AFRICA TWIN
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ma Touko 11, 2020 5:33 pm
- Pyörä: Etsinnässä
Re: AFRICA TWIN
Terve! Tämän kesän ollut Africa twin -98 ajossa. Edellinen omistaja käyttänyt mobil super 2000 10w-40 öljyä ja niillä nyt tämä kesä huristeltu. Jonkun verran kuluttaa öljyä, ehkä noin 0.5l/1000km.
Mietiskellyt tässä pitäisikö talven aikana käyttää moottori auki? Männän renkaan vaihto?
Vai pitäskö eri öljyillä kokeilla?
Mietiskellyt tässä pitäisikö talven aikana käyttää moottori auki? Männän renkaan vaihto?
Vai pitäskö eri öljyillä kokeilla?
Re: AFRICA TWIN
Poistettu
Viimeksi muokannut slant, Ma Huhti 25, 2022 4:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- rainerb
- Viestit: 2614
- Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
- Pyörä: AT RD07a + ST1100
- Paikkakunta: Uleåborg
Re: AFRICA TWIN
Mulla kanssa oma AT:n orkkiskone vetää pikkasen öljyä. Ja takana ajaessa näkee, että se joskus kiihdyttäessä vähän pöläyttää sinistä savua. Minä en ole murehtinut tuota. Enemmän harmittaa se, että tuo moottori ei oikein tahdo jaksaa maksimikierroksille asti enää nätisti. Alhaalta vetää kyllä kuin veturi.
En viitsi korjata mitään, joka toimii
En viitsi korjata mitään, joka toimii

Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
- Raimo
- Viestit: 1288
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: AFRICA TWIN
AT-rallissa ajelin porukan taustalla pölyssä ja sain jo toisen kerran paperisen ilmanputsarin tukkoon, kun noissa vanhuksissa tuo ilmanotto on huonossa paikassa. Onko kokemusta noista vaahtomuovisista suodattimista RD03/RD04-twineissä?
Sama suodatin taitaa sopia myös 600:n transalppiin. En löytänyt suomesta, joten menee ulkomailta tilailuksi.
UNI NU-4097
Mulla oli aikoinaan RD04-twinissä K&N suodatin, mutta se nyt ei ole paljon kanaverkkoa kummempi ja semmoista en omiin pyöriini enään laita.
Sama suodatin taitaa sopia myös 600:n transalppiin. En löytänyt suomesta, joten menee ulkomailta tilailuksi.
UNI NU-4097
Mulla oli aikoinaan RD04-twinissä K&N suodatin, mutta se nyt ei ole paljon kanaverkkoa kummempi ja semmoista en omiin pyöriini enään laita.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Re: AFRICA TWIN
Mä käytin TA:ssa K&N päällä vaahtomuovista "tuubia". Tuubi oli alunperin muistaakseni Ritmon suodattimesta tehty. Vaahtomuovinen suodatin oli sitten helppo pestä ja öljytä, vaikka kesken reissun.
Happi
Happi
- Raimo
- Viestit: 1288
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: AFRICA TWIN
No jos Ritmon osia voi käyttää afrikkalaiseen, niin melkein pitää semmoinen hommata
Tosiaan konnan päälle esisuodatin voisi olla yksi vaihtoehto, mutta kokeilen löytää tuommoisen Unifiltterin jostakin. No Toilin sarjalla olen pestäviä suodattimia huoltanut, ja se on mukavampaa, kuin K&N huoltosatsin kanssa läträäminen.

Tosiaan konnan päälle esisuodatin voisi olla yksi vaihtoehto, mutta kokeilen löytää tuommoisen Unifiltterin jostakin. No Toilin sarjalla olen pestäviä suodattimia huoltanut, ja se on mukavampaa, kuin K&N huoltosatsin kanssa läträäminen.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Re: AFRICA TWIN
Mistä tämmöinen osa on pois? Tuli eturattaan kopan sisältä eikä kuulu sinne.
Varaosakuvan mukaan tuo liittyisi virtapuolen koppaan (mutta mihin?) Clamper oil press on osan nimi
https://www.cmsnl.com/xrv750-africa-twi ... 972may000/
53tkm ajettu ja vetoakselin boorit uudenveroiset. JT:n ratas paikallaan joka kyllä wobblasi booreilla aikalailla. Laitoin reilusti litiumrasvaa booreihin ja takaisin paikalleen, josko se menisi...
Ja vielä jokerikysymys; voiko etuiskareiden öljyt vaihtaa "imemällä" yläkautta esim. lääkeruiskulla jossa letku? Ei ole sopivaa nosturia tällä hetkellä.

Varaosakuvan mukaan tuo liittyisi virtapuolen koppaan (mutta mihin?) Clamper oil press on osan nimi
https://www.cmsnl.com/xrv750-africa-twi ... 972may000/
53tkm ajettu ja vetoakselin boorit uudenveroiset. JT:n ratas paikallaan joka kyllä wobblasi booreilla aikalailla. Laitoin reilusti litiumrasvaa booreihin ja takaisin paikalleen, josko se menisi...
Ja vielä jokerikysymys; voiko etuiskareiden öljyt vaihtaa "imemällä" yläkautta esim. lääkeruiskulla jossa letku? Ei ole sopivaa nosturia tällä hetkellä.
Re: AFRICA TWIN
oisko tuo klamppi virtakopan takaa ja se pitää öljynpaineanturilta/vapaan vaihdeanturilta tulevat johdot koppaa vasten.
- Totti
- Viestit: 1104
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: AFRICA TWIN
Varmaan onnistuu, mutta kaikkea vanhaa öljyä ei saa pois verrattuna valuttamiseen.
Toinen kysymys on miten mittaat uusien öljyjen määrän oikein? Öljyjen tason mittaus ei onnistu jos keulaputki on vinossa.
Omassa AT:ssa jos laittoi manuaalin ilmoittaman määrän keulaöljyä niin öljyä oli liikaa (verrattuna manuaalin ilmoittamaan öljyn pintaan keulaputken yläosasta).
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Re: AFRICA TWIN
Totta tuokin. Jäänee ensi talven hommiksi. Keskiseisontatuki auttaisi , edellisessä xrv:ssä köytin liinoilla tangosta nosto-oven kiskoon ja etupää irti.
Edellinen omistaja laittanut 3 prikkaa öljytulppaan ja tautisen kireälle, onneksi kierteet ehjät sekä tulpassa että lohkossa. Ei voi ymmärtää.. hetki meni että sai vanhat jämät tulpan kierteistä pois.
Tämän osan paikkakin löytyi kun aikansa mietti, ö-paineanturin johdon suoja ettei mene rattaaseen.
Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla
Edellinen omistaja laittanut 3 prikkaa öljytulppaan ja tautisen kireälle, onneksi kierteet ehjät sekä tulpassa että lohkossa. Ei voi ymmärtää.. hetki meni että sai vanhat jämät tulpan kierteistä pois.
Tämän osan paikkakin löytyi kun aikansa mietti, ö-paineanturin johdon suoja ettei mene rattaaseen.

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla
- dr_
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ke Marras 07, 2012 1:15 pm
- Pyörä: 350exc-17, XRV750-96
- Paikkakunta: Helsinki
Re: AFRICA TWIN
Ilmaantui imeisesti AT:n tyypillistä sähköongelmaa. Huomasin kotimatkalla ettei etuvalot pala ja volttimittari näytti 13,9V ajossa, mikä on vähän enemmän kun normaalisti.
Kotona huomasin että starttireleen päällä oleva punainen liitin oli sulanut ja etuvalojen sulake oli kärähtänyt ja sulanut myös.
Olen kyllä yrittänyt pitää sitä punaista liitintä kunnossa ja tarkistella ettei pääsisi hapettumaan...
Miten tuon korjaamisessa kannaa edetä? Laitan uuden sen punaisen liittimen tai korvaan abikoilla, ja uuden etuvalojen sulakkeen ja kone käyntiin vaan? Vai kannattaako testailla jotain muuta vielä?
Kotona huomasin että starttireleen päällä oleva punainen liitin oli sulanut ja etuvalojen sulake oli kärähtänyt ja sulanut myös.
Olen kyllä yrittänyt pitää sitä punaista liitintä kunnossa ja tarkistella ettei pääsisi hapettumaan...
Miten tuon korjaamisessa kannaa edetä? Laitan uuden sen punaisen liittimen tai korvaan abikoilla, ja uuden etuvalojen sulakkeen ja kone käyntiin vaan? Vai kannattaako testailla jotain muuta vielä?
- dr_
- Viestit: 48
- Liittynyt: Ke Marras 07, 2012 1:15 pm
- Pyörä: 350exc-17, XRV750-96
- Paikkakunta: Helsinki
Re: AFRICA TWIN
Vaihdoin valojen sulakkeen ja yhdistin suoraan ne punaisen liittimen piuhat releeseen. Kaikki tuntuu toimivan ja latausjännite on ok. Ehkä tuosta ei sitten ole aiheutunut enempää ongelmia?dr_ kirjoitti: ↑Ma Heinä 25, 2022 3:49 pm Ilmaantui imeisesti AT:n tyypillistä sähköongelmaa. Huomasin kotimatkalla ettei etuvalot pala ja volttimittari näytti 13,9V ajossa, mikä on vähän enemmän kun normaalisti.
Kotona huomasin että starttireleen päällä oleva punainen liitin oli sulanut ja etuvalojen sulake oli kärähtänyt ja sulanut myös.
Olen kyllä yrittänyt pitää sitä punaista liitintä kunnossa ja tarkistella ettei pääsisi hapettumaan...
Miten tuon korjaamisessa kannaa edetä? Laitan uuden sen punaisen liittimen tai korvaan abikoilla, ja uuden etuvalojen sulakkeen ja kone käyntiin vaan? Vai kannattaako testailla jotain muuta vielä?
Screenshot_20220725-153641_Gallery.jpg

-
- Viestit: 65
- Liittynyt: La Heinä 07, 2012 7:50 pm
- Pyörä: XRV 750, Tunturi Automat
- Paikkakunta: K-P
Re: AFRICA TWIN
Minä heitin koko sulaneen punaisen liittimen pois ja laitoin johtoihin abikot, liitin ne releeseen, tuubista silikonirasvaa päälle ja kumisuojus paikoilleen. Kohta pari kesää on toiminut.
- JTapani
- Viestit: 415
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 11:49 pm
- Pyörä: Africa Twin
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: AFRICA TWIN
Tuon punaisen johdon / sen liittimen kautta kulkee pyörän kaikki virta (pois lukien startti), sulake 30A
Tuo liitin on auttamatta alimittainen ja varmin tapa korjata tilannetta on siirtää osa kuormasta pois tuolta johdolta. Esim. siirtämällä ajovalot lisäreleille joille ottaa akusta lisäsulakkeen kautta suoraan pääjännitteen ja käyttää herätteenä vanhaa valoille tulevaa jännitettä.
Jos haluaa olla varma että valot ei katoa vikatilanteessa, niin omat sulakkeet ja releet molemmille umpioille.
Lisäbonuksena ajovalot kirkastuu huomattavasti, kun jää virtalukon yms. jännitehäviöt pois ja polttimoille tulee suurempi (oikeampi) jännite.
Tuo liitin on auttamatta alimittainen ja varmin tapa korjata tilannetta on siirtää osa kuormasta pois tuolta johdolta. Esim. siirtämällä ajovalot lisäreleille joille ottaa akusta lisäsulakkeen kautta suoraan pääjännitteen ja käyttää herätteenä vanhaa valoille tulevaa jännitettä.
Jos haluaa olla varma että valot ei katoa vikatilanteessa, niin omat sulakkeet ja releet molemmille umpioille.
Lisäbonuksena ajovalot kirkastuu huomattavasti, kun jää virtalukon yms. jännitehäviöt pois ja polttimoille tulee suurempi (oikeampi) jännite.
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
-Pjotr Pavlenko-
Re: AFRICA TWIN
Keväällä meni trippimittarin näyttö täysin kelvottomaksi, ei nähnyt enää yhtään mitään kun oli tuollaisia isoja halkeamia muovi täynnä. Tänään hinkkasin sitä autoglymin ajovalon kirkastamiskitillä (800, 1500, 2000, 3000 ja "tahna/sieni" -laikat). En saanut alkuun isoja/syviä halkeamia katoamaan joten otin takapakkia omaan 320 vesihiomapaperiin mutta ei nuo lopulta lähteneet silläkään (vaikka jo 800:lla näkyvyys parani oleellisesti).
Näytti koko ajan oikein hyvältä, mutta aina kun pääsi kuivahtamaan niin näkyvyys tipahti heti sellaiseksi sameaksi vuoden ulkona olleeksi muovipulloksi. Ehkä pieni virhe oli myös käyttää autonpesuainetta sisältänyt ruiskupullo, tämä vaahtosi oikein kunnolla 2000/3000 -papereilla kun ne on tuossa vaahtomuovipohjaisia.
Saa nähdä millaisena tuo kestää mutta yllättävän hyvän näköistä vaivaan nähden, erityisesti viimeisen tahnakiillotus-askeleen jälkeinen muutos.
Kuvassa ekana trippi on siis myös päällä (osa "trip" -tekstistä näkyy)
Näytti koko ajan oikein hyvältä, mutta aina kun pääsi kuivahtamaan niin näkyvyys tipahti heti sellaiseksi sameaksi vuoden ulkona olleeksi muovipulloksi. Ehkä pieni virhe oli myös käyttää autonpesuainetta sisältänyt ruiskupullo, tämä vaahtosi oikein kunnolla 2000/3000 -papereilla kun ne on tuossa vaahtomuovipohjaisia.
Saa nähdä millaisena tuo kestää mutta yllättävän hyvän näköistä vaivaan nähden, erityisesti viimeisen tahnakiillotus-askeleen jälkeinen muutos.
Kuvassa ekana trippi on siis myös päällä (osa "trip" -tekstistä näkyy)
Русский военный корабль, иди на хуй