaskin läpi. Alemmassa kuvassa päällä valkoinen jakorasia, jossa elekrtoniikka, virta vakio piuhoja pitkin. Alhaalla alumiini jäähdytyslevy, joka kiinni ruuvilla ledien heijastimessa, ei siis kiinnitetty tuolla vähän nololla kuminauhalla :oops: Kuminauha vaan tukee koko paketti, kun alkuperäinen kiinnitys on lohjennut. :cry: Elektroniikka boxilta menee suuri määrä johtoja (8kpl), johtuen vähän erikoisesta kytkennästä. :roll:


Kuva
Kuva
Agitheosis
Viestit: 453
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Pyörä: Husqvarna CT6FS / Can-Am Outlander 800
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

Mitä on tullu juttuja netistä luettua, tämä taitaa olla yksi valovoimaisimmista smd'istä tällä hetkellä. Kuka tietää
mistä linssejä - ei siis heijastimia - sais hommattua niin linkkiä tänne....
Avatar
takakura
Viestit: 1099
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 9:14 pm
Pyörä: 690 Rally
Paikkakunta: Somero

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja takakura »

Agitheosis kirjoitti:Mitä on tullu juttuja netistä luettua, tämä taitaa olla yksi valovoimaisimmista smd'istä tällä hetkellä. Kuka tietää
mistä linssejä - ei siis heijastimia - sais hommattua niin linkkiä tänne....
tämä saattaa olla vielä parempi. kts. tekniset tiedot. p7 on virtasyöppö tähän verrattuna.
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
Avatar
a_j_o
Viestit: 19
Liittynyt: To Tammi 08, 2009 12:25 pm
Pyörä: Husqvarna wr250 09

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja a_j_o »

tämä saattaa olla vielä parempi. kts. tekniset tiedot. p7 on virtasyöppö tähän verrattuna.
Itseasiassa näin ei ole. MC-E ilmoittaa vain yhden binin virran kulutuksen. Näitä binejä yhdessä MC-E:ssä on neljä, kuten P7:ssä, näin ollen kokonaistehon kulutus on sama. MC-E:ssä on kuitenkin paremmat kytkentä mahdollisuudet, eli 700mA/14,4V tai 2800mA/3,4V (binit sarjaan tai rinnan) P7:ssä näin ei voi tehdä, vaan se on aina 2800mA/3,4V. Itse kytkin nuo MC-E:t neljällä 700mA ajurilla, jolloin voin käyttää 12V, eli vain kolme biniä on sarjassa.

P7 on valovoimaltaan hieman parempi n.90Lumen/W kun taas MC-E on n.75-85Lumen/W. Tietenkin täytyy tilata uusimmalla binillä olevat ledit, eli P7 D-bin ja MC-E M-bin tällä hetkellä. MC-E tuottaa hieman valkoisempaa valoa, joten saattaa tuntua silmään kirkkaammalta.

Jokatapauksessa nämä kaksi lediä ovat tällä hetkellä minun mielestä parhaat ledit saatavilla. Itse käännyin MC-E:hen juuri tuon kytkennän takia, mutta MC-E:hen löytää myös paremmin heijastimia ja linssejä. Pienempi Dome lens, miksihän tuota nyt suomeksi kutsutaan :?:
Avatar
takakura
Viestit: 1099
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 9:14 pm
Pyörä: 690 Rally
Paikkakunta: Somero

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja takakura »

a_j_o kirjoitti:
tämä saattaa olla vielä parempi. kts. tekniset tiedot. p7 on virtasyöppö tähän verrattuna.
Itseasiassa näin ei ole. MC-E ilmoittaa vain yhden binin virran kulutuksen. Näitä binejä yhdessä MC-E:ssä on neljä, kuten P7:ssä, näin ollen kokonaistehon kulutus on sama. MC-E:ssä on kuitenkin paremmat kytkentä mahdollisuudet, eli 700mA/14,4V tai 2800mA/3,4V (binit sarjaan tai rinnan) P7:ssä näin ei voi tehdä, vaan se on aina 2800mA/3,4V. Itse kytkin nuo MC-E:t neljällä 700mA ajurilla, jolloin voin käyttää 12V, eli vain kolme biniä on sarjassa.

P7 on valovoimaltaan hieman parempi n.90Lumen/W kun taas MC-E on n.75-85Lumen/W. Tietenkin täytyy tilata uusimmalla binillä olevat ledit, eli P7 D-bin ja MC-E M-bin tällä hetkellä. MC-E tuottaa hieman valkoisempaa valoa, joten saattaa tuntua silmään kirkkaammalta.

Jokatapauksessa nämä kaksi lediä ovat tällä hetkellä minun mielestä parhaat ledit saatavilla. Itse käännyin MC-E:hen juuri tuon kytkennän takia, mutta MC-E:hen löytää myös paremmin heijastimia ja linssejä. Pienempi Dome lens, miksihän tuota nyt suomeksi kutsutaan :?:
No niinpäs siinä lukeekin ihan selvällä saksankielellä että 700mA/siru.
Sen takia MC-E:ssä (Multi Chip Emitter) on monta juotettavaa jalkaa.
Tällä ledillä on saatu parhaat lumenit neliömillimetrille.

Seoul P7 on varmaankin tällä hetkellä helpoin ja tehokkain kotivirittelijän ledi.

Mitä taas tulee näihin mun Cree XR-E niin niitä ei voi suositella kotivirittelijälle lainkaan.

kts. alla oleva röntgen kuva juottamastani xr-e ledistä. Laadullisesti liikaa voideja ja lämmön siirtyminen
MC-PCB:lle ei ole niin hyvä kuin pitäisi. Tuohon MC-PCB:n tai yleensä ledin lämmönsiirtopinnalle kannattaa
tilata verkkokaupasta arctic silver 5:sta.

Kuva

Seuraava ledi mitä voisin itsekkin ajatella pyörän kiinteiksi valoiksi on juuri tuo MC-E,
koska sen sisäinen kytkentä on monipuolisempi.
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
Jani M
Viestit: 2305
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Joo, mää taidan kanssa pysyä vaan xenonien rakentelussa, kun ei ole klingonista alkeetkaan hallussa. :lol: Fillarihommiin toi leditekniikka näyttäisi houkuttelevalta, mutta valovelholta sain vinkin, että tämä saattaisi olla melko hyvä paino/valotehosuhteeltaan:

http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... 4%C2%B0%22

Siis normi 50 mm sisustushalogenin kokoiseen umpioon tehty 35 W HID.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Avatar
tuomas996
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 12:05 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Turku

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja tuomas996 »

Ainoa "ikävä" homma tuossa xenonkaupan xenon-huonekalulampussa on sytyttimen sijainti (=ballastilta tulevan piuhan yhteydessä tuossa heidän minimallissa). Kypärävalossa mieluummin sytkä polttimon yhteydessä eikä luutumärän takin alla. Eikös originaali D1S:n sytytin ole polttimon yhteydessä?

Laskin muuten tuossa hieman kustannusarviota "kunnon" akulliselle kypärävalolle. LiPo tai Li-Ion akulla. Latureineen maksaa sen verran, että taidan tuoda jenkkituliaisina itselle Trailtechin valmiin setin.. Menee polkufillarissakin helposti.

http://trailtech.net/SCMR16_helmet_light_kits.html
-tkk
Avatar
FinMoto
Viestit: 316
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 11:56 am
Paikkakunta: Kello

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja FinMoto »

Tämän lampun kun sais noin 50€ ja suoraan pyörän akulta jännite, niin ei tarttis muuta.
Helmet Light Kits: SCMR16
SCMR16 helmet lights. Choose between spot or flood. These kits include a connector for wiring into vehicle power.
Jani M
Viestit: 2305
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja Jani M »

tuomas996 kirjoitti:Ainoa "ikävä" homma tuossa xenonkaupan xenon-huonekalulampussa on sytyttimen sijainti (=ballastilta tulevan piuhan yhteydessä tuossa heidän minimallissa). Kypärävalossa mieluummin sytkä polttimon yhteydessä eikä luutumärän takin alla. Eikös originaali D1S:n sytytin ole polttimon yhteydessä?
http://trailtech.net/SCMR16_helmet_light_kits.html
Sytytin olisi hyvä pistää vaikka lipan alle ja ballasti vyölaukkuun/selkäreppuun niin ei se ziljoona volttia ole kietämässä kaulan ympäri.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Avatar
tuomas996
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 12:05 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Turku

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja tuomas996 »

Tuolla on kans kaikkea kivaa...
http://www.emx.se/Ljus20081107.pdf
-tkk
freewind
Viestit: 458
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 5:55 am
Pyörä: ktm 250 exc-f
Paikkakunta: muurame

Re: Valojen rakentelua(?)

Viesti Kirjoittaja freewind »

multa löytyisi linssejä ja 5wledejä ylimääräisenä jos jotain kiinostaa
noi linssit on 10 asteisella keilalla
Vastaa Viestiin