2021 Aprilia 660 Tuareg

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Sori, vanhemmassa Elefantissa oli vakiona. Mutta siis noinhan se on, ne tyypillisesti matkaenskoissa pakkaa alakautta menemään. Ollaan vähän liian hyvään totuttu näiden alkuperäisten LC8:ien kanssa :D
Eläin
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 10:27 pm
Pyörä: 890

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Eläin »

Nykyään kun kaikki näitä rivikakkosia... suunnittelijaparka olis helisemässä jos putkisto pitäis tuoda sen ohi korkeelta JA samaan aikaan säilyttää pyörän hoikka olemus. Ja sit minne putkisto päätyy... nykymuodissa änkkäri sijoitetaan pyörän vierelle eikä satulan alle.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Satulan alla kun tuppaa olemaan takarengas kun joustovarat käytetään loppuun.
Faitteri
Viestit: 38
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

Tänään tein kaupat Tuaregista Bike Worldin kanssa.

Hinnaksi on määritelty parhaalla värityksellä eli indaco tagelmust:lla 16190,- ja acid gold sekä martian red ovat seitsemisen sataa edullisemmat. Hinnat olivat varmistuneet eilen eli 1.2.2022.

Mulle tulee siis tuo tagelmust ja toverille red. Toimitusten pitäisi tapahtua helmikuun lopulla tai maaliskuun aikana. Maahan tulee ensimmäisessä erässä 18kpl pyöriä joista nyt siis kaksi on myyty.
-- Aprilia: Tuareg 660 vm 2022, Pegaso 650 vm 1992 & 1994, Tuareg 350 vm 1987, Pegaso 125 vm 1990; Gilera RC600 vm 1989; Cagiva Tamanaco 125 vm 1990
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Sinulla näyttää olevan italialaisista matka-enduroista historiaa ja ne saavat varmasti arvoisensa jatkajan.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Faitteri
Viestit: 38
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

Joo on historiaakin, mutta signaturehan kertoo tuon nykykaluston :)
-- Aprilia: Tuareg 660 vm 2022, Pegaso 650 vm 1992 & 1994, Tuareg 350 vm 1987, Pegaso 125 vm 1990; Gilera RC600 vm 1989; Cagiva Tamanaco 125 vm 1990
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Jaa, no sitten on kyllä kunnioitettava kokoelma.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Faitteri
Viestit: 38
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

Eilen ensimmäiset 65km uudella pyörällä, kestopäällystettä täysin, sellaista uuteen pyörään tutustumista. Vaikea vielä sanoa mitään muuta kuin että odotan mielenkiinnolla tulevia reissuja ja ajeluita, tosi ketterän ja ripeän oloinen vehje. Seuraavaksi täytyykin opetella jousituksen säätöä ja hakea itseäni miellyttävät asetukset.

Mutta äkkiä illalla tutkaillessani katselin että aika vähänlaisesti on perässä mitään tavaroiden kiinnitykseen soveltuvaa kinkaletta. En ole koskaan ollut järin innostunut kantamaan täyttä laukkusarjaa telineineen, vaan travel light on enemmänkin mun juttuni. Tuo vaatiin hieman suunnittelua että saa edes perusjuttuja mukaan. Mopossa itsessäänhän ei ole minkäänlaista lokosta tai koteloa edes perustyökaluille, penkin allakin on vain akku.
-- Aprilia: Tuareg 660 vm 2022, Pegaso 650 vm 1992 & 1994, Tuareg 350 vm 1987, Pegaso 125 vm 1990; Gilera RC600 vm 1989; Cagiva Tamanaco 125 vm 1990
Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Uppsta topikille.

Millaisia käyttäjäkokemuksia kertyi ajokaudelta?

Plussat
Ja tietty miinuksetkin.
Taas lähti mopo käsistä
LLv24Max
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2014 9:33 pm
Pyörä: Aprilia Tuareg, Honda CRF300L
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja LLv24Max »

Samoin , käyttökokemukset ja luotettavuus kiinnostaa. Kylmät tyypit sai MP messuilla ja itseasiassa ihan hyvä laatuvaikutelma noin pikaisella. Mutta aika näyttää. Foorumeilta luettuna - vesipumpun tiivisteet vuotaa ja ecu softapäivitys pitää tehdä.
Step
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Elo 09, 2021 3:34 pm
Pyörä: Pyörätön

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Step »

LLv24Max kirjoitti: Su Helmi 05, 2023 2:39 pm Samoin , käyttökokemukset ja luotettavuus kiinnostaa. Kylmät tyypit sai MP messuilla ja itseasiassa ihan hyvä laatuvaikutelma noin pikaisella. Mutta aika näyttää. Foorumeilta luettuna - vesipumpun tiivisteet vuotaa ja ecu softapäivitys pitää tehdä.
Vois kuvitella että nämä viat on jo korjattu näihin 2023 malleihin. Eipä juuri muita vikoja ole tullut vastaan foorumeilla.
Faitteri
Viestit: 38
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

Mulla omassa kilometrejä noin 4000, joista 2600 tuli kesän TET-reissulla läpi Suomen hiekkateiden. Toverin pyörässä karvan alle 10000, sillä suhattu sitten työmatkoista alkaen kaikenlaista, myös tuo samainen TET-tournee.

Mun pyörä on toiminut kuin ajatus. Kerran käytin kyljellään ja henkisten vammojen lisäksi mopo sai naarmuja sinne tänne, mutta mitään kriittistä ei hajonnut. Jarrupoljin taipui 45 astetta ylös ja 45 astetta sivulle, se oikeni käyttökuntoon kaasu-toholla. Mopon takaosassa ei ole käytännössä yhtään mitään paikkaa kiinnittää minkäänsortin matkatavaraa, ellei hommaa mielestäni hyvinkin rumaa takalaukkutelinettä. Enduristanin pehmeät laukut sain reissujen ajaksi sentään kiinni, ne kietoutuvat takalokasuojan alta sitoen toisiinsa ja pysyivät hyvin matkassa mukana.

Toverin pyörässä puolestaan on ollut kaikenlaista. Starttiongelmat alkoivat heti ensimetreillä, mopo lakkasi pyörittämästä starttia ja hinattiin Bikeworldiin, jossa todettiin että joku kaapeleiden liittimistä oli löysällä. Niitä tuntuu olevan maailmalla paljon, joko liittimet löysällä tai hapettuneet. No, se kiristettiin, mutta edelleen melko usein nappia saa painaa muutamankin sekunnin vailla mitään palautetta, kunnes yhtäkkiä se sitten vaan pyörähtää ja starttaa. Samoin eräänä reissupäivän aamuna huomattiin että se suurehko mutteri ohjauslaakerin yläpuolella, mikä sitten ikinä onkaan nimeltään, oli luovutettu sorateiden jumalille jossakin vaiheessa matkaa. Eli katosi. Ja sama mopo myöskin ihan aavistuksen tihuttaa nestettä jostain tiivisteen välistä, sen verran että siihen tarttuu hiekkatiepöly, jota oma moponi ei tee.

Ensiasennus-Pirellit on hyvät allround-ajeluun ja pitoa löytyy asvaltilla reilusti, vaativammassa maastossa sitten vähemmän. Itse vaihdan karkeammat kumit seuraavaksi.

Moottori on upea. Etukäteen harmittelin tuhannen kilometrin sisäänajoa ja alle 5000rpm pysyttelyä, kun kevään ajeluille ei ollut oikeastaan yhtään aikaa, koskaan, joten luulin että ensimmäiset kymmenen ajokertaa tullaan kituuttamaan. Mutta ei, motti vetää komeasti alakierroksilta asti, ja sittemmin olen huomannut että varsin harvoin vauhdikkaammassakaan hiekkatieajelussa tulee kierrätettyä yli kuuden tonnin.

Jousitus on hyvä, muttei erinomainen. Parisen kesää takaperin ajoin yhden iltapäivän Kotarin 1090 Adventurella ja sillä tuli oikein haettua huonolla asvalttipinnallakin ne kaikki töyssyt, koska se vaan leijui kaiken yli. Aprilia ei ole ihan yhtä mukava. Ihan hirveään röykytykseen en ole mopoa vielä vienyt, eli en osaa sanoa rajoista ja niiden etsimisestä.

Noh, tuo pyörä oli vain pakko saada, heti kun se myyntiin tuli. Enkä siitä meinaa luopua, myyköön perikunta sen sitten museoajoneuvona joskus, jos siltä tuntuu. Tuonnehan se sopii mukavasti italialaiskokoelmaani :)
-- Aprilia: Tuareg 660 vm 2022, Pegaso 650 vm 1992 & 1994, Tuareg 350 vm 1987, Pegaso 125 vm 1990; Gilera RC600 vm 1989; Cagiva Tamanaco 125 vm 1990
LLv24Max
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2014 9:33 pm
Pyörä: Aprilia Tuareg, Honda CRF300L
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja LLv24Max »

Gessu lähti ja tilalle tulee Tuareg. Omat ajot on sellaisia että uskon tuon soveltuvan hyvin omiin tarpeisiin ja aika näyttää millainen pyörä sitten on ajaa ja omistaa. Takalaukkujen osalta pitää tosiaan katsella mitä vaihtoehtoja löytyy - mieluummin pehmeät kuin kovat laukut. Tämmöiset suojaavat läpyskät löysin Italialaiselta valmistajalta

https://www.guareschimoto.it/en/prodott ... kZ34falZXQ

Nyt sitten on tallissa Honda 300L ja vähän isompi kulkija - eiköhän näillä pärjää;)
Viimeksi muokannut LLv24Max, To Maalis 16, 2023 9:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Faitteri
Viestit: 38
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

Touareg on volkkari, Tuareg on moottoripyörä....

Mutta anyway, mä kanssa kattelin että tommoset GCorsen alumiinisuojat voisi laittaa tulevalle kaudelle. Ja tänään löytyi Italian suunnalta vihdoinkin mielestäni sievä takalaukkuteline, joka ei turmele kauniin perän ulkonäköä. Unit Garage valmistaa:

https://www.unitgarage.com/special_part ... tuareg-660
-- Aprilia: Tuareg 660 vm 2022, Pegaso 650 vm 1992 & 1994, Tuareg 350 vm 1987, Pegaso 125 vm 1990; Gilera RC600 vm 1989; Cagiva Tamanaco 125 vm 1990
LLv24Max
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2014 9:33 pm
Pyörä: Aprilia Tuareg, Honda CRF300L
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2021 Aprilia 660 Tuareg

Viesti Kirjoittaja LLv24Max »

Tuo on paremman näköinen ja taitaa olla halvempikin kuin OEM , joka tulee mun mielestä liikaa "taakse"
Vastaa Viestiin