KTM 950 SuperEnduro

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja Jukka »

viewtopic.php?t=2064
Täällä vanha ketju joka jossa on jotain vikaa... Näyttää tyhjää sivua
aina sillon tällön.

Eli avataas uusi suupperiketju!
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Avatar
talkku
Viestit: 1088
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 7:29 pm
Pyörä: T7 , XT500-79
Paikkakunta: Coccola

Viesti Kirjoittaja talkku »

kertokaa kokemuksia/eroja (plussat ja miinukset) eli minkä takia adventure on kannattanut vaihtaa super enduroon vai joutuuko risteyttämään ? http://dkadv.smugmug.com/photos/265167423_RkYBz-M.jpg
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Viesti Kirjoittaja timo »

talkku kirjoitti:minkä takia adventure on kannattanut vaihtaa
Tuolla on kaikkea vanhaa jupinaa eli kaipaamaasi vertailuakin: viewtopic.php?t=2064&postdays=0&postorder=asc&start=90
Kun näihin kovan luokan huumeisiin on seonnut, ei keppana enää tunnu miltään. Mihin siis tuon voi vaihtaa?
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Viesti Kirjoittaja Kipa »

talkku kirjoitti:kertokaa kokemuksia/eroja (plussat ja miinukset) eli minkä takia adventure on kannattanut vaihtaa super enduroon vai joutuuko risteyttämään ? http://dkadv.smugmug.com/photos/265167423_RkYBz-M.jpg
En tiedä vielä, kuukauden päästä varmaan paljon viisaampi.... Veikkaan, että lumella molemmat ovat todella hienoja ajaa, kesäkelillä superi lienee suvereeni?

Kipa
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Viesti Kirjoittaja timo »

Kipa kirjoitti:Veikkaan, että lumella molemmat ovat todella hienoja ajaa, kesäkelillä superi lienee suvereeni?
Kipa
Älä yritä hämätä. Laita suksi superin(kin) nokkaan ni kokeillaan sitten. Epäilen että tökkii sun Adventures http://lumilomat.com/severinkelkat/imag ... X550_F.jpg vähemmän.

jk.mun polkupyöräni tyyppi on Logic ja auton Silverado. Pitäiskö mun lisätä ne tuohon nimeni alle?
:wink:
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Viesti Kirjoittaja Kipa »

timo kirjoitti:
Kipa kirjoitti:Veikkaan, että lumella molemmat ovat todella hienoja ajaa, kesäkelillä superi lienee suvereeni?
Kipa
Älä yritä hämätä. Laita suksi superin(kin) nokkaan ni kokeillaan sitten. Epäilen että tökkii sun Adventures http://lumilomat.com/severinkelkat/imag ... X550_F.jpg vähemmän.

jk.mun polkupyöräni tyyppi on Logic ja auton Silverado. Pitäiskö mun lisätä ne tuohon nimeni alle?
:wink:
Höh. Täällähän oli ketju, jossa kysyttiin mikä SE? Nyt oli haussa, että mikä Adventure. Senkin trollintappaja! :wink:

Kipa
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Viesti Kirjoittaja timo »

Kipa kirjoitti:Senkin trollintappaja! :wink:

Kipa
Tapoin heti tuon "Adventure"-tekstinkin. :lol: Ei se kauaa viipynyt sun avattaressa...
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Viesti Kirjoittaja Kipa »

timo kirjoitti:
Kipa kirjoitti:Senkin trollintappaja! :wink:

Kipa
Tapoin heti tuon "Adventure"-tekstinkin. :lol: Ei se kauaa viipynyt sun avattaressa...
No ei siinä enää mitään hohtoa ole...

Kipa
Avatar
sahuri
Viestit: 143
Liittynyt: To Heinä 14, 2005 1:53 am
Pyörä: SE & EXC
Paikkakunta: Filippiinit
Viesti:

Keulan säätö

Viesti Kirjoittaja sahuri »

"Kuinka paljon tarvitsee purkaa, että noihin pakkoihin pääsee käsiksi "

Muoviset esijännitysprikat jousen päältä löytää yläkorkin irroittamalla helposti.
Jätä kuitenkin vähintään yksi ohut muoviprikka, ettei jousi "syö korkkia".

Simmipakan saa nopeasti käteen kun ottaa koko keulaputken moposta irti.
Kääntää ylösalaisin, ampuu pulttipyssyllä simmipakan irti pohjasta.
Säästyy kokonaan purkamiselta, jos haluaa vain simmejä säätää.

Pari isoa simmilevyä pois ja yksi pienehkö siirretään parin isoimman alle.
Siitä voi lähteä hakemaan löysempää säätöä. Simmipakan purku/kasaus hellin käsin, ettei mene hajalle. Ja että mutteriholkki menee ylimmän levyn sisään kiristettäessä, eikä rusennu.. Pakan kasauskiristys "hellästi", menee pakan akselitappi herkästi poikki.

Näin ei tarvi öljyjä ottaa pois, vaan pääsee nopeasti säätämään simmipakkaa. Takaisin kiristys varovasti, max 40 nm momentilla (ei pulttipyssyllä)
SE sahuri
0400-511321
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Kun näköjään Sahurilla on tietoa (taitoa/tuuria) tuosta shimmaamisesta niin osaatko kertoa mistä löytyy USD-keulan virtauskaavio? Eli mistä menee ölppä mihin ja mistä sekä minkä kuristuksen kautta.


Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Avatar
sahuri
Viestit: 143
Liittynyt: To Heinä 14, 2005 1:53 am
Pyörä: SE & EXC
Paikkakunta: Filippiinit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sahuri »

Taitaa mennä tuurin puolelle ;)

Joo, kunhan olen kysellyt sopivan hetken ollen alan hemmoilta miten exc/super mopottimien keulaa/simmipakkaa voisi löysätä.
Sen kummemmin en ole asia opiskellut.
Ko. keula on helppo purkaa ilman erikoiskaluja.
jk: Pohjapropun(simmipakan) irroittamalla saa kaiken ölkin pois helposti.
Muuten ei tahdo kaik ölkki tulla ilman hirveetä runkkaamista.

Olikos tuo USD keula sen 640 keula?
Itsellä kun oli JP:n 640 Adventure, käytin keulan alan liikkeessä simmityksessä/ölkin vaihdossa. 640 kohdalla kun tuntui et mopo ei ole maailman tappiin minulla, en jaksanut opiskella sen purkua/säätöä.
Orkkis säädöissä 640 keula oli kivireki sekin...

Valitettava tosiasia on että hivenen epämukavan kovalla keulalla vaihti on kovempaa (jopa minulla). Mutta hieman pehmeämmällä jousituksella jaksaa ajaa pidempään. Ainakin tuolla pikkumetsämopotin puolella huomaa että kun jousituksen ajomukavuus kun on kohdillaan, jaksaa ajaa pisemmänkin lutakon kierron ilman kuljettajan hyytymistä.

Huolto-Kaksikko ja Ari Skog on ainakin meikäläiselle tehneet aina hyvän työn ja säädöt halutun mukaiseksi. Varmasti hoituu muillakin alan ammattilaisilla.

jk: Porukka ostaa kymppitonnien härpäkkeitä ja laittaa ajovarusteisiin hitosti rahaa. Mutta sitten ne ei tajua/raaski laittaa 200-300 € jousituksen huoltoon/säätöön. :roll:
SE sahuri
0400-511321
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Viesti Kirjoittaja timo »

sahuri kirjoitti:ei tajua/raaski laittaa 200-300 € jousituksen huoltoon/säätöön. :roll:
Tuon verran hukkuu jo pelkkiin etulokareihin :wink:

Voihan tuosta kivireestä askarrellapaskarrella helpomman mopottimen metsään. Ja iliman muuta kannattaa. Minäkin madalsin sen talveksi, vaihdoin "raanavetet" tolppiin ja käänsin nupit softille. Onhan se tottakai mukavampi nyt. Onneksi hitaan ajoneuvon kyltin voi irroittaa ja kaikki jalat maassa-säädöt on helppo palauttaa kohdalleen kun kevät saa 8) :wink:

Aidoksi metsäenduroksi siinä on kuitenkin yksi sylinteri liikaa, sitäpaitsi semmoinenhan on keksitty jo. Menee ostos hukkaan jos tuolla aikoo pelkkää kannonkiertoa ja solisluusiksakia harrastaa.
Tuon painoinen ja noin nopea mopo on kyllä parhaimmillaan kivirekenä. Luodinnopeana kivirekenä.

Muuten Marko, asiasta ihan toiseen, ootko jo löytänyt herkkyyttä halkoon?
http://www.msmk.fi/forum/viewtopic.php?t=45
Palauta äkkiä tuohon se opetuskuva "oikeista" palikoista, ei näy nyt :wink: :D
Hannu
Viestit: 808
Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Keulan säätö

Viesti Kirjoittaja Hannu »

sahuri kirjoitti:Muoviset esijännitysprikat jousen päältä löytää yläkorkin irroittamalla helposti.
Jätä kuitenkin vähintään yksi ohut muoviprikka, ettei jousi "syö korkkia".

Simmipakan saa nopeasti käteen kun ottaa koko keulaputken moposta irti.
Kääntää ylösalaisin, ampuu pulttipyssyllä simmipakan irti pohjasta.
Säästyy kokonaan purkamiselta, jos haluaa vain simmejä säätää.
Kiitos, kuulostaa sen verran suoraviivaiselta että jopa minä saatan onnistua siinä :)
sahuri kirjoitti: Pari isoa simmilevyä pois ja yksi pienehkö siirretään parin isoimman alle.
Siitä voi lähteä hakemaan löysempää säätöä. Simmipakan purku/kasaus
Tavoite ei ole tehdä keulasta varsinaisesti löysää, vaan minimoida sen "pintakovuus" ja ymmärsin että se oli sinullakin noiden säätöjen tavoite. Itseasiassa uutena otin about kaiken puristusvaimennuksen pois kun luulin, että se on säädetty liian jäykäksi, mutta lopputulos oli että se tuntui edelleen yhtä kovalta kuopissa/kivissä/juurissa yms, mutta alkoi käydä hypyissä ja muussa kovemmassa käytössä uhkaavan syvällä. On sitten pitänyt pikkuhiljaa lisäillä sitä vaimennusta sitä mukaa kun on vauhdit nousseet.

Tietty voisi ensin kokeilla pelkästään esijännitysprikkojen vähennystä (keula ei laske yhtään kun istun pyörän päälle vaikka esijännityssäätö on nollassa) ja öljyn ohennusta, mutta kun tuo sun resepti kerran on hyväksi havaittu niin samalla vaivalla nuo shimmilevytkin puljaa ennen ajokauden alkua.
Hannu
Avatar
sahuri
Viestit: 143
Liittynyt: To Heinä 14, 2005 1:53 am
Pyörä: SE & EXC
Paikkakunta: Filippiinit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sahuri »

Ei kai sitä nyt voi kovin montaa kuukautta samalla lokarilla ajaa ??? 8)

Jepu, itse asiassa vaihdoin saman tien Öhlinssin ohuimmat öljyt (Öhlins 2) tuo kakkonen ei ole viskositeetti.

Ja taisinpa vielä laskea öljyn pinnan minimiin. Nyt en kyllä ulkoa muista pinnan tasoa... Villi veikkaus et öljyn pinta putket sisässä 12 cm yläreunasta ilman jousta. Sen alle jos laittaa, keula ei toimi. Mut tarkista jostain öljyn pinnan säätöväli.

Mutu tuntuma on et toi simmitys vaikuttaa eniten herkkyyteen.
Öljyn viskositeetti ja määrä herkkyyteen/kovuuteen.
Ja ne jousen esijännitysprikat kovuuteen.

Herkkyydelä tarkoitan nimismiehen kiharoihin yms. reagointia.
Kovuudella tarkoitan sitä kuinka herkästi pohjaa tai keula tuntuu löllöltä.

Takaiskarille en tehnyt muuta kuin löysäsin jousen esijännitystä. Jotta takapää pehmenisi hieman ja seisaaltaan tasakaasulla kakkosella ajettaessa jaloilla hyppyytäessa etu ja takapää eläisi samalla tavalla.
Eli jousitus olisi suurin piirtein "samaa paria"

Mutta kuten eräs MM-mies neuvoi kaveriaan:

"sädä pari naksua jousitusta"

"mihin suuntaan"

"ei sen väliä, lumesäätö pelaa aina ;)"
SE sahuri
0400-511321
Dorset
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 2:04 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja Dorset »

Vaihtui sitten pikku adventure SE:hen. 06-malli löysi tiensä talliin.
Nyt tarttis apuja saattaa jousituksen säädöt tehdas asetuksiin, josta vois sitten lähtee hakeen omia asetuksia. Kaikki muut säädöt luulen tietäväni paitsi takajousen esijännityksen. Manuaalissa sanotaan: basic setting, spring preload 8mm. Mitähän tuo mahtaa tarkoittaa?
Vastaa Viestiin