klrp kirjoitti: ↑Ma Helmi 05, 2024 3:01 pm
Vanha polttoaine letkuissa, kuulostaa ihan normaalilta. En huolestuisi.
Siltähän tuo äkkiä vaikuttaa. Olen kuitenkin ajanut joka talvi ja suunnilleen samoihin aikoihin lopettanut ja aloittanut kauden. Nyt oli eka kerta kun mitään ongelmia ollut käynnistämisessä. Kaikki muut pyörät seisoneet/seisovat paljon pidempään ja ei mitään ongelmia keväällä. Nyt Kotari seisoi vain 3kk ja kylmässä tallissa.
Seuraavana päivänä starttasin ja lähti normaalisti, eli eiköhän se siitä herää.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Täälläkin ongelmaan oman 2012 SMC:n kanssa. Viime kesänä alkoi sammuilemaan tyhjäkäynnillä ja parhaat tehot tuntuivat olevan välillä hukassa kun ei keulinut enää entiseen malliin kolmosella. Tyhjäkäynti ongelma paheni vähitellen mutta kuitenkin suht nopeasti. Tasakaasulla ajaessa ilmeni myös nykimistä. Ongelmaksi epäilin bensapumppua kilometrien ollessa jo reippaat 40k. Vaihdoin syksyllä uuden Quamtum fuelin pumpun mutta tilanne ei parantunut vaan koeajo päättyi nopeasti pyörän kulkiessa kaasua pumpaten enää max. 30 km/h. Pyörä sammui ennen kuin pääsin takaisin tallille eikä enää käynnistynyt yrityksistä huolimatta. Kesällä ennen pumpun vaihtoa koitin yleisimpiä vastaan tulleita ohjeita kaasun kalibroinnista, mutta ilman tulosta. Myöskään 15 min tyhjäkäynti ei onnistu, koska pyörä sammui jo tuossa vaiheessa paljon lyhyemmässä ajassa. Nyt kevään jo lähestyessä pyörälle pitäisi alkaa tekemään pikaisesti jotain, jolla se saataisiin taas ajokuntoon. Onko täällä muilla vastaavia kokemuksia ja ideoita mikä aiheuttaa ongelman?
Hajonneen pumpun mujut suuttimessa. Tässä ketjussa on juttua varmaan paljonkin mutta jos otat suuttimen irti läppärungosta, pidät piuhan ja letkun kiinni ja starttaat, näet miten se suihkii. Pitäisi tulla tasainen sumu. Finjector huoltaa ja putsaa suuttimia, uskoisin nuo Keihinitkin hoituvan.
Yksi vaihtoehto että letku liitos tankin sisällä vuotaa, hukkaa sit painetta.
Yhteen tällaiseen käynti ongelmaan törmännyt ja taisi olla jus pumpun vaihdon jälkeen.
Siellä mahtoi olla jotai kovia koppuroita muoviputkia tankin sisässä.
Täytynee testata tuo suutin ja sumun muodostuminen tuolla tapaa. Pyörän mukana tuli myös toinen vanha kokonainen ruiskurunko. En nyt muista miksi se oli vaihdettu, mutta siitäkin mahdollista ottaa tuo suutin irti ja vertailla sumua mikäli näyttää huonolta. Tuo letkun vuotaminen tankin sisällä kävisi järkeen siinä mielessä, että roplatessa jo ennestään hajallinen ja hauras putki murtunut lisää. Kasauksen jälkeen koeajolla toiminta oli huomattavasti entistä huonompaa, joten jotain tuossa vaiheessa voinut tapahtua. En älynnyt tuolloin tutkia noiden putkien kuntoa tarkemmin pumpun vaihdon yhteydessä. Entisen omistajan jäljiltä löytyi kyllä yllätyksiä, joita ilmennyt muuallakin pyörässä. Letkujen klemmarit oli korvattu nippusiteillä ja bensapumpun johdoista hankautunut päällyste rikki.
Itsellä oli polttoaine letku lytyssä tankin sisällä ja se aiheutti paukkumista ja laihalla käyntiä. Tyhjäkäyntikin oli huonoa. Video asiasta https://youtu.be/ExqRIo25O0o
Itse olen 2kpl pumppuja vaihtanut 6v aikana kun oman pyöräni (vm 08) olen omistanut. Ostaessa oli tankissa vuoden-kaksi vanha marmorilta ostettu pumppu. Ensimmäinen vaihtamani pumppu oli Quantum ehkä vuonna 2020 ja toinen oli toissa keväänä joku noname-kiinalainen Saksan Amazonista. Kilometrejä ei ole tullut 6v aikana kuin n. 20tkm.
Mielelläni laittaisin mopoon jonkun oikean laatupumpun perinteisiltä OEM-valmistajilta, mutta ei ihan helpolla löydy sopivaa. Tankin ulkopuolelle en haluaisi pumppua laittaa kun tilaa on vaan niin älyttömän vähän. Quantum tuntui olevan kiinaroskaa myöskin, joten siksi päädyin tuohon merkittömään.
Molemmat pumput ovat hajonneet itselläni samalla tavalla: ensin alkaa puutumaan ylärekisterissä, sit tulee vähän myöhemmin tyhjäkäynti ongelmat ja jos oikein loppuun ajaa niin mopo lopettaa tyhjäkäynnin kokonaan ja tehoa jäljellä sen verran että hikiseen pääsee 70-80kmh. Parasta pumpun hajoamisessa on se että kun se huononee pikkuhiljaa niin sitä on yllättävän vaikea persdynolla huomata, tai ainakin näin itselläni kun on vain yksi mopo tallissa.
klrp kirjoitti: ↑Ma Helmi 05, 2024 3:01 pm
Vanha polttoaine letkuissa, kuulostaa ihan normaalilta. En huolestuisi.
Siltähän tuo äkkiä vaikuttaa. Olen kuitenkin ajanut joka talvi ja suunnilleen samoihin aikoihin lopettanut ja aloittanut kauden. Nyt oli eka kerta kun mitään ongelmia ollut käynnistämisessä. Kaikki muut pyörät seisoneet/seisovat paljon pidempään ja ei mitään ongelmia keväällä. Nyt Kotari seisoi vain 3kk ja kylmässä tallissa.
Seuraavana päivänä starttasin ja lähti normaalisti, eli eiköhän se siitä herää.
Eilen kävin ajelemassa ja lähti kuin palmun alta parin asteen pakkasessa. Eli eiköhän se lie selvittänyt kurkkunsa. Mikä lie hikka oli.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Oman kotarin suutin + yksi varasuutin kävi mittauksessa ja pesussa. Tällaisilla kommenteilla:
Keskenään vertailemalla mittasin suuttimia ja ensiajossa ne heitti keskenään vain 3-4ml 20s testiajon jälkeen joka on tosi vähän ja normaalin vaihtelun puitteissa.
Ultrapesun ja sihtien asennuksen jälkeen testiajolla heitti enää 1ml keskenään, että parani kyllä erinomaiseksi vaikka hyviä olivat ennestään.
Suuttimien suihkun muoto ja säännöllisyys oli ok.
Eli hyvin tuntuu suuttimet kestävän muovitankista liukenevan värin. Näistä omista suuttimista oli suodatinkorit poistettu ajan saatossa. Toinen suuttimista teki kiimatippaa suuttimen kärkeen ja talli haisi bensalta, joten jotain törkyä siihen oli kertynyt. Hintaa kertyi suodatinkoreineen/sihteineen ja posteineen 60€ kahdelle suuttimelle.
Lämpimät suositukset suutinhuolto Mäkelä Racing Rantsila / Siikalatva / Oulu makelaracing.fi.
No näin tuli toimittua juu ja pienellä viilauksella kyllä passaa. Mutta taidan vetää ilman tuulilasia edelleen, on aika korkea tuo minusta, enkä halua ottaa sitä suuhun jos ohjaamon kautta joutuu syystä taikka toisesta poistumaan ratsun selästä.
Mutta asiasta seuraavaan, viime kesänä rupesi närästään tuo polttoaine kapasiteetti, mikä on nuihin seikkailu hommiin ärsyttävän pieni, varsinkin itä ja pohjois puolella suomen maata. Koti nurkilla ja etelä/länsi puolella ei niinkään ole ongelma. Ratkaisuksi tilasin syksyllä austraalian pojilta 14 litran etutankin. Nyt ei tarvi miettiä ja tehdä reittejä bensan saannin mukaan.
Kiitokset hyvistä neuvoista tuon käyntiongelman kanssa. Testailin ensin ilman suutinta ja bensaa näytti tulevan letkusta oikein hyvin, joten ainakaan letku ei ollut litistynyt tankissa. Testailin suutinta irrallaan ja sumu näytti suht hyvältä, mutta suuttimen kärkeen muodostui hieman tippaa. Onneksi romukasassa oli vanha läppärunko, josta sain testiin toisen suuttimen. Vaihdon jälkeen pyörä kävikin ilman ongelmia, joten suutin selvästi osittain tukossa. Täytynee lähettää molemmat suuttimet tuonne Mäkelälle puhdistettaviksi.
Vielä tarkoituksena vaihtaa kytkimeen uudet nesteet. Oletteko käyttäneet jotain perus hydrauliikkaöljyä ohjekirjan suositteleman sijaan?
Kovasti houkuttelisi ktm 690 ensimmäiseksi moottoripyöräksi. Löytyykö mistään listaa mitä muutoksia eri vuosimalleissa on?Mitähän tällaisesta kannattaisi tarkastaa ennen ostoa? Pystyyköhän tällaista ajamaan noin 80cm koivilla?