2021 Aprilia 660 Tuareg

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
RalliJari
Viestit: 16
Liittynyt: Su Loka 01, 2006 8:18 pm
Pyörä: Crf250L -19, Nc750x dct -17
Paikkakunta: Iisalmi

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja RalliJari »

11500-12000 usan dollaria tuossa cycleworldin jutussa luki hinnaks. Siitä voinee päätellä hintaa suomessa.
Eläin kirjoitti: Pe Elo 13, 2021 1:55 pm .....Mutta pienempi kone kuin 890 eikä Aprilia merkkinä pysty vetämään samanlaista hintaa kuin KTM (luotettavuusepäilyt yms)
.....
Ihan vilpittömästi kysyn että onko Ktm ihmisten mielikuvissa luotettava? Rahamiehet (ja naiset) toki uskaltaa ostaa esim. upouuden kotarin mallin mutta ainakaan itse en viiden vuoden velkaa tohtis semmoseen ottaa, tuppaa niissä lastentauteja olemaan useempi vuosi julkasusta. Itselle Aprilia ei sen epävarmempi ostos olis. En kyllä tuohon tuareg:kikkaan ole velkaa tekemässä :)
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Itse olen käsittänyt niin että ihmisten mielikuvissa japanialaiset moottoripyörät kestää ikuisesti ja niillä ajetaan satoja tuhansia kilometrejä. Siihen nähden yllättävän vähän niitä löytyy yli 100tkm ajettuja nettimotosta.

Italialaiset on taas ihan helvetin epäluotettavia ja itävaltalaiset siitä seuraavia, näin siis mielikuvissa.

Elämäni aikana olen kuusi moottoripyörää omistanut, kolme japanilaista ja kolme itävältalaista. Japanilaisilla ajanut yhteensä n. 50tkm ja kotareilla n. 150tkm. Suurimmat ongelmat japanilaisissa.

Rahamies en ole mutta juurikin sen takia uuden kotarin laitoin muutama vuosi sitten viiden vuoden maksuajalla. Enkä epäröisi tehdä sitä myös Aprilian kanssa jos vaihtokuume iskisi. Ja jos olisin rahamies ostaisin sen käteisellä.. :D
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja B12 »

Eläin kirjoitti: Pe Elo 13, 2021 1:55 pmmarkkinatilannetta kun mietti niin hinnaltaan tuon luulisi asettuvan T700 ja 890-perusversion väliin.
Jenkkispekulaatio on hinnaltaan juuri t700ja 890r puolivälissä. Suomessa samalla logiikalla 16500-17000€. Veikkaan että aika lähellä. Samoin jos suhteuttaa tuono 660 ja rs 660 hintoihin, eli reilu pari tonnia adventure-lisää. MT-7 vs T700 taitaa olla vielä paljon enemmän.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Eläin
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 10:27 pm
Pyörä: 890

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Eläin »

RalliJari kirjoitti: Su Elo 15, 2021 12:02 am Ihan vilpittömästi kysyn että onko Ktm ihmisten mielikuvissa luotettava?
...
Itselle Aprilia ei sen epävarmempi ostos olis.
Mielikuvillahan tässä tosiaan mennään kun faktaa (ongelmin määrä & ongelmien vakavuus suhteutettuna myyntimääriin) ei ole käytettävissä. Foorumeilta saadulla informaatiolla on arvonsa mutta niistä jää puuttumaan tieto että kuinka paljon ollut kokonaan ongelmattomia. Takaisinkutsuilla puolestaan kaksi puolta; tottakai kiusallisia sekä valmistajan että kuluttajan kannalta mutta toisaalta osoittaa että ongelmia huomataan ja niitä ratkotaan, jälkijättöisesti mutta kuitenkin.

Varmastikaan KTM ei pääse japanilaisvalmistajien laatu-/luotettavuustasolle mielikuvissa, tuskimpa faktanakaan.
Mutta positiivistä, käyttöön tehdyn laitteen mielikuvaa luo että ovat näitä adventure-pyöriä tehneet jo pitkään ja ovat kenties yrityksen tärkein tuoteperhe. Ja vaikka kuluttajat eivät hypikkään kallioilta kuten mainosvideoissa niin kuiteskin monasti käyttö on grouvimpaa kuin tavallisella matkapyörällä. Luulisisi siis että valmistajalla hihaan tarttunut kaikenlaista pikkutietoa mitä jatkuva sorateiden pyykkilautatäristys tekee, miten pöly ja kura kiusaa jne ja että miten näiltä vältytään.

Kun taas Aprilian historia enemmän kyykky- tai nakupyörissä joilla käydään tykittämässä joku iltalenkki silloin tällöin. Apikalla oli CapoNord tai tuoreempana sisarmerkin sinällään ilmeisen onnistunut Moto Guzzi V85TT mutta jotenkin en pidä näitä kuitenkaan ihan saman ryhmän laitteina.

Sitten on myös kysymys firman koosta ja levinneisyydestä ylipäätään. KTM-huoltoja on kohtuudella ympäri maan. Kun Aprilian tilanne hieman epäselvä. Onko se Bikeworld maahantuoja jolloin toimipisteet Vantaa-Turku-Tampere mutta muualla tyhjää?
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Avatar
_JPA_
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Eläin kirjoitti: Su Elo 15, 2021 2:27 pm Ja vaikka kuluttajat eivät hypikkään kallioilta kuten mainosvideoissa niin kuiteskin monasti käyttö on grouvimpaa kuin tavallisella matkapyörällä. Luulisisi siis että valmistajalla hihaan tarttunut kaikenlaista pikkutietoa mitä jatkuva sorateiden pyykkilautatäristys tekee, miten pöly ja kura kiusaa jne ja että miten näiltä vältytään.
No ainakaan ilmansuodatinkoteloiden pölytiiveys ja mittaristojen vesitiiveys eivät ole kuuluneet KTMn erityisvahvuuksiin.
Mythos
Viestit: 29
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 4:55 pm
Pyörä: Suzuki DL1000

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Mythos »

Olen omistanut Aprilia Dorsoduron pari vuotta (19 -36tkm) ja tais olla mun pyöristä ongelmattomin tuona aikana vaikka tälläkin oli ikää jo ~10 vuotta. Toki oli vähiten ajettu myös.

Nyt on taas alla KTM 950 jolla toki ikää 15 vuotta ja kilsoja reilu 50tkm. Kaikennäköistä on joutunut huoltamaan mutta varaosien hommaaninen on niin helppoa ja nopeeta ihan kotimaisilta firmoilta että ei harmita yhtään niin paljoa 😁

Italialaisiin varaosien hankkiminen ei tosiaan ole kovin nopeeta, helppoa eikä aina edullistakaan. Mutta mun kokemusten mukaan ei kyllä japseihinkaan osien hankkiminen kovin nopeeta ole varsinkaan maahantuojan kautta jos puhutaan jostain muusta ku motonetistä löytyvistä tarvikkeista. Toki Euroopan nettikaupat nykyään hoitaa osia kohtuu ripeesti merkkiin ku merkkiin jos vaan osia on hyllyssä mutta ei oo kyllä minkään muun merkin kohdalla ollu näin helppoa ja nopeeta kuin Motokeitaan kanssa.

Uskaltaisin kyllä ostaa Aprilianki omien kokemusten pohjalta ja omaan silmään hienompi tosta on tulossa ku esim. 890 kotarit. Vanhempana sitte varmaan riippuu kuinka suosittu tosta tulee että onko varaosien yms. tarvikkeiden saatavuus helppoa vai ei.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Mitä väliä jollain pienillä luotettavuuseroilla on? Eri asia jos ongelmat on niin pahoja että jatkuvasti jää välille. Alkaa tehdä valintoja fiilispohjalta että tämä voi mennä ehkä vähän todennäköisemmin rikki kuin joku toinen. Korjaa/korjauttaa jos rikkoutuu. Minusta kannattaa valita mopo sillä perusteella kuinka nautinnollista sillä on ajella eikä pelätä sängyn alla olevia mörköjä.
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja B12 »

Susirajalla asuvalle on paljonkin väliä. Uusi pyörä, jossa takuu pitää roudata joka kerta satojen kilometrien päähän korjattavaksi ja hakeakin sieltä. Jos tätä rumppaamista tulee yhtenään, alkaa jo sylettää. Odotella kuukausia tehtaan kantaa, uutta konetta, runkoa tai osia. Sitten kun takuuta ei enää ole, maksaa tonnitolkulla korjauksista, jos ei itse osaa tai jos osaa, niin etsiä osia maailman ääristä. Ajella koko ajan pelko perseessä, koska taas tyyppiviat hajoaa ja sama rumba alkaa.

Jos pyörä on oikein "temperamenttinen" korjauksiin menee ihan helvetisti aikaa ja säätämistä rahasta puhumattakaan. Nykypyöriin ei teoriassa saa oikein nippeliosiakaan, vaan aina vaihdetaan isoja kokonaisuuksia tonnien hintaan. Sepittäjät sitten saavat sovellettua jos saavat.

Apriliasta ei ole kokemuksia, joten en osaa sanoa juuta enkä jaata luotettavuudesta tai osien saatavuudesta/hinnasta.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pyörän luotettavuus on tärkein ominaisuus ja muut tulee vasta sen jälkeen. Pari kertaa on joutunut käymään nykyisellä pyörällä takuukorjauksessa/recalissa ja siinäkin on pari kertaa liikaa kahden vuoden ja 20tkm aikana.

Eniten on vituttanut uuden eurooppalaisen pyörän ostamisen jälkeen alkaa parsimaan valmistajan mokia pois pyörästä että saa siitä luotettavan. Japanilaisilla tätä ei ole tarvinut tehdä kertaakaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Jos luotettavuus on tärkein omineisuus ja muilla ei niin väliä niin silloinhan se on just niin. Sellaisiakin mielipiteitä olen nähnyt että se ja se on aivan mahtava pyörä, mutta en uskalla ostaa sellaista koska sängyn alla voi olla kuulemma mörköjä.
B12
Viestit: 444
Liittynyt: To Maalis 29, 2018 7:32 am
Pyörä: 690 Enduro R -15
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja B12 »

No ei kai siihen mitään yhtä totuutta ole. Toinen haluaa Toyotan harmautta ja luotettavuutta ja toinen arvostaa vag:n, mersun tai bmw:n ylivertaisia ominaisuuksia ja on valmis maksamaan nautinnosta sen hinnan, minkä se sitten vaatii. Maailma on täynnä vaihtoehtoja mistä valita. Jos yksi olisi ylivoimainen kaikessa, ei muille olisi sijaa maailmassa.
KTM 690 Enduro R -15
Triumph Bonneville Bobber Black -18
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

B12 kirjoitti: Ma Elo 16, 2021 5:27 pmNo ei kai siihen mitään yhtä totuutta ole. Toinen haluaa Toyotan harmautta ja luotettavuutta ja toinen arvostaa vag:n, mersun tai bmw:n ylivertaisia ominaisuuksia ja on valmis maksamaan nautinnosta sen hinnan, minkä se sitten vaatii.
Elettiin jotain -80 luvun loppua kun asentaja sanoi että kun saisi yhdistettyä japanilaisten luotettavuuden ja eurooppalaisen ominaisuudet niin siinä olisi täydellinen auto. Niistä ajoista nykypäivään peilaten japanilaiset on päässeet lähemmäksi tätä yhtälöä kun eurooppalaiset ja sama suuntaus tuntuu olevan moottoripyörissä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Eläin kirjoitti: Su Elo 15, 2021 2:27 pm Kun taas Aprilian historia enemmän kyykky- tai nakupyörissä joilla käydään tykittämässä joku iltalenkki silloin tällöin. Apikalla oli CapoNord tai tuoreempana sisarmerkin sinällään ilmeisen onnistunut Moto Guzzi V85TT mutta jotenkin en pidä näitä kuitenkaan ihan saman ryhmän laitteina.

Sitten on myös kysymys firman koosta ja levinneisyydestä ylipäätään. KTM-huoltoja on kohtuudella ympäri maan. Kun Aprilian tilanne hieman epäselvä. Onko se Bikeworld maahantuoja jolloin toimipisteet Vantaa-Turku-Tampere mutta muualla tyhjää?
Olihan Aprilialla aikanaan matkaenduroita Tuareg ja Pegaso mallit ja myös kisaenskat & crossit RXV/SXV 450/550, joista oli parina vuonna myös rallyversiot, eli ei se historia nyt niin täysin katupyörissä ole. Jälkimmäiset ovat vaan tuiki harvinaisia täällä Pohjolan perukoilla.

Jälleenmyyjäverkoston laajuus on kyllä validi pointti pienemmillä merkeillä. Näyttää olevan mainitsemiesi lisäksi Pietarsaaressa.

https://aprilianordic.com/fi/dealers

Tähän T7:n starttaamaan uuteen keskikokoisten matkaenduroiden kategoriaan on odotettavissa kovaa kilpailua muutaman vuoden sisällä. Triumphilta tuli Trident 660 ja on vaan ajan kysymys, koska heiltä tulee Tiger 660. KTM:lta tulee sekä 490 että 750 Adventuret ja eiköhän sieltä tule vastaavat Husset joitakin vuosia perässä. 750 tosin saattaa olla uudelleen lämmitetty 790. Kawasakin Versys 650:n koneeseen perustuvasta KLX700:sta oli yhdessä vaiheessa kovasti huhua, eikä sekään mikään mahdottomuus olisi.

Jos muita mietitään, niin Suzukilla tuskin on paukkua tehdä V-Strom 650:n koneen pohjalta uutta pyörää, kun olemassa olevakin käy kaupaksi. BMW:ltä puuttuu sopiva moottori. Hondan mahdollinen tuleva Transalp saattaa mennä enemmän 890 Adven/Tiger 900 ja 850 GS:n kilpailijaksi, jos se on pienennetty AT, mutta jos se tulee NC750X:n koneella, niin sitten se osuu samaan ryhmään.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Eläin
Viestit: 124
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 10:27 pm
Pyörä: 890

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Eläin »

Omasta pyörähistoriasta löytyy jokunen lantio edellä ostettu tapaus, ei kaduta missään nimessä eikä mitään todellisia grande katastrofeja ole käynyt. Sen verran kuitenkin että tietää mitenkä kirpaisee kun lompakko ottaa osumaa. Mutta ilman muuta tämä tuleva Apikka on kärkiehdokkaita kun tulevaa pyöränvaihtoa miettii.

Enemmän olenkin ääneen yleisesti pohtinut sitä että tavallaan valmistaja joutuu luimistellen etsimään markkinaraon johon sille on realistiset mahdollisuudet asettua. Asiakkaita on moneen junaan, myös niitä mörköjä pelkääviä, eikä kaikkia voi miellyttää yhtäaikaa. Ja myös ne mielikuvat mikä on luotettava ja mikä epäluotettava merkki vaikuttavat paljon. Mielikuvat merkeistä voivat kyllä muuttua mutta hitaasti.
Olihan Aprilialla aikanaan matkaenduroita Tuareg ja Pegaso mallit
Nuista on jo hieman aikaa, osaaminen haalistuu ja vanhenee jos sitä ei pidä jatkuvaan yllä.
kisaenskat & crossit RXV/SXV 450/550
paino sanalla kisa. ainakin nyt sen maineen perusteella ovat enemmän pyörillä olevia käsikranaatteja kuin tavalliseksi käyttömopoksi ajateltavia.
matkaenduroiden kategoriaan on odotettavissa kovaa kilpailua muutaman vuoden sisällä.
Tämähän on vaan hyvä asia meille. Ihmetyttää vaan miksi näin, miten valmistajat näkee että tällä tekee rahaa. Kun jonkin aikaa takaperin itkettiin joka uutuuden äärellä 19/17 -vanteistusta, 260 kg painoa yms. Kaikki yritti päästä ison GS:n imuun.
Suomalaisille pienemmät matkaendurot ovat omiaan kun on sorateitä ja metsäautoteitä. Mutta mitä joku saksalainen tai hollantilainen tekee 890 R:llä. Taas sitä muotia ja mielikuvia?
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Eläin kirjoitti: Ti Elo 17, 2021 10:29 pm Ihmetyttää vaan miksi näin, miten valmistajat näkee että tällä tekee rahaa. Kun jonkin aikaa takaperin itkettiin joka uutuuden äärellä 19/17 -vanteistusta, 260 kg painoa yms. Kaikki yritti päästä ison GS:n imuun.
Suomalaisille pienemmät matkaendurot ovat omiaan kun on sorateitä ja metsäautoteitä. Mutta mitä joku saksalainen tai hollantilainen tekee 890 R:llä. Taas sitä muotia ja mielikuvia?
Keski-Euroopassa ei varmasti 21/18 renkaista ja pidemmistä joustovaroista ole mitään hyötyä, mutta Pohjois-Amerikka on kuitenkin isoin kurapyörämarkkina, ja siellä on ihan toiset mahdollisuudet soralle/maastoajoon kuin Saksalaisilla tai Hollantilaisilla kurapyöräilijöillä. Australia on myös markkina, jossa asfaltin ulkopuolelle on hyvät mahdollisuudet.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Vastaa Viestiin