Stark VARG sähköpyörä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Hsippe
Viestit: 696
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Stark VARG sähköpyörällä luvataan jopa 80hp ja 6 tunnin akunkestoa!

Tuliskohan tästä jossain vaiheessa kilvitettäväkin versio?

https://www.xracing.fi/uutinen/stark-va ... a-6-tuntia
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

olisko kuitenkin 80hv TAI 6 tuntia ajoa :).

6kWh akku kestää 6 tuntia jos keskimäärin on tehoa 1kW (1.36hv) käytössä.
jos on 80hv käytössä koko ajan niin kestää noin 6 min...

käytännössä totuus on jossain tuossa välissä.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Tuossahan sitä haarukkaa vähän toimittajan puolesta spekuloidaan:

"täydellä teholla ajettaessa sillä pystyy ajamaan helposti MXGP:n kisaerän ja rentoa polkuajoa sillä pystyy ajamaan jopa kuusi tuntia"
Mika TA-91
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

jep, jutun otsikko pitäis olla : Stark VARG - 80 hv ja akun kesto jopa 6 minuuttia
taikka : Stark VARG - 1.36 hv ja akun kesto jopa 6 tuntia

mutta näillä otsikoilla ei tietysti klikkejä kerää interwebissä. Sinänsä olishan tuo aika makia vaikka jääradalla hetki ajaa kovaa.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

jiknnn kirjoitti: Ti Joulu 14, 2021 4:40 pm jep, jutun otsikko pitäis olla : Stark VARG - 80 hv ja akun kesto jopa 6 minuuttia
taikka : Stark VARG - 1.36 hv ja akun kesto jopa 6 tuntia
Sinällään tämä on ihan polttomoottori vehkeisiinkin liittyen hyvä muistutus, kuinka usein ja kauan sitä huipputehoa oikeasti tarvitaan, suurin osa ajeluista on varsin pienellä teholla....
Mika TA-91
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Juuri näin. Harvan matkaenskan toimintasäde taitaisi ylitää edes 50 km:iä tai tuskin ainakaan 100 km:iä, jos siitä pystyisi käyttämään koko ajan huipputehoa. Ja saattaisi olla myös, että se luotettavinkaan matkaenska ei edes kestäisi sitä, että sillä ajaisi 100 km käyttäen yhtäjaksoisesti huipputehoa, mikä ei taitaisi oikein olla mahdollistakaan muuta kuin tehopenkissä.
Viimeksi muokannut Jani M, Ti Joulu 14, 2021 5:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Ja mitä tulee itse pyörään niin on se ehdottomasti potentiaalisinta sitten edesmenneen Alta Motorsin. Facebook muistutteli juuri eilen, että 7 vuotta sitten näihin aikoihin olin koeajanut KTM Freeride-E:n crossi- ja enskaversiot, eli kyllä se rupeisi olemaan aika tulla markkinoille jo muitakin sähköisiä kurapelejä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Vanhan Freeriden 2.5kWh oli semmonen että kaveri ajeli höntsävauhtia Hansiksella kohtuu treenin kahdella akulla. Kyllä se vähän ennen muita aina lopetti mutta kuitenkin. Jos siitä venyttää niin tuolla kuudella kilowattitunnilla varmaan moni saa kelpo treenin enskavauhdeissa.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Laskeskelin tässä taannoin oman vehkeen ajopäivän aikana takikselle siirtämää energiamäärää ja totesin että päivässä menee noin 100kWh. Sen verran siis pitäisi saada ladattua vuorokaudessa. Tämäkin siis olettaen että sähkövehkeen hyötysuhde olisi 100%. Vaan eihän se ole.

Se on sähkiksillä niin että voi ajaa joko kovaa tai pitkästi, muttei koskaan molempia.

Ei taida vielä olla yhdessäkään mopossa pikalatausta. Äkkiähän tosta laskee kauanko kestää lirutella 100kWh 16A töpsän kautta.

Mutta lähitienoiden polkusurautuksiin sähkis olis varmaan oiva peli. Ei kuulu pärinää, mitä nyt ketju vähän rahisee. Konekaan ei kaipaisi huoltoa ollenkaan samasssa määrin kuin nää bensavehkeet.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
jiknnn
Viestit: 323
Liittynyt: To Syys 16, 2010 10:21 pm
Pyörä: kameli

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja jiknnn »

Sorry vaan, mutta laskeskelen tähän vähän vertailua vaikka interweb lienee näitä pullollaan ja tässä olevat perustiedot on googlattu "jostain"

Bensassa on energiaa noin 9kWh/litra.

Polttomoottori on lämmitin, josta saa sivutuotteena liike-energiaa :
Hyötysuhde on 20-35% bensakoneella. Diesel voi päästä lähelle 50% kovemmalla puristussuhteellaan.
Jos heitetään että käytettävän bensakoneen hyötysuhde olis 25% eli litrasta bensaa saa 9kWh *0.25 = 2.25kWh liike-energiaa
6kWh akku vastaa 6kWh/(2.25kWh/1l) = 2.66 litraa bensaa tankissa.(oletuksena on sähköpyörän 100% hyötysuhde)

Mjoo, omaan käyttöön 2.66 litran tankki on liian vähän, vaikka polttomoottorin saan ladattua parissa minuutissa huoltsikalla. 5 litraa olis ok olettaen että se huoltsikka aina löytyy reitiltä sopivin välimatkoin.

Ja toisinpäin EXC500 tankki on 8.5 litraa, eli se vastaa 8.5l * (2.25kWh/1l) = 19kWh akkua. Akun pitäis tehostua 3x ilman painonlisäystä, jotta olis sama range kuin peruskotkassa(siis Stark VARGissa on 6kWh akku).
BadAss
Viestit: 434
Liittynyt: Ma Syys 21, 2009 8:58 pm
Pyörä: Husky 701
Paikkakunta: Waasa

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja BadAss »

Kuulostaa aika kovalle tuo sun 100kW:n käyttö päivässä. Mä ajan tuolla 100kW:lla 500 kilometriä mun Teslalla ja se kumminkin painaa sen 2175 kiloa.

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla

t. Jyki
BadAss
Viestit: 434
Liittynyt: Ma Syys 21, 2009 8:58 pm
Pyörä: Husky 701
Paikkakunta: Waasa

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja BadAss »

BadAss kirjoitti:Kuulostaa aika kovalle tuo sun 100kW:n käyttö päivässä. Mä ajan tuolla 100kW:lla 500 kilometriä mun Teslalla ja se kumminkin painaa sen 2175 kiloa.

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla
Tämä siis piti olla kommentti Hanski T:lle.

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla

t. Jyki
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

BadAss kirjoitti: Su Joulu 19, 2021 12:26 pm
BadAss kirjoitti:Kuulostaa aika kovalle tuo sun 100kW:n käyttö päivässä. Mä ajan tuolla 100kW:lla 500 kilometriä mun Teslalla ja se kumminkin painaa sen 2175 kiloa.

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla
Tämä siis piti olla kommentti Hanski T:lle.

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla
Taisi olla itse asiassa optimistinen tuo 100kWh. Näinhän sitä räknäsin:
-päivän ajomatka 700km
-kulutus 7 litraa satkulle =49 litraa
-bensalitrassa on energiaa noin 9kWh, kokonaisenergia 441 kWh
-jos takikselle siirtyy 20% niin se tekee 88kWh, jos 25% niin 110kWh, arvioitu hyötysuhde lienee melko realistinen, sutimistakin saattaa joskus (tietysti ihan vahingossa) tapahtua

Ihan on linjassa tuon ilmoittamasi Teslan ajomatkan kanssa, sillä massan vaikutus matka-ajossa kulutukseen on pieni, ilmanvastus on dominoiva. Jos ajatellaan Teslan kokoista bensa-autoa jonka ilmanvastuskerroin on hyvä, ja nopeus pidetään siinä satkun paikkeilla, niin kyllä se 7 litralla menee (vähän offtopiccina muistuttaisin että kW on tehon yksikkö, ei energian).

Tosin heittäisin tähän että jos Teslalla aikoo pitää samanlaista kyytiä niin siinä tapauksessa se 100kWh ei pitkälle riitä.

Mp:n ilmanvastuskerroin on kerrassaan surkea, mikä kostautuu nopeuden kasvaessa vaikka otsapinta olisikin pienempi. Sähkömopo ei siinä suhteessa ole juurikaan sen parempi kuin tavallinen. Mut ei kerrota kellekään ettei herätetä pahennusta.
Viimeksi muokannut Hanski T, Su Joulu 19, 2021 7:47 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SF 1098S
MTS V4S
BadAss
Viestit: 434
Liittynyt: Ma Syys 21, 2009 8:58 pm
Pyörä: Husky 701
Paikkakunta: Waasa

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja BadAss »

Hanski T kirjoitti:
BadAss kirjoitti: Su Joulu 19, 2021 12:26 pm
BadAss kirjoitti:Kuulostaa aika kovalle tuo sun 100kW:n käyttö päivässä. Mä ajan tuolla 100kW:lla 500 kilometriä mun Teslalla ja se kumminkin painaa sen 2175 kiloa.

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla
Tämä siis piti olla kommentti Hanski T:lle.

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla
Taisi olla itse asiassa optimistinen tuo 100kWh. Näinhän sitä räknäsin:
-päivän ajomatka 700km
-kulutus 7 litraa satkulle =49 litraa
-bensalitrassa on energiaa noin 9kWh, kokonaisenergia 441 kWh
-jos takikselle siirtyy 20% niin se tekee 88kWh, jos 25% niin 110kWh, arvioitu hyötysuhde lienee melko realistinen, sutimistakin saattaa joskus (tietysti ihan vahingossa) tapahtua

Ihan on linjassa tuon ilmoittamasi Teslan ajomatkan kanssa, sillä massan vaikutus matka-ajossa kulutukseen on pieni, ilmanvastus on dominoiva. Jos ajatellaan Teslan kokoista bensa-autoa jonka ilmanvastuskerroin on hyvä, ja nopeus pidetään siinä satkun paikkeilla, niin kyllä se 7 litralla menee (vähän offtopiccina muistuttaisin että kW on tehon yksikkö, ei energian).

Mp:n ilmanvastuskerroin on kerrassaan surkea, mikä kostautuu nopeuden kasvaessa vaikka otsapinta olisikin pienempi. Sähkömopo ei siinä suhteessa ole juurikaan sen parempi kuin tavallinen. Mut ei kerrota kellekään ettei herätetä pahennusta.
Vergen akku tais olla jotain 20kWh ja sillä ajelee matkaa 300km. Ihan mielenkiintoisia nämä sähkövehkeet ja miten tulee toimimaan. Adventurehommiin en ihan heti usko, mutta työmatka-ajeluihin ja nurkissa pyörimiseen varmasti oivia pelejä.

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla

t. Jyki
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Stark VARG sähköpyörä

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

BadAss kirjoitti: Su Joulu 19, 2021 7:47 pm
Hanski T kirjoitti:
BadAss kirjoitti: Su Joulu 19, 2021 12:26 pm Tämä siis piti olla kommentti Hanski T:lle.

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla
Vergen akku tais olla jotain 20kWh ja sillä ajelee matkaa 300km. Ihan mielenkiintoisia nämä sähkövehkeet ja miten tulee toimimaan. Adventurehommiin en ihan heti usko, mutta työmatka-ajeluihin ja nurkissa pyörimiseen varmasti oivia pelejä.

Lähetetty minun KB2003 laitteesta Tapatalkilla
Tolla 20kWh:lla voi ehkä ajaa sen 300km jos ajaa enintään 70km/h eikä viihdyttele. Jos yrittää sellaisella pysyä bensapelin (tonnari tai isompi) vauhdissa jossa käytössä on suurimman väännön ja tehon välinen kierroslukualue, niin 100 km on tiukassa. Niin ja lopuksi pitäis vielä päästä latauspisteelle, se rajoittaa ajoreitin valintaa.

Mielelläni itekkin kyllä ottaisin jonkin sähkövehkeen, on sen verran hyvät kokemukset töpselihybridikotilosta, mutta nykyiset tarpeet on tuolla matka-adv-hommissa.
SF 1098S
MTS V4S
Vastaa Viestiin