KTM 690 Enduro (/R)
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Hei. Mulla on -17 690 Enduro, samalla ku ostin pyärän otin powerparts penkin, tavavallisella ja powerpartsilla mun mielestä ole mitään eroa molemmat ovat todella huonoja... Onneksi viime syksynä löysin täältä käytetyn seat concept penkin, se on todella hyvä, siinä ei puudu persus edes tylsällä siirtymä pätkällä..
Nää on näitä tottumis kysymyksiä
Nää on näitä tottumis kysymyksiä
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 690 Enduro (/R)
2014-2017 malleihin ei tosiaan pääse itse muuttamaan karttoja, mutta huollossa onnistuu laittaa ns Akramappi sisään, eikä maksa kuin noin 50 €. 2019-2020 malleihin ei saa vaihdettua karttoja ainakaan toistaiseksi kuin Powercommanderilla. 2013 ja vanhempiin onnistuu itse Tune eculla.
2012 isku piteni ja kone kasvoi 654 => 690 cc. Teho ja vääntö kasvoivat.
2014 tuli ABS ja moottorinohjaus meni uusiksi yllä mainitulla tavalla. Joustomatka lyheni 275 mm => 250 mm.
2019 koko pyörä päivittyi täysin. Tuli kovasti lisää elektroniikkaa eli luistonesto ja kallistuksen tunnistava ABS. Iskunpituus lyheni takaisin samaan, mitä se oli 654 koneessa ja sylinterin halkaisija kasvoi, niin että kuutiotilavuudeksi tuli 693. Teho kasvoi ja koneen luonne muuttui olennaisesti. Samalla tuli toinen tasapainoakseli ja tärinät väheni merkittävästi. 701:een tämä kone tuli jo 2017, mutta siinä on eri moottorinohjaus ja siihen pääsee vaihtamaan kartat (2020 701:stä en tiedä, sillä siihen tuli suunnilleen samat päivitykset kuin 2019 690:iin).
2012 isku piteni ja kone kasvoi 654 => 690 cc. Teho ja vääntö kasvoivat.
2014 tuli ABS ja moottorinohjaus meni uusiksi yllä mainitulla tavalla. Joustomatka lyheni 275 mm => 250 mm.
2019 koko pyörä päivittyi täysin. Tuli kovasti lisää elektroniikkaa eli luistonesto ja kallistuksen tunnistava ABS. Iskunpituus lyheni takaisin samaan, mitä se oli 654 koneessa ja sylinterin halkaisija kasvoi, niin että kuutiotilavuudeksi tuli 693. Teho kasvoi ja koneen luonne muuttui olennaisesti. Samalla tuli toinen tasapainoakseli ja tärinät väheni merkittävästi. 701:een tämä kone tuli jo 2017, mutta siinä on eri moottorinohjaus ja siihen pääsee vaihtamaan kartat (2020 701:stä en tiedä, sillä siihen tuli suunnilleen samat päivitykset kuin 2019 690:iin).
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: KTM 690 Enduro (/R)
2015 minulla ja penkkiä on korjattu jo useampaan kertaan. Sinällään ihan helppo lasikuidulla vahvistaa. Penkin runko on jotakin tosi kovaa lasikuituvahvisteista muovia , joka murtuu ja napsahtaa halki tuosta vain. 100km on aika tarkka raja minun perseelle ja kotarin penkille. Sen jälkeen pitää alkaa ajelemaan välillä seisaaltaan.Koheltaja kirjoitti:Oli kyllä, en kaivannut parempaa penkkiä ja siinä jaksoi päivän istua. Penkin runkojen hajoamisia oli ainakin 12-13 malleissa. Keskimmäinen kannanke kumi irtosi ja sen jälkeen penkin runko murtui. Molempii pyöriin vahdettiin uusi jakkara takuuna.
Jollekkin on merkitystä, toisille ei mutta... -14 ylöspäin ei pääse säätämään ECU:a kun vanhempiin pääsee käsiksi läppärillä. Tuoreemmissa on taas tärinöiltään sivistyneempi moottori, missäs vaiheessa siihen tuli muutoksia? 12-13 mallit ainakin tärisi selkeästi enemmän kun viimeksi ajama -18 701 Husse.
2018 701 on Duke 2016 koneella ja siinä on kaksi tasapainoakselia ja tärisee paljon vähemmän
Tyyppivika iski, eli joku syylärin takana roikkuva sähköliitin oli hinkannut pilliin pienen reiän. Paikkasin epoksihartsilla ja erilaisilla lasikuitutuotteilla. Toivottavasti pitää.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 690 Enduro (/R)
No ilmankos, vanhempaan moottoriin verrattuna uudempi tärisee selkeästi vähemmän ja monesti kävi mielessä etten uskoisi isoksi iksipyttyiseksi jos en tietäisi. Myös vetoalue tuntui olevan ylempänä ja siellä oli myös enemmän kiukkua, kerrassaan mainion tuntuinen moottori yhdistettynä vaiteiston välityksiin joka on 690:ssä ollut mulle aina mieleinen. Oli meinaan pitkään harkinnassa T7 sijaan mutta hinta olisi noussut liian korkeaksi katettuna.B12 kirjoitti:2018 701 on Duke 2016 koneella ja siinä on kaksi tasapainoakselia ja tärisee paljon vähemmän
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Moni on moittinut uuden moottorin ylävireisyyttä ja ohutta keskialueen vetoa. Alhaaltahan tuollaista yksipyttyistä paukutinta ei ole terveellistä vedättää. Omasta mielestä tämä twin spark 2014-2017 "evo 1" virityksellä on aika miellyttävä vetoalueeltaan, eikä huipputehoakaan varsinaisesti puutu metsätierallissa. Jos oma pitää vaihtaa johonkin, se on todennäköisesti uudempi 690. Matkailua en tuolla harrasta, vaan pelkkää pikkutierallia.Koheltaja kirjoitti:No ilmankos, vanhempaan moottoriin verrattuna uudempi tärisee selkeästi vähemmän ja monesti kävi mielessä etten uskoisi isoksi iksipyttyiseksi jos en tietäisi. Myös vetoalue tuntui olevan ylempänä ja siellä oli myös enemmän kiukkua, kerrassaan mainion tuntuinen moottori yhdistettynä vaiteiston välityksiin joka on 690:ssä ollut mulle aina mieleinen. Oli meinaan pitkään harkinnassa T7 sijaan mutta hinta olisi noussut liian korkeaksi katettuna.B12 kirjoitti:2018 701 on Duke 2016 koneella ja siinä on kaksi tasapainoakselia ja tärisee paljon vähemmän
Vaihteisto on katupyörän (Duke) vaihteisto pitkällä ykkösellä ja tiheine vaihteen väleineen. Ei sovellu kunnolla hitaaseen maastoajoon, mutta vauhdikkaassa pikkutierallissa vallan ok. Samoin jousituksen pintakovuutta on moitittu hitaassa ajossa. Sama juttu kun vaihteiston kanssa, eli kun vauhtia laittaa lisää, jousitus onkin jo aivan mainio. Oman omistuksen alkutaival oli takkuinen ja usko meinasi loppua, mutta nyt on menty pari vuotta jo ilman mitään ongelmia, joten mielikuva on muodostunut jo melko positiiviseksi, vaikka KTM merkkinä ollut aina vahan epäilyttävä laadultaan.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Tämä oli yksi syy miksi tuli japanilainen pyörä, vaikka omissa KTM:issä ei juurikaan ongelmia ollut lyhyiden omistusten ja kohtalaisen pienten kilsojen aikana. Hyviä ja sporttisia pyöriä mutta jatkuvasti saa lukea laatuongelmista, niin uusissa kun käytetyissä pyörissä.B12 kirjoitti:vaikka KTM merkkinä ollut aina vahan epäilyttävä laadultaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Tämän resonoivan äänen syyksi paljastui löystyneet peilinlasit. Varsinkin oikea rämisee valtoimenaan nyt kun peili on irti. Ääni tuli liian läheltä, niin en osannut paikallistaa, ja etsin vikaa alempaa. Oli 2014 mallista jäänyt alkuperäiset peilit, jotka ovat identtiset näiden uusien kanssa, ja niillä ääni poistui.Jani M kirjoitti:Kuuluuko muilla sellainen resonoiva ääni kolmosella ja nelosella 90-110:n vauhdeissa? Särinä tai sirinä. Kutosella samassa vauhdissa ei kuulu juurikaan, eli voimistuu kierrosten mukana. Paikallaan kaasutellessa ei kuulu vain vaan ajossa. Vaikea pakallistaa mistä tulee. Kuulostaa vähän kuin tulisi jostain mittariston tuntumasta tai sitten koneesta. Pyörä on 2019 mallia ja mielestäni 2014 mallissa ei tällaista ollut ja tässäkään ei aikaisemmin.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 444
- Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
- Pyörä: 690 Enduro R -15
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Valinnan varaa ei vain ole, jos hakee tehokasta ja kevyttä dual sporttia. Muut ovat 20-40hv mopoja tai 200-500kg maapallon kiertämiseen tehtyjä matkanorsuja. T700 on jo vähän sinnepäin, mutta itselle tässä elämänvaiheessa vielä vähän liikaa matkamöhkö, koska ajan endurolla vain räppäilyajoa. Luistonestoa, keulimisenestoa ja kallistuksenestoa en kaipaa, eikä edes abs ole soralla erityisen hyvä ilman dongleja tai pois kytkemistä. Mopo pitää ruopia ja nostaa keulia.Koheltaja kirjoitti:Tämä oli yksi syy miksi tuli japanilainen pyörä, vaikka omissa KTM:issä ei juurikaan ongelmia ollut lyhyiden omistusten ja kohtalaisen pienten kilsojen aikana. Hyviä ja sporttisia pyöriä mutta jatkuvasti saa lukea laatuongelmista, niin uusissa kun käytetyissä pyörissä.B12 kirjoitti:vaikka KTM merkkinä ollut aina vahan epäilyttävä laadultaan.
Tuo minun Ducati olisi nykymittapuulla hengenvaarallinen. Jumalattoman tehokkaat Brembot ilman absia ja keulii kaasulla ympäri muutamalla ensimmäisellä vaihteella.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Onkos näissä uudemmissa versioissa (2019 ->) paremmin suojatut johdotukset? Alkupään versioistahan niitä oli hyvä vähän teippailla paremmin piiloon lialta ja kuralta.
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Tässä videota tällä uudella 2019-2020 mallilla Kuopion Heinjoki enduroradalta. Alla Mitaksen E07, eli ne vakiokumit. Eivät oikein sovellu tuollaiseen mutavelliin, mutta työntämällä pääsi onneksi pahimmat paikat läpi... https://youtu.be/9iIXv4J1VBk
- Mika TA-91
- Viestit: 1467
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Tästä kun ottaa pelkät kuskin äänet, niin voisi olla ihan muissakin hommissaAatekura kirjoitti:Tässä videota tällä uudella 2019-2020 mallilla Kuopion Heinjoki enduroradalta. Alla Mitaksen E07, eli ne vakiokumit. Eivät oikein sovellu tuollaiseen mutavelliin, mutta työntämällä pääsi onneksi pahimmat paikat läpi... https://youtu.be/9iIXv4J1VBk
Mika TA-91
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Kyllähän minä tuota Kotaria aika viehättävänä pidän... Perjantai taitaa olla. Mut joo, oli tuo fyysisesti aika raskasta, kun tuossa videossa ei ihan ne kaikki "työnnöt" näy.Mika TA-91 kirjoitti:Tästä kun ottaa pelkät kuskin äänet, niin voisi olla ihan muissakin hommissaAatekura kirjoitti:Tässä videota tällä uudella 2019-2020 mallilla Kuopion Heinjoki enduroradalta. Alla Mitaksen E07, eli ne vakiokumit. Eivät oikein sovellu tuollaiseen mutavelliin, mutta työntämällä pääsi onneksi pahimmat paikat läpi... https://youtu.be/9iIXv4J1VBk
- _JPA_
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Oliko noissa olosuhteissa luistonestosta enemmän hyötyä vai haittaa?
Re: KTM 690 Enduro (/R)
1. eli katuasennossa rengas ei sudi ollenkaan. 2. asennossa se antaa renkaan sutia vähän aikaa lujaa ja sitten hiljaa. Eli pidin tietenkin koko ajan 2. asentoa päällä. Tuolla otin luistoneston vain yhdessä mutalammikossa pois, muuten annoin sen olla taustalla koko ajan. Videossa näet jos se tc-valo vilkkuu niin se rajoittaa kaasua, aika harvoin tekee sitä. Ei haittaa ajoa ollenkaan siis tuossa 2. tilassa. Sanoisin että siitä on hyötyä, kun ei pyörä lennä lehtien päältä niin suurta vauhtia ojaan jos sattuu puuta alle, pidän itse siitä turvasta taustalla._JPA_ kirjoitti:Oliko noissa olosuhteissa luistonestosta enemmän hyötyä vai haittaa?
Kesällä se tarve turvalle on toki pienempi, mutta kun tuo toimii niin hyvin, niin tuntuu pöljältä ottaa sitä pois huvikseen. Sitä ei oikeasti huomaa eikä se haittaa tämmösellä vauhdilla mikä mulla on, noissa maastoissa.
Toki se sitten pitää ottaa pois jos kiipeää pitkää hiekkarinnettä, silloin renkaan pitää saada sutia pitkään ja lujaa. Sama asia luontaisesti jos haljaa tehdä toooosi pitkän slaidin mutkassa, sitä se luistonesto ei anna loppuun asti tehdä. Ja nuo mutalammikot. Mutta liukkailla lehdillä ja ruoholla ja mutapolulla se on erittäin jees.
- _JPA_
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 690 Enduro (/R)
Viime talven jäällä ajot meni enimmäkseen luistonesto päällä ja absit donglen avulla vain edessä. Ihan hyvin pystyi pidempääkin sladia vetämään, kunhan kaasun käytössä on joku tolkku.