Beta MY2022

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Å
Viestit: 1895
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Beta MY2022

Viesti Kirjoittaja Å »

EXC Kotarien syöttöporsasmaiseen olemukseen kyllästyneenä olen ryhtynyt katselemaan Betan suuntaan, tarkemmin 390. Koeajamaan näitä vehkeitä ei tunnu pääsevän missään ja mopomessutkin jälleen kerran peruttiin, että edes kylmät tyypit olis voinut kokeilla. Mutta mutta, varsinainen pihvini näin alkuun on:

Kytkimen kestosta on aiemmissa vuosimalleissa ollut polemiikkia. Lieneekö tähän tullut parannusta esim. MY2021 tai MY2022? Kiinnostaa siksi, että säätelen etenemistä ihan jonkin verran kytkimen käytöllä. KTM:n kytkimet ovat tunnetusti kestäviä ja hyvin ne ovatkin kestäneet.

Etupumpuista ei löydy oikein mitään vertailutietoa perusmallin (Sachs?) ja Racing (KYB) välillä. Tekniikassa ja siten toki huollettavuudessa on eroja, mutta mistään en ole löytänyt luonnehdintaa, mikä on noiden tolppien ero käytössä on. KYBin säädöt on toki aika museaalisesti toteutettu, joten ei niitä ihan lennossa säätele. Muita teknisiä eroja malleissa ei käsittääkseni ole.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta MY2022

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Uudet kytkimet ovat käsittääkseni kaikin puolin parempia eli ongelmia on korjattu hartaasti useampi vuosi. Tosin eipä ryömiminen ole itseä haitannut, kun tarvii laittaa vapaalle niin sammuttaa ensin moottorin, onhan näissä sähköstartti. Omassa vm 2016:ssa ryömimistä on juuri sen verran ettei vapaata tahdo löytää, muuten ei pyörä meinaa karata omille teilleen vaihde päällä.

Itse en edes miettisi sekuntiakaan Sachsin pumppuja jos KYBit on tarjolla. Sachsin pumput ovat putkiltaan ja anodisoinniltaan pehmeät ja vakiojouset on varustettu hiekkapaperimaisella pinnalla -> kulutuskesto surkea. Näistä on itketty vuosikausia ja itku senkuin jatkuu.

Oma Beta oksensi syksyn viimeisissä ajoissa metallia moottoripuolen öljyyn, pitäisi nyt talvena aikana kurkata mikä laakeri siellä antautui. Reilut 200 tuntia tuo kesti. Sitä ei vingutettu metsässä, mutta isoilla hiekkateillä ja assulla.

Samoin tallin nurkassa on Hussen KYB SSS etukepit, se lopullinen hoito noille Sachseille.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Avatar
Å
Viestit: 1895
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: Beta MY2022

Viesti Kirjoittaja Å »

Perhana, joutuuko sitä vaan vieläkin noilla porkkanoilla ajelemaan. Sinänsä olleet mulla kestäviä lukuunottamatta sitä 501 Hussea, joka täristi jalat ja kädet kylmäksi kesälläkin ihan uudekseltaan. Tuntui, että Beta olis ollut se seuraava työkalu (Racing), mutta eipä taida olla. Kovin ne ovat tunnetusti hitaita korjaamaan mitään. Onhan ne tietty Sherco ja TM, Honda on vähän omituinen laitos.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Beta MY2022

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Ihan samanmoisia kamppeita nämä kaikki kisaenduron pohjalta kamppeet ovat: ikuisia ei ole yksikään. Kytkinkorit kuluvat loville kaikista merkeistä jolloin ryömiminen ja nypyttäminen alkaa jossain vaiheessa.

Vanhemmissa Betoissa (2019<-) oli liian vähän jousia kytkimessä, liian pehmeä kytkinkori ja kytkimen letku meni liian kuumasta paikasta jolloin kytkimen irrottaminen kuumana huononi entisestään. Samoin kytkimen sisällä oleva välitystanko linttaantui käytössä jolloin oireet sen kuin pahentuivat. Sitten ongelmat on korjattu, onko kaikki oireet poistuneet niin en tiedä....

Jos pyörä painaa kuivana sen 115kg, yksimukinen kone kiertää 10000rpm ja kone potkii sen 50hp takarenkaalta niin eihän se voi ikuinen olla...

KYBit saa uuteen Betaan yksinkertaisesti ihan rahalla.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
skuikka
Viestit: 2211
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Beta MY2022

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tässä on lähipiirissä (lähin vaimolla) uudehko Betoja ja ihan jees vehkeitä ne on olleet. Kaverilla on toinen 390 menossa, minusta tosi kiva peli vetää, helppo mutta kuitenkin sen verran vääntöä että jaksaa isoa miestä viedä huudattamatta täyskiekoilla koko ajan. Kivaa on sekin että kiertää myös iloisesti kun sattuu sellainen mielentila.
Pikku hitsuutteluhommia on sattunut. Kaverin vanha ja vaimon nykyinen Beta on koittaneet tiputtaa jarrupolkimen kiinnityskorvan hitsauksen murtuessa. Vähän pönttö rakenne siinä kohti, lähtee aika helposti murtumaan jos enemmän hakkaa polkimen päätä kiviin. Kaverin uudemmasta rasahti toinen takahäkin alakiinnike 20h ajon jälkeen. Vähän tyhmä rakenne siinäkin, pikkuisen leveäksi menevä kiinnityshitsi kohdistaa kaiken jouston tosi pienelle alalle ja siitähän se rapsahtaa. Aika Hard-enduro painotteista on kaverilla meno joten nutullaan se on aika ahkeraan.
Näistä huolimatta saattaisin hyvinkin todennäköisesti 430:n ja 480:n väliltä arpoa jos olisin pikkunelaria ostamassa. 430 oli tosi hauska vetää mutta tehostaan huolimatta tosi hallittava.
Edit: Syöttöpossumainen jos tarkoittaa että ovat ison tuntuisia, koittaisin Shercoja kanssa. Ne on aika pienirunkoisia ja tosi ketteriä.
Avatar
Å
Viestit: 1895
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: Beta MY2022

Viesti Kirjoittaja Å »

Oma käyttö olisi harraste-enduroa, satunnaista makkaraenskailua ja ehkä pieniä "seikkailuenskoja" pienen varustemäärän kera. 390 ajattelen lähinnä siksi, että on käsittääkseni pitkäiskuinen kone ja enskahommissa olen kyllästynyt 450 Kotarin turhan reiluun tehoon (hiukan repivä). Tuo 390 tuntuisi kohtuullisen hyvältä kompromissiltä tehojen suhteen noihin ajoihin (en kaipaa hirmutehoja makkaraenskailuun), mutta mene ja tiedä - ei noita pääse missään koeajamaan...

Hiukan kyllä hirvittää tuollaiset runkoasiat. Toki noiden korjailu onnistuu, mutta jos sellaista käy reissun päällä jo ihan "vakiona", niin :? ...
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
skuikka
Viestit: 2211
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Beta MY2022

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Uskaltaisin arvailla että aika rankkaa on reissaaminen jos sellaisessa käytössä nuo hajoilee. Kyllä nuo minun esimerkit ihan yritteliäällä ajamisella on rikottu. Ehdottomasti nuo kohdat saisi lujempia olla mutta en makkaraenskassa varmaan jännäisi.
Vastaa Viestiin