Ducati Multistrada V4

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Alkaa pahin talvi olla takana. 15k huollon kävin KVR:llä teettämässä, kuulemma testeri laittoi softapäivityksen. Tiettävästi nyt voi kytkeä takajousen esijännityksen napista löysälle, ja se palautuu omin päin kun nopeus nousee 70:een. Sehän on sitten kuin harrikka (se enska siis).

Garmin XT on kiinni tangossa paketin RAM-kiinnikkeellä. Parempi olisi jos sen saisi mittariston yläpuolelle. V4S-kolleega löysi englannista siistin näköisen kiinnikkeen ja tilasi sen oitis. Pitää pyytää audienssi niettä näkis miten se istuu, jos vaikka tilais itellekin.

Reissuun olis kova hinku, mistä tulikin mieleen että tarttis varmaan tilata uusi kumisetti. Etunen on vielä orkkis, joten se lienee vaihtokunnossa, luulis että tuo 15k riittää. Takanen on kerran vaihdettu, mutta jos juurooppaan lähtee niin molemmat kyllä menee vaihtoon ennen lähtöä. Ei kannata arvokasta reissuaikaa käyttää kumikorjaamolla. Toukokuuta tässä kattelin, mutta muutamana edellisvuonna on keskisen Euroopan kelit ollu aika kalseita, ei sinne kannata lähteä sateessa ja kylmässä ajelemaan. Mukava olis kyllä eka karkeet ajella vanhoilla kumeksilla, säälittäisi lähteä uusia renkaita tärvelemään.

Laitankin tähän videosaastelinkin viimevuotisista pähkäilyistä ja laitteen noudosta: https://youtu.be/htcQ5KKtS8E
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Ekat ajelut tehty. Muutama kerta menee näköjään siinä että totuttelee taas pukemaan ajokamppeet. Niiden säilytyspaikkakin on vaihtunut joten ovat hiukan hakusassa.

Sähkötakin välipiuhakin oli hukassa, löysin toisen, mutta siinä oli väärän kokoinen liitin. Ärsyttävä tuo Klanin käyttämä liitin, tappeja on ainakin kolmea eri kokoa, eikä liittimessä näy mitään merkintöjä. Jos tappi on liian iso, ei mene paikalleen, jos llian pieni, kontakti joskus syntyy, joskus ei. Kai siitä selviäisi tilaamalla Klanin 15€ piuhoja, mutta kun käytän liittimiä myös laturissa ja veneessä, ostan mieluummin liitinparit paikallisesta kaupasta 3-4€:lla. Muutamassa vuodessa ne hapantuu kuitenkin. Keli oli kyllä niin lämmin ettei sähköjä tarvinnut, ja oikea piuhakin löytyi kun tulin takaisin.

TM:n V4S kestotestinumerokin ilmestyi. Koneessa ei ollut onneksi mitään hälyttävää, hyvä juttu niin ei tarvi alkaa paniikissa laitetta vaihtamaan. Painavahan tuo on laukkujen kanssa, mutta niin ne tuppaa olemaan muutkin. Valoja moitittiin, varmaan aiheesta. Viime kesänä ajoin reilut 14000km, mutta vain kerran ajoin niin hämärässä että valokeila nippa nappa erottui. Toteaisin että ei täällä pohjoisessa ole kesällä valoilla muuta merkitystä kuin että muu liikenne huomaa.

Orkkis etunen on vielä alla, näillä ajaa vielä ehkä sen pari tonttua, mutta tilasin uudet samanlaiset että on sitten mistä ottaa. Toiseksi setiksi otin TKC-70:t, sellaiset oli mulla Kotarissa ja minusta ne oli aika hyvät soralla eikä assullakaan toivottomat. Ei niilläkään saveen tai mutaan ole asiaa, mutta turha sinne on muutenkaan lähteä 250kg malmikasalla. Ne voisi laittaa alle sitten kun sorateiden kutsu käy riittävän vahvaksi. Vanteita on vain yhdet, joten olisi mukava jos saisi setin ajettua yhdellä allelaitolla, edes takiksen. Turhaa sudittelua saati kuminpolttoa en harrasta.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Kelit on parantuneet, jopa loistavia päiviä. Noin 2000km on kertynyt tälle keväälle. Takis on kestänyt sitkeästi, kyllä veenelkku on selvästi ystävällisempi takikselle kuin edellinen V2. Kymppitonni takana eikä ole kulumisvaroittimella. Tilasin tosiaan uudet Trail II:t ja Contin TKC70-kumekset. Erillisinä tulivat, outoa oli silti se, että yksi kumi toimitettiin kotiin ja kolme jäi postin jakelupisteeseen (k-kauppa) 17km päähän. Luulisi että olisi ne kaikki samaankin kyytiin mahtuneet.

Nyt tässä onkin pähkäiltävää että kummatko laittaa alle seuraavaksi, kun ei tiedä viekö tie kesäkuussa etelään vai pohjoiseen. Juurooppaan ei kannata noilla Conteilla lähteä, menevät vähän hukkaan. Mutta kun syys-lokakuussa olisi juuroopassa mopokelit taas parhaimmillaan...ja Trailit kävis sinne. Puolipitoisina ei viitsis alkaa vaihtamaan.

Regina HPE-ketjun rasvasin talveksi mutta en sen jälkeen. Siellä se on pyörinyt, voi olla että sitä voisi hivenen säätää. En muista tuliko eka lenkin jälkeen otettua "rasvalöysät" pois.

TM:n kestotestiesittelyssä talvella RM Heinolla sanoivat että Korrekin Pro-keraaminen "vaha" (olikohan joku matrix tms) on osoittautunut hyväksi kun ihmettelin että onpa hyväkuntoinen pleksi vielä 40000km jälkeenkin. Ei ollut erityisen kallista joten hain purkin, irrotin pleksinpalat ja puhdistin irrallaan. Itikan raatoja oli välissäkin. Pari pesua on tehty sen jälkeen ja tosiaan aika hyvin näytti puhdistuvan ilman mekaanista hankausta. Antaas kattoo miten käy sitten kun itikkaa on sentin kerros.

Kuvaamista olen jonkin verran reenannut, Navin ja kameran kauko-ohjaimen paikat tangossa pitää vielä vaihtaa keskenään, kakea pitää räplätä useammin, joten sen olisi hyvä olla vasemmalla. Editointia harjoittelin myös, ja laitoin tuotokset tuubiin. Pitäisi saada hommaan sen verran rutiinia että saisi reissussa tehtyä joka päivä koosteen, nyt on tumpulointia sen verran että jäisi joko ajopäivä kovin lyhyeksi tai unet vähiin.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

17300 km ajettu. Takiksessa kulumisvaroittimet pinnassa, ehkä sillä olis vielä tonnin ajanut mutta laitoin uuden. Noin 12000 kesti, edellisellä V2:lla en koskaan päässyt yli 8000 km. Etusessa on vielä pari milliä, voisi senkin vaihtaa, kyllä 17000 sille riittää. Reginan ketjulla on nyt ajettu reilut 7000km, vielä toimii, mutta katotaas kun on 15000 koossa. En aio rasvata reissussa, ehkä säälistä kuitenkin vaikka 3000km välein, mutta se on siis aikomus.

Muutamat kaupunkireissut on tullut tehtyä, samalla olen reenannut kuvaamista ja editaatiota. Molemmissa on edelleen runsaasti parantamisen varaa. Kalustossakin on vähän sanomista. Sonyn FDR3000 tekee hyvää kuvaa ja siihen on pieni näytöllä varustettu kauko-ohjain. Toimii muuten ok, mutta jos kamera ja kake on päällä, kamera syö akun parissa tunnissa. Kakessa ei ole vaihtoakkua, ja molemmat latautuu melko hitaasti.

On siis toimittava niin että kytkee molempiin sähköt vasta sitten kun aikoo kuvata, mutta kaken ja kameran yhteyden syntyminen ottaa aikansa, hermot menee, pitää vielä rauhassa etsiä paras toimintajärjestys. DJI pocket 2 on käsikamerana, mutta siinä joutuu 1.) Kytkemään virrat 2.) Kääntämään kamerapään itsestä pois päin (flip) kolmella tai neljällä painalluksella 3.) Vaihtamaan still-kuvamoodin videoon 4.) Aloittamaan kuvauksen. Hanskat kädessä haasteellista, eikä näytöltä etenkään aurinkolasien tai -visiirin kanssa hyvin näe onko kuvaus päällä vai ei. Merkkiled on, mutta liian himmeä. Hitsi kun tuohon voisi itse asettaa tilan johon se oletuksena käynnistyisi, säästäisi paljon vaivaa. Silloin tallennus alkaisi kahdella napin painalluksella. Still-kuvamoodin saisi mun puolesta piilottaa valikoiden syövereihin.

Tjaa, meni tuumailut vähän offtopikkiin kun moponhan tässä piti olla teemana. Juuri nyt tarkkailen Forecan ja muiden tarjouksia. Näyttäisi olevan viikolla pohjoisessa keliä, jos vaikka lähtis käymään. On näköjään Kirkkoniemen ja Grense Jakobselvin välinen tieosuus jäänyt ajamatta.
SF 1098S
MTS V4S
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Hanski T kirjoitti: Su Touko 15, 2022 8:27 pm
TM:n kestotestiesittelyssä talvella RM Heinolla sanoivat että Korrekin Pro-keraaminen "vaha" (olikohan joku matrix tms) on osoittautunut hyväksi kun ihmettelin että onpa hyväkuntoinen pleksi vielä 40000km jälkeenkin. Ei ollut erityisen kallista joten hain purkin, irrotin pleksinpalat ja puhdistin irrallaan. Itikan raatoja oli välissäkin. Pari pesua on tehty sen jälkeen ja tosiaan aika hyvin näytti puhdistuvan ilman mekaanista hankausta. Antaas kattoo miten käy sitten kun itikkaa on sentin kerros.
Mainostetaan taas kerran tuohon yleiseen itikkaongelmaan avuksi suomalaista laatutuotetta:

https://www.tokmanni.fi/puhdistussuihke ... 0181591406
https://tolu.fi/tuote/tolu-lasi-ikkunaspray-500-ml/

Lähtee kuivuneetkin itikat irti naurettavan helpost esim. autonkin tuulilasista paremmin kuin hyvin, samoin kypärän visiiristä, ajovalosta ja mopon pleksistä.

Toivottavasti ei pese pois noita erikoisvahoja myös ??
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Hanski T kirjoitti: Su Touko 29, 2022 11:24 pmSonyn FDR3000 tekee hyvää kuvaa ja siihen on pieni näytöllä varustettu kauko-ohjain. Toimii muuten ok, mutta jos kamera ja kake on päällä, kamera syö akun parissa tunnissa. Kakessa ei ole vaihtoakkua, ja molemmat latautuu melko hitaasti
Vähän offaria, mutta tiesitkö että kameraasi voi ohjata myös puhelimella tai tabletilla (Sony Imaging Edge Mobile)? Virrankulutukseen tuo ei tietenkään auta mitään, mutta isompi näyttö on esim leiriolosuhteissa parempi.
Ajaessa kakella nyt ei tee mitään, itse pidän kameraa lentokonetilassa ja yhden napin tallennus päällä.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

JuhaL kirjoitti: Ma Touko 30, 2022 6:09 pm
Hanski T kirjoitti: Su Touko 29, 2022 11:24 pmSonyn FDR3000 tekee hyvää kuvaa ja siihen on pieni näytöllä varustettu kauko-ohjain. Toimii muuten ok, mutta jos kamera ja kake on päällä, kamera syö akun parissa tunnissa. Kakessa ei ole vaihtoakkua, ja molemmat latautuu melko hitaasti
Vähän offaria, mutta tiesitkö että kameraasi voi ohjata myös puhelimella tai tabletilla (Sony Imaging Edge Mobile)? Virrankulutukseen tuo ei tietenkään auta mitään, mutta isompi näyttö on esim leiriolosuhteissa parempi.
Ajaessa kakella nyt ei tee mitään, itse pidän kameraa lentokonetilassa ja yhden napin tallennus päällä.
Joo, tiedän kyllä, mutta puhelinta tai tablettia on vielä vaikeampi käyttää ajaessa. Yhden napin tallennus on ok, paitsi että ajaessa ei tiedä menkö komento perille vai ei. On käynyt niinkin että kun on ollut tarkoitus kuvata, olen kytkenyt sen pois. Kake on siinä parempi.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Itse teen Sonyn kameran (kamera kiinni kypärän päällä) kanssa niin, että napista kuvaus päälle ja sitten kun ehtii (etenkin jos haluaa nopeasti tilanteen tullessa ajaessa kohdalle) niin kaukosäädin päälle siihen ilman kuvaa moodiin, jolloin saa myös varmistuksen nauhoituksen päälle lähtemisestä. Sitten kauko-ohjaimesta nauhoitus pois päältä, kamera sammuu itsekseen valitsemasi ajan päästä (toki sen voi kahdella napinpainalluksella sammuttaa myös itse, jonka näkee myös kaukosäätimestä) ja lopuksi kaukosäätimestä virrat pois.

Tuo tapa tullut virran säästön optimoinnin ajatuksella. Kameraa varten vara-akku yleensä mukana, mutta sitä on helppo illalla leirissä latailla ja kaukosäädin kestää tuolla mallilla hyvin viikon reissun.
Mika TA-91
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Mika TA-91 kirjoitti: Ti Touko 31, 2022 1:32 pm Itse teen Sonyn kameran (kamera kiinni kypärän päällä) kanssa niin, että napista kuvaus päälle ja sitten kun ehtii (etenkin jos haluaa nopeasti tilanteen tullessa ajaessa kohdalle) niin kaukosäädin päälle siihen ilman kuvaa moodiin, jolloin saa myös varmistuksen nauhoituksen päälle lähtemisestä. Sitten kauko-ohjaimesta nauhoitus pois päältä, kamera sammuu itsekseen valitsemasi ajan päästä (toki sen voi kahdella napinpainalluksella sammuttaa myös itse, jonka näkee myös kaukosäätimestä) ja lopuksi kaukosäätimestä virrat pois.

Tuo tapa tullut virran säästön optimoinnin ajatuksella. Kameraa varten vara-akku yleensä mukana, mutta sitä on helppo illalla leirissä latailla ja kaukosäädin kestää tuolla mallilla hyvin viikon reissun.
Kiitti. Hyviä vinkkejä, pitää testailla.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Ilimojen haltiat ei luvannu kuin yhden kuivan päivän, niettä se siitä Grensestä...sateeseen viitsi ehdoin tahdoin lähtee. Kävin sitten kuiteskin mökillä keittämässä kahvit, 1100km ja risat. Kilsojen määrällä ei voi korvata laatua, mutta mukavasti tuo meni jonkinlaisessa flow-tilassa vakkaria ja spottaria hyödyntäen. Kotilolla ajaessa voi turtua niin että havainnointi jää vähemmälle, mopolla on vaan tiiviimmin läsnä maisemavirrassa.

Pitempi toimintasäde ei olisi haitaksi. Parisataa oli jäljellä kun lähdin reippaasti paluumatkalle pääteitä vältellen. Sitten muistin mitä olin unohtanut, eikun takaisin. Ehkä tuli avattua reilummin, mutta nyt mökillä rangea olikin vain 94km.

Reginan ketju on nyt pyörinyt kohta 9000km. Venymää ei juurikaan havaittavissa, ketjulinjaa korjasin kuminvaihdon yhteydessä vajaan millin. Toistaiseksi rasvari saa jäädä hyllyyn.

Etunen meni vaihtoon. Olisi sillä vielä nurkissa tonnin pyörinyt, mutta vaihto on hyvä sadepäivän homma. Vaikka eipä noita viitsi jokaisena sadepäivänä vaihdella, hyvä olis välillä ajaakin.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Hanski T kirjoitti: Ti Touko 31, 2022 3:44 pm
Mika TA-91 kirjoitti: Ti Touko 31, 2022 1:32 pm Itse teen Sonyn kameran (kamera kiinni kypärän päällä) kanssa niin, että napista kuvaus päälle ja sitten kun ehtii (etenkin jos haluaa nopeasti tilanteen tullessa ajaessa kohdalle) niin kaukosäädin päälle siihen ilman kuvaa moodiin, jolloin saa myös varmistuksen nauhoituksen päälle lähtemisestä. Sitten kauko-ohjaimesta nauhoitus pois päältä, kamera sammuu itsekseen valitsemasi ajan päästä (toki sen voi kahdella napinpainalluksella sammuttaa myös itse, jonka näkee myös kaukosäätimestä) ja lopuksi kaukosäätimestä virrat pois.

Tuo tapa tullut virran säästön optimoinnin ajatuksella. Kameraa varten vara-akku yleensä mukana, mutta sitä on helppo illalla leirissä latailla ja kaukosäädin kestää tuolla mallilla hyvin viikon reissun.
Kiitti. Hyviä vinkkejä, pitää testailla.
Ja minähän testailin. Toimii juuri niinkuin sanoit. Multa oli menny ohi tuo yhden napin tallennus, olis pitäny tutkia tarkemmin. Näyttää siltä että kake yhdistyy hanakasti kameraan kun tallennus on käynnissä, hyvä niin.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Haminan reissulla sovelsin Mika TA-91:n sony-vinkkejä ja heti helpotti. Tuubissa on haminareissusta tiiviste, tosin se vähän turposi kun käytiin Kovelan traktorimuseossa.

Reginat on nyt pyörineet sen 10000km, eikä mitään ihmeellistä ole paljastunut, jatketaan siis kuiva-ajoa. Mopottimesta sen verran että softapäivitys tuli. Kahvalämppärit hoituu nyt ilman valikkoja. Nyt sen pitäisi osata löysätä preloadit takaa, mutten ole sitä tarvinnut. BT lakkasi pariutumasta puhelimen kaa. Ei mikään ihme, johan siellä on kypärän radiokaulus kusoilemassa, ja Garminkin lähettelee kutsujaan jos joku sattuisi huolimaan. BT on pariliitos, vähän niinkuin avioliitto, siihenkin jos tulee kolmas niin voi tulla ongelmia, onnistuiskohan mormonilta paremmin?

Vaikuttaa siltä etteivät namiskuukkeleiden suunnittelijat ole tehneet käyttöfrekvenssi-analyysiä. Nimittäin vakkari toimii hyvin ja sitä tulee käytettyä paljon, joten sen namiskat saisivat vaihtaa paikkaa ajomoodi- ja sen toisen nappulan kanssa lähemmäs kahvaa. No, joku toinen on kuitenkin eri mieltä, tää nyt oli mun ajatus. Kyllä sen kanssa pärjää näinkin, mut vähän niinkuin olisi juomat jääkaapissa salaattien takana.

Jos hyvin käy niin huomenna ampaisen taipaleelle pohjoisen suuntaan, sen kerran kun siellä lämmintä on. Keski-juuroopan turneeta täytyy kattoo sitte syyskuussa. Sääennusteet ovat (kermap.)motoristille erittäinkin suuntaa-antavia. Tarkoitus on ottaa vähän kuvaa, jos vaikka onnistuis blogaaminen päivittäin.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Hanski T kirjoitti: La Kesä 25, 2022 7:09 pm Haminan reissulla sovelsin Mika TA-91:n sony-vinkkejä ja heti helpotti. Tuubissa on haminareissusta tiiviste, tosin se vähän turposi kun käytiin Kovelan traktorimuseossa.
Hieno, hyvä että löytyi ratkaisu!
Hanski T kirjoitti: La Kesä 25, 2022 7:09 pm BT lakkasi pariutumasta puhelimen kaa. Ei mikään ihme, johan siellä on kypärän radiokaulus kusoilemassa, ja Garminkin lähettelee kutsujaan jos joku sattuisi huolimaan. BT on pariliitos, vähän niinkuin avioliitto, siihenkin jos tulee kolmas niin voi tulla ongelmia, onnistuiskohan mormonilta paremmin?
Tuohon saa sitten hetken aikaa käytettyä, jos siis haluaa... ja parhaimmillaan on kiinnis siitä missä järjestyksessä paritukset teet :D

Kokeilin KTM + kypärä (Senan valmistetta oleva laite) + puhelin (Samsung), enkä saanut millään tavalla järkevästi toimimaan.

Garmin Zumo XT + kypärä + puhelin toimii varsin hyvin, tosin joskus todennäköisesti Garmin aiheuttaa ääneen selkeää säröä, mikä käsittääkseni on siinä oleva tiedetty, ei vielä korjattu bugi.
Mika TA-91
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Norjaa osamaksulla erä 4 suoritettu. Tekniikka toimi hyvin, paitsi että kun tarkoitus oli tehdä päiväkooste sitä mukaa kun matka etenee, niin tuli kaksi mutkaa. Ensimmäiseksi totesin että läppärin virtalähde unohtui. Eipä sillä akullisella pitkään videota työstetä, joten oli tyydyttävä aineiston siirtoon kamerasta läpyttimeen.

Toisekseen, Vegasissa oli luiskahtanut päälle "Ignore event grouping" (ctrl-shift-u). Silloin ääniraita on videosta erillään ja joutuu tekemään 2-3 kertaisen työn normieditoinnissa. Vähänkö syletti.

Ei riitä 50 vuotta mopolla ajon opetteluun, tai sitten olen vaan vielä hitaampi oppimaan kuin luulin. Nimittäin norskeissa pysähdyin tankille ja työnsin jalalla sivutukea asentoon hiukan ennen pyörän pysähtymistä, mutta kuinka ollakaan se tökkäsi johonkin sillä hetkellä kun liike pysähtyi. Myöhästyin aivan hitusen jalan siirrossa ja se jäi liian taakse eikä momentti ihan riittänyt pitämään mopoa pystyssä, vaan se kallistui niinkuin hidastetussa filmissä. Pleksin kulma otti kiinni mittaripönttöön, mutta mitään ulkoisia vaurioita, edes naarmuja ei tullut. Tankkasin, lähdin liikkeelle ja totesin että pleksi on vähän lerppu. Kiinnitin sen etureunan irtohihnalla ja nippusiteellä lampun alla olevaan kärsään ja siinähän se pysyi.

Kotona totesin että pleksin telineestä oli pari kiinnikettä murtunut. Tei liimalla ja sulatetulla abs-massalla väliaikaisen korjauksen, eihän sitä montaa päivää raaski olla ajamatta. Uudet osat tilaukseen, vien vehkeen sitten laitettavaksi RmHeinolle Tampesteriin kun kamat tulee. Samalla tulee hoidettua joku takaisinkutsu. Yllättävän edullisia nuo maalaamattomattomat osat, kymppejä. Maalatuissa mennään heti satasiin.

Tuosta abs-muovista, käytin siihen muutaman Lego-palikan. Erivärisiä kun olivat, tuli melko kirjava massa, mutta eipä sillä väliä kun se on katteiden sisäpuolella. Sulatin metalliastiassa kuumailmapuhaltimella, mutta olisi varmaan parempi laittaa purkki uuniin. On hitaampi, mutta olisi helpompi levittää riittävän notkeana. Vaikutti siltä että valkoisia palikoita ei kannata käyttää, niistä jäi jonkinlaisia kokkareita. Siniset ja punaiset palikat sulivat nätimmin.

Klipsimutteria ei voinut enää käyttää, joten porasin abs:ään puolen tunnin päästä ruuvin karan kokoisen reiän peltiruuvia varten. Ensimmäinen kertahan menee yleensä harjoitteluksi, mutta nyt kyllä tuo sentin paksuinen mälli istui todella lujassa. Sanoisin että pätevä menettely katteiden korjaukseen jos massa jää näkymättömiin. Abs ei sulatettunakaan varsinaisesti liimaannu, joten jos sitä tasaiselle pinnalle laittaa, pitäisi pohja tod näk saada mahdollisimman karheaksi.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Ducati Multistrada V4

Viesti Kirjoittaja Happi »

ABS muovi kannattaa sulattaa asetonissa ja tällä massalla "liimaa" , niin korjauksesta tulee yhtä puuta.

Happi
Vastaa Viestiin