Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

vejura
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2019 9:23 am
Pyörä: Husse 701/Bmw rt

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja vejura »

Ajp pr7
KTM 690E
HSQ 701E

Eikö nuo kuulu tähän joukkoon?
Varmaan vielä muitakin?
skuikka
Viestit: 2208
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Eläin kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 8:19 pm no nyt on HC-dataa :D
ehkä eniten tuossa mietityttää että onko 790A /AR / 890 A/AR tosiaan eri stonga / riserit ?
risereiden paikkaa ja asentoa ainakin voi säätää.
Samaa olen miettinyt. Mittavirhe tai sitten tosiaan perusasetuksissa eroa riserien kiinnityskohdan ja tangon kierron osalta. Tanko ja riserit on samat ainakin osahaun mukaan.
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja Jani M »

skuikka kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 1:11 am Oma perstuntuma tukee havaintoja, AT:n lyhyyttä muistan kummastelleeni, samoin Tennarin korkeaa stongaa. 1250 ja 890:t tuntui aika samankokoisilta omaan Superiin verrattuna.
Stongan pää on pallon kohdalla ja jalkatapin metallisosan yläpinnan keskikohta nollassa.
Ja mitat siis:vaaka=vaakasuuntainen etäisyys tappien ja ohjaustangon välillä. Pysty: niiden korkeusero.
Oikein hyvää dataa! CRFL tosiaan tuntui juuri niin pieneltä ja T7:n sarvet korkeilta, mitä numerot näyttävät, mutta EXC:tä en olisi osannut sijoittaa kuvaajaan ajotuntuman perusteella. Voi johtua siitä, että oma ajo sillä on sen verran erilaista mitä 690:llä. Samoin olisin väittänyt perstuntuman perusteella, että 690:ssä on sarvet korkeammalla jalkatapeista kuin EXC:ssä, mutta ei näköjään pidä paikkansa.

Taulukkoa voisi laajentaa vielä lisäämällä penkin notkon korkeuden jalkatapeista (tai ohjaustangosta), niin se antaisi viitettä myöd istuma-ajoasennosta tapeilta ajoasennon lisäksi.
van seagal kirjoitti: La Joulu 24, 2022 9:09 pm Kyllä tuo 650 V-Strommin voisi taulukkoon laittaa vaikka enemmän allroad pyörä sekin. Samaa sarjaa mielestäni kuin Moto Guzzi tai 750 gs. Tehojakin saman verran kuin Teneressä.
Joo sopii siinä missä nuokin. Tosin pohdin kyllä myös rajaamista pelkästään 21" etupyöräisiin.
vejura kirjoitti: Ti Joulu 27, 2022 8:43 pm Ajp pr7
KTM 690E
HSQ 701E

Eikö nuo kuulu tähän joukkoon?
Varmaan vielä muitakin?
Näitä kutsutaan Amerikan maalla dual sporteiksi erotuksena paremmin matkantekoon sopivista adventureista. Ovat jotakin adventureiden ja kisaenskojen välimaastossa. Vähän makuasia tosin ja varsinkin, jos 690/701:een laittaa rallykatetta ja lisätankkia, niin ne menee oikein hyvin adventuresta ja täällä kotomaassa kaikkia kutsutaan tasapuolisesti matkaenskoiksi. Jotenkin taulukkoa piti kuitenkin rajata.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
vejura
Viestit: 132
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2019 9:23 am
Pyörä: Husse 701/Bmw rt

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja vejura »


[/quote]
Näitä kutsutaan Amerikan maalla dual sporteiksi erotuksena paremmin matkantekoon sopivista adventureista. Ovat jotakin adventureiden ja kisaenskojen välimaastossa. Vähän makuasia tosin ja varsinkin, jos 690/701:een laittaa rallykatetta ja lisätankkia, niin ne menee oikein hyvin adventuresta ja täällä kotomaassa kaikkia kutsutaan tasapuolisesti matkaenskoiksi. Jotenkin taulukkoa piti kuitenkin rajata.[/quote]

Ok. Taas opin uutta. Onkin mulla Dual Sportti. Kait aatellut vaan, että Adventure ja matkaenska tarkoittaa samaa. Rallykatetta ei ole, enkä koe tarvitsevani, lisätankin laitoin putsarikoteloon ja se on kyllä hyvä. Pitkäänkin reissuunkin sopii oikein hyvin jos on malttia tehdä hyvät reitit ja ajaa reissut ilman isojen teiden pitkiä asvalttisiirtyymiä, ne on kyllä tolla 701 vieläkin tylsempiä kuin oikeilla matkapyörillä.

Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Nyt olisi 690 vertailuksi ja 19/17 vanteiset lyhytjoustoiset omassa ryhmässään ja niitä olisi runsaasti lisääkin, kuten Benellit TRK700 ja 800. CFmoto 800, Moto Morini X-Cape 650 ja muita kiinalaisia, mutta päähuomio itsellä on noissa isompi pyöräsissä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Lisäsin ensimmäisen viestin taulukkoon uudet ysisataset Pikku-Gessut.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Asko
Viestit: 43
Liittynyt: Su Marras 04, 2012 9:45 pm
Pyörä: F800GS

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja Asko »

pikkugessusta kommentteja taulukkoon, mulla F800GS, 2008. Etuvanne 21. Tankki 16 litraa. Papparaisvauhtia ajellen pyrin tankkaamaan ennen 350km.

Asko
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja mek »

Asko kirjoitti:pikkugessusta kommentteja taulukkoon, mulla F800GS, 2008. Etuvanne 21. Tankki 16 litraa. Papparaisvauhtia ajellen pyrin tankkaamaan ennen 350km.

Asko
Tässä hämää se, että uusi F800GS on aivan eri pyörä kuin 2008. Vanhassa oli 21" etupyörä, uudessa 19" jne. Eli uusi 800 GS on nyt se "tyttögessu, joka oli ensinF650GS (twin), sitten 700 GS, 750 GS ja nyt 800 GS. "Kasigessu" taas oli ensin F 800 Gs, sitten 850 GS ja nyt 900 GS. Mallimerkinnän eroista huolimatta tyttögessun ja kasigessun iskutilavuus on saman vuosimallin pyörissä aina sama, mutta viritysaste eri.
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Ideana oli tosiaan laittaa samaan taulukkoon uutena myytävät pyörät.

Lähetetty minun SM-G525F laitteesta Tapatalkilla

Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Asko
Viestit: 43
Liittynyt: Su Marras 04, 2012 9:45 pm
Pyörä: F800GS

Re: Keskikoon adventurepyörien speksit taulukoituna

Viesti Kirjoittaja Asko »

Tässä hämää se, että uusi F800GS on aivan eri pyörä kuin 2008. Vanhassa oli 21" etupyörä, uudessa 19" jne. Eli uusi 800 GS on nyt se "tyttögessu, joka oli ensinF650GS (twin), sitten 700 GS, 750 GS ja nyt 800 GS. "Kasigessu" taas oli ensin F 800 Gs, sitten 850 GS ja nyt 900 GS. Mallimerkinnän eroista huolimatta tyttögessun ja kasigessun iskutilavuus on saman vuosimallin pyörissä aina sama, mutta viritysaste eri.

Hyvä selvennys. Persaukisena lopetin "pikkugessujen" seuraamisen, kun ketjut vaihtui vasemmalle.

Asko
Vastaa Viestiin